390 remppa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ford Freak Club of Finland ry', aloittaja agm, 11.9.2010.

  1. agm

    agm 3rd gear

    Galaxie huomenna viimestä päivää tälle vuodelle ajossa. ja vaikutaa siltä että moottori tarvii huoltoa, huohottaa niin maanperusteellisesti. Eli mistä alkais kahtomaan osia(stroukeri haaveissa) ja joku joka homman tekee? Niin ja tietysti puoli ilmatteeks :)
     
  2. kantri64

    kantri64 1st gear

    No esimerkiksi Tradeparts hommaa stroker kitin ja muutkin hilut. Laitat siihen kiukaaseen 4,25 akselin, alukannet ja mukava rullakärsä niin 500 hp ja 500lb-ft on aika lähellä tai ylittyy.
     
  3. Fastback

    Fastback Gearhead

    jos innostut tilaamaan jenkeistä niin kierrä hr. Barry Rabotnick kaukaa. Kaukaa. On aivan sama mitä lehdissä herrasta kirjoitetaan. Pidä sana KAUKAA mielessä vaan jos törmäät siihen omahyväisesti irvistelevään bygmiin.
     
    jakemon tykkää tästä.
  4. agm

    agm 3rd gear

     
  5. agm

    agm 3rd gear

  6. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    POPS ei liity Mr. Rabotnickiin käsittääkseni mitenkään, vai oliks toi side oiler
    jutun juoni?
    Siitä ei VARMASTI olekaan kyse, etteikö Fastbackin varoittelema mister
    osaa tehdä FE-motteja ! Pomminvarma juttu, että osaa ! Mutta on sattunut
    parikin "kömmähdystä" herran omistamalta pajalta, että ei ole tullut
    toivotunlaisia tai laatuisia osia/osakokonaisuuksia tänne PERSpohjolaan ja minulla on ikävä "onni" olla yksi heistä.
    Tässä varmasti yksi syy Fastbackin "myrkyllisyyteen" :lol:
    Voihan olla, että negatiiviset palautteet täältä Suomestakin kantautuvat jossakin vaiheessa herran kuuleviin korviin ja ehkäpä hän ryhtyy tarvittaviin toimenpiteisiin asiassa jotta näin ei enää pääsisi käymään?
    Silti noi hänen myymänsä stroker-setit ovat laadullisesti päteviä !
    USA:ssa tilanne on sellainen, että siellä ei ole varaa monesti pissiä öögaan,
    tai muuten bisness kyllä sammuu omia aikojaan !
     
  7. Fastback

    Fastback Gearhead

    Pizzan tapaus on sitäluokkaa, että minä olisin ampunut jo täyslaidallisen amerikan foorumeille. Jätkä on vaan niin kiltti :D Mun mielestä em. tapaus täyttää kaikki kusetuksen tunnusmerkit - onneksi isännät oli tarkkana, otti asian puheeksi ko. äijän kanssa ja mies kiillotti kilpensä korjaamalla asian. Selitys kyllä ontui kuin yksijalkainen kameli.

    Yksi miehen laadullisesti pätevistä stroukersarjoista myytiin englantiin ready to assembly. Tarkka rakentaja passitti rolling assemblyn paikalliseen koneistamoon kun ei ollut balanssissa.

    Kaverilleni möi ready to assembly genesis FE rautalohkon. Lohkosta puuttui mm. tönärin reiät ja EI OLLUT CAMMER LOHKO.

    Yksi virhe ok, mutta kun tuntuu virheitä sattuvat ihan kotimaassaankin ja ennenkaikkea tänne perspohjolaan tai eurooppaan tulleissa lähetyksistä on ollut lähes poikkeuksetta jotain köyryä.
     
  8. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    No, Niemensivulta voisit kysästä sovittelevaan sävyyn, oisko Sepolla aikaa
    ja halua tarttua hommiin? :wink: Sieltä varmaan saisit noi stroker-sarjat
    myöskin.
     
  9. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Heh :)
    Tästä aiheesta pitäis vääntää ihan oma topic, mutta lisään tähän vielä
    sen, että mikäli ko. Mr. olisi täysi bluffi Jenkkilässä, ei hänellä VARMASTI
    olisi tuon kokoista kannattajakuntaa siellä ! On ollut pieleen menneitä
    projekteja, VARSINKIN tänne Eurooppaan päin. Tästä voi vetää johto-
    päätöksenä sen, että emämaahan suuntautuvissa projekteissa Barry vastaa pääosin niistä ja hänen työntekijänsä näistä muista? Tosin toi
    pieleen mennyt side oiler kauppa USA:ssa EI SOVI kategoriaan, mutta
    emmehän me TIEDÄ siitä jutusta täysin 100% kaikkia nyansseja, jos
    toinen osapuoli on vain kertonut asiasta? Mitenkään Mr. Rabotnickia ylistä-
    mättä kuitenkaan, HÄNEN osuuttaan asiaan emme tiedä varmasti !
     
  10. Fastback

    Fastback Gearhead

    Juu, ei ole epäilystäkään etteikö ko. herra osaa rakentaa moottoria. Kyseessä ei ole taito vaan epärehellisyys, mistä on kaksi suoraa näyttöä. Erinnäisiä vikoja tai toimitusvirheitä kolme. Siihen eurooppaan tulleeseen stroukkisettiin vielä, niin siinä oli vääränkokoiset laakerit tai männänrenkaat en muista enää. Uudet tuli kumminkin, mutta taas aikaa kului yksi ylimäärinen kuukausi.

    Minua vaan henkilökohtaisesti kyrsii tuollainen kaveri johon et voi luottaa. Kaverini tapaus emämaassa oli sellainen että FE-forumilla oli Genesiksen UUSI ready for assembly lohko kaupan - olen ihan itse lukenut tämän ilmoituksen fe-forumilta. Hinta oli muutaman satasen alle listahinnan. Kaverini osti lohkon. Lohko oli puoliraakile. Asiakas odotti moottoria, joten se koneistettiin kiireellä jonka kulut oli 700 usd. Kaverini kirjoitti tästä fe-forumille epäsuorasti kysyen että onko kaikki nyt kunnossa. Tähän ukko taitavasti väisteli, että onko tässä nyt kyseessä se ettei mukana tullut vesitilojen proppuja jne. Kaverini kirjoitti vielä kerran että "tiedät tasan tarkkaan mitä tarkoitan". Rabotnick näytti vielä kuittia yms posteja propuista. Kaverini nieli tappion sanoe, että antaa olla. Kaverini ostaa n. 20-30 Genesiksen lohkoa vuosittain, kysyi suoraan Genesikseltä että mikä tämä lohko on jonka sai ko. herralta. Genesikseltä tuli tieto, että tunteomerkkien mukainen nostajareiätön lohko on A N N E T T U ilmaiseksi ko. herralle vain mock-up käyttöön. Tämän ko. herra lunasti kylmästi rahaksi ja vielä valehdellen.

    Siihen syyhyn, ettei kukaan suoraan arvostele ko. herraa esim. FE-forumilla taitaa olla se, että kaverilla on lehtiartikkelien tuomaa arvovaltaa. Hänen pajansa toimii ja työllistänee alihankintana myös monia forumilla pyöriviä herroja. Toiseksi kenen leipää syöt sen lauluja laulat. Vähän kun sponsoroi forumin herroja ja myy osia halvemmalla niin ei kai kukaan julkisesti ala huutelemaan. Kolmanneksi ko. herra on fe-forumin sponsori.

    Mut mitäs me näistä, minä en ikinä kuluta centtiäkään ko. herran pajaan. Muut saavat koettaa onneaan. Ei tainnut herran pajalta tullut fe-mottikaan olla ihan niinkuin piti. Tuskinpa ite konetta teki, mutta hänen nimiin se myytiin.

    Sori jos kulutamme 390cid rempan topicia, mutta edelleen minulla ei ole varaa koettaa onneani ko. herran kanssa. Minä en ole niin varakas tai uhkarohkea.

    Ukossa on yksi hyvä puoli mikä on jo todettu. Osaa rakentaa koneen niin halutessaan. Tätä enempää en kuluta energiaani ko. kaveriin.
     
  11. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    kasatkaa hyvät ihmiset ite ne moottorit, ei se mitään salatiedettä ole..
     
  12. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    No eipä oo ei?
    Vaan jospa ajatellaan sellaista lähtökohtaa moottorin rakentamiseen,
    että omistaja ei ole koskaan aiemmin ottanut vaikkapa edes kansia
    moottoristaan pois jne? Mikäli lähtökohta on tämä, että puuttuu kokemus,
    työvälineet, tilat ja jopa halu tehdä ko. remonttia on se syytäkin jättää
    osaavien käsiin.
    Varmasti kokeilemalla oppii, mutta jos haetaan maksimaalista onnistumista
    kerrasta, on paikalla oltava vähintään yksi opastaja jolla kokemusta on.
     
  13. Mexico65

    Mexico65 1st gear

    Kysele Riihimäeltä http://tuumacid.com/
    Tuumacid Oy on juuri aloittanut Scat Crankshaftin virallisena maahantuojana Suomessa. Scat on erityisen tunnettu stroker-sarjoistaan, kiertokangistaan ja kampiakseleistaan, ja pystyy valmistamaan osia myös tilaustyönä.

    Joku joka homman tekee puoli ilmatteeks???
    Tarjousta voit kysellä koneen rakentamisesta samasta paikasta, mutta en usko, että Teppo tekee konetta puoli ilmatteeks.

    Itse tehtynä saattaa puoli ilmatteeks toteutua.
    Ja niin kuin huomaat niin neuvoja ja neuvojia riittää. Voi olla, että joku noista tietäjistä voisi tehdäkin sinulle koneen ilmatteeks tai edes puoli.
     
  14. Futurage

    Futurage Gearhead

    Sorry vaan mutta en suosittele "länsirannikon ford-moottorirakentamoa".
    Haluan vaan säästää mahdolliselta pahalta pettymykseltä. Tämä harrastaminen kun on tarpeeksi kuluttavaa muutenkin.
    En halua tästä aiheesta tehdä minkäänlaista numeroa enkä keskustele tämän enempää aiheesta netissä.Joka haluaa keskustella voi soittaa mulle suoraan.
     
  15. Futurage

    Futurage Gearhead

    Tarkoitus ei ole masentaa mutta 30 vuoden kiinteällä kokemuksella Ford V8:n rakentamisen suhteen : kannattaa harkita pitkään ja hartaasti mihin ryhtyy sekä varautua rahallisesti / henkisesti kaikenlaisiin yllätyksiin.Yeisesti ottaen hyvää ja halpaa moottoriremonttia ei ole, varsinkaan FE:hen.
    Hyvällä onnella saattaa tällainenkin onnistua, mutta oikein tehty moottoriremontti 40-50 vuotta vanhaan moottoriin ei ole pikku juttu.
    Erityisesti näin jos moottoria halutaan virittää niin että moottori antaa halutut tehot sekä myös toimii ja kestää pitempään kuin 500 km.
    Vanhaa ja kulunutta , mutta niin oikeassa olevaa sanontaa lainatakseni " jos haluaa hyvän ja halvan tarvitsee hommata 2 , se hyvä sekä se halpa".

    Oikein ja taiteen sääntöjen mukaan tehty FE-stroker vie arviolta 50-70 työtuntia.

    Kaivoin koneelta joskus tekemäni reseptin 351 W peräisen 393 strokerin tekemiseen. Tässä esimerkissä käytetty valmiita kansia joten niitä ei huomioitu. Tämä ei mikään oppikirjaesimerkki vaan joskus nopeasti kasaamani ohje eri työvaiheista.Joka ainoassa vaiheessa tarvitsee tietää mitä tekee.Yksikin virhe ja projekti voi mennä perseelleen.
    Tässä eivät kaikki työvaiheet ole kronologisessa järjestyksessä !

    Vaihe 0 - suunnittelu ,osien/osanumeroiden etsiminen, osien tilaus.Tämä pelkästään vie arviolta 10 tuntia.


    Vaihe 1 - tallissa
    1 Projektimoottorin purku ja pesu.Joka ainoa nippeli ja plugi irti.
    2 Osien tarkastus silmämääräisesti
    3 Lohkon lipeäpesu 3 päivää ( kaikki öljy,rasva, maali ym.pois)
    4 Lohkon happopesu 3 päivää ( kaikki ruoste pois)
    5 Lohkon painepesu
    6 Vesitilojen painetarkastus
    7 Sylinteriputkien paksuusmittaus ultraäänellä
    8 Lohkon dekkitason korkeuden mittaus; ohje koneistamolle


    Vaihe 2 - koneistamossa
    9 Poraus
    10 Hoonaus stressilevyillä
    11 Dekkitasojen koneistus nollaan ohjeen perusteella
    12 Täydellinen tasapainotus (kaikki liikkuvat osat)

    Vaihe 3- kokoaminen / blueprinttaus tallissa
    13 Öljykanavien puhdistus
    14 Kierteiden läpikäynti kierteitystyökaluilla
    15 Öljykanavien avarrus ja kohdistus
    16 Pesu
    17 Lohkon maalaus
    18 Nokka-akselin laakereiden asennus
    19 Öljy-ja vesiplugien asennus, öljynpuhdistin
    20 Kampiakselin, männänrenkaiden ja mäntien asennus.Huom kohdat 24-26
    21 Retrofit nostajien kiinnityssysteemin asennus nostajakammioon
    22 Nokka-akselin ja jakopään asennus
    23 Nokka-akselin ajoituksen tarkastus ja tarpeellinen säätö
    24 Männänrenkaiden päittäisvälys - mittaus ja säätö
    25 Laakerivälykset - mittaus ja mahd.säätö
    26 Kampiakselin päittäisvälys-mittaus ja säätö
    27 Dekkitason korkeuden tarkastus
    28 Venttiili / mäntä välys- mittaus
    29 Kansien asennus
    30 Venttiilikoneiston geometrian/työntötankojen pituuden tarkastus
    31 Keinuvipujen asennus ja ohjainlevyjen kohdistus
    32 Venttiilikoneiston /venttiilikoppien välysten tarkastus
    33 Venttiilien säätö
    34 Imusarjan asennus / kanavien kohdistaminen
    35 Öljypohjan / pick-upin asennus ja oikean välyksen säätö
    36 Sytytyksen ajoitusmerkin rakentaminen ja säätö
    37 Värinänvaimentimen asennus
    38 Öljynpaineiden pyörittäminen moottoriin
    39 Jakajan asennus ja sytytyksen säätö
    40 Tulppien ja tulpanjohtojen asennus
    Moottorin rakentaminen ilman vaihetta 0 yhteensä 40-60 tuntia, ilman yllätyksiä.Lisäksi vähintään 2 käyntiä ammattitaitoiseen koneistamoon joita on vain harvoissa kaupungeissa.

    Voi vee- tätä kirjoitettaessani muistin taas miksi aina vannon että tämä on sitten viimeinen jollekin muulle kuin itselleni rakentama moottori !
     
  16. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Aha?
    Onks tullu kakkaa paketissa, vai onko mielipide-eroja? :-?
     
  17. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Mielipide eroja tulee helposti kaikkien kanssa, jos ei ole itse katsomassa mitä kone on syönyt. Jotkut kehututkaan pajat ei välttämättä ota rakentavaakaan kritiikkiä tosissaan :odroll:

    Tietty jos ite tekee tietää mitä on tehnyt, ei voi kuin syyttää itseään. Ei ainakaan ole klemmarilla kiinnitettyjä osia moottorissa sisällä
     
  18. Futurage

    Futurage Gearhead

    Noh, mulle tuli yksi sieltä tullut moottori korjaukseen.Moottoria ei oltu tasapainotettu lainkaan, täristi, ja yksi kiertokangen yläpää oli murjottu ennen asennusta niin löysäksi että tappi tuli ulos ja hankasi sylinteriseinään ison vaon.Vähän lisää ajoa tämän 1000 km lisäksi ja sylinteri olisi kulunut puhki.
     
  19. Futurage

    Futurage Gearhead

    Virheitä, erehdyksiä ja vaillinaisen tiedon puutteesta johtuvia juttuja
    sattuu jokaiselle joskus vaikka parhaansa yrittäisi. Eri asia on jos olettaa jonkin asian olevan kunnossa eikä kiinnitä mittauksiin ja tarkastuksiin ym.huomiota.
    Moottori voidaan tehdä kahdella tavalla. Se voidaan "koota" tai se voidaan " rakentaa".
    Ensimmäinen tapa on halpa ja nopea ja sopii vakiomoottorille joka kootaan takaisin alkuperäiseen kokoonpanoonsa vakio-osilla. Ja vielä sellaiseen moottoriin jonka historia on tiedossa.Jos motti on toiminut periaatteessa ookoo, eivätkä esim. vedet ja öljyt ole menneet sekaisin on siitä hyvä lähteä liikkeelle.
    Toinen tapa on pakollinen jos moottoria viritetään ja / tai sen historia ei ole tiedossa. Tällöin osien yhteensopivuus ei ole lainkaan taattu ja koska moottorista otetaan alkuperäistä enemmän tehoa asettaa tämä suurempia vaatimuksia tarkkuudelle ja mittauksille. Tämä korostuu FE:ssä .Siinä on muutamia erikoisjuttuja, ja näiden mottien rakentajia on harvassa.Tarkoittaa sitä että rakennusneuvoja et kuule ABC:n asemalla. 70-luvulla vielä niitä saatoit kuulla Esson tai Gulfin baarissa.
     
  20. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    entä jos vakio riittää ???

    marhall enginesin 390 CD long block , kotipihalle
    lentorahtina, kaikkine kuluineen ca 2200-2500 EUR .
     

Kerro tästä muillekin!