Astron valot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Make, 26.10.2001.

  1. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Mulla on "vanhassa" harrasteautossa elikkäs Chevy Vanissa nykyisin valokaapelit astinlaudoissa eli valoa koko matkalla, polttimot n. 10 cm välein. On komiat, mutta eivät olleet vielä viime keväänä katsastuksessa kiinni. Onkohan kellään kokemusta mitä katsastussedät niistä mahtavat pitää. Kannattaisikohan ottaa varmuudeksi ne pois palamasta katsastuksen ajaksi ettei ainakaan tulisi otteeseen merkintää etteivät ne saa palaa?
    PS. Tuli hommattua toinenkin harrastepeli joten Vani on nyt myynnissä eli 73:nen henkilöautoksi rekisteröity rakennettu vani
    pirteällä 350:llä. Jos kiinnostaa tai tiedät jonkus jota kiinnostaisi niin laitanpa auton tuonne myyntiosastollekin.
     
  2. datsunpower

    datsunpower 1st gear

    Ni sekö on laillinen sydeemi tuo että vilkku ja äärivalo vilkkuu eri tahtiin?
     
  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Kysyin tuota samaa katsastus.netin kysymyspalstalla ja vastaus oli että jos sivuvalon lasista löytyy hyväksymismerkintä (e xxx) vilkuksi niin saa vilkkua.

    Kaveri tosin kysyi katsastuksen yhteydessä että jospa laittaisi 65 galaxien sivuvalon vilkuttamaan kun ei muuta sivuvilkkua ole. "Laita vaan sehän on hyvä että sivultakin näkee minne olet kääntymässä"
     
  4. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    hetken asiaa mietittyäni tulin siihen tulokseen, että eikös tuolla ratkaisulla (vilkku ja sivuvalo sarjaan) pala vilkku sekä sivuvalo himmeästi?

    Siis jos systeemi on se, että sivuvaloon menee plus, vilkkuun maa, ja niiden väliseen johtoon vilkun plus. Tällöinhän vilkun ollessa pois (välijohtoon ei tule virtaa) palavat sekä vilkkupolttimo että sivuvalo himmeästi, kun ovat siis sarjassa, ja plussaan (sivuvaloon) tulee virtaa.

    Vai ymmärsinkö mä kaavion ihan väärin? Puhuitte varmaan kuitenkin ihan käytännön kokemuksella?
     
  5. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ei pala, koska vilkku on suurempitehoinen ja sen lanka toimii vain johtona kun pienempitehoinen marker palaa.
     
  6. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Joo niin mä vähän ajattelinkin juu... mutta hehkuu se hiljaa kuitenkin. Siis tosi hiljaa. Eikä haittaa ainakaan Deltassa, koska vilkku ja parkki on samassa umpiossa.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    mulla on ollu ram vanissa keltaiset sivuvalot takana jo monta vuotta ne on ostettu muistaakseni us-partsista...jos en nyt väärin muista, on tullu osteltuu tota romuu niin paljon eri paikoista. Edessä mulla palaa ne alemmat"valot"(vilkun alapuolella) joissa ei mitään polttimon paikkaa olekkaan, mutta rakentelin sinne polttimon ja virrat nappasin parkeilta, paljon paremman näköiset kuin alkuperäiset vilkkuparkit. Nii katsastukseen tietysti pitää poistaa valot jotka näyttää eteenpäin oranssia valoa (ei koske vanhempia autoja eli jotain 69 ja vanhemmat tai jotain) ja valot jotka näyttää sivuille punaista ellei ole yhteydessä takavaloihin, kaverin blazeri ei tosin menny läpi tälläisilläkään vaan piti poistaa sivuvalot ja otteesseen tuli merkintä...että silleen.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Sitaatti;
    "onko kellään oransseja (siis keltaisia) Dodgen sivuvaloja? olisin kiinnostunut."
    Tavoite-autokeskus Oy Turussa on ainakin myynyt moisia p. 02-283838
     
  10. KajS

    KajS Gearhead

    Kiitos vinkeistä, ne Dodgen sivuvalot tuli haettua sieltä Turun Autokeskuksesta. Tosi nopea ja asiallinen palvelu, hienoa kun harrasteautoon voi hakea orggisosia merkkiliikkeestä.

    Onhan sillä palvelulla hintansa.
     
  11. juniorijussi

    juniorijussi 1st gear

    Tuossa lukiessani tätä palstaa huomasin että oli jäänyt kesken tuo keskustelu astinlautavaloista..Ajattelin laittaa omaan Astrooni valot astinlautoihin ja haluaisinkin tietää muualta kysymättä että onko noiden valojen etäisyyksillä mitään väliä kuinka paljon perästä tai keulasta ja kuinka tiheessä ne on..ei viittis turhaan porailla reikiä jos ei käy katsastuksessa.Ajattelin laittaa 2kpl/puoli.Takavalot laitoinkin jo ja etuvilkkuihin täytyy ostaa nuo lampun pohjat siellä kun on reiät valmiina...Kiitos vastauksesta...

    Eihän sitä kaikkee voi tietää.....
     
  12. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Ei yleensäkään ole järkevää tehdä kytkentöjä,joissa muutetaan alkuperäisiä kytkentöjä.Sen sivuvalon saa vilkkumaan releellä hyvin helposti.Kytket ne sivuvalon johdot releen kautta ja otat releelle ohjauksen etuvilkusta ja varmasti toimii,eikä sillä ole väliä,että vilkkuu eri tahtiin.
     
  13. juniorijussi

    juniorijussi 1st gear

    Niistä astinlautavaloista....ylhäällä..???
    ..onko kokemuksia...
     
  14. Pasi

    Pasi 1st gear

    No valomääräykset löytyy kätevästi AKE:n sivuilta, mistä voi helposti tarkistaa sivuvaloja koskevat määräykset.
    Mun entisessä astrossa oli kyllä ainakin astinlaudoissa valot, eikä niistä mitään sanomista ikinä tullut, tosin katsastuksessa ne ei ollut käytössä, varmuuden vuoksi :smile:
     
  15. juniorijussi

    juniorijussi 1st gear

    Juu tiedän sivut mutta Aken teoria ja käytäntö on kaks eri asiaa jos niistä ohjeista yleensä mitään ymmärtää...täytyy ettiä tai sit käyn oikein konttuurilla kysymässä...

    Onhan niitä sivuvaloja melkein joka pakussa..
    Eihän täällä suomessa saanut yhteenaikaan olla edes keltaisia valoja aurinkolipassa mutta nykyään niitäkin näkee paljon...

    Laitoin takavaloillekin noi 3w/12v polttimot sivuvaloihin niin ei näy sivulle sen enempää kuin takavalotkaan ja valoo on taaksepäin..
     
  16. juniorijussi

    juniorijussi 1st gear

    Tässä poimintaa Aken sivuilta sivuvaloista...

    Äärivalaisin on mahdollisimman ylös ja ulkoreunaan sijoitettu valaisin, jolla pyritään ilmaisemaan ajoneuvon leveys ja koko. Äärivalaisimet saa asentaa autoon, jonka leveys on yli 1,80 m. Leveysvaatimus ei koske ajoneuvoja, joihin on asennettu äärivalot ennen 1.1.1993. Äärivalaisimet ovat pakollisia yli 2,10 m leveissä autoissa, jotka on otettu käyttöön 1.1.1993 tai sen jälkeen.

    Äärivalaisimina tulee olla kaksi eteenpäin valkoista valoa antavaa ja kaksi taaksepäin punaista valoa antavaa valaisinta. Ne tulee asentaa mahdollisimman lähelle ajoneuvon ulointa ulkokulmaa, mikä katsotaan täytetyksi, kun etäisyys uloimpaan ulkokulmaan valaisevan pinnan ulommaisesta pisteestä on enintään 400 mm. Äärivalon valaisevan pinnan ylin piste ei edessä saa olla alempana kuin tuulilasin läpinäkyvän alueen yläreuna. Tämä korkeusvaatimus ei koske ennen 1.10.1994 asennettuja äärivalaisimia. Takana valaisimen tulee olla mahdollisimman korkealla, kuitenkin noudattaen symmetriaa ja ajoneuvon leveyttä, suunnittelua ja toimintavaatimuksia koskevia säädöksiä. Äärivalaisimen tulee näkyä vaakatasossa 80° ulospäin ja vaakatasosta 5° ylöspäin ja 20°alaspäin.

    6.2 Sivuvalaisimet

    Sivuvalaisin on tarkoitettu ilmoittamaan ajoneuvon läsnäolo sivulta katsottuna. Sivuvalaisimen tulee olla suunnattu sivulle päin ja sen tulee lähettää ruskeankeltaista valoa, mutta myös punainen valo sallitaan, milloin sivuvalaisin on ryhmitetty tai yhdistetty tai rakenteellisesti yhdistetty väriltään punaiseen takavalaisimeen.

    Sivuvalaisimet ovat pakolliset 1.10.1994 tai sen jälkeen käyttöönotetuissa autoissa, joiden pituus on enemmän kuin 6,00 m, lukuun ottamatta puoliperävaunun vetoautoja, ja vapaaehtoiset ajoneuvossa, jonka pituus on enintään 6,00 m. Yli 6,00 m pitkässä perävaunussa sivuvalaisimet on vaadittu jo vuodesta 1984 lähtien ja sivuvalot tai -heijastimet määrättiin pakollisiksi 1.7.1967 yli 7,00 m pitkiin perävaunuihin. Sivuvalaisimen tulee olla suunnattu ja sijoitettu ajoneuvon sivulle siten, että se on vähintään 350 mm ja enintään 1500 mm korkeudella, paitsi milloin ajoneuvon rakenne sen estää, kuitenkin enintään 2100 mm korkeudella. Sivuvalaisimen tulee näkyä vaakatasossa 45° eteen- ja taaksepäin ja 10° vaakatason ylä- ja alapuolelle. Kuitenkin sellaisen valaisimen osalta, joka sijaitsee enintään 750 mm korkeudella, voidaan näkyvyyskulmaksi vaakatasosta alaspäin sallia 5°. Sellaisessa ajoneuvossa, jossa sivuvalaisimen asentaminen on vapaaehtoista, sallitaan näkyvyyskulmaksi eteen- ja taaksepäin 30°. Ainakin yksi sivuvalaisin on asennettava auton keskikolmannekseen ja etummaisin sivuvalaisin ei saa sijaita kauempana kuin 3,00 m ajoneuvon edestä. Sivuvalaisinten välinen etäisyys saa olla enintään 3,00 m, paitsi ajoneuvon rakenteen niin vaatiessa 4m. Takimmainen sivuvalaisin saa sijaita korkeintaan 1,00 m etäisyydellä auton takapäästä. Kuitenkin sellaisten ajoneuvojen osalta, joihin sivuvalaisinten asentaminen on vapaaehtoista, riittää, jos yksi valaisin on asennettu pituuden ensimmäiseen tai viimeiseen kolmannekseen. Sivuvalaisinten enimmäismäärää ei ole rajoitettu ja ne tulisi asentaa mahdollisuuksien mukaan samalle korkeudelle.

    6.3 Sivuheijastimet
     
  17. autoilija

    autoilija Gearhead

    On se kumminkin hyvä että joku sentääs vähän valvoo ettei me kaikkia rahoja tuhlata valoihin ja asenneta niitä ominpäin mihinsattuu.
     

Kerro tästä muillekin!