Dodge ram Gen 2 4WD pomputusta ja grindausta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Kiivi, 13.12.2021.

  1. Kiivi

    Kiivi 1st gear

    Oon tuossa aikaisemmin huomannut että auto on pompottanut varsinkin matalassa vauhdissa ja liikkelle lähdettäessä lumella. Olen olettanut että takapotkuisena kyseessä on ollut vain pompottaminen lumen päällä pidon ja luisun rajamailla.. Nyt kuitenki huomasin että pompotuksen alkaessa kun antaa enemmän kaasua (ajattelin että alkais lyömään tyhjää takapää) alkaakin kuulumaan metalli metallia vasten grindaus. Pompotus on myös nyt lumella lisääntynyt melko nopeaan tahtiin. Oliskohan tuolta taka-aksilalta diffikseltä menossa ratastus??

    Mietin myös että voisiko turbiinin lukittuessa tämä olla syypää tähän wowwotukseen (resonointiin), mitä olen ihmetellyt toisessa ketjussa.

    Vähän vastaava pauke ja hyppiminen oli aikanaa etuvetoselloa 150hv meganella kun käänti rattia ja anto kunnolla kaasua.. vetoaksilat paukku yli molemmin puolin kun laakerit oli entiset.
     
    Muokattu: 13.12.2021
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Oisko iskarit loppu ja sen takia takapää pomppii. Ainakin itsellä kun vaihto C20:seen iskarit, niin johan loppu kaikenlaiset pompottelut ja axle hopit.
    Samalla tarkistaa, ettei perä pääse kääntymään liikaa ylöspäin ja kardaani yms ota johonkin kiinni. Että onko perä puoliksi irti?
     
  3. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    Varmasti jousien u-pultit tiukalla? Ne kuuluis tsekata huolloissa, tuskin moni tarkistaa.

    Omassa oli ainakin reilusti löysässä kun ostin
     
  4. Kiivi

    Kiivi 1st gear

    Oon tarkastellut ja kiristänyt omassa nyt säännöllisesti sen jälkeen ku ostin 2.5" korotuksen eteen ja taakse. U-pultit ovat takana ehkä sentin liian lyhkäiset jostakin syystä vaikka muuten osa sopii autoon hyvin. Mutteri ei täyty pultista ihan täysin, tämän takia olen seurannut tilannetta. Ovat tiukassa.
     
  5. Kiivi

    Kiivi 1st gear

    Iskareista en kyllä osaa sanoa milloinka on vaihdettu, voivat olla huonotkin. Mitä tarkoitat että onko perä puoliksi irti? Kardaani on nätisti paikoillaan kuten pitää, takimmainen ristikko on juuri uusittu. Kannatinlaakerissa ei ollut vielä välystä. Uusi semmoinenkin olis tosin hyllyssä odottamassa..
     
  6. Kiivi

    Kiivi 1st gear

    Ton wheel hopin vielä ymmärrän että voi tulla syystä tai toisesta, iskarit, puslat tm vastaava syy.. mut hirvittää kyllä se sorvaus mikä alkoi kun pompotuksen aikana annoin enemmän kaasua.
     
    Muokattu: 13.12.2021
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Sorvaus vois tulla siitä, että perän ja kardaanin välisestä nivelestä loppuu vain vara ja se sorvaa.
    Perän koppahan noissa taitaa olla helppo ottaa pois, et sit näkee jos on metallia perässä.
     
  8. Kiivi

    Kiivi 1st gear

    Vaikka u-pultit oli just pari viikkoa sit tarkastettu ja ne on uudet, olleet alla puoli vuotta ongelmitta.. nyt tilanne olikin eri.

    Iskarit on takapäässä kuoleentuneet aivan täysin tossa menneillä pakkasilla, eivät tue millään tavalla taka-aksilaa. Kardaani vääntää aksilaa kieroon normi ajolla ja jo paikaltaan lähdettäessä. Kiristin eilen u-pultteja matkalla kotia 5x että pääsin pihaan asti. Laitoin nyt tilaukseen uudet iskarit jenkeistä ja heitän ne alle ensviikolla, jos homma sillä nyt rauhottuis yhtä nopeasti kun alkoikin.
     
  9. Kiivi

    Kiivi 1st gear

    Tuosta edellä mainitusta syystä se grindaus sieltä tulikin ja varmasti on nyt peräkopassa silppua.. täytyy vaihtaa öljyt ja tiiviste.. Eli iskarit loppu, takapää pääs löystymään u-pulteista ja koko aksila liikkui vääntäen kardaanin vinoon.
     
  10. Pertura

    Pertura Gearhead

    Onko akselin ja jousten välissä jotkut kiilat, jotka sieltä ovat murentuneet pois, tai ovatko jousitallat hapertuneet pois? Vai onko u-pultit vedetty asennettaessa jeesusmomenttiin, jolloin ovat menneet spagetiksi ja siksi antavat periksi?
     
  11. Kiivi

    Kiivi 1st gear

    Aksilan ja jousipakan välissä on 2.5" korotuspalat joissa on se niihin kuuluva tappi. Näiden mukana tuli uudet u-pultit, jotka on todennäköisesti väännetty Jeesus-momenttiin asentajan toimesta, eikä siihen 150Nm mitä ilmeisesti tulisi olla.

    Jos ei silloin oltu väännetty Jeesus-momenttiin ni ainakin nyt on ku ite kiristin ne löystymisen jälkeen.. taitaa olla tarve tilata uudet u-pultitkin sit samalla ihan oman ja muiden turvallisuuden vuoksi.
     
  12. Pertura

    Pertura Gearhead

    Onko siellä siis 2.5" palikat vielä vakioiden 5" palikoiden lisäksi? Jos on, niin ei ihmekään että alkaa u-pultteja harmittamaan. Toki nettikirjoitteluiden mukaan on tuplapalikoillakin ajettu ihan menestyksekkäästi, eli eivät yksinään ole syynä u-pulttien pettämiseen, mutta lisäävät kyllä kuormitusta. Jos taas siellä ei ole kuin 2.5" palikat yksinään, niin sitten lienee u-pultit valmistettu jostain uudenvuodentinasta. Tai sitten voi jousitalloissakin olla jotain ongelmaa, vaikka se vähän kaukaa haetulta tuntuukin. Kannattaa kuitenkin tarkastaa että jousitallat ovat kunnossa ja että pakan ja palikan ja tallan väleissä ei ole mitään ylimääräistä.

    Mulla on ihan hyviä kokemuksia Vallilan Takomon tekemistä u-pulteista, kannattaa kysellä sieltä. Omaani kun vuosia sitten uusin u-pultit, niin neljä kappaletta muttereineen maksoi tasan satasen. Mä otin 16mm pultit, lähinnä lisäämään mielenrauhaa. Olisi varmasti mennyt vakiopaksuisillakin ihan ongelmitta, kun mulla ei ole kuin lisälehdet.

    edit: Nyt vielä luin tarkemmin, että sulla u-pultit on vähän lyhyet. Onko varma, että siellä ei ole jotain ylimääräistä jossain välissä? Vähän viittaisi jotenkin siihen suuntaan. Saisitko vaikka ihan valokuvaa otettua tuosta?
     
  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ja eikä ne u-pultit älyttömiä kestä jos kaikki antaa jousituksessa periksi.
     
  14. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    kyl se silti aikapaljo kestää. Esim kiihdyty ja offihommat. Tää kyseinen on kuitenkin vaan sutinu takavedolla lumella.
     
  15. Kiivi

    Kiivi 1st gear

    Siellä on tosiaan vakio palikat lehtien alla ja niiden alapuolella nämä 2.5" korotuspalat. Pysyivät hyvin paikoillaan tuon 6kk ja kiristystarkastuksissa ei ollut löystynyt yhtään. Korotussarja on tilattu jenkeistä, vaikuttaa u-pultit olevan ihan karkaistua metallia. Tosin ovat jokusen millin liian vajaat syystä tai toisesta.. olisko mennyt sekaisin esim 2" korotuksen pulttien kaa tms myyjäliikkeellä tai tehtaalla.

    https://photos.google.com/share/AF1...?key=cU5rdjNobU5VVDlHQVMyQWFOUUVoV2xzM053blVn

    Kuten kuvasta näkyy, kun pikkasen kaasuttaa niin alkaa taka-aksila vääntymään kohti kardania. Koitan nyt vielä ku ehdin ni laittaa ton aksilan jiiriin kunnolla ja kiristää kunnon jatkovarren kanssa. Katsotaan muuttaako asiaa yhtään.. Uudet iskaritkin olis ensviikolla tullut jenkeistä. Jos mikään ei nyt tässä kohtaa auta ni täytyypä irrotella toi korotuspala takaa vaan sit pois.
     
  16. Kiivi

    Kiivi 1st gear

    https://photos.google.com/search/_tra_/photo/AF1QipMMd8isYmYoZb-7idZGB-kJ9zF3-Ork7JoArezw

    Ja löytyi syy kun kerkesin päiväseltään käydä kunnolla auton alla.. toi 2.5" korotuspala on valahtanut alkuperäisen onton 5" palan sisälle kun kulma on pettänyt.

    Veikkaan vahvasti että toi korotuspala kuuluis olla tossa alkuperäisen palan ja jousen välissä, mutta kun keskitysreikä on tehtaalta lähtiessään ollut liian pieni ja sitä olis pitänyt porata suuremmaks jenkkilähteiden mukaan, ni asentaja on päätynyt laittamaan sen alapuolelle. Pelas ok 6kk ajan..

    Ja eiku pajalle, itellä loppuu työkalut kesken.
     
    Fuselage tykkää tästä.
  17. Pertura

    Pertura Gearhead

    Ei näy toi toinen kuva, mutta sen mitä tosta ekasta kuvasta saa selvää, niin näyttäisi että noi palikat on 1500-sarjalaisen palikat. Niissä on 2.5" leveät jouset, kun Cumminseissa on 3" jouset, ja silmällä katottuna sen puolisen tuumaa liian kapeat noi palikat on. Koko akseli näyttäisi lisäksi siirtyneen vasemmalle, eli jotain siellä on liikkunut.

    Lisäaplikan ei pitäisi millään luiskahtaa sinne vakiopalikan sisään, sillä vaikka palikat pyörisivät toisinsa nähden, niin palikoiden pitäisi koko ajan ottaa reunoista toisiinsa kiinni niin että eivät sisäkkäin mene. Ettei vaan olisi kohdistusnyppylä leikattu kokonaan pois sieltä vakiopalikan pohjasta? U-pultit meinaan saavat olla tosi löysällä, että palikka pomppaisi pois kohdistusnastan reiästä. Eli syytä olisi purkaa koko keksintö ja katsoa mikä on vialla.

    Sulla ilmeisesti on lisäkuormalehdet jousipakan päällä, eikö? Lateja näyttäisi olevan pakassa sen verran paljon, että u-pultit eivät sen takia riitä. Normipakassa on viisi lehteä, kuvasta sain laskettua kahdeksan kappaletta lateja. Niitä lisälehtiä voi varmaan nyppäistä yhden tai kaksi pois, jos haluaa nykymittaisten u-pulttien riittävän. U-pultit pitäisi suositusten mukaan uusia joka kerta kun ne irrottaa, eli paras ratkaisu se olisi hankkia pidemmät pultit tilalle. Mutta ekana tietysti noi korotuspalikat pitäisi saada kuntoon.
     
  18. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Onko se vaan minä vai näyttääkö muillekin siltä että toi alkselin alapuolella oleva kiinnike olisi haljennu?
     
  19. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    Itse tekemällä ois tullut varmasti paremmat :D

    Outoa kyllä toi liian kapea palikka, jos korotussetti ois tarkoitettu 1500ramiin, niin luulis että u-pultit olisi huomattavasti lyhyemmät?

    Jos toi kuntoon laitetaan, niin tuolla palikka määrällä ehdottomasti vielä traction varsin akselille.
     
  20. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Korotuspalat hiiteen ja sopivan korkuiset jouset tilalle.
     

Kerro tästä muillekin!