FMX:n laakerit?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Timmo, 1.10.2012.

  1. Timmo

    Timmo 1st gear

    Auto ravistaa jonkin verran kovemmissa vauhdeissa ja tutkin kardaanipuolta. Nivelet on vaihdettu jossain välissä, mutta kardaanin ja vaihdelootan liitoksessa tuntuu selkeä klappi. Kuuluuko siellä olla välystä, vai pitääkö kardaanin olla "tiukka" laatikkoon?

    Minkälainen laakerointi tuolla laatikon akselilla on? Katselin räjäytyskuvia, mutta niistä ei oikein ottanut selkoa.

    http://www.charlietranny.com/FMXexpl.JPG

    Onko viimeinen laakeri ennen kardaania tuossa "Output shaft and gear" tienoilla ja akseli roikkuu hännän sisällä vapaana? Vai puuttuuko tuosta kuvasta takimmaisin laakerointi?
     
  2. sbf

    sbf Gearhead

    Siellä hännän sisällä on hela johon kardaanin liuku laakeroituu.
    Saa ostaa mm jn-tradingilta.
     
  3. Timmo

    Timmo 1st gear

  4. Timmo

    Timmo 1st gear

  5. Timmo

    Timmo 1st gear

    Ostin kirjan, mutta eihän siinä kerrottu asiasta mitään.

    - Saako helan vaihdettua purkamatta laatikon häntää irti?
    - Onko hännässäkin öljyt vai onko laatikon ja hännän välissä stefa?
    - Muuta huomioitavaa?
     
  6. sbf

    sbf Gearhead

    Teoriassa kyllä, käytännössä ei.Eli irtonaisella rautasahan terällä voi koittaa halkaista vanhan ja vetää pois.
    Hännässä on öljyt.
    Häntää purkaessa tarttee olla äärivarovainen ettei ulostuloakseli pääse liukumaan pihalle ja siellä välissä olevat neulalaakerit herkästi putoaa pois paikoiltaa.Takimmaisen pannan säätäminen jumiin estää tämän.
     
  7. Timmo

    Timmo 1st gear

    Eli ö-pohja auki, suodatin pois ja siellä näkyy pannan kiristys?

    Hännän pultit irti ja lähtee ihan vetämällä pois ilman, että muuta purkaantuu?
     
  8. sbf

    sbf Gearhead

    No ei.Takapannan säätö on kuorien ulkopuolella.
    Lähtee vetämällä mutta tarkkana ettei mitään muuta pyri tulemaan mukana.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä se takapannan säätö on öölipohjan sisällä, vai olikos tossa säätö molemmilla puolilla mutta siinä hännässä ole mitään kiinni.
     
  10. Timmo

    Timmo 1st gear

    Korjausoppaan mukaan se näyttäisi olevan ulkopuolella ja etupanta sitten öölipohja irti.
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Joo muisti pätkii paloittain :rotfl: , jossain musteissa on myös öölipohjan sisällä takapannan säätö kun sinne ulkopuolelle ei pääse käsiksi helpolla.
     

Kerro tästä muillekin!