Akuissa on eroja!!!!!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Anonymous, 30.12.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mikä lie tullut akulle? Oli 4 päivää seisomassa ja Akku jääty tosin oli kyllä yli 25 astetta pakkastakin! Autossa ei ollut aluks mitään virtoja. Kaapelilla kyllä heti lähti käyntiin muutenku toimii. (Laturi tosin korisi!) Jännitearvot oli ihan normaalit eikä kennoissakaan ollut mitään! Nesteet oli alkuperäset ja syksyllä viemeks katoin et kaikki oli ok. Akku oli vasta vuoden ja kaks kuukautta vanha ja takuu tietysti loppu! (Vuoden takuu) Noh enää ei oo Exide akku autossa mut kuiteski osaisiko joku valaista mikä oli vika?

    Ps. Arvauksia otetaan vastaan!
     
  2. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Akun ominaispainot on olleet alle 1,2:den,eli akku ei ole ollut kunnolla varautunut,jolloin on ilmiselvää,että se jäätyy.Kaikki toimii ihan normaalisti,mutta kun se pakkasraja menee tietyn yli,niin kaput.
     
  3. KajS

    KajS Gearhead

    Ne akun nesteet voi tarkastaa vähän useammin. Jos nestepinta laskee kennojen yläpään alle, siis kennot on ilmassa, ei auta konstit: akku on loppu.

    Eikä "tavalliset" akut juurikaan ota virtaa vastaan -20 C:ssa. Ulkosalla lataaminen ilman akun lämmitystä on aika heikkoa.

    Parempi konsti on se opiskeluvuosien kikka: ajosta suoraan akku sisätiloihoin ja jo käynnistyy, vaikka olisi seissyt viikon.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onhan se kiva irrotella esim. dieselin kahta akkua,ja kuljetella klöntit sisälle(...ja keittiöönkö?!,vaimon komentti!)-jonkun pitäisi suunnitella talvi-auto uusiksi, vai meneeköhän tuo saabismin puolelle( =joka on sairaus, ainakin joskus oli hokema jenkkiauton omistajille...!)?
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Räjähtävät p..t sisällä ja palaa koko haussi!
     
  6. KajS

    KajS Gearhead

    "Räjähtävät p..t sisällä ja palaa koko haussi!"

    Niinhän ne voi tehdä. Akkuja ladattaessa pitää huolehtia riittävästä tuuletuksesta, joten latausta ei ole syytä tehdä keittössä.

    Eikä niitä diisselin kahta akkua kannata lähteä repimään irti jossain -30:ssa saattaa johdotkin hermostua.

    Tarkoitinkin "ajosta lämpimän" akun säilytystä sisällä ennen seuraavaa ajoa, jos auto seisoo päiväkausia. Tämä olikin lähinnä Fiat-vinkki 80-luvun alusta.

    Muistaakseni jotkut etelän miehet ovat hämmästyttäneet yleisöä jossain napapiirin pohjoispuolella käynnistämällä vanhemman amerikanauton akulla, joka oli viikon sisällä, kun toiset luotti autojensa uutuuteen ja hyydytti ne hotellin pihalle.
     
  7. aaCHEVY

    aaCHEVY Gearhead

    Joo, on akuissa eroja, mut mielestäni enempi on eroa siinä mistä akun ostaa! Ite ostin kaksi samanlaista (exide 75ah) akkua, kahdesta eri paikasta. Toisen ostin tarvikeliikkeestä (sentin pölykerros päällä) "halvalla". Ja toisen akkujen erikoisliikkestä "käypään hintaan"-tais olla satamarkkaa kalliimpi, ku se halpa. Kalliimman akun ostettuani, se halvempi noin 2kk vanha akku sippas kerrasta. Käytin sen akku liikkessä testissä, jossa todettiin että se on paska. Ostin sitten toisenkin kalliin akun "alan paikasta" ja hyvin on nyt virta piisannu. Sen halvan akun vaihdoin tarvikeliikkeessä toiseen halpaan, (takuuseen). Se akku on ollu nyt kakkos vehkeessä ja asiansa ajanu, mutta eroa on!!! Noihin jenkki diisseleihin pitäs olla ne sivunapa-akut (made in USA)niissä kun virta piisaa ihan eri malliin ku näissä euro-akuissa. Ihme homma sinänsä vaikkei niitten koko paljon vaikutusta teekkään niin kestoikä kyllä. Ainut miinus on vaan kolme-kertaa kalliimpi hinta. Mutta halvalla ku ei voi saaha hyvää.
     
  8. barfly

    barfly Gearhead

    Moi!

    Tänä aamuna oli kyllä helkkarin hyvä, että oli juuri tuollainen jenkkiakku autossa.
    Vaikka auto 3 h lämppärissä, niin silti käynnistys oli sellaista " bou...vou" -meininkiä.
    Kun se viitisen kertaa vouvas, niin sitten kalkahti tiisseli käyntiin.
    Pakkasta 26 C.
     
  9. ykä

    ykä 1st gear

    Jäätykö kaikki kennot?Jos jääty niin virran vähyyttä.Elikä kun akku luovuttaa virtaa happo painuu levyn "sisään" niin jäljelle jää vesi joka jäätyy.Mikäli yksi(yleensä) kennoa on jäätynyt niin entinen akku.
     
  10. Mosse

    Mosse Gearhead

    aaChevyn kans samoilla jäljillä...

    Puolitoista vuotta sitten pamahti reilu vuoden vanhan bemun akku. Ei saanut takuuseen uutta, kun Eberspächer oli kuulemma sen pilannut... Ei muuta kun Akkusalolle Treella, ja 5 min ja autossa oli uusi 90 Ah Exide akku. Makso muistaakseni jotain 100 egee, eikä ole ollut mitään ongelmia, vaikka lämmitin on joskus ollut luvattoman paljon käytössä ajo-km nähden...
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    mulla on itellä diisseli chevyssä 2 punaista optimaa eikä oo vielä ollut liikaa pakkasta. automaatti lootalla olevassa autossa ei kannata akkujen hinnasta tinkiä
     
  12. 454SS

    454SS 3rd gear

    exide-akuissakin on eroja. menin aikoinaan hölmöyksissäni ostamaan vaniin halvimman akun mitä löytyi, eli exide basic:n. kesti puoli vuotta ja eiku takuuseen uusi. taas reilu puolivuotta ja myynyt liike suositteli pienellä välirahalla exide classicia, no semmonen sitten. oho, tämä kestikin jo takuu ajan eli vähän yli vuoden. sitten vittuuntuneena taas akkukauppaan ja 900mk:n federal mogul. pyöritti nimittäin ärhäkästi. jäi vähän harmittamaan, kun tuli vaihdettua auto samantien viimeisen akun vaihdon jälkeen, olishan siihen taas kelvannut se exide seuraavan harmiksi
     
  13. ykä

    ykä 1st gear

    Oikein EXIDILLA on ainakin kolmea mallia
    basic,classic ja ultra.Valinta hetkellä katsokaa mitä ostatte.
     

Kerro tästä muillekin!