Capricen pakoputken kiinnitys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Petri R., 20.8.2018.

  1. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Vuoden 1985 305cid kone, alkuperäiset valupakosarjat ja niiden kiinnitys pakoputkiin.

    Olenko ymmärtänyt oikein:
    - Vänkärin puolelle tulee tuo donitsi-tiiviste ja kaiketi ihan normaaleilla läpipulteilla kiinni
    - Kuskin puolelle ei tule tiivistettä, vaan pakoputkessa ja pakosarjassa on toisiinsa sopivat kartiot, putki kiinnitetään pakosarjaan jollain ohkaisemmilla pulteilla joihin tulee jousi väliin? Pakosarjassa mahdollisesti kierre pultteja varten?

    Viime syksynä autoa purkaessa paikallaan oli mitkä lie pultit, nyt haetaan toimivaa orkkisratkaisua...
     
  2. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tää nyt vähän eri laitos, mutta pikapissa oli toinen irtodonitsi, viistelty molemmin puolin. Ja just olikohan kuskin puolelle tulee donitsipintainen toiselta puolelta holkkimainen tiiviste. Holkki pitää sen pakosarjassa kiinni ettei tipu .


    Tässä jousipakosarjassa oli em autossa kaksi kierrettä ja yksi läpipultti. En tiedä sitten onko yksi katkennut ja porattu läpi. Alkuperäseltä näytti.



    Ja paketin saa parhaiten kasaaan (tiiviiksi) kun putkisto on pakosarjat yhdistävän y haaran jälkeen mahdollisimman läheltä irti. Vääntää äkkiä varsinkin sitä toispuolista donitsia vasten laipan vähän vinoon ja sitten tsupsuttaa.


    Prikat laittaisin vielä jousien väliin ennenkuin mutteri. Oli tossa mutteri saakelin terävä ja jousessa osin kiinni. Komia narske kävi irrotettaesssa.
     
  4. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Autoon on joskus tehty tuplaputket, mutta pakosarjat on siis edelleen vakiot kuin myös pakoputkien alkupätkät ennen Y-haaraa, joka siis itsessään on poistettu. Ilmeisesti tuossa vaiheessa on jouset ja alkuperäiset pultit vaihtuneet miljoonalaatikon sekalaisiin pultteihin. Vaatii varmaankin nuo jouset että pultit pysyy tiukalla. Nyt oli löystyneet, tosin ei lukkomutteria tai jousiprikkaakaan ollut.

    Nippeli-Tepolla näyttää olevan useampaakin mallia mikä periaatteessa voisi tuohon sopia: http://nippelit.fi/1st/html/default.asp?id=6505&editmode=showmain&s=1&p_id=63

    Täytyy tutkia mikä kierre siinä on...ei vaan tullu mieleen sillon ku pakosarjat oli vielä irrallaan.

    Tuli muuten hienot tolla Por-15 Manfold Grayllä, saa nähä miten sitten kestävät lämpöä:
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!