EFI + kylmä bensa testi.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Fuselage, 19.7.2022.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä mittaan imuilman lämmöt sieltä sisäpuolelta. Mitä nyt kaasujen tilamuutoksista on opittu, lämpö laskee kaasarissa osakaasulla pelkästään paineen aleneman ansioista. Sit kun siinä paineen alenemisessa sotketaan haihtuvia aineita, niin jo tuntuu hyvältä kuin sähköpuhallin etelämaan ilmastoimattomassa hotellihuoneessa.

    Eli mulle imuilma on sitä, mikä on jo imetty. Ei ulkoilmaa. Ja jos ei imarin oma lämpötila vaikuta, niin turhaan on valettu imusarjojen pohjiin jos jonkin moista lämmitysratkaisua. Höh!
     
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mutta yleensä ne on kaasarin alapuolella. Eli lämmittääkö se imuilmaa vai johtuuko lämpö imusarjan kautta kaasariin ja sitä kautta bensaan? :p Ja kun imusarja- ja kaasari on kuuma, estää myös jään kertymisen niihin.
     
    Muokattu: 23.7.2022
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Lämmin imusarja parantaa seoksen muodostumista ja mahdollistaa ajamisen laihemmalla. Tarve on nimen omaan kaasuttimen imusarjan osalle. Kaasutin ei kaasuta, vaan roiskuttaa bensiiniä. Pisaroina leviävä aines palaa epätäydellisesti.

    Ruiskutetuissa laitteissa ongelmaa ei samassa määrin ole.

    Imusarjan lämmitys ei lämmitä kaasutinta kovin hyvin ajossa. Siksi kaasuttimelle oli yleisesti otettu lämmintä ilmaa mistä nyt sattuu saamaan. Jäätyminen alkaa siitä kohdin, missä paine alenee.

    Jonnet ei saara muistaa aikaa, jolloin bensiiniin lisäiltiin isopropanolia kaasuttimen jäätymisen estämiseksi. ”Kaasutinspriitä”.

    En jaksa koota tähän hymiöitä.
     
  4. t800

    t800 3rd gear

    Fordin SVT sarjaan ainakin aftermarket osana sitä on kutsuttu nimellä KillerChiller

    Tuo ei kyllä kuulosta oikealta. Jos ulkoilman tiheys on 1, ahtamisen jälkeen se on 2, mikä sen vielä sitten puristaisi 3:seen?
     
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    En tunne paremmin Ford:a, mutta mahtaisiko tuo KC olla tehokkaampi aftermarket kenno sen alkuperäisen tilalle ?

    Se kolmonen muodostuu noista kahdesta, 1 + 2 = 3

    Ulkoilman tiheyteen (1) vaikuttaa ensisijaisesti lämpötila ja korkeus merenpinnasta, niihin on huono vaikuttaa vaihtamatta ajopaikkaa.
    Ahtoilman tiheys on se ilma joka tulee ahtimelta ulos (2) ja jäähtyessään mahdollisessa coolerissa sen tiheys kasvaa...jos cooleria ei ole, tätä ei luonnollisesti tapahdu, se on vain sitä mitä on (sama 2)
    Imusarjan ilmantiheys on varsinainen lopputuote (3) jota ahtamisella haetaan ja se muodostuu noiden summana sinne imusarjaan.

    Sama vaikuttaa myös vaparissa, ulkoilman tiheyden muutos -> imusarjaan muodostuvan ilman tiheyteen.

    Pelkkä scoop konepellissä tai ilman putsari konepellin läpi tai muuten viileämmän ilman johtaminen moottorille vaikuttaa sen tiheyteen, puhumattakaan muista virityskeinoista, joilla kaikilla pyritään loppujen lopuksi kasvattamaan sitä imusarjassa vallitsevaa ilman tiheyttä kun imuventtiilin avautuu, ahtaminen itse on vain yksi sen muotoja.
     
  6. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tiheysanturi ei ole ainakaan itselleni tuttu anturi nykymoottoreissa saatikka hieman vanhemmissakaan, eli yleensä käytetään MAP-anturia eli imusarjan paineanturia, joka tyypillisesti mittaa absoluuttista painetta.

    Ilmakehän painehan on noin baarin luokkaa ja siitä se laskutoimitus sitten menee. 2 baaria ahtoja on 3 baaria absoluuttista. Ja silloin jo mennään tehoissakin aika haipakkaa... :)
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    MAF anturi huomioi tiheyden. Mutta hyvinhän se tiheys selviää paineen ja lämpötilan mittauksistakin laskien.
     
  8. t800

    t800 3rd gear

    Ei ole käytännön kokemusta kummastakaan.

    Ilmeisesti tässä (kaavassa) oletaan:
    - ahtimen jälkeen on kenno (jokaisessa setupissa sitä ei ole)
    - kenno pystyy jäädyttämään ahtoilman takaisin ulkoilman lämpötilaan (käytännössä mahdotonta).

    Sanoisin että kaava olisi 1+2 = < 3
     
  9. username

    username Gearhead

    Mun veikkaus on että 1 ei merkitystä vaan 2 =3 jos ei jäähdy välissä, tai sit vähä enempi jos jäähtyy.
     
  10. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Mulla on Mersu W123 vuodelta 80 M110 kuningasmoottorilla ja tietty Lambdaohjatulla K-Jetronic ruiskulla, siinä polttoaine jäähdytetään ilmastoinnin putkessa olevalla lämmönvaihtimella.
     
  11. josu

    josu Gearhead

    2.5bar turbo moottorissa niin ahtimella lähtevän imuilman lämpötila pyörii siinä 150 asteen kahtapuolen,mitattu 2mm k-tyypin anturilla
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos laittaa jotakin märkää haihtumaan heti ahtimen jälkeen, niin jopa tippuu lämmöt. Vettä laittaessa vaan muistaa, ettei se pala. Sorretun voiman kanssa pelanneet tietää, missä lämmössä etanoli höyrystyy ja missä tiivistyy. RE85!
     
  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tästä nähnyt jänniä mittaustuloksia, eli vesi/metanoli ruiskutus ei alenna imuilman lämpöä merkittävästi, mutta silti saadaan lisää tehoa ja kestää enemmän ennakkoa. Eli onko loppuen lopuksi imuilmanlämpötilalla merkitystä, jos palotilan lämpötila pysyy alhasena? Tosin onhan välijäähdyttimet yms helppoja tapoja vaikuttaa imuilman lämpöön ja sitä kautta palotilan lämpöihin vs keksiä jotain pelle pelotonta.
    On muuten karstaton kone kun tuuppaa vesi/metanoli pohjasta lasinpesuainetta koneeseen :D
    Golffissa oli velipojan 5l rosterista tehty säiliö, jostain audista pissapojansäiliön korkeusanturi 1/4 korkeudella, että on aine vähissä, pumppua en muista mitä käytin, olikohan k-jetin ylimääränen pumppu??? ja suuttimena oli joku maatalouteen tarkoitettu suutin, millä ruiskutetaan mömmöjä peltoon. Ja imusarjassa öpaineanturi millä koko härveli toimi. Ei paljon maksanu toi systeemi o_O:eek::D
    Vesi ei pala, mutta muuttuu vesihöyryksi, oliko litrasta vettä tulee joku 3000-4000l vesihöyryä, varmaan joku palomies muistaa tarkemmin.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Muiden mittauksista piittaamatta (paskat, kattelin kyllä, vesimetanoli näytti lääkkeeltä, kesti ennakoita, muttei tuottanut mtn) laitoin oman rakennussarjan 170 slant, jossa entisen 225 koneen kansi/ruisku, turbotuksen jälkeen vähän ahtaiksi osoittautuneiden noin 370 cc/min @ 3 bar suuttimien avuksi, sen jälkeen kun olin nostanut linjapaineen 4 bar, avuksi noin 1000 cc/min suuttimen turbon suulle. Lämmöt laski ilman välijäähyä 30-40 astetta. Paineet keskimäärin 0,5 bar, kolmosvaihteella rajoittajan lähellä 0,8. Tosi helppo tehdä Maxxeculla tommonen 6+1 suuttimen bändi.
     
    Fuselage tykkää tästä.
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ja siis on. Huoneilma on 293-298 astetta K ja jos ahtoilma on +150, niin se on ”kolmanneksen harvempaa”. Pytyssä on 1/3 vähemmän happea.
     
  16. josu

    josu Gearhead

    Samalla paineella lämmitetyssä ilmassa on vähemmän kaikkea (tilavuutta kohti) kuin viileämmässä ilmassa, mutta samat prosenttiosuudet hapesta (21 % happea, 88 % typpeä, 1 % argonia sekä pieniä määriä "muita" kaasuja.
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    No niillä muilla ei ole samalainen merkitys. Teho tulee polttoaineen määrästä ja sitä sopii laittaa suhteessa läsnäolevan hapen määrään.

    Viinalla on mukavampi höyrystymislämpö. Bensan loppuun haihdutus vie >250 asteeseen, eli ei tiputa lämpöjä imusarjassa just sen enempää, kuin mitä on ominaislämpökapasiteettien ja lämpötilojen suhteet.
     

Kerro tästä muillekin!