5.3 V8, +500 hv, oktaaniluku ja puristussuhde

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja C5_Z06, 1.4.2023.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Hieman viritetty alunperin alle 300 heppainen pienehkö 5.3-litrainen LS-moottori puskee reilusti yli 200 heppaa enemmän kuin vakio. Pelkästään nokan, imusarjan, portattujen kansien sekä peltisarjojen ansiosta.

    https://www.onallcylinders.com/2023/02/10/the-high-5-building-a-500-horsepower-all-motor-5-3l-ls/

    Helppoa virittämistä, mutta jutussa ei mainita polttoaineen oktaania eikä puristussuhdetta. Ennakko 29..30 astetta, joka kielisi mielestäni joko matalahkosta puristussuhteesta (LS-moottorille) tai kisabensasta tai vastaavasta.

    Hmm..

    [​IMG]
     
  2. saresks

    saresks Gearhead

    FAST also supplied the required 75 pound injectors

    Noin kaksi kertaa isommat suuttimet kuin bensa tarttis. Ton verran tarvii jos noiden läpi menee metanolia. Kävi millä kävi, mutta tuo puskee SAE J607 mittauksella 1.35 jalkapaunaa/cid. Noin 30% enemmän kuin vakio. Noilla spekseillä ihan bensalla onnistunee tuollaiset dynosäädöt?
     
  3. 3964

    3964 3rd gear

    Tiedä niin helposta/halvasta,alakerta jäi vanhaa.
    Kyllähän se 500hp tulee monesta muustakin v8 koneesta kun vaihtaa kaiken voiman tuottoon liittyvän.

    Yhtään ls koneita väheksymättä.
     
    LPV tykkää tästä.
  4. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Paljon helpompi konsti on olemassa, yhtään isompaa osaa ei moottoriin tarvitse vaihtaa. Lisää vaan remmiahtimen esim. LS mottiin ja tehot 500-700 välissä. Silti mikään ominaisuus moottorissa ei huonone millään kierrosalueella, päinvastoin kaikki muuttuu paremmaksi. Eikä taida halvempaa olla se että kaikki sisuskalut vaihtaa. Toki onhan se kiva rakennella itse oma kone.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  5. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    [​IMG] [

    ja vielä halvempi
     
    mpower, eeko ja Arkkumies tykkäävät tästä.
  6. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    toi 5.3 näyttäis tuottavan ton Richardin testeissä vakiona jotain vähän yli 350HV noiden testeissä (Ei apulaitteita, sähköinen vp, peltisarjat jne)

    Portatuilla kanslila ja isolla nokalla varmaan tekee ton 500 hv noiden penkissä.
     
  7. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Holset HX60 on kyllä ihan jees pikkukoneeseenkin, sillä 3,8-4,0 bar 1586 cc motti tuotti 76 mm imuropelilla 996 heppaa kyllä, juu!
    Pikkasen raskas kiihtymään on kyllä kun massat isot, mutta melkoisen luotettava on kyllä!

    Aatella jos jotain mekaanista ahdinta, niin hirmu voimat mekaaniseen pyörittämiseen menee! Tehohäviöt kauhiat!
    Mutta turbossa kun otetaan tuo pakokaasujen hukkaenergia osittain käyttöön, niin olihan se sveitsiläinen Alfred Buchi aika äijä turbon keksiessään!:cool:
     
    Vermilion tykkää tästä.
  8. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Juuri tuon vuoksi itse en turboja edes harkinnut. Pikkulohko kevennetyllä alakerralla ja aluvauhtipyörällä antaa sellaisen kierrosherkkyyden ja kaasuun vastaavuuden remmiahtimella että ei kyllä turboja tullut ikävä koskaan. Manuaaliauto tiheällä perällä ei kyllä sovi yhteen moottorin kanssa joke ei herää heti. Tietysti tehohäviö tulee mukana mutta lähtökohta oli 300 hp ja lopputulos yli 500 Prochargerilla niin ei haittaa. Toinen merkittävä asia on se että Corvetten konetila on niin ahdas että turboja vaikea saada mahtumaan. Ihan samoilla perusteluilla nyt hommasin tuohon Pontiaciin remmiahtimen. Helppo siksikin että pakopuolelle ei tarvi koskea ollenkaan ja V8 äänet ei mene pilalle.
     
    Akit tykkää tästä.
  9. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Tuo on taas se minkä takia minä harrastan mieluumin turboja, Kaikkiin mistä ole rakennellu on turbo ollu paljon helpompi sovittaa. Remmiahdin kuitenkin pitää asentaa semmoiseen paikkaan ja asentoon että sen remmin saa sinne kulkemaan. Turbon voi pistää vaikka peräkonttiin, jos ei muuta paikkaa keksi, putkea on helppo väännellä kulkemaa sinne minne tarvitsee.
     
  10. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Tuo sarja jonka ostin on mallikohtainen eli konekohtainen BBC satsi, niin ei paljon helpompi enää voisi olla. Chevyn hyviä puolia vs muut. Pulttaa vaan osat kiinni ja kaikki ohjeet löytyy vielä kuvien kera vihkosta. Ainoastaan tehostimen pumpun joutuu vaihtamaan ja sille erillinen säiliö. Silloin kun pakosarjat ja putket joutuu tekemään turboille mallia custom, aikamoinen työ ainakin tällaiselle joka ei ole hitsausammattilainen ja peräkonttiturbot ei taida reagoida kaasuun heti. Molemmilla on kannattajansa se on selvä.
     

Kerro tästä muillekin!