Ahtaminen ja kaasutinmoottori

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja toyopet, 16.1.2023.

  1. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tuossa heräsi vaan kysymys, kun kuuntelin tarinoita sivusta.
    Toimiiko tavallinen kaasari ahdettuna ilman painekoteloa?
    Minun käsityksen mukaan ei toimi mutta kertojan mukaan pienillä paineilla voi ihan hyvin ajaa.
    Siis kaasari ahtopuolella eikä imupuolella.

    :eek:
     
  2. Keme

    Keme Gearhead

    Millasen toteutuksen se kertoja oli sit itse tehnyt?
     
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ei mitään itse mutta kuulemma semmoisia on tehty, että ahtimelta vaan ahtoputki kaasarin imupuolelle ja pienillä paineilla se toimii ihan hyvin.

    Kun en ole asiantuntija mutta olen kuullut taas itse ihan muuta, niin aloin sillä ihmetellä.
     
  4. Herje

    Herje Double Gearhead

    Varmaan riippuu siitä kaasarista.
    Joskus 18 v takaperin oli mulla Dx corolla turbolla.
    Siinä oli Dgv Weber 2 kurkkuinen kaasutin.
    Oli siihen ainakin kumipäinen neula vaihdettu ja muovikoho.o_O

    Toimi vallan mainiosti ahtimen kanssa.:)
     
    toyopet tykkää tästä.
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos löytyy ahtohommiin tarkoitettu kaasutin niin helppoa. Muilla joutuu askartelemaan.
     
  6. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Ei niissä ammattilaisten tekemissä Blow thru kaasareis mitään kovin erikoista ole ahdon mukaan nouseva polttoaineen paine ehkä riittää pienille paineille ja tietenkin ahtopaine pitää vaikuttaa kohokammioon
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Yhden Keihin CV:n kanssa harjoittelin kauden 2016. Piti olla plug ja play. Kohokammion ylivuotoputki tukkoon ja baanalle. Kohokammiohan on tuloilman (lue tässä tapauksessa ahtopaineen) kanssa yhteyksissä jo valmiina. Se oli todellinen mr Jekyll ja mr Hyde. Normiajossa aina ihan ok kaikilla alueilla, mutta kun meni ahdoille, niin sitten meni seokset ylös ja alas. Erilaisia pitotputkivirityksiä ja muuta horinaa on finnbikersin foorumilla. Vaihdoin omatekemään ruiskuun, tein ohjaimenkin. Sekään ei tuntunut vaikealta.

    Siinä kohokammioon menevässä putkessa ei mene pelkästään tieto paineesta vaan oikeasti virtaa määrissä ilmaa. Kaasutin muuttuu jonkinlaiseksi sumuttimeksi ahtojen myötä.

    Mut voi olla, että jossakin toisessa tapauksessa pelaa heti. En tee toista moista. Ruiskutan kaikki moottorit mitä mulla on!

    PS. Ja kun oli kyse moottoripyörän kaasuttimesta, missä normaali bensapaine on jotakin 0,025 bar, niin Malpassin säätäminen oli kuin taudinomaisen löysävatsaisuuden korjailu ilmaa päästelemällä. 0,1 ei riitä. 0,2 saa neulan vuotamaan. Siispä 0,15 ja aika ajoin Malpassin säätö ihan aluksi, ennen kuin etsii muita syitä paukkeeseen.
     
    toyopet tykkää tästä.
  8. T.N

    T.N Gearhead

    Weber 32/32 dat näyttää riittävän jopa 1,2 bar:n paineille. Stockmann turbo sierroissa oli jotain tämmöisiä kasarilla.
     
  9. Mikunin HSR:ään saa ainaskin bensapumppuneulaa. Keihinista en tiedä.
     
  10. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ok, eli siis se on mahdollista. No aina oppii uutta.
    Olin kovasti kyseenalaistamassa asiaa mutta en sitten teekään niin.
     
  11. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Samaa kuullut moottoripyörän kaasareista että ei niin helppo saada toimiin
    Mulla on kokemusta vain 4 kurkkuisista CSU tekeleistä ovat kyllä toimineet ihan ok samat suutinkoot toimi 4-14psi paineilla
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tehdastekoinen kaasutinturbo löytyi Lotuksen valikoimista. Se regulaattori, mitä noissa käytetään teeseitse projekteissa on sama, mitä Lotuksella oli. Ja kaitpa niitä oli muitakin, kun se Stockmann-TurboSierran kaasari piti olla jostakin tehdasvehkeestä peräisin. Siis semmonen aikansa veronkiertotyösuhdeauto, mitä tekivät Stockmann autossa. Sierran 1,3 mosaan ahdin ja "2 litraisen pervormanssi" halvemmilla veroilla.
     
    toyopet tykkää tästä.
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mun Keihin CV meni jollekin pikku Hondan turbottajalle, joka laittoi sen ennen turboa. Oli kytkenyt siinä vehkeessä kampikammion imusarjan paineeseen, jolla sai suurimmat savutukset pois. Ennen turboa -kaasarivehkeissähän joskus tuppaa tulemaan öljyä turbon kautta, vaikka olisi kuinka kunnossa.
     
  14. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Aikaisella 80-luvulla kun noita turboja kun alettiin asentelemaan, niin muutamia poikkeuksia luk.ottamatta autot olivat järkiään kaasareilla siihen aikaan...ainahan se kaasari täytyi paineistaa jollakin tapaa jos se oli ahtimen jälkeen.
    Tehtailla oli ihan omia turbo sarjoja tarjolla, kuten Volvo:lla R-Sport turbosarjat.
    Niissä sarjoissa oli muuttuvakurkkuinen kasari ja mekaaninen bensapumppu, joka nosti b-painetta ahtojen myötä, tällä kompensoitiin paineen muutos kaasarissa.
    Ruisku Volvoon asennettaessa tehtaan oma turbosarja, se muuttui samalla kaasariksi...voi kuulostaa oudolta nyt, mutta niin se oli silloin.
     
  15. Voip olla haastellinen sen aikainen Boschin ruisku ilmamäärämittareineen saada toimii ahdetussa. Eli ehkä siihen oli ihan hyvä syy.
     
  16. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Sain aikoinaan halvalla useita uusia 55DCOE Turbo Webereita. Ajattelin kehittaa myyntiin saakka Volvo B18-20 turbosarjoja. Prototyyppi oli aika tyolas mutta sain toimimaan hyvin. En kayttanyt waste gatea ollenkaan. Aloin pienentamaan kurkkuja kunnes virtaus oli sopiva, ne toimi kuristajana paineille ja tehoille. Piti menna 28mm mittaan kunnes oli toimiva ja koneella ei "itsetuhoisia ajtuksia". Pienilla kurkuilla nuo isot "horot" Webrut toimivat alhaalta asti saumattomasti.
    Kaytin vain 1kpl 55DCOE, Aussi LYNX imusarjassa.

    Imusarjasta meni 5mm putki Volvon omaan mekaaniseen pa pumppuun tasaamaan painetta = halpa ratkaisu Lotuksen vastaavaan. Paineputken liitin epoksilla pumppuun. Toimi hyvin.
    Tehoja oli n 150-160hv vakiossa B18 koneessa, vakiota kaikki. Testi P1800 Laikka-avo liikkui hyvin :)
    Myin projektin ja Weberit uudelle yrittajalle joka jatkoi ideaa.

    Kun ralliX rantautui Suomeen muutamat Saab 96 kuskit kaytti 2kpl paineistettuja (vakio?) Stromberg'eita V4 koneissa ja autot kulkivat kivasti.
    Myohemmin Antero Laineella oli mekaaninen BOSCH ruisku Keimolan kisassa V4 96ssa.
     
    Muokattu: 18.1.2023
  17. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Onko muistikuvia BOSCH ruiskusta kuupassa mitä mallia? Lucaksen mekaanistahan
    tehdas käytti rallipeleissään Kellokosken hurjallakin oli sekä rallissa että crossissa.
    Eikös 2-litranen Stockman Sierra ollut kaasari kanssa? Ja Konelan legendaarinen
    turbo-Lada:D Renaulteista puhumattakaan. Dellortolla oli turbo kaasarit Moposportissa
    myynnissä. Olihan myös VM:ssä Skoda Coupe turbo eli ainakin yhden maahantuoja teettänyt
    oliko jollain Rellun turbokaasarilla ei tarkkaa muistikuvaa?
    Huhu liikui aikoinaan oli kaveri istunut siviili Ladan takapenkillä kysynyt konstaapelilta
    että mikäs ruuvi toi on ? Se on turboruuvi, oli konstaapelin vastaus;)
     
  18. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Lotushan taisi juurikin Dellortoja käyttää?
     
  19. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    "Lucaksen mekaanistahan tehdas käytti rallipeleissään Kellokosken hurjallakin oli sekä rallissa että crossissa."

    Olet varmaan oikeassa. Itse nain Lucakset aina muoviputkilla!
    Bosch'it olivat aina rautaputkilla. Siksi oletin Antsun kayttaneet Bosch'ia.

    PS. Googlasin ja sain tietaa kayttivat Kugelfisher/Bosch, eli lienen oikeassa?
    Kaverilla on wanha tehtaan peli sellaisella;
    https://www.saabworks.fi/fuel-injected-1600cc-v4-engine-part-1/
    Lucas erilainen;
    ; https://www.google.com/search?q=luc...ZBZQQ_AUoAXoECAEQAw&biw=1152&bih=600&dpr=1.25

    Kugelfischer injection (also called System Kugelfischer) is the name for a mechanical fuel injection (MFI) pump. It was produced by FAG Kugelfischer and later by Robert Bosch GmbH[1] Derived from diesel pumps from the early 1960s, the Kugelfischer system was a mechanical injection pump for performance vehicles.
     
    Muokattu: 18.1.2023
    salepia tykkää tästä.
  20. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Rellu 5 tais olla Weberin DAT:lla, Espritit Dellortolla (sekä 40 että 45 versiot) ja sitten MG Metro Turbo ja ERA Mini Turbot paineistetulla SU HIF44 kaasarilla. MG:llä oli myös muita malleja (Maestro ja Montego ?) joissa oli SU HIF.

    Omassa ahdetussa Minissä oli ekaksi HIF 44 ja sittemmin Dellorto 45. Ympyrä sulkeutui kun vaihdoin SU:n takaisin. Mutta toimii kunhan kaasari on paineistettu ja polttoainepuolella on ahtopaineen mukaan säätyvä regu.
     

Kerro tästä muillekin!