Tukivarren korjaus/vahvistus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Anonymous, 8.9.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mahtaako olla luvallista hitsaamalla korjata pellistä prässättyä alatukivartta ? Kyseessä olis Volvo 240:n taka-alatukivarsi.. :oops:
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei ole luvallista..
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ilmeisesti vahvistaa kuitenkin saa, kuten boksaamalla U-palkin neliöpalkiksi.
     
  4. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Onkohan prässäämällä kiinnitettävän pallonivelen kohdalta liian väljäksi kulunut tukivarsi jotenkin korjattavissa?
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Joskus 30-40 vuotta sitten laitoin Valiantin yläpallon hitsaamalla tukivarteen kiinni. Siisti tuli, ei sitä edes ruoste-estoaineiden alta nähnyt tekaistuksi.
     
  6. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Noinhan sen sinne kiinni saisi mutta ei taida aivan laillista olla. Tuli mieleen saisiko palloniveleen tehtyä kierteet ulkokuoreen ja siihen sopiva "mutteri" millä saisi pallonivelen kiristettyä tukivarren reikään. Näin on tehty Cadillacin yläpallonivelen korjausosa mutta alapalloon tuollaisia ei ole. Parempi tietysti jos sen reiän saisi jotenkin kutistettua.

    Ostetaan -66 - -69 Devillen vasen etu alatukivarsi.
     
  7. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Mielestäni olen nähnyt joissain autoissa alapalloja alunperin kiinni heftattuina ja sillä luvalla itsekin niitä hitsaillut. Johonkin sovelsin eri auton nivelet ja sorvasin lukkorenkaalle uran yläpuolelle.
     
    Concarne tykkää tästä.
  8. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Muistaakseni jossen väärin muista, niin sen reiän ympäryksen jos kolmesta kohdasta tasasin välein kuumentas pillillä punaseks niin jäähdyttyään se reikä on sitten vähän pienempi kuin ennen aloitusta. Vanha asentaja opetti näin minua 80-luvulla miten laakerikoolit saa helpommin lyötyä irti ratkorin akseliputkesta. Ne koolit oli sitte jäähdyttyään kutistunu vähän. Vastuu siirtyy kylläkin pillin kiinni pitäjälle. Nii ja kun niitten hitsaus korjaus on kielletty ni ei niitä sais kuumennellakaan oikomista tai tämmöistä varten.

    Oon kyllä joskus 90-luvulla (rikos vanhentunut) kiristelly tukivarsien niveliä ja raidepäitä. Prässissä kumin irrotuksen jälkeen tiukattu, uus kumi tai vanha ehjä takas. Että kaiken ne kestää, kaiken ne kärsii eikä ole revenny kesken ajon eikä paikallaan seisoessaan auton alla.
     
    Concarne tykkää tästä.
  9. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Täytyypä kokeilla. Mahdollisesti onnistuin metsästämään Ruotsista tukivarren ja jos se on ehjä niin tuolla vanhalla voi harrastusmielessä ja mielenkiinnosta tehdä näitä kokeiluja.
     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tarkennan vielä että semmoset punaset pisteet kolme kapaletta tein niihin laakerin ulkooleihin. Ei tarvinnu isolta alueelta kuumentaa. Se kutistu sitte alkuperäsestä mitasta jolloin pieni kolautus vasaralla pitkän tangon kanssa riitti irrottamaan ne. Sitä ennen hiki hatussa leivoin sitä koolia pajavasaralla.
     
    juko7 tykkää tästä.
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Laakerikoolin irroitukseen toinen toimiva tyyli on hitsata siihen pätkät saumaa migillä, kutistaa koolia hienosti jäähdyttyään. Perustuu tietty ihan samaan asiaan kuin pillistä kuumat.

    Joskus kun G30 oli ylätukivarren "laakeriholkin" paikka saanut hieman kipeetä, niin prässäsin sitä paikkaa tukivarressa tiukemmaksi sopivalla hylsyllä. Ne "laakeriholkit" on siinä tapauksessa kiinni kierteellä, eli ei pelkällä puristuksella mutta kuitenkin toimiva konsti oli siihen.
     

Kerro tästä muillekin!