apuva! 307 rupes ääntelemään.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jere.kroger, 26.5.2005.

  1. jere.kroger

    jere.kroger 1st gear

    307 kone rupesi ihan yhtä äkkiä pitämään omituista ja kovaa kitinää ja kolinaa. missähän mahtaisi olla vika? auto on eilen ostettu ja semmoinen kävi kanssa ilmi kun kone kävi lämpimäksi niin tyhjäkäynnillä rupesi öljynpineen merkkivalo vilkkumaan. mistä osaan ruveta vikaa etsimään?
     
  2. VANKKURI

    VANKKURI Gearhead

    Hanki korjaaja

    Eli hanki korjaaja paikan päälle katsomaan sekä kuuntelemaan pannua. Voihan sitä neuvoja antaa, mutta jos ensiksi katsot onko öljyä tikusta nähtävissä, muutoin voit vaikka hankkia pari kirjaa ja sitten kun olet ne lukenut, niin arvot jonkin kivan ongelman niistä parista tuhannesta vaihtoehdosta. Et sillee :eek:
     
  3. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Toivottavasti ostit liikkeestä niillä kun on jonkillainen "takuu". muuten voi olla OU SHIT eli murteella voe Paska.
     
  4. HenkkaS77

    HenkkaS77 1st gear

    Tuohan on melkein ku oma autokauppani vuosi sitte...

    Ostin Capricen vuos sitte eikä menny ku pari viikkoo, ni öljyvalo sytty bensapumppurempan jälkee ja kierroksia nostettaessa piti nakutusta. Ajoin takas korjaamolle ja öljyä laitettiin 4,5 litraa! Eli oli melkein tyhjä.

    No, muuta ei tarvittu ku kiertokangen laakeri korkkas ittensä ja koneen vaihto siitä tuli..

    307 kone ei leikkaa heti kiinni, eikä ala mekkaloimaan vaikkei öljyä oliskaan kuten eurokotterot, sillä pystyy kuulemma ajamaan jopa parikymmentä kilometriä ilman ööliä, joten mullaki oli tuo kone vuotanu jo kauan ja käyny kuivana ja entinen omistaja ties sen aivan varmasti myydessään, koska sain auton tosi halvalla..
    Ja tarkistin öljyt ostettaessa jolloin oli maksimissa.

    Vittu minkälaisia kusettajia...
     
  5. jere.kroger

    jere.kroger 1st gear

    siis perus hommat, niinku öljyn määrä ja nesteen määrä on kunnossa. eikä kenkää ole annettu. ei tietenkää ole liikkeestä ostettu auto ja turha on mennä kyselemään eurojaan takaisin.. Ajettelin tällä kysymykselläni lähinnä sitä että onko näissä jotain tavallaan tyyppi vikaa että mikä laakeri sieltä mahdollisesti olis voinu mennä? helvetin kova kitinä ja kolina kuuluu ihan kuin olis laakereista mutta ei se ainakaan ahista konetta. ajettiin lämmin auto pihaan ja oltiin toista tuntia sisällä sitten lähdettiin starttaamaan niin sen jälkeen rupesi ääntelemään.
     
  6. L.P.

    L.P. Gearhead

    Itselläni myös ongelmia 307:n kanssa, muttei aivan kuvatunlaisia.

    Otin virranjakajan kannen, virranjakajan ja tulpanjohdot irti. Kun laitoin osat takaisin paikoilleen, moottori rupesi käymään todella huonosti. Käynnistyvyys oli huonoa jo ennen remonttia. Pysyy käynnissä kaasun kanssa, ravistaa aikalailla ja savuttelee. Mitään erikoisia ääniä ei kuulu. Kaikki sytytysosat olivat todella kuluneet, mutta toimivat kuitenkin melko hyvin ennen irrotusta. Laitoin aluksi tulpanjohdot väärin, jonka tuloksena moottori ei käynnistynyt. Oikealla johtojen järjestyksellä, joka on tarkistettu 100 kertaa, moottorissa edellämainitut oireet. Sytytysennakkoa on mahdoton mitata, koska moottori ei pysy käynnissä.

    Olisikohan nyt jakoketju hypännyt tai hajonnut? Pyörittelin tuulettajasta moottoria ja virranjakaja pyöri kyllä. Kaasutin tulvi aikalailla käynnistelyjen yhteydessä. Olisiko vain niin hyvää sattumaa, että kaasuttimeen on sattunut menemään roska tai jokin muu vika juuri kun korjailin sytytyspuolta?

    Onko asiantuntijoilla muuta ehdotusta kuin kaasuttimen ja sytytysjärjestelmän peruskorjaus?
     
  7. PauliP

    PauliP 1st gear

    Vahvasti vaikuttaa laakerivialta (ääni ja öljynpainevalo). Ei kannata juurikaan käyttää. Jos laakeri on metallille saakka kulunut, niin syö kampiakselin alimittaan nopeasti. Ja sitten tarvii hommata myös kampiakseli.
     
  8. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Onneksi mulla noissa 307 koneissa vaan kansipahvi palaa... :)
    No multa saa edullisen kansipahvivikaisen koneen joko korin kanssa tai valmiiksi irrallisena... :wink:
     
  9. Jantteri

    Jantteri 1st gear

    Sytkässä ja kaasarissakin voi olla sanomista, mutta mun mielestä ravistelu ja kehno käynti viittaa siihen, että joko ajoitus pielessä tai sitten pyttyjä pois pelistä. Katsoithan jo tulpan johtojen vastukset yleismittarilla? Mulla on käynyt niin pari kertaa, että vanhat tulpanjohdot hajosivat tulppien vaihdon yhteydessä. Olivat siis päällepäin ehjät vaan eivät enää kuljettaneet kipinää.

    Ex-Buickin 307 ravisteli ja kakoi ihan miehekkäästi kun meni tulpanjohdot sekaisin :odroll:
     
  10. L.P.

    L.P. Gearhead

    Otin kaasuttimen irti ja avasin. Enpä ole vähään aikaan niin likaista kaasutinta nähnyt. Kohokammioiden pohjalla sakkaa noin 10 mm kerros. Neulaventtiili on saattanut hyvinkin jumittaa. Imusarjan rei'istä katsomalla huomasin, että imusarja lainehti bensaa. Bensaa oli arviolta 1" imusarjan pohjalla.

    Uudet tulpat ja tulpanjohdot ovat tilauksessa. Tarkoituksena oli myös vaihtaa tämänhetkinen perinteinen jakaja HEI-jakajaksi. Joten kokeillaanpa sitten uudestaan.

    Akun jännite oli vain 11.00 V vaikka akku on ollut monta tuntia laturissa. Siinäpä muutamia hyviä syitä käynnistymättömyyteen.
     
  11. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    On ihan hyviä syitä.. Mutta jos jako on pielessä/ venttiili vuotaa tms. menee imusarjassa homma nurinpäin, eli bensaa lentelee startatessa ympäriinsä.. ja mitä enempi startatessa polkee, niin aina vaan pahenee...
    Mutta toivotaan parasta!
     
  12. L.P.

    L.P. Gearhead

    Myös neljästä sylinteristä näkyi tulevan bensaa. Kaikki tulpat irti ja starttaus -> tyhjenivät. Ilmankos jaksoi niin huonosti pyöräyttää moottoria, bensa kun ei kovin hvin puristu kasaan jos on nesteen muodossa päässyt sylinteriin. Sytytystulpatkin aivan ruosteessa ja kaikissa eri kärkiväli vaihdellen 0.020" - 0.080".

    EDIT: Kone lähti käymään polttoaineentyhjennyksen jälkeen. Tämä ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että sytytysosat on uusittava entisten paskuuden vuoksi. Kiitos vinkeistä, vaikkakin tällä kertaa vika löytyi muualta.
     

Kerro tästä muillekin!