Tunnel Ram!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja C5_Z06, 14.1.2023.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Oih... kyllä ennen osattiin:

    [​IMG]
     
    c8manez, MadMike, Zoidberg427 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Osataan vieläkin

    [​IMG]



    [​IMG]
     
    c8manez, MadMike, janihei ja 12 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. David Vizardilla on asiaa:

     
    MadMike ja Seevu tykkäävät tästä.
  4. MadMike tykkää tästä.
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Holdenerin testeissä tunnel ramit on aina pärjänny hyvin. 2000-4000rpm eivät pärjää hyvälle 2-taso imusarjalle kuten RPM Air Cap, mutta eivät jää paljoa jälkeen ja voittavat helposti 1-taso sarjat. Korkeilla kierroksilla sit ovat ihan omissa teholukemissa.
     
    MadMike tykkää tästä.
  6. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Tossa 493 möntissä piti dynossa testata myös 1x4bbl setuppia, mut aikatauluhaasteiden takia ei onnistunu, tai ei enää jaksettu. Tarkoituksena olis jossain kohtaa tehä tommonen laajempi, hyvin valmisteltu testisessio jossa vois panostaa pelkästään tohon eri juttujen kokeiluun.
     
    MadMike ja Herje tykkäävät tästä.
  7. MadMike

    MadMike Gearhead

    Kyllähän tuo Olds nurkissa pyöri paljon ja jätti jäljet. Siksi tallissa on 2 kpl Pro Ram sbc (Grumpy Jenkinsin käsialaa nuo ja kehutaan parhaimmiksi ennen sheetmetalleja) toinen foggereille sitten on PeLen karjuvan katurotan reliikki Edel tunneli kahdelle 4500lle, ja yksi sheetmetal tolle Pontiac DRCEe (Big Chief symmetrical port). Vielä kun löytyis kaikille laitteetkin ja aikaa...C1 Vetten vois kyllä raiskata, miksei 69n..etc
     
  8. MadMike

    MadMike Gearhead

    Jep..hyvin säädettynä Tunnel ja I.R. peittoaa kyllä ihan kaikki muut kadullakin.
     
  9. MadMike

    MadMike Gearhead

    Pari seikkaa tuossa pisti silmään.
    Ensiksi tuo välilevy ruiskuimarin plenumille. Yhtä lailla sinne voi laittaa suppilot, toiseksi suuttimet voi laittaa sinne suppiloiden suuhun kuten lähes kaikissa ratapeleissä mekaanisista lähtien aikanaan. Ei tule huuhdeltua venavarsia voitelusta ja sumu parempi jolloin kaikki paranee.
    Toinen seikka oli Andyn tunneli 600 vacuumeilla jotka mun silmissä jopa pienet.
    Ai miksi?Noh koska motissa on se 28 tuumaa alipainetta joka kaasarien cfm mittauksen standardi? Hyvä jos löytyy miedossa padassa edes puolet...
    Yhtälailla 2x750 vakuumit tai 650-750 DPt ellei nyt 4500 750ä löydy paria....
     
    Muokattu: 26.1.2023
  10. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Eräässä varsin reippaassa katu-LS3:ssa vertailtiin mielenkiinnosta kahta imusarjaa. Halpa kiinankopio mikälie tunnel ram ja BTR:n hieno tunnel ram...

    [​IMG]

    [​IMG]

    ...ja kuinkas kävikään. Kiinaimari voitti kaikilla kierroslukualueilla (mitä dynotettiin eli jostain 2000 rpm ... 7500 rpm). Ei nyt valtavaa eroa mutta selvä ero kuitenkin.

    Verrattiin sit vielä 90 mm kaasuläppää vs. 102 mm kaasuläppä. Ei minkäänlaista eroa. Aivan identtinen dynoveto navoista kummallakin läpällä.
     
    Seevu, LehtinenA ja Hupeli tykkäävät tästä.
  11. Aion olla kerrankin nopeampi kuin Fuselage:

    Simpsons Already Did It

     
    Fuselage tykkää tästä.
  12. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    En heitä läppää mutta totean vaan että 102mm sähköisen läpän säätäminen ei ole aina aivan suoraviivaista. Lisäksi netissä on aivan valtavasti väärää tai vanhentunutta tietoa aiheesta, ihan maksullistakin sellaista.

    Joten jos hyvän haluaa, niin se vakio kaasuläppä on kyllä aika hyvä. Jopa tunnel ramissa...

    Vakioläppä auttaa myös välttämään tai ainakin vaimentamaan kireän virinokan nykimistä pintakaasulla.
     
  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    :D Etsin yhtä toista videota, mutta en löydä sitä. Gen 3 6.4 Hemiin laittovat 102 tai 105mm läppärungon. Ainut muutos oli, että alle 3000rpm saivat ihan pikkusen lisää vääntöä. Muuten identtiset teho/vääntökäppyrät. Olivat vähän ihmeissään moisesta. Mutta lopuksi totesivat, että vakio 80mm riittää aika pitkälle.
    Itse en arvosta noita ruiskujen lyhyitä "tunnel rameja" kovin korkealle. Monissa testeissä ne antaa kyllä lisää tehoa yms. Mutta niissä mainoksissa yms monesti unohtuu vaan sanoa se, että se lisäteho tulee jossain +6500rpm ja alle 5000rpm ne on surkeita.
     
    MadMike tykkää tästä.
  14. MadMike

    MadMike Gearhead

    Ja liian pienet plenumit, jokainen joka mutkaradoilla kurvaillut tietää mitä sillä saadaan..mutta kun ei tollasen pulkan peiton alle mahdu mtn kunnollista...
     
    Muokattu: 27.1.2023
  15. MadMike

    MadMike Gearhead

    Noi on molemmat vain tyhmien rahastusta...Smokey ja Chevrolet teki joskus sellaisia vaakatason tunnelrameja...
     
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Nyt pitää erottaa Kaasari Tunnel Ram jotka on hyviä.
    Ja sit Ruisku lyhyet ramit jotka ei ole niin hyviä.
     
    MadMike tykkää tästä.
  17. MadMike

    MadMike Gearhead

    Jep..esim. TPI mottiin ShortRam tilalle ja ollaan polvillaan ellei löydy TPIs ZZ9 Hot Camia (arvaa kellä on yksi NOS) paremmat kannet ja itseasiassa jätetään vaan lohko...vaihdetaan turbiini ellei manuaali jolloin koko aski ja perävälityskin...
     
  18. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Miten Sky-Ram ei ole vielä täällä?
     
  19. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Hitto kun ei raaski pilkkoa orkkispeltiä muuten olisin jo tunneloinut omani [​IMG] [​IMG]
     
    malvasto ja Fuselage tykkäävät tästä.
  20. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    ..sitten kuin nämäkin saataisiin muuttuva kurkkuisiksi..
     

Kerro tästä muillekin!