Bensalinjoista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Timmo, 23.1.2009.

  1. Timmo

    Timmo 1st gear

    Kyseessä on semmoinen konstruktio, että bensatankin luona takana on ulkoinen sähköinen pumppu, joka työntää soppaa tuplakaasareille. Pumppu ei ole alkuperäinen, vaan myöhemmin asennettu. Alkuperäisessä systeemissä on kaiketi ollut paluulinja kaasareilta takaisin tankille. Tuo paluulinja on tankin ja kaasareiden päässä tulpattu.

    Kysymys kuuluu, että aiheutuuko sähköpumpullisessa systeemissä harmia, jos paluulinjaa ei ole. Kaasarien neulat tuntuvat pitävän kyllä, eli ei tulvi yli.

    Osaako nuo pumput katkaista syöttöä, jos paineet nousevat tarpeeksi ylös, ja jatkavat sitten, kun kaasari taas antaa ottaa soppaa vastaan? Virrat kun laittaa päälle niin kuuluu se surahdus, niinkuin normaalisti. Muuten ei ääntele sen kummemmin.

    En ole pelannut näiden kanssa muuta kuin ruiskuautoissa, mutta ei kai niissäkään ole tarkoituksena, että bensaa kierrätetään koko ajan jakotukin kautta takaisin tankille?
     
  2. pile

    pile Gearhead

    se riippuu vähän pumpasta tarviiko paluukierron. joissain pumpuissa on sisäinen paineen tunnistin.
    mutta toiset (yleensä vähääkään tehokkaammat)pumput tarvii paluulinjan,lämpenevät vaan turhanpäitten(ja lämmetessään saattavat tiltata) jos pumppaa ns. kovaa vasten
     
  3. studio57

    studio57 Gearhead

    heti pumpun jälkeenkin voipi tehdä paluun tankkiin johon laittaa tietty paineen säädin.
     
  4. pile

    pile Gearhead

    onnistuu noinkin,itse tekisin kyllä rehellisen kierron konetilasta sati. perusteluina sille kun autoa käytetään tyhjäkäynnillä/osakaasulla niin pensan kulutus minimaalista ja pentsiini kerkee lämmetä putkistossa,ja sen takia laittaisin regulaattorin mahdollisimman lähelle kaasaria/ruiskulinjoja ja paluun sieltä tankkiin niin kone sais mahdollisimman kylmää kamaa
     
  5. studio57

    studio57 Gearhead

    sekin riippuu siitä millainen regulaattori on.. jos siinä ei oo paluuta niin toi mun esittämä on ainoo mahdollinen. esim magnaflow isoissa pumpuissa tuollainen on jo vakiona.
     
  6. Traveler

    Traveler 3rd gear

  7. Timmo

    Timmo 1st gear

    Tuota tuota, ei taida tuollaista regulaattoria/ylipaineventtiiliä saada mistään motonetistä? Suosituksia avautumispaineelle, ei mikään virikone vaan 2-litrainen tuplilla.

    Voisi olla tuo konstruktio, että bensapumpun jälkeen paluulinja tankille tuollaisen kautta.
     

Kerro tästä muillekin!