Männäntapin offset ja asennussuunta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Concarne, 17.11.2022.

  1. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Tilasin Cadillacin koneeseen mäntäsarjan ja noissa on epäkeskinen männätappi. Kaikki männät ovat samanlaisia ja männän päällä asennussuunnan merkki. Nyt kun ne kaikki on samanlaisia niin V-moottorissa männän tapin offset tulee eri puolille oikean ja vasemman puoleisissa sylintereissä. Eli neljässä sylinterissä on tapista männän reunaan pidempi etäisyys imusarjan puolella ja neljässä lyhyempi. Kuuluuko tämän olla näin? Vai pitäisikö neljän männän olla toistensa peilikuvia niin että imusarjan puolelta katsottuna offset on saman verran molemmissa sylinteriryhmissä?

    Ei ole aiemmin tullut ajateltua koko asiaa, olen aina laittanut männät nuolien mukaan paikoilleen.
     
  2. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Kyllä kai sen noin kuuluu olla... Edestä päin katsottuna myötäpäivään pyörivässä moottorissa männäntappi on vähän vasemmalla kaikissa sylintereissä jolloin haaramoottorissa käy juuri noin. Korjatkaa viisaammat jos vastasin itselleni väärin.
     
  3. Mika.V

    Mika.V Gearhead

    Ei korjattavaa :)

    [​IMG]
     
    Concarne tykkää tästä.
  4. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Tietysti noin molemmin puolin kun samaan suuntaan pyörivät. Olen ilmeisesti hengittänyt tänään liikaa ksyleeniä.
     
  5. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Eikös toi ole hyvä tehdä jo poratessa jos vain suinkin voi..
    Tai voihan sitä offsettiä lisätä käyttäen molempia .
    Paljonkos sitä voi olla?
     
  6. Ja sitten se Moparin käännettäänpä männät väärinpäin..

     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tuohan tuli tehtaan ohjeena Bernerin Valianttitiimille. 273 ei kestänyt ”joten käännetäänpä männät takaperin”. Testattu Monte Carlossa.
     

Kerro tästä muillekin!