440 orkkis mitta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Mopar Association ry', aloittaja Anonymous, 7.12.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    moro.onks kellään tietoo mikä on orkkis mitta
    440 magnumissa kampiakselin keskilinjasta
    nokka akselin keskilinjaan,itelläni o kampparin laakeri linja ´porattu´uusiks (yksi laakeripari oli pyöriny mukana )ja nyt vakio mittainen jakopää arveluttaa ,on aika löysän näkönen ketju ja minkä verran löysää yleensä jakoketjussa saa olla?
     
  2. asspen

    asspen 1st gear

    Mopar Performance-kirjan " Big Block R-RB Engines " mukaan mitta nokka-akselin keskilinjasta kampuran lohkon pintaan on 5.152 tai 5.147 ". Luvut ovat sulkujen sisällä joten en oikein tiedä mitä se tarkoittaa.

    Tolla lohkon pintaan tarkoitan sitä lohkon laakeripukin pintaa mihin irtoavat "laakerin vastakappaleet" kiristyvät.

    Hemmetti kun on vaikea selittää. Pitänee hommata skanneri.
     
  3. LilRedTruck

    LilRedTruck 1st gear

    Kun kampiakseli hiotaan alikokoon tai laakeripukit ylikokoon ei pitäisi akselin keskipisteen muuttua koska porausta ei tehdä "toisesta laidasta".
    Suurennettuun laakeripesään tulee paksumpi seinäinen laakeri eli siis keskilinja pysyy samana.
    Sama koskee nokka-akselin laakereiden hiontaa.
    Jakoketju on uutenakin "löysä" jättöpuolelta
    Kun ketju venyy pääsee kampiakselin ja nokka-akselin keskinäinen asento poikkeamaan toisistaan mutta useimmiten venyminen jo ennen tuntuvaa muutosta koneen käynnissä kuuluu rapisevana äänenä joka johtuu siitä että venynyt ketju osuu heiluessaan jakokopan kuoriin. Normaalitehoisessa moottorissa ketjun katkeaminen on erittäin harvinaista, hampaalla hyppääminenkin sattuu harvoin ja silloin on kyllä "rapinaa" kuulunut jo jonkin aikaa. Suuritehoiset "viritetyt koneet onkin sitten eri juttu ja niihin onkin hyvä vaihtoehto ratas jakopää.
     

Kerro tästä muillekin!