Ake vai Posti? Vai kuka kämmäsi? PERKELE!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Rocket engineer, 11.12.2008.

  1. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Tänään sain positiivisen yllätyksen postissa. 5.12.08 lähetetyn kirjeen, jossa Ake peräsi 13 € käyttöveroa ja valisti autoni olleen käyttökiellossa 14.11.08 alkaen..

    Kas eipä yhtään kirjettä ennen tätä ollut tullut ko verosta. Siis käyttöveroa 10 € tältä vuodelta oli maksamatta , mutta "viivästyskorko" 11% , mutta "vähintään 3€" lihotti summan 13 €uroon , eli mukavasti 33% "korko" kuukaudelta. ;)

    Kyseinen auto on ollut minulla ajossa vain osan vuotta laatikon luistamisen ja lopulta vaihtamisen vuoksi, auto pistettiin seisomaan, jonka jälkeen auto palautettiin käyttöön syyskuussa. Vero oli kai maksettu seisomaan (tilapäisen liikenteestäpoiston) jäädessä pitkälle eteenpäin Lapun mukaan 94,xx e veroa oli "hyvitetty" 74,xx€ "jostain" ja 10,xx€ "jostain", jolloin veroa oli jäänyt tasan 10 €??

    Onko muille käynyt vastaavaa? Siis ei postista tipu mitään, mutta mukavasti jälkikäteen tulee kirje ilmoituksineen käyttökiellosta. Siis kilvet olisivat lähteneet tiellä ja päiväsakkoja olisi napsunut 10 € "maksamattoman veron vuoksi", jos poliisi olisi ratsannut.

    Koska kaikille lie selvää, että en 10 € veron takia olisi ottanut moista riskiä ja ajellut lähes kuukautta "käyttökiellossa" olevalla autolla ympäri Suomea, lie uskottavaa, että en moista kirjettä ole saanut.

    Soitin tänään Akeen ja sain neuvon pistää kyselyn sähköpostilla. Pyysin selvitystä kirjeestä. Sen lähtemisen tai lähtemättömyyden kai näkee Aken lähetettyjen kirjeiden diaarista? Miten luottava tuo diaari on?

    Siis teettääkö Ake postituksen jollain ulkopuoliselle ulkoistettuna? Jos teettää, kellä?

    Posti tietysti voi olla toinen syypää? Postinhan tarvitsee kantaa lain mukaan vain 98% lähetetyistä kirjeistä kahden päivän sisälllä perille. 2% saa lailisesti hävitä, tai kantaminen perille kestää 3 pv - +100 vuotta.

    Onko muilla samoja kokemuksia? Siis Aken saapuneiksi väitettyjä kirjeitä ei ole tullut, mutta on tullut karhu yms? Itsellä neljän -viiden auton omistajana viimeaikoina Aken kirjeitä on jäänyt pari kertaa tulematta, mutta silloin kyse on ollut harrasteautoista, joiden verotilanteen -kiitos nykysysteemin epämääräisyyden olen aina selvittänyt ennen käyttöön ottamista.

    Täällä on kirjoitettu paljon Aken järjestelmän virheistä ja ongelmista. Puhelimessa virkailija vakuutti "näkevänsä koneelta sen alkuperäisen 10€ laskun lähteneen ennen 14.11. päättynyttä verokautta". Itse hivenen epäilyttää onko ko. sähköinen dokumentti todella siirtynyt kirjeeksi? Vai hukkaako posti säännöllisesti kirjeitä?

    Jokin tässä nyt mättää, enkä se ole minä. Moista 10 € maksulappua ei ole tullut ja sen olisin maksanut samantien, jos olisi tullut.

    Onneksi nyt en jäänyt "kiinni" ratsiassa tai käynyt leimaamassa autoani, jonka leimausaika on alkanut. Nyt kuitti on hanskalokerossa, eli homma on OK.

    Silti kiinnostaa - onko muilla samanlaisia kokemuksia Aken veropostista?
    eli onko ongelma suurempi , vai olenko sattuman uhri?

    Yhden auton, josta luovuin käyttöveron palautusta ei ole näkynyt vuoteen, tosin toisesta autosta ei ole tullut verolappua, eli onko veroa hyvitetty jotenkin? Mitään dokumenttiä ei noistakaan ole tullut.

    Muutenkin nykyään Aken käyttöverotuksen laskutus on yhtä sotkua. Miten muilla? Kirjeita verosta tulee miten sattuu. Veroja on hyvitelty sieltä ja täältä (omistan useampia autoja , jotka seisovat osan vuotta), eikä hyvityksiä ole eritelty sen kummemmin.. Ota tästä nyt selvää, kun joka auton verokausi seisomisineen on kuin tilkkutäkki. Jos järjestelmä tosiaan toimii, niin kyllä sen pitäisi olla selkeämpi. Miksi monen auton omistajalla ei voi olla yhtä lappua kaikista autoistaan/ mahdollisuutta tarkistaa kaikkien autojensa tilanne netistä?
     
  2. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Olen kuullut juttuja, joissa on kerrottu, että posti on hukannut isompiakin paketteja...
     
  3. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Jep niin minäkin. Mutta onko muilla Aken verokirjeet jääneet saapumatta useammin kuin kerran? Siis minulle sataa moisia viidestä autosta. Viime vuosina varmasti noin neljä kirjettä on jäänyt tulematta. Se on postin yleisen vaaditun 98% osumatarkkuudenkin valossa tilastollisesti miltei lottovoitto?

    Siksi epäilenkin, mahtavatko kaikki kirjeet Akesta edes todella lähteä?

    Eli onko muilla vastaavia kokemuksia Akesta?
     
  4. linhorn

    linhorn 1st gear

    Toissa kesänä minun postinjakajani päätti jakaa puhelinlaskun sisältävän kirjeen erääseen osoitteeseen lähistöllä, tien nimen alkukirjain ja talon numero olivat ainoat jotka täsmäsivät, kirjeessä oleva osoite oli oikein ja minun osoitteeni. Muut postit hän kyllä osasi tuoda perille :eek:.
    Oli sitten kiva saada puhelinlasku eräpäivän jälkeen kun meneehän siinä oma aikansa ennen kuin kirjeen saanut asukas on sen palauttanut sen postiin ja jaettu uudelleen. Tämä toistui kolme kertaa ja viimeisellä kerralla tämä onnellinen väärä kirjeen saaja oli kirjoittanut kuoreen ISOILLA kirjaimilla kommenttia jakajan osoitteen lukutaidosta. Minulle ei jakajan puolelta tullut mitään selitystä. Soitin esimiehelle ja valitin asiasta sitten tuli anteeksipyyntö :mad:. Tosin on minullekkin useasti tullut vaihdokkaana sitten em. asukkaan postia mm. tiliotteet :eek:.
     
  5. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Minulle on kannettu Joensuussa Keskustassa Kxxxxkadun toisella puolella olevassa talossa asuvan saman sukunimisen naisen (siis minä olen mies, ettei jää epäselvyyttä :poff: ) postia useamman kerran. Kerran kannettiin ei lähelläkään asuneen venläläis-nimisen naisen pankkikirje kotiini. Olin silloin asunut tässä 5 v. ja aikaisemmissa asukkaissa ei ollut vanjoja. Vein sen lähettäneeseen pankkiin ihan epäuskon vuoksi ja siksi, että oikealle kirjeen saajalle ei tulisi ongelmia.

    Nyt minua odotti Joensuun asunnossani paketin saapumislappu. Leimattu 26.11.08. pakettti on lähetetty "takaisin" 8.12.. Hassuksi asian tekee se, että olin täällä 28-31.11:sta. Jostain syystä 26.11:sta leimattua pakettilappua ei silloin ollut silloin saapunut..

    kivaa..


    :poff:
     
  6. Vilu_86

    Vilu_86 3rd gear

    Mulla on jääny iso osa verotoimiston posteista saapumatta. Verokorttien perään on saanu huudella melkeen aina. Kerran tuli n.20€ vero mätkyistä toinen maksu muistutus. Ekaa muistutusta ja laskua en oo saanu vieläkään.
    Veikkaan että tollasissa virastoissa se laskun käsittelijä lähettää sen ensin jollekin osastolle, mistä se lähetetään seuraavalle ja sitä rataa, eikä se välttämättä koskaan pääse postitus osastolle, mutta näkyy koneella kuitenkin lähetettynä, kun se eka on sen pistäny sähkösesti eteen päin.
     
  7. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Juu melko tyypillistä.

    Meille posti kantaa Hannele Laurin postia.
    Postinumero ja talon numero kun on sama. Nimi ja osoite kuitenkin eri :rotfl:
     
  8. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Mä sain Akelta 3.12. päivätyn maksulapun jossa oli itessään peräti 2 päivää maksuaikaa eli eräpäiväks oli merkitty 5.12. :eek:
    No, ei toi vielä mitään mut posti toi sen mulle vasta 9.12. :poff:
    Eikä kyse oo jo erääntyneestä verosta vaan ihan taas vuorollaan tulevasta uuden kauden maksusta.
     
  9. kime2

    kime2 Gearhead

    Mulla taas oli ongelmana ensin se konttorilla ajokatosta katsastaessani se että olin maksanut enemmän käyttöveroa kuin sillä aseman tantalla näkyi koneella,no vartin verran se sit soitteli ja koetti saada asiasta selvää että kuinka toimitaan ja lopulta toimittiin kuten alkujaan sanoin et nou hätä,eikun leima paperiin ja kylläpä ne palauttelee sit veroa jos näkevät sen oikeutetuksi!
    Kyseessä oli siis uusinta katsastus jonka aikana vero oli erääntynyt ja maksoin sen vasta edellisenä päivänä,niin se ei näkynyt vielä konttorin koneella!
     
  10. barfly

    barfly Gearhead

    Yhden auton, josta luovuin käyttöveron palautusta ei ole näkynyt vuoteen, tosin toisesta autosta ei ole tullut verolappua, eli onko veroa hyvitetty jotenkin? Mitään dokumenttiä ei noistakaan ole tullut.

    Yllämainittuun asiaan:

    Ainakin omalla kohdallani vero hyvitettiin toisen auton verossa.

    Eli kun Bx seisoo, niin se hyvitettiin käyttökipponi autoverossa.
     
  11. tha022

    tha022 Gearhead

    Näin puheenollen niin ostin tuon käyttiksen 6.12-07 jonka jälkeen maksoin vuoden verot eteenpäin eikä muuten ole uutta lappua vielä näkynyt.
    Koskahan tulee kräväys lasku luukusta.
     
  12. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Todennäköisesti AKEn verolaput ja muu tärkeä posti lähtee koneellisesti jostain postituskeskuksesta. Eli sitä lappua ei laita kukaan henkilö sinne kuoreen.
    Vertailun vuoksi vaikkapa työvoimatoimistojen ne ilmoitukset työpaikoista tms. Koneelta vaikka Äänekoskelta painetaan nappia ja kirje sujahtaa kuoreen Tampereella suoraan tulostimesta. Näissä on kai joskus niitä, että menee parikin samaan kuoreen yms. Tai sitten pari eri kuorta liimautuu toisiinsa kiinni.

    Sitten toinen vaihtoehto on Itella. Joskus tulee postia perille hyvinkin puutteellisilla tiedoilla (vrt. Ahis, Pori) ja joskus ei oikeallakaan osoitteella.
    Tästä esimerkkinä sellainen pikku juttu, että asuimme kevääseen asti tuolla kirkonkylällä asunnossa, jossa aiemmin asui isäni. Eli nimi laatikossa ei muuttunut. Posti kulki hienosti. Muutimme pois omaan taloon ja tietysti hienosti osoitteenmuutos tehtiin. Asuntoon muutti minun pikkusisko ja edelleen laatikossa sukunimi pysyi samana. Posti kulki hienosti, ihan oikein.
    No sitten siskoni muutti Mikkeliin ja tietysti teki osoitteen muutoksen. NYt alkoikin postin kulku tökkiä. Meidän oikealla osoitteella meille uuteen asuntoon osoitettu posti meni Mikkeliin minun siskolle ja hänen oikein osoitettu posti Mikkeliin tuli meille. Entiseen asuntoon ei ole kuulemma mitään meidän posteja kulkeutunut, kysyin nykyiseltä asukkaalta.

    Jossain määrin olisi ymmärrettävää, että postit menisi Mikkeliin vanhalla osoitetiedolla mutta oikeallakin osoitteella. Joo, palautetta postiin on annettu.
    Samaten siitä, että kylältä vietiin kirjeloota pois ja nyt kirjeet voi jättää omaan postilaatikkoon noutomerkin kanssa. Tästä ilmoitettiin hienosti, että kaikkiin talouksiin on jaettu noutomerkki. Jaa, on vai. Meidän "kadun" taloista yhteenkään sitä merkkiä ei ole jaettu. Kysyttiin sitten postista, että olisiko mahdollista saada sitä merkkiä. Ei niitä ole siellä postissa. No postin keskitetyssä puhelinpalvelussakin sanottiin, ettei niitä merkkejä ole olemassa. :mad:
    Näillä perusteilla veikkaisin kuitenkin Itellaa eli Postia syypääksi hukkuviin kirjeisiin.

    Saas nähdä, kun firmalle on tulossa tavaraa minun kotiosoitteeseen, meneekö Mikkeliin vai palauttavatko lähettäjälle.
     
  13. AFTERBURNER

    AFTERBURNER 1st gear

    Noita kympin rästejä veroissa on ilmennyt katsastuksessa jollain! juuri Käytöstäpoistojen ym mulkkailujen takia on jäänyt johonkin väliin joku kympin pätkä maksamatta! ja summa on niin pieni että sitä ei lähdetä erikseen perimään. Ne selviää katsastuksessa,ratsiassa tai nousee aken kautta jossain vaiheessa esille kun se on kasvanut korkoa sen verran että menee perintään! Systeemi on mätä ja kenen on vastuu jos kilvet lähtee tien päällä!?
     
  14. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Olen itekkin ihmetellyt että se käyttöveron kertymä olisi oiva petoksen paikka AKE:ssa kun sattuu jollain systeemin voimaantulohetkenä olleen useita autoja jotka on sitten poistettu liikennekäytöstä ja joista on maksettu veroa liiaksi. Hyvityssysteemi on mukamas selvä mutta kuka sitä seuraa että toteutuuko oikein?

    No, aika hoitaa...

    Postissa on nyt näköjään (lehtiuutisten perusteella) ruvennut olemaan varkaita, ilmeisesti työmoraali on sielläkin rapistumaan päin. Tietty liksat on pienet ja pääjohtajahistoria loistokas, ymmärrän khyl.

    Entisessä työpaikassa oli urakkajärjestelmä, joka oli niin monimutkainen, että kusetus oli suorastaan valtaisaa. Ainakin työntekijät kusetti työnantajaa melko täpöllä, tosin työnantajakin saattoi rauhassa raksia tarpeen tullen urakoista, kukaan tuskin laski urakoita ja piti kirjaa niin tarkkaan. Tilaisuus teki kaikista varkaita...

    No juu, ot:tä... matkalaskujutut oli jo aiemmin, mut olkoot...
     
  15. Capri2000GT

    Capri2000GT 1st gear

    Mulle tuli viimeviikolla vakuutusyhtiöltä lasku. Vakuutuskirjas päivämäärä 19.11.2008 ja eräpäivä 21.11.2008, eli hurjat 3pv olisi ollut aikaa maksaa. Kirje tuli 2.12.2008...
     
  16. sampop

    sampop 1st gear

    Harmillista on kyllä toi postin homma kaikin puolin. Itselleni on käynyt ainakin kerran niin, että posti on hukannut arvonlisäveroihin liittyvää kirjeenvaihtoa. Ei se mitään, lisää saastetta sybtyy selvityksistä, mutta ottaa päähän maksaa turhia kymppejä ja satasia muiden mokista. Verohallinto kun ei ole mitenkään joustava taho.

    Enkä edes mene siihen pakettikorttiasiiaan...
     
  17. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Hyvinkin mahdollista ettei mitään kirjettä ole lähetetty, ex-työkaverilta lähti kilvet hesan keskustassa, pari kuukautta aikaisemmin ostettu auto, ei ollu tullu verolappua joten ei ollu veroa maksettu. Ei siinä paljoa poliisille selittely auttanu. Soitti akeen jossa sanovat et voi olla ettei koko veronmaksulappua ole ees koskaan lähtenytkään :eek:
     
  18. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Kuulin semmoisen väitteen että jos maksaa sen huviveron osissa, ei "loppuosista" tule erillistä laskua vaan ne pitää muistaa itse maksaa ajallaan, pitääköhän moinen paikkaansa?
     
  19. jaketin

    jaketin Gearhead

    itsellä on käytössä asukaspysäköinti tunnus. viikonloppuna kun lämmitin autoa ennen lentokentälle menoa, niin katse osui tuon lupalappuun. tarkistin, että milloinkas se menee vanhaksi. pieni ylläri, se oli päättynyt lokakuun lopussa, eli olin parkkeerannut yli kuukauden laittomasti..

    tähän mennessä rakennusvirastolta on aina tullut ennakkoon maksulappu, että haluanko jatkaa.. posti on tuon kirjeen hävittänyt. onneksi ei tullut pysäiköinti sakkoa...
     
  20. nippelit.fi

    nippelit.fi 1st gear

    Taas tunnin kuluttelin aikaa postin tunarointien selvittelyyn, aivan käsittämätöntä. Sain asiakaspalautuksen jossa oli selvä virhe postimaksussa, tavallinen kirje oli hinnoiteltu maxikirjeenä, ja asiakkaalta tuo suurempi maksu otettu. Heinäntekojärjellä ajatellen toiminta olisi pitänyt mennä siten että erotuksen olisi saanut takaisin postista anteeksipyynnon kera. Ja paskan marjat, jos haluat rahat takaisin, haet postista todistuksen että hinnoittelu oli tehty väärin, kirjoittelen ja lähettelet korvaushakemuksia ja haaskaat muutenkin aikaasi.............ja miten posti korvaa sen erotuksen, sentilleen sillä virhesummalla.
    Pitäisi varmaan mennä tässäkin tapauksessa rosikseen kurkkaamaan miten käy, selvä tapaus jossa postin virhe, mulla ei ole asiantuntemusta korvausvaateisiin, eli palkkaan lakimiehen sen hoitamaan, joka tietty hakemukseen lisää omat kulunsa, koska mun aika ei postin mielestä ole sentinkään arvoista, nuo lakimiehet on tottuneet aikansa hinnoittelemaan. Toki postilla on se pakkomyynti vaihtoehtokin, tämä oravannahkakauppa eli korvaus postimerkkeinä, olisin suostunutkin jos mä olisin saanut laittaa paketeihin postimerkkien siaan datsunin listankiinnikkeitä
     

Kerro tästä muillekin!