6.2D syöttöpumpun vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja aaCHEVY, 30.5.2010.

  1. aaCHEVY

    aaCHEVY Gearhead

    Tarkoitus olis vaihtaa syöttöpumppu ja koska ei oo aikaisemmin tommosta tullu vaihdettuu niin ajattelin kysyä että miten välttäs yleisimmät virheet.

    Mitä kannattaa uusia samalla?

    Ajattelin vaihtaa vuotavat venakopan tiivisteet, sekä käyttää suuttimet penkissä. Olisko kannattavaa vaihtaa suuttimiin käret vai ei, mikäli penkissä toimisi? Onko suuttimien alla tiivistepirikat? Imusarjan tiivisteet täytyy hommata, millainen tiiviste pumpun välissä, paperitiiviste, 0-rengas vai mikä?

    Tartteeko jotain erikoistyökaluja?

    Millä suuttimet saa irti kannesta, tarttis olla ilmeiseti pitkä hylsy vai onnistuuko jotenkin muuten

    Milläs tuo ajotus kohdalleen?

    Ennen vanhan irroitusta pyöritellä ajoitusmerkit kohdalleen ja pumppua irroitettaessa katsella millä kohdalla syöttöpumpussa oleva tappi on. Entäpä kun vaihdan toisen pumpun jonka joku muu on irroittanut. Pyöritelläänkö vaan tappi kohdalleen ja asennetaan paikalleen. Vai miten?


    Entäpä sitten pumpun säätö?
    Onko hyvää ohjetta miten TPS, ja nuo muutamat säätöruuvit säädetään.

    Onko vielä jotain muuta, mitä kannattaa ottaa huomioon remppaan ryhtyessä?

    Ajattelin pestä tuon moottorin ennen remppaa ja osien kanssa touhuillessa yrittää pitää ne mahdollisimman puhtaana, ettei pumppu tuhoonnu epäpuhtauksista. Mitäs muuta?
     
  2. v 100

    v 100 1st gear

    Sun kannattais kysellä niiitä suuttimia vaikka Panzelta kirjoittelee tännekin
    ite ostin uuden pumpun siltä ja tuli jenkeistä niinku manulle illallinen,
    suuttimet saa kyllä pitkällä hylsyllä irti tai ei riippuu onko van tai
    pick up itte irrotin lavurista ja muistaakseni takkimmainen suutin
    apparin puolella oli aika tiukas välis pitkällä hylsyllä otettaessa mutta
    onnistu kummiski vani voi olla viä kinkkisempi.

    Pumppu jos vaihdat paa merkit kohdalleen, merkit stanssattu siihen
    pumpun laippaan ja moottorin jakopään laippaan muistaakseni,
    käy sen jälkeen säädättämäs ajotus kohdalleen asiansa osaavalla
    D pajalla.

    Ei se pumppu aiva heti tuhoonnu jos sinne likaa pääsee, mä sain
    jopa sellasen pumpun toimiin joka ei käsin pyöriny enää ollenkaan
    piti olla muutama viikko nafta liotuksessa että sai pyörimään
    ruuvipenkissä ilman jatkovartta, sain vielä silläkin auton käymään
    mutta ei oikeestaan muuta iloa siitä ollutkaan, ei vain saanu
    paineita kunnolla ulos ku sammahteli ja tehoja ei löytyny.

    TPS:n säätöön tarvit yleismittarin ohjeet löytyy chevyjen korjausoppaasta
    en nyt muista mistä pinneistä siitä anturin plukista pitäis mittari
    kytkeä mutta tietyt voltit pitäs tulla ku pumpun kaasuakselista
    kääntelet paa vaikka yyveetä jos haluut tarkat ohjeet.

    Joo ja kantsii pestä se kones ennen ruuvaamista muuten oot
    itte yhtä musta ku afrikan poika.
     
  3. aaCHEVY

    aaCHEVY Gearhead

    Tiedossani Koskinen Hartolassa, olisko muita miel. keski-suomesta

    Laitoin Yyveen
     
  4. ahonkivi

    ahonkivi 1st gear

    Venakopan tiivisteet kannatta tosiaan vaihtaa kun muutenkin otat suutinputket pois tieltä.
    Pumpun välissä on sellanen kolmion mallinen paperitiiviste, tulee muistaakseni FelPro:n imusarjan tiivisteiden mukana.
    Pumpusta kun avaa niitä rattaan ruuveja (Öljyn täyttöputken reijästä) kannataa olla aika varovainen ettei ne tipu alas.
     
  5. v 100

    v 100 1st gear

    Laitettu ohojesta takasin jos niistä ny sitte hyätyä oli.
     
  6. aaCHEVY

    aaCHEVY Gearhead

    Kiitos ohjeesta. eiköhän sen avulla onnistune. Maanantaina tarkoitus alkaa purkaan ja mikäli saan tiivisteet sun muut niin pääsis sit saman tien kasaamaan.
     
  7. jussi-76

    jussi-76 1st gear

    Joko sait homman hoidettua? Mulle oli tänään tullu postipakettia ja siellä uus pumppu ja marinesuuttimet venekäyttöön.Mitä kaikkea tulee huomioida kun työhön alkaa? Diisselivehkeiden kanssa ei oo aiemmin tullut pelattua saati muidenkaan isojen moottoreiden (pois lukien kuorma-autot) eli täys amatööri voinen sanoa olevani.Yrittää aion joka tapauksessa.
     
  8. aaCHEVY

    aaCHEVY Gearhead

    Kasaan päin on menossa, oikeestaan projekti edennyt ihan ok. Tuohon suuttimien irroitukseen tein työkalun katkaisemalla yksi lyhyt hylsy ja hitsaamalla sopivankokoinen putkenpätkä väliin. Hyvin ainakin Blazerissa tila riitti työskentelyyn.
     
  9. jussi-76

    jussi-76 1st gear

    Mulle lupas yks kaveri tulla jeesaamaan lauantaina pumpun vaihdossa,Sillä on onneks rutkasti kokemusta moisista vempaimista.Josko jo juhannukselle saatais kippo mereen uusien kilujen ja kalujen kera.Toivotaan parasta.
     
  10. jussi-76

    jussi-76 1st gear

    Pumppu sekä uudet suuttimet tuli edellis viikonloppuna vaihdettua,pumpun vaihtoon meni aikaa n.2 h mutta suuttimet ottikin hiukan enemmän aikaa(2 viimeistä).Kone on veneeseen istutettu ja pakosarjat on niin pahasti tiellä et piti tosissaan noitua ennenkuin suuttimet oli vaihdettu.
    Nyt kuitenkin käy niin helkkarin hienosti ja tasaisesti.Loppui savutus ja tuli rutkasti menohaluja.Vanha pumppu mallia stanadyne jotain on nyt joutilaana ja myydään pois jos joku haluaa ostaa.
    Pumppu sekä suuttimet tuli us centterin kautta ja toimitus oli nopea.
     
  11. jusupoff

    jusupoff 3rd gear

    :eek: Missäpäin Suomea tämä pumppu on,ja mitä maksaisi ? :eek:
     
  12. jussi-76

    jussi-76 1st gear

    Porista löytyy pumppu.Tee joku tarjous siitä.Kamalan kallis se kuitenkaan ei ole. Yhtä hyvin voit vaikka soittaa 044-5533688
     

Kerro tästä muillekin!