Fosforihappo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Geronimo, 25.1.2023.

  1. Geronimo

    Geronimo 3rd gear

    Fosforihapon ja ruosteen poisto pelliltä. Miten puhdistatte pinnan käsittelyn jälkeen ennen maalausta? Neutralointi jollain emäksisellä aineella? Hionta epäkeskolla? Tarttuuko maali päälle ja pysyykö se? Hiekkapuhalluslaite löytyy kyllä ennenkuin joku sitä ehdottaa mutta nyt on kyse katon sisäpinnasta niin ei oikein tule kysymykseen
     
  2. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Veikkaan että tämä on hyvä pohjustus ennen maalia.
    Mitä itse olen hapottanut ja maalannut niin maali on tiukassa.
    En ole poistanut suojaavaa pintaa. Tämähän on hyvä vaihtoehto sitruunalle ja tätä ei tarvitse pestäkään kuten sitruunaa.
     
    Geronimo tykkää tästä.
  3. Concarne

    Concarne 3rd gear

    En ole hapottanut toistaiseksi kuin pienehköjä kappaleita mutta en ole minäkään käsitellyt millään. Hyvin on maalit pysyneet. Fosforihapolla ei myöskään tule pintaan sitä valkoista töhnää mitä sitruunahapolla voi tulla jos on hapossa liian pitkään.
     
    Geronimo tykkää tästä.
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä oon surutta maalannut Annitrolilla esikäsitellylle ruostefixauksissa. Hyvin on tarttunut. On semmoinen omatekoinen ”happoväri”.
     
    Geronimo tykkää tästä.
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Fosforihapon jälkeen olen kevyesti pöläyttänyt irtokarstan pois pinnasta harjaamalla ja sitten epoksia päälle.
    Ainakin noissa omissa kokemuksissa siihen tulee sitä mustaa irtoainetta ohuesti.
     
    Geronimo tykkää tästä.
  6. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Kannattaa tutustua happo + epoksi yhdistelmään googlella, ennenkuin tekee.
    Esimerkiksi happopohjamaalin päälle ei saisi maalta epoksilla, voi reagoida esimerkiksi sillä ettei kovetu kunnolla koskaan.

    Ilmeisesti hapotus on on ihan ok kuhan kaikki jäljellejäänyt happo saadaan neutraloitua ennen epoksia.

    Eli jos ei muuta, niin tiedustelee maalin valmistajalta että onko hapotus ennen maalausta ok ja jos ei, niin mitä pitäisi tehdä ennen maalausta. Yleensä jokasen maalivalmistajan teknisestä tuesta saa sähköpostilla vastauksen samana päivänä.

    Evaporustin kampehan ei ole happopohjainen, eli voisi olla toimiva myös? (nykyään taitaa olla crc:n tuote tuo..)

    Toinen vaihtoehto tietty olisi että unohtaa epoksin, vaan vetää hapotetun päälle ohuen kerroksen happopohjamaalia -> ohut kerrot hinkkaväriä tms sealeria > väri päälle. Todennäköisesti toimii tollasessa paikassa ihan hyvin.


    Tässä esimerkiksi keskustelua: http://www.spiuserforum.com/index.p...fter-panel-treated-with-phosphoric-acid.7667/
     
    Geronimo tykkää tästä.
  7. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Jos käyttää oikein vahvaa happoliuosta, niin pintaan voi jäädä semmoinen kuivunut happokerros. Itse olen käyttänyt alle 10% seosta, ja irtoavan aineksen vain harjannut pois.
     
    Geronimo tykkää tästä.
  8. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Happopohjamaalista en tiedä, enkä ole tuommoisesta ongelmasta kuullut enkä myöskään havainnut mutta aina on mahdollista, että eri kemikaalien kanssa tulee epäsopivuuksia.

    Fosforihappo muodostaa pintaan fosfaattikerroksen ja sen on kerrottu olevan oikein hyvä maalausalusta ja hiukan jo itsessään ruostumista estävä.

    Olen itse ruiskinut noissa muutamassa kohteessa hapotetun ja sitten kuivaneen pinnan päälle tikkurilan GPL-S primer epoksin ja tuntuisi pysyneen, on siitä jo monta vuotta.

    Sitruunahappo pitää neutralisoida, se ei muodosta mitään kerrosta pintaan ja jatkaa touhujaan siellä alla, jos sitä jää.
     
    Geronimo ja Seevu tykkäävät tästä.
  9. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Fosforihappoa myydään kahtena eri versiona. Raakana ja sekoitettuna.
    Tätä olen miettinyt koska jos tätä laimeampaa olisi laimennettu pelkällä vedellä niin mitä järkeä olisi ostaa sitä saman hintaisena kuin laimentamatonta jos itse voit tehdä sen?
    Eli onko jo sekoitettu laimennettu pelkällä vedellä?

    Tietenkin jos pintaan jää ylimääräistä pölyä on se hyvä poistaa aivan kuin pölynpoisto muutenkin ennen maalausta.
    Vaikka jos sitä jäisikin hiukan en luule sen haittaavan jos ensimmäisen maalauksen maalaa kunnolla märäksi.

    Tilasin vanhalla tyylillä olevia erinlaisia kori ym pultteja ja nämä olivat hapotettuja aivan kuin alkuperäiset. Vanha ruosteenesto suojaus.
     
    Geronimo tykkää tästä.
  10. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Vedellähän sitä laimennetaan. Itse olen ostanut kohtuullisen väkevänä jostain kotiviininettikaupasta ison pöntön kun sai edullisesti. Laimentaessa varmaan kaikki muistavat mitä peruskoulun kemian tunnilla on opetettu: Ensin vesi, sitten happo. Ettei roiskahda. En tosin tiedä kuinka ärhäkkää tavaraa tuo fosforihappo on laimentaessa regoimaan mutta kannattaa varmaan kuitenkin tehdä tämäkin asia "oikein".
     
    Geronimo ja Seevu tykkäävät tästä.
  11. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    IKH:lta saa muuten 85% fosforihappoa.
     
  12. Geronimo

    Geronimo 3rd gear

    Jos tuon neutraloinnin haluaa tehdä niin vesi + joku emäksinen aine varmaan olis paras? Ruokasoodaa/käsisaippuaa veden sekaan? Vai miten?
     
  13. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Se ruokasooda tai saippua pitää myös saada pois muuten ei maali tartu ja sitten juuri ruosteesta putsatun pinnan huuhtelua vedellä...

    Itse antaisin ja olenkin antanut olla ihan vaan sillä mekaanisesti eli pyyhityllä fosfaattipinnalla.
     
    Geronimo tykkää tästä.
  14. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Ei fosforihappoa minun mielestä tarvitse mitenkään neutraloida. Ylimääräiset vain pois pinnasta vaikka kostealla rätillä. Ajatus siitä, että "neutraloimaton happo" jatkaisi metallin kanssa reagointia loputtomiin ei ole edes teoriassa mahdollista, kun happo itsekin kuluu siinä reaktiossa. Suola- ja rikkihappo on eri asia, nekin kyllä kuluu ja sen puolesta lopettavat aikanaan, mutta niiden reaktio tekee hapen kanssa ruostetta, ja se taas rikkoo maalipinnan, jolloin ruostuminen jatkuu yhtä iloisesti kuin ennenkin.

    Vajaat kolme vuotta sitten remontoin japsipikkarin takarungon, ja putsasin runsaat ruosteet vesihiekkapuhalluksella. Sen jälkeenhän pinta tietysti ruskettuu samantien, mistä syystä sumutin pintaan miedon (olisiko ollut 10 prosenttista, ei ainakaan yli) fosforihapon, jonka kuivuttua pyyhkäisin kostealla rätillä. Pinta fosfatoituu, ja tuo kostealla pyyhkäisy ei enää rusketa uudelleen. Pohjalle laitoin Würthin sinkkimaalin, kun hommaa teki sen verran pienissä osissa, ettei jaksanut alkaa kaksikomponenttisten kanssa leikkimään. Ei nuo ainakaan vielä ole pois tippuneet.
     
    Geronimo ja Seevu tykkäävät tästä.
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kun tuon fosforihappokäsitellyn pinnan päälle sellaisenaan maalauksen ajattelin uudelleen, niin juuri noilla hapotetuilla on tullut parhaita onnistumisia pelkillä kilikalimaaleilla touhutessa. Muutenhan ne tuppaa ruostumaan jo samana vuonna heti sateiden alettua.
     
    Geronimo tykkää tästä.
  16. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Aihe on vähän semmonen että "ei mielestäni tarvi.." voi olla toiselle ihan järketön työmaa kun ei epoksi kovetukkaan tarkoitetulla tavalla. Eli kysyy sieltä maalivalmistajan teknisestä tuesta ennenkuin rappaa väriä päälle. En usko että esim toi spi valmiatajana huvikseen varoittelee.

    Suora lainaus heidän ohjeesta:"
    NEVER use SPI Epoxy Primer over acid etch/wash primers or rust converters- it will not
    work and we strongly suggest if you want to use a rust converter that you use the rust
    converters paint system instead of SPI.
    Acid treatments should not be used unless you know the proper way to neutralize them.
    Again, call us to be safe as acid films can cause an adhesion loss.
    We only recommend using Ospho’s acid treatment if you even need one."
     
  17. tippa77

    tippa77 Gearhead

    fosforihapotuksessa ja happopohjavärin käytössä puhutaan kahdesta eri asiasta
     
    toyopet tykkää tästä.
  18. sepi-ukko

    sepi-ukko Gearhead

    Fosforihapoista kannattaa lukea se käyttöohje. Annitrolissa kirjoitettiin ainakin joskus, et vaatii huuhtomisen vedellä, et tekee sen fosfaattipinnan,,,,(mut se vesi on kuivattava sitten kokonaan tai sitten voit joutua tekemään pariin otteeseen .....)
    Sitten taas toisissa kirjoitetaan, ettei tartte huuhtoa.....ja senpä takia yleispätevää ohjetta on hankala kirottaa....
     
    p0ks tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!