Eberi Ford Rangerissa lakkasi toimimasta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja dean66, 11.10.2022.

  1. shr1

    shr1 Gearhead

    Mä käytin joskus eberin aivoyksikön ns keisarinleikkauksessa Siikalatvan laitehuollossa. Kylmäjuotoksia siellä kait oli ja 50e maksoi. Tekevät noita korjauksia yhä. Tuolloin vikakoodi viittasi puhaltimeen ja noilla uusilla juotoksilla toimi taas pari talvea. Nyt tuli uudestaan nuo samat koodit, joten otin puhaltimen pöydälle ja testasin 9V paristolla; pyörii takertelevasti ja pikkusen kun kopauttaa testauksen aikana, niin pätkii kovin. Hiilet kai loppu. Vaihdoin uuden puhaltimen, mut ei tahtonut toimia sittenkään. Ongelma ratkesi vetämällä puhaltimen moottorin maapiuhasta (ruskea) erillinen johto suoraan auton koriin. Nyt pelaa taas hienosti...
     
  2. dean66

    dean66 Gearhead

    Minun osalta homma ratkesi huoltokäynnillä ammattilaisen toimesta. Tutkivat ja mittailivat ja tuijottelivat ja pari johtoa konetilasta tinasivat kuntoon. Lisäksi tietty se resetointi/ohjelmointi ja nyt se taas pelaa kuin puikki.
     
  3. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Korjaamokäynti ohi ja ny se pöhisee niinku pitääkin,jotenkin erilailla pehmeämmin kuin aiemmin eikä kuulu semmoista vienoa vinkumista kun lämmittää,nakutusta kuule häävisti ollenkaan ku sytyttää ja käyntiinlähtö todella pehmeän hiljainen tapahtuma,jotain huminaa ja laitteen pakorööristä tuntuu tulevan sentään jotain kun kädellä koittaa.
    Aiemmin nakutti kuuluvasti kun käynnisteli itseään välillä pitkäänkin,ääni kovempi ja putkestakin tuli enempi käryä.
    Diagnoosi oli pikkasen isompi kun tuo palopuhallin joka meni vaihtoon,vaihtoon meni myös siivilä tai suodatin,miten vaan joka sekin vaihtokunnossa.
    Laitteen ollessa pöydällä huomattiin että ohjainlaitekkin oli käytännössä jo sökö tai ainakin viimeisillään jossei ollutkin pääsyypää tähänkin oikutteluun.
    Ohjain oli nimittäin polttanut kuoreensa reiän ja osin siltäkohdin mustunut....:(
    Kerralla kaikki kuntoon,ny on uutta vastaava varmaan käytännössä.
    Ammattimiehet meinasi että takerteleva paloilmapuhallin monesti rasittaa myös tota ohjainlaitetta hajottaen senkin ja huonokuntoinen suodatin taasen alkulähde monenmoisen oikutteluun alkamiseen.
    Palopuhallin noin 200e ,tehdasuusi ohjainlaite 240e ja muutama kymppi suodattimeen+tiivistesatsiin yhteensä+uusi pätkä pakoputkea samasta joustavasta tavarasta niinku vanhakin.
    Ohjainlaite itseasiassa aika halpa jos vertaa n200e vanhan korjaamiseen mitä mainostetaan ja niillä perävalotakuu. Tällä tehdastakuu.
    Elämä on,siinä sitte vissiin mun joululahja itelle....:) Toimia pitää tarvittaessa ja auton+kuskin hyvinvointia ajatellen.
    The End.
     
  4. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Täyshoito ja mikäs siinä kun kerta levällään pöydällä syynissä nii pistää sitte kerralla kuntoon,nyt toimii varmanpäälle useamman vuodenkin toivottavasti.
    kerran se kirpaisee ,ei tuo paha hinta elektroniikkaboksilla, ei järkeä mun mielestä tuohon hintaan vanhaa edes ruveta yrittään korjauttaa josko saisi toimimaan mutta tuossa tapahtunut jotain outoa jos reikä ja mustunut,mahtaako muilla kokemuksia?
    Monenkin mielestä tietty turhaa rahanmenoa eikä tuokaan sun aparaatti olisi kaivannut muuta kuin poksirempan kolvin kanssa joko itse tehden tai teetettynä ja rasvausta:D
    Ehkä tuo kumminkin varmin ja paras jos kerralla haluaa valmista mutta maksaahan tuo toki ,joulutonnista ei montaakaan viiskymppistä vissiin takasin?
     
    Muokattu: 24.12.2022
  5. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Ei ilmeisesti ole muita joilla ohjainlootassa ollut palovaurioita..:rolleyes: mitä tuossa cocco billkin kyselee,ei ihan yleistä vissiin?
    Yllättävän "halpa"tuo uusi loota silti mun mielestäni kumminkin oli,olin jo varautunut semmoiseen yli 400 euronkin katastrofiin kun ilmeisesti mikään Eberin yleisloota (jotka nekin maksaa samanverran)ei passannut Renaultin tehdaseberiin tai riittikö sentäs Rellu,Opel,Nissan yhteisvaraosa?
    Ainakin poksi piti tilata jostain vaikka webasto/eber korjaamo joilla taatusti perusosia hyllyssäkin.
    Ihan eri peli nyt,käynnistymistä ei edes huomaa,niin äänettömän nätisti lähtee humisemaan entisen pöhinän sijaan jolla silläkään väliä vaikkahan ois pärissyt kunhan lämmittää.
    Rahapuoliko,muutama viiskymppinen tuli tonnista takaisin mutta asiakas on tyytyväinen:)
     
    Muokattu: 27.12.2022
  6. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Kyllä noita ohjainlaitteita on mennyt/palanut useitakin. Ongelma on kun puhaltimelle ei ole sulaketta vaan ohjainlaite toimii paloilmapuhaltimen sulakkeen. Ikävä kyllä.
    Uus ohjainlaite vähän mallista ja alennuksista riippuen maksaa noin 350-470€.

    Jos on alkuperäislämmitin autotehtaalta, on monesti vielä omalla softalla, jolloin ohjain on ostettava merkkiliikkeestä eikä eberi/webasto valtuutetulta myyjältä. Tähän pahimmillaan lisäksi ohjainlaitteen ohjelmointi.

    Jos jälkiasennuslämmitin niin silloin homma helpompaa.
     
  7. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Ai ,siis jos puhallin takertelee jostain syystä niin ohjainlaitekko toimii jonkinmoisena tyyriinä sulakkeena lopulta kuumenemallako (?)ja tuossa Kemerin tapauksessa käynyt ilmeisesti juuri noin?
    Onpa älytön systeemi jos tuolleen.
    Weberissäkö eri tavoin toteutettu ,Eebereissä yhäkin noin vai onko näissäkin eri tyyppieroja?
    Mielenkiintoista.
     
  8. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Kyllä noi molemmat, webasto ja eberi on aikalailla molemmat toteutettu samalla tyylillä. Puhallin kun alkaa jumittamaan ja ottaa virtaa normaalia enemmän niin ohjainlaite monesti hajoo myös...

    Siks olis hyvä päästä testerillä kiinni laitteeseen jolloin voi sitä kautta koittaa pyörittää puhallinta niin saa selvyyden jos ei muuten niin ainakin mittaamalla onko ohkainkin rikki vai pelkkä puhallin.
    Lisäksi puhaltimessa on Hall anturi joka lähettää kierroslulutietoa ohjainlaitteelle ja näitä on myös joskus hajonnut.
    Mutta jos puhallin ei pyöri ohjaimen mielestä toivotulla nopeudella sen menee vika tilaan ja vikakoodi. Eberissä 6 vikakoodia ja sen jälkeen vika lukitus joka aukastaan ohjelmalla ja webasto ssa 2 vikakoodia ja sit lukkoon...
     

Kerro tästä muillekin!