Astron ohjaustehostin "häipyy"...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja audiq, 4.9.2006.

  1. audiq

    audiq Gearhead

    Ongelmana Astron ohjaustehostin, joka "häipyy" hetkittäin.
    Vika ilmestyi, kun vaihdoin uuden pumpun. Vanhalla ohjaus toimi moitteetta.

    Häipyminen tapahtuu ajoittain etenkin joutokäynnillä, mutta tuntuu, että se ei ole kuitenkaan suoraan kierroksiin sidoksissa, koska häipyminen ei ole säännöllistä tietyissä tilanteissa (Esim. joutokäynti+ ratin pyöritystä.

    Lisäämäni ohjaustehostin-neste on Red Line PSF:ää, jota siellä ilmeisesti kuuluisi käyttää.
    Osat/letkuliitokset yritin puhdistaa kunnolla ennen asennusta.

    Vanhasta pumpusta jouduin ottamaan uuteen sen "välipulikan", joka tulee pumpun säiliön ja paineputken/letkun väliin. Vertasin osia kuitenkin silmämääräisesti ja näyttivät samanlaisille. Syy vaihtoon oli se, että putki ei kiristynyt kunnolla uuden pumpun välipulikkaan, koska kierreosa oli uudessa aavistuksen pidempi.

    Olisiko hyviä ideoita mistä lähteä etsimään vikaa, vai uusi pumppu vaihtoon?
     
  2. Dragonfly

    Dragonfly 1st gear

    Mitenkäs ilmasit sen tehostajan ?
    Pitäisi aluksi käännellä jonkin aikaa äärilaidasta toiseen rauhallisesti moottorin käydessä ja etupyörät ilmassa.
     
  3. audiq

    audiq Gearhead

    Kyllä se tuntui ilmaantuvan ihan normaalisti, kun pyörittelin äärilaidasta toiseen ja tehostin oli koko "matkan" mukana, mutta taas myöhemmin alkoi hiipua.
    Täytyy tuo ilmaus kuitenkin vielä tarkistaa, kun ei oikein muitakaan ideoita enään ole.

    Itselläni tuli mieleen, että onko siellä jokin siivilä, joka olisi tukossa, kun rikkinäinen pumppu olisi koko ajan rikki, mutta kikkareet sihdissä voisivat aiheuttaa tuon tyylistä ajoittaista häipymistä.
     
  4. HEAVYDUTY

    HEAVYDUTY 1st gear

    Onko hihna tiukalla,ettei vaan luista? :eek:
     
  5. audiq

    audiq Gearhead

    Tuossa on moniurahihna ja jousikiristys, joten kireys varmaan sopiva.

    Aikaisemmin jo tarkistin, ettei hihnapyörä ainakaan lämpene, mutta voisihan sen vielä tarkistaa, että ei lähde hihnapyörä sutimaan, kun pihdeillä yrittää kääntää pumpun hihnapyörästä.
     
  6. Qjet

    Qjet 1st gear

    Kokeile, auttaako jos nostat tyhjäkäyntiä? Vaikka ihan vähän ? Samankaltainen tilanne tuli eteen aina käytössä olleella tehostajan pumpulla, kun sisään vaihdettiin tehtaan suosittelemat litkut ATF:n sijaan. Käyttäytyminen niillä oli myös sen suhteen erilaista, ettei ajoneuvon alta löytynyt enää ohjaustehostimesta peräisin olevaa nestettä.
     
  7. audiq

    audiq Gearhead

    Hihnapyörästä pyöritelty, ei luistanut.
    Nesteet (noin 1l) vaihdettu uudelleen. Vaihdon/ilmauksen aiheuttama hetkellinen vajaus säiliössä aiheutti sen, että pumppu kurlutti selvästi, joten nestettä se on ainakin saanut , että imupuoli kunnossa.

    Qjetin mainitsema ATF:n vaihtuminen PSF:ään luultavasti yksi merkittävä tekijä, koska tuntuma on aikaisempaan verrattuna vähän erilainen.

    Loppuraportti: Vika hävisi (toistaiseksi?) ja ohjaus tuntuu lähes normaalilta.
    Mitään varsinaista syytä häipymiseen ei löytynyt.
    Kävin läpi täällä mainitut asiat ja uskon, että jotain niihin liittyvää se oli.
    Palaan asiaan, jos ongelmia vielä ilmenee.

    Kiitokset hyvistä ohjeista/neuvoista!
     
  8. jampero

    jampero 1st gear

    Ois kanssa 91vm Astro, ja valuttais ATF:t pihalle jostainpäin simpukkaa. Eli kysymys olisi, et jos ei vuoto helpota oikeilla aineilla, niin tarviiko simpukan irrotus jotain spessu työkaluja?
     
  9. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Voortissa oli joskus hihnapyörä löysällä akselin päästä ja se luisti. Puristussovite oli vähän väljähkö. Pultti akselin päähän korjasi tilanteen, en tiedä olisko siinä pitänyt pultti ollakin. Ilmeisesti.
     

Kerro tästä muillekin!