Dodge Dart 1973 – ”Pyydys”

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Jokeri, 24.9.2016.

  1. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Ehdotukseni oli niin outi eikä helppo raha kelpaa kellekään, niin on pakko riisua nuukuus ja tilata osat omaan koneeseen. Kiirus vaan tulee ennen kesää
     
  2. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    "joku ei oo halunnu että mä kuolen vielä"

    Näin ajattelin kun katselin dodgen eturunkoa. K-palkin kiinnityspisteistä 1 oli ehjä, ettei tarvinnut yhtään korjata, toinen oli melko hyvä ja kaksi takimmaista oli käytännössä ei missään kiinni. Kuskinpuolelta eturunko on ollut käytännössä poikki silloin kun ostin tämän auton ja tällä on silloinkin ajettu lujaa.
    Kuskin eturunkoa tuli uusittua vain tuollainen 65cm kolmelta sivulta. Yläpuoli ei ollut kovin päässyt ruostumaan. Akku taitaa mennä takakonttiin. Ei oo enää akun telineen kiinnityspultille paikkaa, niin tietenkin silloin on loogista siirtää koko akku. Saa vähän tilaa konehuoneeseen.


    Nyt on hitsailut pääosin hitsailtu tältä erää. Takapyöränkotelot teen vielä joskus uusiksi ja subframe connectorit laitan alustaan kun kerkeän. Saahan noi connectorit äkkiä laitettua vaikka keskellä kesää, ottaa sohvan irti ja nostaa matot sivuun. Vähän oon himiöiny että pitäiskö laittaa semmoset putkituet vielä tulipellistä rungon etupäähän. Tytöt tykkää jäykästä

    Seuraava operaatio olisi sutiloida runkoon maalia ja rungon sisälle pruutata ruostesuoja-aineet, ynnä kasata etuakseli ja lykkiä auto takasin omakotitalon kellarissa olevaan talliin odottamaan koneen asennusta. Niin ja taakse menevä jarruputki pitäis uusia. Ja ne pakoputket pitääis tehdä uusiksi, ihan päin persettä noi nykyiset (eli todennäköisesti niillä samoilla tullaan menemään)

    Tekniikkapuolelle tässä tulikin tilattua monenlaista pientä, uus 360 koneeseen painotettu vetolevy (että saa käyttää nollapuntissa olevaa turbiinia), korkeampi stallinen turbiini, jotain pikkuhiluja koneeseen, nostajat, tiivisteet, ym, kaasarin korjaus ja säätöosia.
    Hyllyssä odottais vielä seosmittari ja pellisarjat.
    Hyvä siitä tulee, mutta en osaa sanoa ajetaanko vielä juhannuksena
     
    tzampy, FuryIII '71, Make500 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Tuota, mä en ollenkaan tiedä mitä mun nyt pitäis sanoa. Auto on konetta ja lootaa vaille valmis. Tai no takapenkki ja takapenkkiläisten turvavyöt puuttuu mutta ne on pikku juttuja.

    Sen sijaan kone puolelle.
    Päädyimme hylkäämään rautakannet. No monestakin syystä. Joku tanopää, en minä, on laittanut tähän isommat venttiilit. Nämä isommat venttiilit ovat myös alkuperäisiä pidemmät. Keinut hinkkaa retainereihin, asia oli korjattu laittamalla numeroa pienemmät retainerit. No keinun geometria oli mitä oli ja venttiilin asennuskorkeus ihan reippaasti liian suuri.
    Päätin etten rautakansiin rahaa hakkaa

    Kansiksi tulee edelin performer rpm:t
    Nokaksi comp camsin mutha thumpr (koska se kuulostaa kivalta, äidin tumputtaja)
    Laskuri antaa puristuksiksi 9.96
    Performer rpm imusarja
    Pellisarjat
    Edelin 600 kaasari saa vielä toistaiseksi pysyä toimessaan, kaikkeen ei oo kerralla rahaa.

    Voi tulla aika vinkiä, saa ruoste kyytiä. comp camsin laskuriohjelma sanoo että 446hp mutta tulis nyt edes 370hp tai jotain sinne päin.

    Turbiiniksi olis vakio tai b&m 2400 stallinen. Perähän on vielä toistaiseksi 2.94 välityksellä. Perän rassaus olis ens talven hommia, ehkä joku kiva 3.55 välitys tulis tai jotain. tiedä vielä
     
    Rahikainen, tzampy, FuryIII '71 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Ristus ku piirtää pitkästi raitaa!!
     
    Inlinee, FuryIII '71, Gary Grand ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Videota!!!
     
    FuryIII '71, Gary Grand ja jariha tykkäävät tästä.
  6. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    No niin. Nyt on auto ollut hetken ajossa. Tuossa toukokuun loppupuoliskolla sain laitoksen kasaan ja eikun menoksi.
    Noh. Ensiksi ei löytynyt ykköstä isompaa. Olin ottanut tähän toosaan aiemmin lauenneesta 727 lootasta shitkitillisen venttiilikoneiston. Minä sen kilttinä poikana purin ja putsasin ettei mene viallisesta loodasta likaa toimivaan loodaan. Voi yks perkeleen kuula väärässä paikassa tehdä vaihtamisen mahdottomaksi. Auto ylös, venttiilikoneisto käteen ja kuula oikeaan paikkaan. Millä muuten saa aateeäffän pois valkoisesta teepaidasta?

    Noh. Nyt ei ole kakkosvaihdetta, vaihtaa suoraan kolmoselle, ja täyskaasulla ei vaihda ykköseltä pois lainkaan. Vissiin joku kikkariventtiilin holkin piru väärin päin. No olokoot, nyt ajellaan näin. Pykää sen toisen lootan talvella, mulla on siihen B&M korjaussarja jossa on shit kitti mukana, vaan nyt kesällä ei kerkeä/huvita sitä runkata.
    Saattaa tuo, nyt paikallaan oleva, muistaakseni nimimerkki Simeonilta ostamani loota olla tulossa tiensä päähän. Vaan on se saanut saapastakin koko rahan edestä-

    Sitten sellaista, että alkuun auto kävi ihan nätisti, niin nätisti kuin tällainen kompinaatio voi käydä. Sitten alko tyhjäkäynti heiketä, ei jaksanut sytyttää kaikkia pyttyjä, toimi kunnolla vain veto päällä ja kierroksilla. Internetissä aiheen ympärillä tehtyjen tutkimusten perusteella mopar performancen krominen syttyboksi mäkeen ja gm HEI moduli tilalle. Nyt rokkaa kuin unelma.

    Ai niin, jossain välissä talven aikana oli originelli latausjärjestelmä lakannut pelaamasta. Nyt on paikallaan jokin deutzin teollisuusmoottorin 95A laturi, kyllä riittää sähkyä kaikenmailman vehkehille! Valotkin palaa kirkkaasti, eikä silleen sykkimällä himmene-kirkastu-himmene-kirkastu-himmene-kirkastu-ja-niin-edelleen.

    turpiini, bee et em HOLY SHIT! 2400 stall tuntuu ihan hyvältä valinnaltaa. Tiuhempaa perää tää kyllä kaipais räjähtävämpien lähtöjen saamiseksi, ja lukkoperää tietty. Tosin, kun nuukana miehenä käytän 195/70R14 rengaskokoa niin kyllähän se sitä jauhaa vaikka kuinka monta sataa kilometriä pitkäksi viivaksi. Jauhais vaan aina molemmilla pyörillä.

    Kävin muuten tänään hakemassa uudet takarenkaat. Sellainen ohje renkaiden sisäänajoon annettiin että aja 500km niinkuin tähänkin asti ja tule sitten hakemaan uudet takarenkaat.

    voimanpaskan tunnetta ei pääse kunnolla kokemaan kun se kakkonen puuttuu välistä, mutta kyllähän tää paikaltaan lähtee ihan eri tyyliin kuin aiemmin. Niin ja kun tuossa yks kerta osuin vahingossa suljetulle alueelle, niin nostaa tuo iloisesti kierrokset liki viiteen tonniin maantie..suljetulla alueella kolmosvaihteellakin. Sitten alkoi tuntua että haluan sittenkin elää ja nostin jalan kaasulta

    Ajettavuus on muuten aivan perseestä. Ajattelin, täysin turhamaisista ulkonäköseikoista johtuen, että keula pitää saada ylös. No nyt se on ehkä 5cm viime kesää korkeammalla, ehkä enemmänkin. Ja kun pyöränkulmat, ehkä aurausta lukuunottamatta, ei oo sinne päinkään oikein, niin meleko paska on ajaa. Vaan ei haittaa. Vaan kyllä mä sen vielä tiputan ja säädätän kunnolla. Kuhan kerkeää.

    Ai niin, se motonetin autogauge seosmittari lämpiämättömällä lambdalla on aika paska. Vaatis lämpiävän lambdan, ja mieluusti paremman, esim FMI:n seosmittarin. Noo... kattoo talvella jos innostuu investoimaan. Saa tuostakin vähän kuusaa mutta hiljaisessa nopeudessa vaan tahtoo anturi kylmetä ja lakkaa näyttämästä oikeita lukemia.


    Niin ja RISTUS KU PIIRTÄÄ PITKÄSTI RAITAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
     
    Mokaman, Rotten, chevy 2 ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. jariha

    jariha Double Gearhead

    https://www.vanish.fi/tuotteet/jauheet/vanish-gold-oxi-action-jauhe/

    tätä ne kehuu telkkarissa että tahra kuin tahra vaikka kylmällä veellä pois? ei oma kohtasta kokemusta. dartin kulmatkun aikanaa säädettiin niin johan tuli hyvä mutta niitä ei stten saa vianorin kirjan mukaan säätää tai sitten peli on yhtä menetetty kuin nyt. mr. tomasolla oli hyvät neuvot ko.asiaan;)
     
  8. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Ennenkö hankitta koko rahalla sitä vänisijää nii kerronpa ettei sillä mikää aateeäffä lähde. No onpa enee remonttipaitoja
     
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Toivottavasti olet ohittanut amppeerimittarin tolla laturilla :D
     
  10. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Onko piirrelty paljolti?:odbiggrin:
     
  11. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    On. Paljon. Ei pääse edes kioskilla käymään ilman että jossain savuaa.

    Niin ja amppeerimittari on ohitettu, latauspiuha menee suoraan akkuun
     
    Inlinee tykkää tästä.
  12. esmi

    esmi Gearhead

    Renkaanmyyja hieroo tyytyväisenä käsiään! :D
     
    Gary Grand ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  13. sangi74

    sangi74 Gearhead

    Koita kiristää pantaa niin saattaa se kakkonen löytyä
     
  14. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Pannan säätöhän se autto. Tosin, se tais jäädä hiukan kireänpuoleiseksi. Noo.. Hyvin se toimi.
    sitten kävi sellainen että motonetin hei-moduli otti ja kuoli kesken ajon. Saattaa olla syynä se että laturin remmi oli hiukan löysässä, joten jännite oli aina jonkin verran alhainen ja kohta kun laturi sai pyörinnästä kiinni niin jännite pomppas.
    No tiesin mä ettei se tuosta tykkää mutta annoin mennä vaan. Kunnes ei sitten enää menty vaan. Noh, seuraavat 2kpl motonetin moduleita ei tykänneet toimia. Sain auton kunnolla taas ajoon kun vaihdoin us partsilta standard motorsin hei modulin. Samassa rytäkässä tuli blaster 2 puola. Ai niin ja tuli otettua se keittiönpöydällä lojunut mopar performancen jakaja ja modattua se antamaan 20 astetta mekaanista ennakkoa. Perusennakko on nyt 15, ja kokonaisuus siis 35 astetta. Sytkäpuoli parani kummasti, lähtee hyvin käyntiin ja käy sillee nätisti
    Sitten piirrettiin taas raakasti raitaa....

    kunnes tuo pari vuotta sitten ostamani loota antautui. Tai, kyllä eteenpäin pääsi, vaan taakse päin ei sitten ei millään. Eli loota oli jumissa niin että pyörät ei pyörineet takaperin. Ei se tahtonut viimeisillä ajoilla eteenpäinkään mennä mutta sain silti talliin auton.

    Tein elämäni ensimmäisen lootaremontin tuohon autossa aiemmin olleeseen 727 lootaan. B&M korjaussetti sisään, eihän se ole kuin jostain maaliskuulta odottanut tallissa. Tää loota oli aiemmin kasattu jollain kolenin tai kolenen tai minkä lie, red alto kytkinlevyillä. Oli muuten taaempi kytkinpakka niin sileä kuin vaan olla voi, ei kitkapintoja lain. Vaan etummainen kytkinpakka oli ihan hyvän oloinen, ja pannatkin vaikutti ihan käyttökelpoisilta. Niin mitä siitä? No sitä siitä, että niistä kytkinlevyistä jouduin osan laittamaan takas, kun b&m kitkalevyt oli ohuempia, niin olis jäänyt kytkimeen mahottomasti välystä. Tais tulla silleen että b&m levyjä meni varmaan ja red altoja 1 tai 2kpl.
    No en mäkään nyt silleesti diggaa laittaa vanhoja kitkapintoja "uuteen" laatikkoon, mutta toimiva siitä tuli. Vaihtaa ihan napakasti, vaihteita on taa yksi ja eteen kolme ja kikkari pelaa.
    Raitaa mä en oo tällä pahemmin piirtäny, kilsoja on takana vasta joitain satoja.

    Jos tässä syksyn mittaan vielä pääsis jonkin verran ajelemaan. Lokakuussa varmaan menee laitos talvilepoon. Miljoona pikkujuttua pitäis laittaa, siistiä johdotuksia, vaihtaa seosmittarin anturi, ynnä muuta. Sit vois tiätty kaasarin kattoa jonku vähän sopivamman, ja perä pitäs rempata, tiuhempi välitys ja lukko. Niin ja johonkin pitäis kerätä ylös että mitä osia tuohon on tullu laitettua, nokan arvot, sytkäennakon säädöt, nostajien osanumerot yms yms, jos joskus joutuu jotain vaihtaa / muuttaa

    välityksen kanssa on sitten jaakopin paini, tekisi mieli väkivaltaista kiihtymistä, mutta myös jonkinlaisia alkeellisia maantieajo-ominaisuuksia. Tällä perällä tuntuu että "vittu se mihinkään kulje", vaikka kyydissä olleet on toista väittäneet. Toisaalta perän numeroita ei tarvis muuttaa jos toisen pään numeroita vähän mulkkais. 440 vois olla kiva luku
     
    Latvis, tzampy, -kk- ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. LPV

    LPV 3rd gear

    Tässähän sä koko ajan laitat niitä tietoja ylös, ovat vaikka älyluurissa saatavilla koska tahansa => Overdrivelta !!! ;)
    Sähän voit vaikka modata 1.sivun ekaa tarinaasi ja laittaa auton tiedot sinne kootusti...
     
  16. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Kunnes tulee suuri siivous ja hups vaan ne on hukku....
     
    jariha tykkää tästä.
  17. Latvis

    Latvis 2nd gear

    Kertokaapa tuosta mekaanisen ennakon modauksesta lisää.
     
  18. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Jaottimessa on hahlot joissa keskipakopuntit liikkuu.
    Säätö migmag ja viila konstilla.
     
  19. Latvis

    Latvis 2nd gear

    Hahloja siis täytetään jostakin päin ja viilataan oikeaan muotoon ja mittaan? Kokeilemallako haetaan oikeat arvot, vai löytyykö jostakin mittoja?

    Sujuvasti kyllä vaihtelen osia, mutta niiden säätöihin saaminen onkin sitten toinen juttu...
     
  20. Pietsi

    Pietsi Gearhead

Kerro tästä muillekin!