69 Novaan taka-akseli mielipiteitä.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja GULF, 5.7.2019.

  1. GULF

    GULF Gearhead

    Potilas 69 nova jossa vähän viilattu 350 ja simunasta ostettu peruskorjattu th350.

    Peränä tällä hetkellä oletettavasti alkuperäinen 10 tuumainen aavikkovälityksellä.
    Ja ilman lukkoa.

    Mitä sinne kannattaisi laittaa tilalle? Alkuperäiseen perään joku 3.5 välitys ja lukko?
    Välitys ja lukko uspartissa n 2000eur. Löytyykö muualta edullisemmin vai tai löytyneekö
    jostain käytettynä? Haussa siis budjettiratkaisu alle 400hv tehoille.

    Kommentteja, neuvoja ja tarjouksia oltaisiin vailla. Kiitos näin aluksi.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kaksi tonnia kuulostaa paljolta. Ootko kokeillut netissä olevaa tarjoomaa? Mitä nyt äsken kokeilin 10 pulttisen GM perän ratasarjaa niin oli alle 300 dollaria ja lukko sitä samaa luokkaa.
     
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Tossa hinnassa on virhe. Puolet pitäis riittää vaikka olis miten suomihinta.

    3.5:1 välitys varmaan ihan ok, riippuu tuleeko enempi nurkka-ajoa vai motaria.
     
  4. GULF

    GULF Gearhead

    Jos tonnilla saa niin sitten tehdään uusista osista.
     
  5. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Mulla tuli pitkäkattoon talvella 8,5t 10 pulttiseen 3,42 välitys sekä perän laakerisarja, osineen sekä asennuksineen ulkopuolisella siinä 600e kantturoilla.Toki jos ite osaa säätää välykset jne niin säästää,mutta ite pelasin varman päälle ja annoin osaavan tehrä
     
  6. rapa-ripa

    rapa-ripa Gearhead

    Kaverilla olis suoraan bolt on 12-pulttinen lukollinen isoilla jarruilla 3,7:1 välityksellä
    juurikin Novasta irrotettuna. Ehjä ja kaiketi ihan edullinenkin.
    Vaihtoi 9-tuumaiseen, siksi myynnissä.
    Laita yv niin saat numeron jos kiinnostaa moinen.
     
  7. GULF

    GULF Gearhead

    Onko kardaanin pituus sama 10 ja 12 pulttisella perällä?
     
  8. rapa-ripa

    rapa-ripa Gearhead

    eiköhän oo aika lähellä. laitoin viestiä just.
     
  9. tapio.t

    tapio.t 3rd gear

    Jos on alkuperäinen niin siellä on 8,2" 10 pulttinen. Tonnilla saa välitys, lukko ja asennussarja, riippuen tietysti minkälainen lukko? Jos ajat enimmäkseen maantietä niin 3,31 tai 3,42 on ok. Nurkissa räppäämiseen käy toi 3,73 hyvin
     
  10. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Saman mittainen kardaani.

    Itellä vaihtui 10-bolt 8.2" lukoton aavikkovälitteinen perä 12-bolt malliin joitain vuosia sitten 1970 Novassa. Tarkemmin sanottuna se 12-bolt tehtiin sillä tavalla, että alkuperäisen 10-boltin akseliputket jarrukilpineen vaihdettiin siihen 12-bolt banjoon, joka oli 1969 Impalasta peräisin ja siis liian leveä ja kierrejousilla. Lopputulos käytännössä vastaa tehtaan 12-bolt Novan akselia. Levylukko löytyi käytettynä (toki levyt uusin), mutta välitys (3.73), laakerit ja vetarit hommasin uudet. Sen 12-bolt akseliaihion sain niin halvalla, että melkein samalla rahalla tämä tuli ku jos ois sen alkuperäisen 10-bolt akselin rakentanut, kun siihen ois pitäny ostaa samat romppeet uudet kuitenkin.

    Itse en henkilökohtaisesti usko että 12 pulttisessa on sen kummempaa taikaa ku kympeissäkään. Lautaspyörä niissä on 8.875", kympeissä 8.5" ja 8.2", siinä suhteessa ne siellä on muidenki osien kokoerot. Rakenne muuten täysin samanlainen. Enemmän uskon merkitystä olevan sillä, missä kunnossa siellä osat on.

    3.73 tarvii mielestäni maantieajossa ylivaihdelaatikon.

    Jos on kiinnostusta nähdä vähän enemmän vaivaa, niin ttse harkitsisin myös sitä Fordin 9" perää jo sen takia, että siihen olis aika paljon helpompi vaihtaa välitys jos joskus tulee tarve....tai säätää hammaskosketusta kun perä ulvoo :cool:
     
    A.J. tykkää tästä.
  11. Turnn

    Turnn Gearhead

    Ihan budjetti rattaita ei ehkä kannata ostaa jos haluaa hiljaisen perän. Amerikan forumeilla kehuivat keskihintaisia Motive Gearin rattaita,ja tyytyväinen olenkin. Hommasin sellaset 3,55:t Amazon.comista.
    Falcontin kontissa tulivat näppärästi..... :D
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Motivet onkin ainakin joltakin osin eurooppalaisia. Dartin seiskavartin 4.10 rattaiden paketissa oli printattuna ”Made in Italy”.

    Hiljaiset on.
     

Kerro tästä muillekin!