Kaasuauto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja toyopet, 16.6.2004.

  1. hmr66

    hmr66 Gearhead

    [​IMG]
     
    dart -66 ja AVRO tykkäävät tästä.
  2. OskariHukkanen

    OskariHukkanen 1st gear

    Kun on kyse vanhemmista autoista, on ehdottomasti järkevää laittaa niihin bensaa, mieluiten 3. sukupolven autoihin. Mitä tulee uudempiin autoihin, jotka ovat vuosimallia 2016 ja sitä vanhempia, ne eivät kuluta paljoa, joten niihin ei ole järkevää laittaa bensaa lainkaan
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mediumtason autokuume vaivaa. Mä oon katsellut kaasuautoa, ihan tehdastekoista, aika uutta. Onko VAG konsernin autoissa ollut kaasuversiossa jotakin enempää murhetta vs bensa vaan? Semmosen ihan täyskaasuvehkeen oon ajatellut ostaa, iso kaasupanos ja minimalistinen bensatankki. Osannen tehdä ketterän liittymän, millä bensatankki kasvaa varasäiliön verran, kun oon kerran ollut lisätankittamassa lentokoneenkin vähän pidemmille taipaleille.
     
    isalmela tykkää tästä.
  4. DeS

    DeS Gearhead

    Tykkää-peukku autokuumeellesi! Meillä hallitus ajanut kaasu Skodalla jo vuosia ilman murheita! Oma kaasuvålvå sitten onkin tuottanut ongelmia ihan riittämiin,..:odrealmad:
     
    isalmela tykkää tästä.
  5. Hai

    Hai Double Gearhead

    Me ollaankin Slantin kanssa joskus keskusteltu kaasuautoilusta.
    Nyt minulla on ollut alla noin puolentoista vuoden ajan 2018 VW Caddy TGI DSG.
    Ainoa murhe (käyttövoimaan liittyvä tai voimasiirtoon yleensä) on ollut eka lambda, joka välillä on jumittanut arvonsa. Ei kuitenkaan ole johtanut vaihtoon.
    Vaimolla taas ajossa 2018 V90 Bi-Fuel, siinä ei ole ollut mitään ongelmaa käyttövoimaan liittyen. Normaalia kulumista kyllä (vanha Göteborgin taksi) iskarit eteen, akku, jarruja.

    Edelliset autot oli 2Gen V70 ja 1Gen S60:siä. Niissä kaasulaitteet oli sinällään ihan ok, mutta diagnostiikka aivan syvältä. Toisaalta osia aika vähän ja harjoitus tekee metsurin. Loppupelissä helppoja ja halpoja fiksata. Aika ajaa niistä vaan ohi, kun esim. uusia paineenalentimia (ei edes korvaavia tarvike) ei enää ole saatavilla.
     
    isalmela tykkää tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä kihelmöin autokuumeessani. Mielessä on hyvin pienikokoinen auto. Tulevan eläkeläisen käyttis saisi mennä halvalla ja jos ostaa uudehkon, niin se auto saattaa kestää yhtä pitkälle kuin kortissa on virtaa. Bensatankki tommosessa pikkuisessa on 10 litraa ja kaasuahan ei joka asemalla saa tankin täydeltä aina, joten kahvia tulee varmaan juotua tarpeeksi, jos noin käy.
     
    isalmela tykkää tästä.
  7. Hai

    Hai Double Gearhead

    Tähän pitää kommentoida, että vuoteen ei ole vajaita tankkauksia tullu. Joko tuuria, tai verkostot on kehittyneet.
    Meillä ajetaan kahdella autolla yht. 50Kkm/vuosi.
     
    impala67 tykkää tästä.
  8. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Uusia LCNG asemia tullut sen verran että noi vanhat asemat pääsee helpommalla ja tullut isojen teiden varteen että kuorma-autot pääsee helposti tankkaamaan LNG:tä. Samoin muutamiin vanhoihin tullut ulos ne lisäpankit.

    Joku hermanni niin tuskin saa ikinä täyteen. Samoin Lohjan asemat.

    Konttiasemat ja LCNG asemilta pitäisi aina tulla täyteen.
     
  9. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Itellä ei ole kokemuksia, mutta työkaverilla on kaasu-skoda.

    Auto on sitä ikäluokkaa että siinä on vielä jonkun kokoinen bensatankki. Moottorin vikavalo sammui lambdan vaihdolla. Mittaristossa ollut jotain häikkää, mutta se kuulemma häviää päivityksellä. Kaasulla kulkee laiskasti verrattuna bensaan, mutta säästö on huomattava.
     
  10. teippi-mikko

    teippi-mikko Gearhead

    tommosessa -15 mallin golffissa on normikokonen bensatankki, kaasu on 14kg. mulle ei oo itellä kokemusta asiasta, kiinnostaa yleisellä tasolla
     
  11. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Tyttären perheessä uutena ostettu -17 mallinen Opel Astra farkku kaasu / bensa. Pelannut ihan hyvin. Ainut mikä kiinnitti huollossa huomiota oli sytytystulppien hinta ja saatavuus. Tulpat saa vain OPELin orkkisvaraosana ja hinta on röyhkeä. Paikallinen AD korjaamo selvitti eikö mistään muualta saisi, mutta ei perskules saanut.
     
  12. AVRO

    AVRO Gearhead

    Eikö tälle kelpaa perus bensan tulpat?? Kuluvat nopeammin mutta eivät maksakkaan juuri mitään jos eivät ole jotain erikoisempia.
    Toi oma maamoottori tykkää onneksi ihan pertti perustulpista ja kaasukin niillä syttyy ihan samalla tavalla kuin kokeilluilla CNG-tulpilla, joskus mielenhäiriössä sellaisia käytin ja kauhistelin niiden hintaa jolloin paikallinen Fixus kaiveli edullisemmat jostain kirjoistaan.
    Tommoset pienet sahan moottorit voi toki tykätä eri jutuista. ;)
     
  13. AnHie65

    AnHie65 2nd gear

    Perheessä 2016 -mallin Audi A4, ollut kohta kolme vuotta, ei mitään kaasun kanssa ihmeteltävää. Bensatankki noin 50 litraa. Mukavat vehkeet, mm. tehdaswebasto kaukosäätimellä ehdottoman mukava. Auto tuotu aikoinaan Ruotsista, selittänee hyvät varusteet. Tiedä sitten, onko 2016 sinulle "uusi". Isoilla bensatankeilla taisivat loppua vuoteen 2018/-19?
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Bensarosvo lähti ostajan matkaan. Tilalle tuli tehdastekoinen kaasuauto. 11kg kaasua ja 10 litraa bensaa vissiin mahtuu lataamaan kerralla. Kyllä nyt mun jalanjälki vaalenee. Ajoneuvon käyttövoima paperilla on CNG, pelkästään se.

    Aie on ajella vain biokaasulla. Sehän on nyt jopa huokeaa. Ja pitää kirjaa toteutumista. Biokaasun CO2 pitäisi olla nolla, koska se on maanpäällisistä aineksista tehty. Toivottavasti tulevat päättäjät ymmärtävät, ettei biokaasuun tarvita sekoitella biokomponentteja.
     
    teippi-mikko, isalmela ja Laszlo tykkäävät tästä.
  15. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Paljonko vuotuinen raippavero täys kaasussa?
    '16 Bi-Vulvasta just maksoin rapiat 275e
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä en tiedä vielä. Tuo on jotakin 1200-1300 kg tankki täynnä.
     
  17. Hai

    Hai Double Gearhead

    Mistä nyt puhutaan? Km, Kg vai € vai vero €?
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Verosta kai. Mulle tuli mitta täyteen lukea ”sekoitevelvollisuusmaksusta” sun muusta kuluja lisäävästä ja onhan tuolla naapurin ukolla omien sekoilujensa ansiosta joku osuus bensan hintaan.

    Tämmösestä vissiin menee jokunen sentti per alkava sata kiloa per päivä ”diisseliveroa”. Menköön.
     
  19. repa78

    repa78 1st gear

    Apuja vähän kaipailisin, kun haluisin teettää kaasumuunnoksen tommoseen 1992 Chevrolet Astroon.
    Kävin kysymässä yhdestä TerraGas-toimipisteestä, mutta ei voinut mulle tarjousta laskea kun ei heidän tiedostoistaan kuulema löydy moottorin tietoja, että mitä palikoita tämä muunnostyö vaatisi...
    Olisin kiitollinen jos joku vois tässä asiassa auttaa
    Ja olis myös mielenkiintoista tietää, minkäkokoisia säiliöitä ja miten sijoiteltuja Astro-muunnoksiin on tehty (tai voisi tehdä). Tavaratilan säilyminen olisi kiva juttu
     
    isalmela tykkää tästä.
  20. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Mä olen pari astroa kaasuttanut itselleni.

    Toiseen tein aika paljon duunia että sain pullot alustaan. Toiseen laitoin konttiin pullon. Kontti versiossa 120l /20kg kaasua ja alustassa olevassa taisi olla hoikka 80l/13kg pitkittäin apukuskin puolella ja 50l/10kg poikittain kontin alla.

    Perusosat:

    - paineensäädin
    - mikseri ilmanputsariin
    - lambda säädin sarja
    - tankkausliitin
    - putkea
     
    repa78 ja isalmela tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!