DIY alatukivarret eteen ja/tai taakse

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja Iiro, 11.3.2023.

  1. Iiro

    Iiro Gearhead

    Olen tässä koittanut tavata noita rakentelusäännöksiä, ja siellä sanotaan monta asiaa, mutta ei mielestäni vastata selkeästi tuohon omavalmistekysymykseen. Mutta onko kokemuksia, saako leimasta läpi tuollaiseen MacPherson tyyppiseen jousitukseen tehdyt omavalmisteiste tukivarret?

    Olka-akseleita, raidetankoja, ohjausvarsia, ohjausvaihteen osia, ohjausakselia ja ohjauspyörää sekä näihin verrattavia osia, joiden murtuminen tai muodonmuutos voi aiheuttaa liikenneonnettomuuden, ei saa korjata eikä muuttaa hitsaamalla eikä muulla niiden lujuutta heikentävällä menetelmällä.

    Ohjauslaitteiston osien vaihtaminen voidaan hyväksyä muutoskatsastuksessa, jos:

    1) ne kuuluvat ajoneuvossa olevaan tai siihen vaihdettavaan akselistokokonaisuuteen tai vastaavat toiminnalliselta mitoitukseltaan ajoneuvossa olevaan tai siihen vaihdettavaan akselistokokonaisuuteen kuuluvia ohjauslaitteiston osia;

    2) ajoneuvoon asennettavat ohjauslaitteiston osat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa vastaavaan ajoneuvoon;

    JA
    Akseliston tai akseliston osien vaihtaminen on sallittua samaan mallisukupolveen kuuluvan ajoneuvon akselistoon, mallisukupolveen kuuluvaan ajoneuvoon tarkoitettuun akselistoon ja akseliston osiin tai akseliston perustyypiltään vastaaviin ajoneuvoihin tarkoitettuihin akseleihin tai akselistorakenteen muutososiin, jos:

    1) ajoneuvoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan sekä teholtaan vähintään muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa vastaavaan ajoneuvoon;

    2) ajoneuvoon vaihdettavien tai lisättävien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa ajoneuvossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; asiasta on esitettävä yhtäläisyysselvitys muutoskatsastuksessa;

    3) raideleveys muuttuu enintään 100 mm;

    4) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena kiinnitetään ajoneuvon runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja
    5) muutoskatsastuksessa esitetään hitsausselvitys sekä selvitys muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta.

    Nuo selvittävät jotain, mutta eivät kaikkea, eli saako siis tuollaiseen MacPherson tyyppiseen jousitukseen tehdä itse eteen ja/tai taakse omavalmisteiset tukivarret?
     
  2. Tämä estää ne DYI -tukivarret. Se miten tehdasvalmisteisuus määritellään, niin sitten on oma juttunsa. Siihen muistaakseni piti olla yritys, jonka toimialaa on auton osien valmistus jne.
     
  3. Turbiini

    Turbiini Gearhead

  4. Iiro

    Iiro Gearhead

    Niin, no ehkä säännöt sallisivat omavalmisteet, jos ne näyttävät asianmukaisesti tehdyiltä, mutta onko kellään kokemusta että tuollaiste olisivat leimasta läpi menneet?

    Nämä tehdastekeleet on niin huonot ihmeellisellä pellin palalla tuossa välissä, ettei niistä viitsisi maksaa, vaan tekisi suoraan itse paremmat putkesta.
    https://silverproject.eu/rear-control-arm-adjustable-arms-for-datsun-240z-260z-280z/
     
  5. Weijari

    Weijari Gearhead

  6. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Takana on ainakin omavalmisteiset tangot kelvannu, ei tosin kysyttykkään alkuperää,
     
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ja edessä noita tukivarsia on hitsattu, kun uusia ei vaan ole olemassa. Mutta siihen vaadittu, tietoja hitsaajasta, materiaaleista yms...
     
  8. Iiro

    Iiro Gearhead

    Kiitokset vastauksista, itsekkin tein nelilinkkitangot 90-luvulla ja kun näyttivät riittävän hyvältä, ei kukaan kysellyt mitään. Ehkäpä tässä on sama asia, kun on riittävän kunnollista jälkeä, ei tule kysymyksiä aiheesta, ja jos tulee, pitää vaan olla vastaukset valmiina.
     
  9. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Hitsausselvityksen vaativat multa kun vapaaehtoisesti sanoin että itse olen tehnyt ja tuomassa leimalle.

    Taka-ylätukivarret valmistanut henkilö Xxxxxx, menetelmällä xxxxx ja materiaaleista xxxxx. Mittojen oikeellisuus on varmistettu tavalla xxxxx.

    Allekirjoitus xxxxx
     
  10. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Savosta löytyy yritys joka tekee tukivarsia, menee paljon kansainvälisille markkinoille.
    https://www.uniball.fi/
     

Kerro tästä muillekin!