Viimeiset tuplakaasarit (uusissa autoissa)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja C5_Z06, 18.3.2023.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tuossa viikolla ajelin erään wanhan Mossen perässä ja kyllähän ne pakokaasut haistoi sisälle asti, vaikka omassa autossa olisikin sisäilmansuodatin.

    Myöhemmin kotona pöntöllä istuessani lueskelin wanhaa (1988) Tekniikan Maailmaa jossa testattin Citroenin ilmeisesti rallimallin luokitteluun (5000 kpl) tarkoitettua 1.3 litraista, tupla-Solexeilla varustettua AX Sporttia. Näitä oli tuotu Suomeen peräti 48 kappaletta, joista osa varmaankin päätyi samantien ihan oikeaan rallikäyttöön.

    Jutun mukaan uusi Sitikka oli ollut konstikas käynnistettävä lämpimänä ja että tasakaasulla auto hieman nyykähti painettaessa lisää kaasua.

    Olikohan Sitikka sitten viimeinen tuplakaasaripeli, vai oliko esimerkiksi Alfalla tms. vielä vuoden 1988 jälkeen tuotannossa malleja joissa oli tuplakaasarit?

    PS: Sitikan varttimailiaika oli muuten 16.6 sekkaa ja loppunopeus 133 km/h joka saavutettiin nelosvaihteella. Auton paino peräti 730 kiloa.
     
    Ford67 ja kerkko tykkäävät tästä.
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tutuilla oli joku Peugeot 30x GTX tuplakaasarimalli. Purjehtija sai semmosen sponssikäyttöön. Se oli just semmonen ’joko ykkösellä käyntiin tai tulpat kastui’. Mä en muista mallinumeron x merkkiä vastaavaa numeroa, mutta 80/90 taitteessa oli.
     
  3. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Hyvä avaus. Mitä tuplakaasarimalleja yleensäkään on ollut? Siis kurkku per pytty kai, eli ohitamme mm. tuplakaasutin VW:t? Corvairissa taisi olla kaksi kolmikurkkuista? Kai sitten Porscheissakin?
     
    Muokattu: 18.3.2023
  4. Unohdit tästä Pökötin vastaavan mallin, eli Peugeot 205 Rallye:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Molemmat PSA:n luokitteluautut oli 1299 cc ja varustettu Weberin DCOM kaasareilla.[​IMG]

    [​IMG]
    Noi DCOM mallit oli kai jonkilainen viimeinen kehitysmalli DCOE:sta tai saastemalli tai jotain. Eroja/samankaltaisuuksia oli:

    The DCOM uses a diaphram accelerator pump in the DCOM vs. a piston type in the DCOE. It is am improved design of the earlier DCOE design

    They are not as well known as the DCOE, as far as I know they are basically the same. The only part I needed was an idle screw that I bought from webcom in UK.

    Basically this is talking about the main jet assembly. On a DCOE it is a mix of:
    1) The main jet
    2) The emulsion tube
    3) Air correctot jet
    4) Emulsion tube holder
     
  5. Juu Porcheissa on ollut 3 -kurkkuisia Weberin IDA kaasareita, ennen kuin siirtyi ruiskuun.

    Onhan noita ollut. Alfoissa oli paljon. Lotuksella on ollut tuplakaasarikone ahdettunakin.
     
    kerkko tykkää tästä.
  6. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Ai saakeli!

    Täytyypä laittaa lukijakirje Tekniikan Maailmaan virheellisen informaation levittämisestä! :)

    No, vähän vakavammin; todella paljon virheellistä informaatiota on ollut vuosikymmeniä alan lehdissä.

    Esimerkiksi että Corvette C5 Z06:n pakoputkisto olisi titaanista. No ei ole mutta takapöntöt on. Jne...
     
  7. Laita mullekin, kun iskutilavuus on 1294..:D
     
    -71 MoPar tykkää tästä.
  8. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Ei ollut. Tehokkaimmassa vapaastihengittävässä oli 4 kpl yksikurkkuisia.
     
    fenix ja kerkko tykkäävät tästä.
  9. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Renault 8 ja 12 Gordini. Simca 1100 Ti. Simca Rallyet.Nsu TTS.
    Noi tuli näin äkkiseltään mieleen. Ritmo Abarth 130 tc.
    Aika viimeisiä varmaankin nuo Pösö ja Citikka. Alfa kyllä jaksoi
    tupliin luottaa sinnikkäästi.
     
    kerkko tykkää tästä.
  10. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Mielenkiintoinen aihe koska tuplakaasarit on aina kiihottanut kuten tuplatissit. Ekana tuli mieleen Toyota Celica ja Aston Martin V8 neljällä tuplalla jossa parasta on äänet. Nykyään tuota musiikkia korville kuulee historic ralleissa kun Starlet tai Escort lähtee viivalta.
     
    kerkko tykkää tästä.
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Säätäjiä vaan saattaa olla nykyään harvemmassa tommosille silmäkarkeille.
     
  12. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Uusin tieliikenteeseen rekisteröity automalli, jossa oli vakiona tuplat, mitä minun mieleeni tulee, on Caterham. Niissä oli tuplakaasareita pitkälle 2000-lukua. Uusien tuplakaasariautojen kausi päättyi Suomessa 1991 lopussa päästösyihin? Muttei muualla EU:ssa? Englanti oli tietysti näissä ajoneuvosäädöksissä oma lukunsa, mutta jopa Saksassa 2000-luvun alun Caterhameissa oli tuplakaasarieita.
     
    jknR tykkää tästä.
  13. always bb

    always bb Gearhead

    Alfoissa oli kanssa melko myöhään weberit
     
    jknR tykkää tästä.
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kaikki viisaus ei ole googlella tavoitettavissa. Mä olin ”kuivaamassa” mainittua Peugeotia Nokia Datan nk takapihalla Talin golfkentän reunalla apuvirralla. ”Lähtihä se!”. Oltiin kuskin kanssa yhteisissä hommissa. Tuote oli ilmeinen maahantuojan näytekappale, joka jouti kilpapurjehtijalle määräaikaissponssiksi. Kuskina oli hänen silloinen rouvansa ja mä olen heidän kuopuksensa kummi!
     
    jknR tykkää tästä.
  15. jknR

    jknR Gearhead

    Tais tosiaan olla viimeisiä laitteita tuplakaasareilla olla Peugeot 205 Rallye, Citroen AX Sport ja Alfa Romeo 33. Viimeiset Alfa Romeo 75:set tuplakaasareilla taidettiin myydä 1990. Siis suomessa.
     
    Muokattu: 19.3.2023
  16. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Mutta mitäs muita oli pystykaasareilla kuin tuo Simca 1100 ti joka pysty Webereillä ?
    Yleisempiä vaakatuplat tuntuu olevan.
    Ja tietysti tuo 33 Alfa ja nelosboxeri Porschet.
     
    kerkko tykkää tästä.
  17. Ainakin Fiatin twincamit tulee mieleen:

    [​IMG]
     
  18. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Ritmo tais olla vaakatuplilla nyt ei tarkkaa muistikuvaa.
     
    jknR tykkää tästä.
  19. Tähän aiheeseen vielä sen verran, että noissa uudemmissa tehdasautoissa oli eksoottisempia seosputkia. Esim. tossa Pökötissä oli:

    PEUGEOT RALLYE WEBER 40 DCOM EMULSION TUBE F68

    [​IMG]
    Piristävää videota aiheeseen:



    Taisit muistaa oikein.
     
    kerkko tykkää tästä.
  20. hmr66

    hmr66 Gearhead

    [​IMG]

    Saab 900 mallia sai tupla kaasuttimilla
     
    kerkko tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!