Buick 1954-1956

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Bruno59, 2.3.2014.

  1. Bruno59

    Bruno59 3rd gear

    Oletko katsonut bobsautomobilia.com tai buickfarm.net.
    http://www.ebay.com/sch/i.html?_kw=buick+brake+drums

    Kysy US Partsilta jarrurumpua. Mulla on vaihdettu levyt eteen, sitäkin voisit harkita. Mulla on rummut tallella, en ole varma jos MR rekisteröinti vaatii ne, mut jos et saa ja auto pitää saada liikenteeseen niin katsotaan olisiko mulla antaa apuja
     
  2. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ei vaadi rumpuja, turvallisuutta parantavia tekijöitä saa tehdä: rummut levyiksi + kaksipiirijarrut + turvavyöt ainakin...
     
  3. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Toimiiko nopeusmittari ja näyttääkö oikein? 57-58 periaatteessa mekaanisesti sama. Mulla oli kasa niitä ja vein mittarikorjaamoon kun en saanut toimimaan. Korjaamo sanoi osista kasatusta mittarista että ne ei saa sitä paremmin toimivaksi kuin minä ja oli oikein kasattu. Ne antoi kilpailijansa numeron mikä ainoa mikä voi auttaa. Numeroa mulla ei ole, mutta korjaamoilta sen saa kun mittari pitää magnetisoida uudestaan ja jos se korjaamo pysty tietääkö korjaamon Tamppereeelta mikä voi magnetisoida?
     
  4. J-peg

    J-peg Gearhead

    Pitää soitella huomenissa Us Partsille. Kahdesta pultinreiästä mennyt kierteet ja pitäs saada ajoon. Willwoodin levyt on toki tarkoituksena laittaa, muttei tähän hetkeen ehdi.
     
  5. C2.0

    C2.0 Gearhead

    Vaikka vuosimalli ei osu ketjuun niin vinkkejä kaivataan.

    1953 Buick Special

    Eli onko suomen maassa suoraan kasiin bensapumpun korjaussarjaa kellään?
    Pumpussa on alipainepuolikin.
    Muissakin GM tuotteissa sama korjaussarja.

    Kiirekkin olisi!

    ########Tarve ohi! Tein itte ja hyvin toimii:)#######
     
  6. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Siivoilin tallia, löysin omassa viiskutosessa aikanaan olleen orgis tasavirtalaturin. Heitin sen tilalle vv laturin kun halusin päästä cruisingeista pimeessä himaan. Toi joutas jollekin, ilman takuuta tietty, jokusella kympillä.
     
  7. J-peg

    J-peg Gearhead

    No niin tulipas vähän ajeltuakin! Oli mahtavat fiilikset koko poppoolla. Vähän aikataulujen kanssa oli ongelmia, tais kuukausi tai pari vierähtää, mutta nyt on kojelauta ja sohva taas paikoillaan. Jouset ja jarrurumpu toki odottaa vielä vaihtamista, mutta nekin löytyi Suomesta.
     
  8. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Kun liittyy aiheeseen niin laitan tähän.
    Olis pari settiä noita tukivarsia varalla,toinen joutais jos joku tarvii?

    Käy-54-56 Buick´it Specialista-Roadmasteriin.

    50€kpl tai 150€ kaikki.
    Yv:llä
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  9. Bruno59

    Bruno59 3rd gear

    No niin ajokausi sitten paketissa, reilut 2500-3000 km arviolta tuli cruisailtua ilman ongelmia :D loppumetreillä yks nostaja alkoi pitää ääntä, pitää öljyt vaihtaa niin eiköhän hiljene ja ehkä tarjoo hiukka naputtelua jospa on roska tukkeena.

    Leimalla kävin etupäässä väljää, king pinnit vaihtoon ja alatukivarren helat samalla. Pitää pimeinä iltoina vaihtaa.

    Onko jollain noita heloja ylimääräisenä tai mistä löytyis, Rokista löytyy kingit mutta ei heloja.

    Muita tallihommia olisi koneen tarkistusta-puhdistusta lähinnä tarkistaa öljykanavat ja jne.

    Dyna tiputtelee jostain edestä-yläpuolelta, pitää tarkistaa ensin tiivisteet ja että kaikki ruuvit on tiukalla, noin ohjeisti manuaali. toivotaan että tolla selviäis. vinkkejä ?

    Mites teillä muilla kesänajot on menneet ?
     
  10. J-peg

    J-peg Gearhead

    Alle 100km tuli mittariin, ei vaan muka ehtinyt. Jotain pieniä fiksailuja pitäs tehdä talven aikana ja ottaa auto ajoon Oulun Amerikan Car Show viikonloppuna.
     
  11. Bruno59

    Bruno59 3rd gear

    Pitäisi aloittaa king pinnien vaihto ´kun saan kamat tilatttua.

    onkos teillä kokemuksia tosta duunista ? Tarvitaanko jotain erikoiskaluja, vinkkejä miten toimia
     
  12. vanahanaama

    vanahanaama 2nd gear

    Muutama päivä sitten ostin 54 centuryn :) 4dee mallia, 322nailheadi&tomaatti. Tarkoitus olisi ensi kesäksi saada suomen kilpiin väkerreltyä. Pitäisi katsella kuntoon pyyhkiät, vilkut ja takarumpu näkyy olevan peräöljyssä. Onko paha homma tuo vetarin stefan vaihto? Auton mukana seurasi stefa... Onko siellä vaan tuo yksi stefa?
     
  13. Bruno59

    Bruno59 3rd gear

    Yksi stefa on -56 manuaalin mukaan, eiköhän taida olla samaa tekniikkaa-54
    pyörä ja sitten vetari ulosvetäjällä niin pääsee käsiksi

    Tarkista onko vain peräöljyä vai onko automaattiöljyä seassa jos on niin torque ball kaipaa vaihtoa, öljyt valuu sitäkautta kardaaniputkea perään ja tulvii sitten sieltä
     
  14. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Ulosvetäjää EI SAA käyttää tuossa hommassa koska vetarin päässä on C-rikka joka pitää akselin paikoillaan.

    Periaate on sama kuin uudemmissa perissä,eli ristitapin pidäkeruuvi irti,ristitappi pikkurattaineen pois jonka jälkeen C-rikka pois.

    Noissa uudemmissa se lähtee ihan käsin vetämällä pois mutta tässä Buick akselissa tuo C-rikka on lyötävä jollain työkalulla yhtäaikaa rikan molemmista päistä,se on siis hieman tiukka tuohon akseliin.

    Kardaaniputkessa on lootan päässä oma stefa,mutta myös takapäässä on oma stefa,vetoakseleissa on sitten tuo yksi stefa per puoli.

    Tuo "Brunon"mainitsema torqueball on yksi vakio vuotokohta, mutta siihen saa nykyään helposti korjaussarjan jopa Suomesta,ainakin Marjakankaalla näyttää olevan hyllyssä.
     
  15. Buick55

    Buick55 Gearhead

    [​IMG]

    Netistä lainasin tuon kuvan,hässäkkä on tuossa ylösalaisin,raidetangonpää osoittaa ylävasemmalle.

    Tiedä osaanko selkokielellä tuota selostaa,enkä ole omaani tuota kingpinnien vaihtoa tehnyt,koska olivat kunnossa.

    Kuitenkin kuvassa keskellä oleva kohta(ylempi rasvanippa),sen jommalla kummalla puolella on lukitussokka,samanoloinen kuin esim.mopon poljinakselin sokka,mutteri auki ja lyö sokan pois.

    Se lukitsee varsinaisen"kuningaspultin" paikoilleen.

    Edelleen kuvassa ylöspäin mentäessä on seuraavana painelaakeri,joka tietysti on autossa alapuolella,sen jälkeen on nuo"pannat",joiden pultit on avattava.
    Sen jälkeen tuo"kuningaspultti"on lyötävä pois ,niin jarrukilpihässäkkä irtoaa ja pääsee itse puslien kimppuun,puslahan on ohutseinäinen niin ehkä kannattaa sorvuuttaa "lyöntituurna",sopivaan akseliin hieman ohennusta,jolloin on toiveita että saa uudet puslat ehjänä paikoilleen.

    Mulla on itsellä hyllyssä pari erivahvuista king pin settiä,en ole varma onko näihin sitten ylikoko sarjaa vai onko tuo toinen johonkin muuhun laitteeseen,kumpikin on myyty Buickiin käyväksi?

    Olen pähkäillyt että jos tuo kohta menee väljäksi,missä on tuo ylempi rasvanippa(siis tässä kuvassa),niin sitten pitää rotsata kalvaimella se sopivaksi ylikoko tappille,tiedä sitten pystyykö tuo kohta väljistymään edes?

    Varmaan kannattaa purkaa kuitenkin nuo tapit irti,ennen tilausta niin saa varmistettua että tulee oikeat,voin siis olla väärässä että noihin olisi ylikoko settiä edes olemassakaan?

    Niin ja joissakin tapauksissa kun uudet puslat on paikoillaan,on ne sitten kalvaimella "rotsattava"sopiviksi,saattaa myös olla sellaisia puslia,että paikoilleen lyötynä ne ovat sopivan tiukkoja tapille?

    Toivottavasti en tällä kirjoituksella säikäyttänyt homman aloitusta :D
     
  16. vanahanaama

    vanahanaama 2nd gear

    Se olikin tiedossa että sieltä löytyy sokka...Eli tuo vuotokohta vois olla laatikossa niin että perään valuu liikaa öljyä kardaania pitkin? Tuohon on juuri laatikko käyty läpi, taidan tyytyä alkuun vaihtamaan Stefan ja öljyt ja tarkkailla sitten tilannetta... Mitä öljyä perään? Varmaan tilavuus jtn pari litraa?
     
  17. Bruno59

    Bruno59 3rd gear

    Eipä säikyttänyt ;) Onhan tossa hommaan talvi-illoiksi toivotaan että saan puslatpois ja paikoilleen, siinä se taitaa vaikein homma olla.

    En ole nähnyt kuin yhdenlaista king pin settiä, siinä on mukana myös puslat ja muut nippelit. Muutamassa eri paikassa on myynnissä kuten Rock ja Buick Farm.

    Perään olen laittanut hypoidi peräöljyä jota on aluperin käytetty,(sae90 multipurpose käy myös)hypoidia suositellaan service manuaalissa. Motonetistä taisin hankkia. 6 pints 2,8 l näyttää opaskirja öljyä
     
  18. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Hypoidiperähän se on, niinkuin kaikki amerikkalaiset jäykät akselit jo 30-luvulta saakka, eli hypoidi on silloin kun pinionin akseli on eri korkeudella kuin vetoakselilinja!!
     
  19. vanahanaama

    vanahanaama 2nd gear

    Lähti heti tulille kun laitoin letkun löntästä suoraan pumpulle, eli suodatin tai tankin sihti tukossa kun imemälläkään ei tullut mitään... Saipahan katon alle pihalta. Pitäs leimalle katella pyyhkiät kuntoon, ainakin vaijeri ihan jumissa. Jarruvalot ja vilkut ei toimi lainkaan. Vinkkejä otetaan vastaan mistä vois vikoja ehtiä kun auto tosiaan kaukana ja rassaus aika siellä rajallinen... Missä sulakkeet ja releet sijainnee jos org paikoilla?
     
  20. J-peg

    J-peg Gearhead

    Kojelaudan alla Ratin kohdilla on sulakkeita ja releitä.
     

Kerro tästä muillekin!