4l80e modifiointi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja 4d sedan, 6.12.2015.

  1. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ajatusta tossa pyöritellyt että josko tuollaisen 4-vaihteisen vaihteiston laittaisi kaksoisahdetun Cumminsin perään, lukottomalla turbiinilla ja manuaalikoneistolla. Ideana pidentää perävälitystä vs. vaikka TH400 mitä näiden perään on sovitettu ihan menestyksellä.

    Soviteosien valmistus ei ole ongelma, ne syntyy kyllä, lähinnä se hommassa arveluttaa että saako siitä riittävän kestävän järjellisillä kustannuksilla? Tehokkaissa laitteissahan tätä vaihteistoa on näkynyt mutta asettaako dieselin matalammat kierrokset lisähaastetta kestolle?

    Turbiinin stallia muokatessa on varmaankin mahdollista poistaa lukko sieltä pois, ja manuaalikoneisto pitää siitä huolen etten tarvitse mitään ohjainpurkkia? Alipainetta ei ole saatavilla joten vaihtoehdoksi jää ohjata linjapainetta jollain muulla kostilla, vai onko se edes tarpeellista?

    Mistä vuosimalleista kannattaa katsella aihioo, vai kelpaako minkä vaan takavetoisen aski? Olisko esim. 6.5td:n perästä napatussa askissa sellainen turbiini josta voisi muokata stallia sinne 2000-2500rpm luokaan, väännön ollessa liki sammoissa lukemissa nm:nä niillä kierroksilla? Vai onko turbiinit sellaisia että jokatapauksessa on ostettava aftermarketti, ettei vakiosta saa muokattua?

    Onko transbraken järjestely hankalaa näihin?

    Ajatuksia?
     
  2. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Mites Gear Vendor TH400 jatkoks? Olen käsittänyt että niille luvataan aika suuria tehon-/ väännönkestolukuja?
     
  3. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    400+GVstä puuttuu yksi merkittävä ominaisuus..

    Lukkoturbiini. Se joka tekee matka-ajosta erilaista.
     
  4. 300

    300 2nd gear

     
  5. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    ^sorry, toi tuli luettua mutta ei tajuttua.

    Noilla edellytyksillä 400ja GV mielluummin kuin 80.

    Gv vahvempi kuin 80;sen ylivaihde.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä toi öölipumppu tekee maksipaineet jo ihan tyhjäkäynnillä. Pari astiaa jotka ei nyt oikein natsaa on stallin nosto ja tollane vääntömäärä ja vielä lukon poisto. Sen vähän mitä olen näitä ihmetellyt niin ilman lukkoa nää rieselit ei oikein kiihdy ja stallikin pitää laskea niin alas kuin mahdollista jottei olis koko ajan sellainen tuntu että variaattori siirtää voimaa. Transbrakekoneistoa tähänkin saa ja manuaalikoneiston mukana tulee lootan sisälle modulaattori joka toimii ahdetussa ilman letkua. En olis huolissani ton loikkaron kestävyydestä varsinkaan manuaalikoneistolla mutta kyllä aina joku sulake löytyy.
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Hyvä, keskustelua on syntynyt :D

    Stallin nosto noihin lukemiin(voi olla kyllä jotain muutakin, oma arvio tarpeesta) olis sen takia että sen turbon saa hereille, en jaksa uskoa että jostain 1000-1500rpm on yhtään ahtoa käytössä?

    Turbiinilukko olis tietysti hieno lisä vaikka kakkosesta eteenpäin, mutta mitäs se lukko tuumaa tosta väännöstä, pitääkö ja kestääkö? Jos pitää ja toimii niin sit suunnitelmaa on syytä muuttaa ja lisätä joku ohjauspurkki(mikä?) hankintalistalle.
    Toi viittaus että ilman lukkoa tarkoitti sitä että jos lukko ei kestä niin onko järkeä ohjauspurkkiakaan sit investoida, kun lootan vois siinä tapauksessa muuttaa sähköttömäksi...?

    Ihannetilannehan olis sellainen että breikillä viivalla ja ahtoa käytössä polkimen asennon mukaan noin karkeasti, ja sit liikkeelle ja koko matka tai vaikka kakkosesta eteenpäin turbiinilukko päällä. Onko se sit mahdollista ja kannattaako ton askin kans sellasta haaveilla?
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ton lootan lukon ohjaus vaikka olis manuaalikoneisto on helppo toteuttaa vaikka napilla sihteeriin..
    Turbiinia saa vaikka 6-levysellä lukolla ja noi kestää tota vääntöäkin aikas paljon. Stallin nosto vaikka vain 2500 jenkaan jos vääntöä on 2500Nm on melko tekemätön paikka.
     
    studio57 tykkää tästä.
  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Onkohan tota maksimivääntöä sitten järkeä edes ajatella, meinaan eihän sellasta momenttia saa millään siirrettyä kenttään, oliskohan vaan fiksumpaa miettiä sitä stallia hieman toiselta kantilta? Tilanne on sitten kuitenkin eri kuin moottoria jarrutettaessa dynossa.

    Voiskohan sitä ajatella niin että stallin tulisi olla vaan senverran korkeampi että olis jo vähän ahtopainetta käytettävissä? Kun ilman ahtopainetta tuollasessa ei ole yhtään tehoa eikä vääntöä, painetta siis väkisinkin lähtöön kaivataan. Senverran syöttöpoljinta kun mitä alusta kestää antaa viivalla, mutta kyllä siinä viivalla täytyy olla jo ahtopainetta käytettävissä....

    Mitä sellaset kuuslevyset turbaanit sitten maksaa, jotain aivan pimeetä :odroll:
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Pikku virhe, piti sanoa että 6x kitkapinta ei 6 levyä joka tarkoittaisi 12x kitkapintaa. Toi orkkis tubiini ei kestä edes ahdetun 500cid gasoliinikoneen persiissä kun slikseillä liimaradalla kiusaa. Se "elää" siellä välissä ja rikkoo lootan öölipumppua ja jopa koneen päittäisvälystä.
    En olis tosta loikkaristakaan niin murheissa kun 200R4 toosan loikkarissa on sama rakenne mutta tässä koko on suurempi ja 2satkulla on ajettu liimaradalla 1000Nm väännöllä hajoamatta.

    Niin ja noitten turbiinien lukot ei ole tehty kestämään täyskaasulla kiihdytystä vaikka ne sen kestääkin mutta takuulapussa lukee että ei saa.
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Toisin sanoen, ilman lukkoa sen turbiinin olis sit syytä olla?
    Eiks se sitten olis ihan fiksu aski sillankin, ikäänkuin TH400 jossa ylivaihde? Manuaalikoneisto, ja ei mitään sähköä? Vai onko se niin että jos ei ole lukkoa niin on toivoton kuminauha dieselin perässä? Onkohan se vaan kokeiltava ilman lukkoa ensin, jos sen ohjauksen voi napilla laittaa sit helposti "sihteeriin", toki ite turbiini on kans vaihdettava jos lukoton on huono?

    Tarkoitus on luokkaa 4500-5000rpm pyörittää konetta, ettei siinä nyt ihan 1500rpm stallikaan tarvis olla, joku 2000rpm vois olla jees?
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jumpitetaan ja intetään nyt sitten vielä senverran että ajaako joku tollasella askilla 9-10sek autolla ja onko lukko kiihdytyksissä kiinni vai auki?
    Entä onko vaihteisto täällä tehty vai tilattu jenkeistä sellasenaan?

    Lukottomia ja lukollisia turbiinejahan näihin saa, kolmella levyllä näkyvät olevan "parhaat" olevan. Onkohan se niissäkin sillain ettei saa laittaa kaasu pohjassa lukkoa päälle?

    http://www.torqueconvertershop.com/torque_converter_700r4_4l60e_200.htm

    Lukoton 6xx ja lukollinen 80B3 noin vaikka esimerkkinä.
     
  13. 300

    300 2nd gear

    Siis lukkohan on aina auki täyskaasulla. Äkkiseltään en ole kuullut että kukaan käyttäisi lukkoa täyskiihdytyksissä. Sillonhan kannattaisi vaihtaa jo manuaaliloota :)
    Lukko yleensä kytketään vain tasakaasulla ajellessa, yleensä isolla vaihteella. 80km/h->
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyllä kai dieseleissä lukkoa käytetään kaasu pohjassa ajaessa, just niinkuin Mudracerkin kuvaili tilannetta että jos ajetaan lukko auki niin tahtoo olla eteneminen kuminauhamaista. Voin olla väärässäkin mutta sellaseen käsitykseen olen tullut, että Cumminsin ja Duramaxien perässä olevia askeja niin viritetään että lukkoa voi käyttää muillakin vaihteilla kuin isoimmalla...?

    Matka-ajoon en mitään lukkoa kaipaa, kaikki matkani olen ilman lukkoa ajanut tähänkin mennessä ja hyvin pärjännyt ilman. Kyse siis 3.08:1 tms. välityksen pidentämisestä, että maaliin pääsee riittävän kovaa. Joku vaihdelaatikko täytyy kuitenkin tehdä homman sopivaksi niin aattelin että tällänenhän olis hyvä, ratkee toi liian tiheän perävälityksenkin ongelma samalla.

    Oliskohan se paras vaihtoehto mulle tälläinen aski lukottomalla turbiinilla ja manuaalikoneistolla?
     
  15. 300

    300 2nd gear

    Jaa-a. Hulluja noi Diesel miehet/naiset :)
     
  16. El 60

    El 60 Gearhead

    Diesel on noituutta :)
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    ^Mitäs se sun härveli meni kotimaisella lootalla? Nää mitä tiedän ja joissa on täällä tehty loota niin ei ole sellaista turbiinia jolla vois ajaa lukko päällä kaasu pohjassa.

    Toi limppu taitaa kestää lukko päällä viihdytystä.
    Mega Raptor 4L80E Quadrolock Quadruple Disc Torque Converter

    http://www.partshp.com/Converters.htm
     
  18. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Minulla on tuo Circle D Specialtiesin 265 mm:n multi disc. Kuvasta poiketen kiinnitys tapahtuu 6 ruuvilla. Tällä voi "vetää kaasu pohjassa" lukko kytkettynä. Olen ostanut kaksi turbiinia tästä firmasta. Palvelu on ensiluokkaista ja luotettavaa. Chris auttaa mielellään kysymyksissä, suosittelen. Hiljattain kysyin Chris:ltä varmistusta lukon kytkemisestä pyörädynoa ajatellen. Kolmosella lukkoon jossain 80 km/h vauhdissa ja kaasu pohjaan oli vastaus. Ei mene rikki.

    http://www.circledspecialties.com/p-113 ... erter.aspx
     
    studio57 tykkää tästä.
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kannattaa muistaa että topiikin aloittaja tavoittelee 2500Nm vääntöä. Auton painoa ei tosin kerrottu ja vaikea tollanen vääntö on saada asfaltille ellei ole nelivetoinen peli kyseessä.
     
  20. El 60

    El 60 Gearhead

    CDS 285mm. Pro Series Stage II Billet Single Disk Torque Converter
    Jalka jarrulla stall~ 3300. Vauhdista survasee niin kiekat pompsahtaa tuonne ~4700 rpm. tienoille jossa parhaat väännöt. Hetipiti radalla loppareiden mukaan luistoa hurjat 18% maalissa!!Lukko ei käytössä.
    Mitään varmaa dataa ei oo ja testiä päässy tekemään todella vähän.
    Pitoradalla loota takertelee vaihdoissa ja karkaa rajottimelle.
    TransGo full manual+ 48MOD + VBP-VAC. Mielessä alipainemodulaattorin poisto.. jos sinne linjaan vaikka pääsee ahtupainetta bleedistä huolimatta. Panetta oli kilo ja mitä nyt vääntöä pikkulohko turpossa olis..
     

Kerro tästä muillekin!