"iso d"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja teemuvht, 1.1.2007.

  1. teemuvht

    teemuvht 1st gear

    Auto Chervolet Silverado 4x4 6.5td -94,ohjekirja sanoo että "isolla D" ei saa vetää kärriä vai saako ja mihinkä kilomäärään asti.
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    jos ohjekirja sanoo että ei saa niin eikö se ole silloin ihan selvä homma?
    valmistaja tietää varmasti tämän asian parhaiten :wink:
     
  3. teemuvht

    teemuvht 1st gear

    Niin kai ,mut onko väliä kun ameriikassa vetäävät omakotitaloa perässä ja itellä kysessä alle 750 kg.Ei se tuo massa vielä oikein perässä tunnu. :odroll: . "Isolla d" ajaessa jaksaa kyllä mennä vaivatta.
     
  4. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    toi iso d on siis yli vaihde eli sitähän ei kannata käyttää alle 80 nopeuksissa, mäkisessä maastossa ja kärryä vedellessä. jos kärri on kevyt ja tie on tasaista niin kai sitä omalla vastuulla voi vedellä millä vaihteella hyvänsä. jos ja kun vetelet niin painele pintakaasulla menemään sen od:n kanssa.
    edelleenkin jos ohjekirja kieltää niin miksi ottaa riskiä?
     
  5. HRTP

    HRTP Gearhead

    olen kyllä sitä mieltä että ei kannata hinata isolla D... nyt on itellä laatikkoremppa edessä eikä ole edes oma vika vaan ihan sukulaisen :mad: Hinas kuulemma traileria isolla D ja painoa reilut 2tonnia käryyllä :argue:
     
  6. GMC-96

    GMC-96 1st gear

    Enpä tiedä mikä laatikko tuossa silveradossa on, mutta suburbanin manuaalissa sanottiin, että isoa D:tä kannattaa käyttää aina kun mahdollista, paitsi suurilla kuormilla ja mäkisessä maastossa.

    Omassa subbarissa (4L80-E) menee nelonen päälle normaali ajossa n. 40km/h vauhdissa (reilummin kiihdyttäessä ehkä 70-80km/h) ja 6.2D vanissakin (th700) nelosella pystyy ajelemaan ihan mukavasti taajama-ajoa, joten minä en ainakaan jaksaisi (noilla välityksillä) odotella nelosen vaihtamista vasta 80km/h :D

    Mikähän nuo laatikot rikkoo vedettäessä? Onko suurin syy öljyn ylikuumeneminen, koska eihän maantienopeuksissa paljon vaihteen vaihtojakaan tapahdu?
     
  7. HRTP

    HRTP Gearhead

    luulen että syy noiden askien leviämiseen johtuu juuri tuosta öljyn lämpenimestä ja hinataan turhan hitaasti jotain painavaa perässä...
    Nyt kun jossain vaiheessa laitan korjatun askin tuohon autoon niin kyllä tulee samalla erillinen ja iso lauhdutin öljyille ja siinä samassa lämpömittari laatikon öljyille...
     
  8. impala67

    impala67 Double Gearhead

    noudata ohjekirjan neuvoa jos haluat että vaihdelaatikkosi kestää.
    Ja jos vedät säännöllisesti painavaa kärryä, vaihda laatikkoöljyt ja sen suodatin useammin, ainakin kerran vuodessa tai sen jälkeen kun olet joutunut sitä pahoissa paikoissa ruovittelemalla kiskomaan ...
     
  9. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    TH700 OD:llä raskaan kärryn hinaaminen

    Mun käsitykseni on OD:llä hinauskieltoon juuri edellä arvattu kuumeneminen. Syy kuumenemiseen on se että turbiinilukon kytkettynäollessa öljyn virtaus 4v-planettarattaille pienenee. Kun jäähdyttävää öljyä tulee niukemmin kuumenee planeettavaihteisto herkemmin, eli 4v-rattaat/laakerit ei kestä samaa kuin SUORA 3-vaihde.
    Koska kolmonen on suora vaihde(1:1) niin koko paketti on "yhtäpuuta" eikä rattaista(paikallaan) tule kitkaa eikä myöskään lämpöä.
    Näin asian olen ymmärtänyt, en tosin muista mistä sen luin...
     
  10. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Joo voi se "vaivatta mennä" , mutta sitten laatikko kyykkää. Itse pelkällä auto täyteen lastattuna ajelen pikku D:llä lukuunottamatta tasaista maantietä, jossa sopivissa tilanteissa voi iskeä ison D:n sisään ja mäen ilmestyessä näköpiiriin tai muun polkemistarpeen tultua vaihdan jo etukäteen pikku D-tä sisään.. Olen tehnyt tota myös tyhjää autotraileria vetäessä.. Mutta se vaatii järjenkäyttöä. Loikkaria en rasittaisi mäkeen auton kuormaa suuremmalla massallla tai edes kiihdyttelisi.. Mutta järjenkäytöllä ja itse aktiivisesti kuormituksen mukaan d - iso-D vaihtamalla voi hyötyä molemmista. Ja tietysti perävälitys vaikuttaa siihen kuinka isolla kuormalla kehtaa pikku-d.tä käyttää..

    Takuuta en neuvolleni kuitenkaan anna. Halvemmaksi se pikku-d:llä ajo tulee, vaikka löpöä palaisikin hivenen enemmän, jos säästyy lootan laukeamiselta.

    Ja lisäjäähdytinhän sulla oli? Ilman sitä en alkaisi hinailla mitään.. Kunnon kenno asennuskitteineen maksaa jotain 80 €.. Itse kiskoin kerran keväällä ilman lisäjäähdytintä laatikon öljyt vaihtopisteeseen parin sadan km matkalla, vaikka ulkona oli vain 12 astetta lämpöä.. Ei kannata leikkiä noilla, kun lootan korjaaminen maksaa xx
     
  11. GMC-96

    GMC-96 1st gear

    Re: TH700 OD:llä raskaan kärryn hinaaminen

    Lisäksi öljypumpun pyörimisnopeudellakin lienee oma osansa laatikon jäähdytyksessä. Pumppuhan pyörii 4.lla hitaammin kuin 3:lla.

    Kuormaa hinatessa meilläkin on käytössä tuo Rocket engineerin mainitsema vaihteenvaihtotapa.
     
  12. PauliP

    PauliP 1st gear

    Saatan olla kyllä ihan pihalla asiasta mutta (oikaiskaa jos joku paremmin tietää): Olen useasta lähteestä nähnyt juttua siitä että lämpöä muodostuu juuri nimenomaan turbiinissa kun se "aina hiukan luistaa" ja sen vuoksi öljy lähtee siitä suoraan jäähdyttäjälle.

    Kun lukko on päällä, turbiini ei luista ja öljy ei kuumene turbiinissa, piste.

    Eli kun ajetaan sellaisella kuormalla ja nopeudella että auto kulkee kevyesti niin vähiten lämpöä muodostuu ajettaessa lukko päällä ylivaihteella (pienin turbiininkin pyörimisnopeus).

    Useissa ylivaihdelaatikoissa on ylilämpösuoja, joka alkaa tarjoamaan lukkoa päälle jos laatikko ylikumenee (olenko ymmärtänyt oikein?).

    Samoin monissa ylivaihdelaatikoissa lukko kytkeytyy päälle myös kolmosella, niin että voidaan hinata raskasta kuormaa kolmosella ilman että turbiini luistaa ja muodostaa lämpöä.

    Automaattivaihteiston tehtävä on toimia niin, että kun konetta kuormitetaan tarpeeksi, niin lukko putoaa pois päältä (vääntömomentin lisäys turbiinissa) ja seuraavaksi vaihde putoaa pienemmälle. Samoin kaupunkiajossa ylivaihde ja lukko kytkeytyy päälle ainoastaan silloin kun nopeutta on tarpeeksi eikä ole kuormaa liikaa.

    Jos laatikko ei näin jostain syystä toimi, voi auto kulkea liian suurella väännöllä lukko päällä ja ylivaihteella, mutta sehän on jo sinänsä laatikon vika. Tällöin voisi ylivaihteen kytkin alkaa luistamaan, ja lämmöt nousta ja laatikko "palaa" siitä johtuen. Olen täältä lukenut että TH700R4 kytkee kolmosen eri tavalla ajettaessa isolla D.llä tai pakkokolmosella (useammalla kytkimellä) jolla se kestää enemmän vääntöä.

    Nappilukkokytkennät ainakin saa vikoja aikaiseksi väärin käytettäessä.
     
  13. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tuossa yhden kaverin 6.5 Turbo diesel vaniin rempattiin "vanhanmallin (27 spline)" TH700R4 vuosia sitten. Käytetiin silloin B-osia eli korjattiin se edullisesti käytetyillä, mutta hyväkuntoisilla kitkalevyillä.

    Avattin se nyt loppukesästä koska autosta hajosi perä (löi pakilla jumiin) ja samalla meni takapaleetta paskaksi (siitä yhtäkkiäjumimisesta johtuen). Avattiin kytkimet ja katottiin levyjen kunto. Vain Low/Rev pakka oli vähän kulunut, muut oli ihan hyviä.

    Ja autolla tosiaankin ajetaan aina isolla D:llä ja todella raskaalla jalalla seka-ajoa. Perävälityskin oli muistaakseni joitain 2,73:1.
     
  14. PauliP

    PauliP 1st gear

    Toisaalta jokunen vuosi sitten korjattiin oikein huolella yhden kaverin TH700R4, laitettiin kaikki mahdollinen uutta. Auto on 305CID Caprice ja kaveri ajaa ylämäetkin aina pakkokolmosella, kun on niin opastettu.

    Korjattu laatikko kesti vain 150km, kunnes takapaleetta oli palanut ja sulanut paskaksi (kylmä syysilta). Syy: öljynjäähdytin osittain tukossa ja turbiinissa 3:sella luistamalla kuumentunut öljy ei jäähtynyt tarpeeksi. No Siperia opetti, laitettiin ulkoinen jäähdytin ja homma toimi sen jälkeen.
     
  15. Jza

    Jza Double Gearhead


    Niin? Eli syyllinen oli tukkoon mennyt öölijäähy. Luistaahan se toosa aina jos on tarpeeksi kuormaa ja/tai mäkiä matkalla vaikka millä vaihteella ajaisi.

    Ja kuumeneehan se lencokin, vaikka ei luulis juurikaan luistavan :wink:
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kunnossa oleva loota ei luista yhtään eikä sen kuulukkaan luistaa :soosoo: . Parin sekunnin luisto muuttaa kitkalevyt romuksi!! Lämpö sen lootan tappaa eikä perässä mahdollisesti roikkuva kuorma, koska kun loota on kunnossa oikein säädettynä se osaa ihan ite valkata kulloisenkiin rasitukseen oikean vaihteen.
     
  17. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    TH700r4 kuumenee

    Ei ole googlettamallakaan tullut vastaan väitettä että vaihteiston lisäjäähdytin "transcooler" olisi haitaksi... Päinvastoin kaikki sitä suosittelevat.
    Teoriassa kovilla pakkasilla voi laatikon nesteet käydä kylminä, se kai ilmenee lähinnä voimakkaana ryömimisenä paikallaan. Tuskin muuta haittaa.
    Ite ajan vain kesällä...Haydenin suurin jäähy nokalla...
     
  18. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Mistäs tuollainen lisäjäähy, ja millainen työ asentaa...? :eek: alkoi kiinostamaan...
     
  19. Jza

    Jza Double Gearhead

    No turbaaniahan tuossa tarkoitettiinkin viitaten aiemman kirjoittajan strooreihin sen lämpenemisestä lukolla ja ilman.
     
  20. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear


    Valtaisa duuni. Mullakin meni 20-30 minuuttia fourseasons kennon asentamiseen GM-asennus setillä. Huh huh.. Ihan Shroudin otin jopa irti.. , että sain ne kiinittimet pätkittyä..
     

Kerro tästä muillekin!