Fordin 9" 1st gen Camaroon

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Concarne, 22.4.2021.

  1. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Olisi tarkoitus katsastaa Fordin akseli -68 Camaroon. Sikäli kun määräykset oikein luin niin kelpaa kun on akselimassaltaan ja tehoiltaan vastaavasta autosta. Akselimassoja ei Camarosta ilmoiteta joten ehkä pystyy etenemään kun löytyy muuten vastaavan painoinen tai painavampi ja vähintään yhtä tehokas Ford. Akseli on tilattu valmiina eli ns. omavalmisteisia osia ei ole. Osaako joku sanoa sopivan Fordin mallin missä olisi 9" akseli, painoa 1540 kg tai enemmän ja tehoja vähintään 325 brutto? Löytynee Googlettelemallakin mutta mahdollisesti täältä löytyy suoraan tietoa tai joku peräti tehnyt vastaavan muutoksen.
     
  2. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Olikin ehkä helpompaa kuin kuvittelin. Esim. 429 Boss Mustang voisi olla hyvä vertailukohta. Täytyy kilauttaa katsurille ja kysyä minkälaiset selvitykset kelpaavat. Edelleen kiinnostaa jos joltain löytyy omakohtaista kokemusta tämän tyyppisestä akselimuutoksesta ja millä lapuilla on saatu leimattua.
     
  3. Tai sitten otat jonkun fullsize-Fordin. Esim. tässä 428-Ford Country Squire. Varmasti riittää ainakin kantavuus..
     
    Concarne tykkää tästä.
  4. Fastback

    Fastback Gearhead

    1971 Mach 1 429 Cobra Jet Mustangin paino paukkuu yli tuosta 1540 kg ja 375 hv tehtaalta. Mikäli taka-akselilla on levyt, niin valveutunut katsuri tajuaa, että jarruvoimaa on ainakin yritetty parantaa. Jos kyseessä ei ole auton muutoskatsastus niin mahtaako perällä olla mitään väliä mikä siellä on??
     
  5. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Oli tarkoitus juurikin muutoskatsastaa kun haluan kaikki muutokset otteeseen. Eihän siihen muuten katsuri puuttuisi jos ei itse kerro. Periaatteena itselläni on kuitenkin ollut kaikessa tekemisessä, että lakia noudatetaan ja sen mukaan menen toistaiseksi tästä eteenkin päin. Toisaalta jotain tekemistä pitää kehittää näin harrastuksen vuoksi ja pykäläviidakossa kahlaaminen on osa sitä jos niin haluaa. Itselleni byrokratian selättäminen on jonkinlainen palkinto, meitä on moneen junaan.

    Levyjarrut on tulossa samalla ja se onkin sitten toinen juttu. Jarrut on todennäköisesti mallia C4 Corvette ja vastaavat. Pykälien mukaan näidenkin pitää olla yhtä painavasta ja tehokkaasta autosta. C4 Corvetet tuppaavat olemaan turhan kevyitä ja alitehoisia, joku ZR-1 ilmeisesti menee spekseihin. Samoja jarruja on käytetty useissa GM:n tuotteissa ja luulisin, että sieltä joku riittävän painava ja tehokas löytyy. En vaan ole vielä ehtinyt osanumeroita selvittelemään. Toki jos tähän jarrupuoleenkin jollain vinkkiä on niin mielellään otan vastaan.
     
  6. onneton

    onneton Gearhead

    Voisitko avata miksi Fordin perä Camaroon. Kumminkin ajattelet Corveten levujarrut Fordin perään. Onko niin että ei ole olemassakaan GM autojen periä Camaroon saatavilla?
     
  7. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    En tosiaan ymmärrä mikä hinku on väkisin ottaa muutos prosentteja perästä?

    Miksi ne levyt ei voisi olla c5:sta?

    Meneekö noin että rummuista levyihin ei ole jo suoraan parannus vaan että pitää olla vähintään saman tehoisesta ja painoisesta autosta? Jotenkin kuvitellut aina tai no en edes ajatellut että levyt kelpaa aina rumpujen tilalle ilman sen kummempia selvityksiä. Itse kun pyrkii kertomaan mahdollisimman vähän muutoksista...
     
  8. Concarne

    Concarne 3rd gear

    En tarvitsekaan ymmärrystä. Määräykset eli Suomen laki edellyttää tällaisen muutoksen muutoskatsastamista jos sillä aikoo laillisesti kadulla ajaa. Minä taas en ymmärrä lain rikkomista tai mitään muutakaan epärehellisyyttä.

    Voihan ne olla myös C5:stä kunhan saa hilut akseliin kiinni ilman omavalmisteosia koska niistä tulee liikaa hankaluutta. Ei niistä prosenteista mitään haittaakaan ole. Kuten sanoin, en ole tätä ehtinyt tarkemmin selvittämään mutta jos C5 osat menee samoihin reikiin kuin C4:n niin käy hyvin, jarruja en ole vielä ostanut.
     
  9. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Tämä ameriikanautoilu on tällainen harrastus joten miksei? On siinä GM perä nytkin. Hopan akseli saattaa kestää paremmin löylyä ja sellainen nyt sattuu olemaan helposti saatavilla. Eikä haittaa sekään että murikan saa akselista irti ja pöydälle.
     
  10. tapio.t

    tapio.t 3rd gear

    On tullut tehtyä 9" ja levyjarruilla ja myös 12 bolt levyillä. En kylläkään ole muutoskatsastusta tehnyt.. Jos olet tilannut valmiin akselin joltain jenkkipajalta niin sieltähän saa laput että on tehty kyseiseen automalliin. Jos on esim. Mustang tms. niin niissähän on kantavuus likimain vähintään camaron luokkaa, eiköhän ne ole tehty teho/ fullsize malleihin niin ovat kyllä järjestään järeämpiä kuin gm akselit. Onhan se toki vähän helpompi ja halvempi tehdäkin kuin gm.
    Jarrumuutoksistahan ei enää prosentteja lasketakaan. Käytännössä kaikki levyt on parannusta alkuperäisiin rumpuihin. Niistäkin vaan valmistajan brosyyrit tai korjauskirjasta kopiot. Kai sulla on tulossa gm pulttijako vetareihin, että saa gm levyt suoraan sopimaan? Btw.. pistä yv jos oot jarruja vailla, löytyy levyjä eteen ja taakse
     
    Concarne tykkää tästä.
  11. Fastback

    Fastback Gearhead

    Esim. Moserilta kun tilaa akselisetin, niin sieltä tulee paperit mukana mihin autoon se on tarkoitettu. Ei siinä katsuri nikottele yhtään tai ei pitäisi. En näe muuta ongelmaa perän muutoskatsastuksessa kuin prosentit, mutta mies tekee niin kuin mies haluaa. Mikä tahansa lopputulos on niin kuulostaa että jotain asiallista on työn alla.
     
    Concarne tykkää tästä.
  12. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Eikö noita ole muitakin ehkä jopa parempia, Strange, MarkWilliams?
     
  13. Mikä sitten on hyvä. Tässä lopputyössä asiaa oli käsitelty näin:

    Mittatilaus vetoakseleita valmistavat muutama yritys Yhdysvalloissa. Aikaisempien kokemuksien perusteella päätettiin kysyä tarjouspyyntöä Strange Engineeringiltä ja Moser
    Engineeringiltä. Molemmat valmistajat pystyivät valmistamaan vetoakselit, mutta
    Strange Engineering ilmoitti aihioiden olevan pelkästään kilpailukäyttöön soveltuvia.
    Käytettävä materiaali on siis erittäin kestävää, mutta altistuu samalla herkästi murtumiselle. Katukäyttöön nämä olisivat heidän mielestään liian lujasta materiaalista, koska tiukoissa käännöksissä ja kaarreajossa pienikin isku vetoakselille voi johtaa murtumiseen.
    Tästä syystä valittiin Moser Engineering vetoakseleiden valmistajaksi.
     
    Concarne tykkää tästä.
  14. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Aha hyvä tietää, ei ole suoraa kokemusta, mutta monella nähny noita strange kamoja katukilpureissa. Markwilliamsia sitten noissa metanoli, promod ja kovemmissa vehkeissä.
    Jos haaveilin OVERKILL katu perästä, joku alumiini kuorinen 9", jossa ois ontot vetarit.... (gun drilled)kuolasin tuolla noita, mutta näkyy kestävän vähemmänkin överkit kamat.
     
  15. Fastback

    Fastback Gearhead

    Vetoakseleita on saanut sekä street ja strip luokituksilla. Strip vetareita on ajettu poikki kadulla ja street mallit ovat "pehmeämpiä / sitkeämpiä" kun niillä on kestänyt katukäyttöä. Minä tilasin tuolta Moserilta koko M9 mittatilaus perän 35r vetareilla taunukseeni lukuunottamatta Mark Williamsilta tullutta pinion supporttia ja perän joukkia.
     
    Concarne tykkää tästä.
  16. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Mulla on Swingerissä tuollaiset Strangen mittatilaus vetarit. En tosin tiedä että onko ne street vai strip käyttöön tehty mutta ainakin vielä ovat kestäneet katuajoa nyt 8 kesää sekä noilla tehoilla varttimaililähtöjäkin pitävällä alustalla kuten esim Kauhavalla.
     
    Concarne tykkää tästä.
  17. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Strangen vetarit on tulossa tähän laitteeseen.
     
    Muokattu: 23.4.2021
  18. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Jos overkill perän haluaa, niin sit Dana 60. Ei tarvii arpoa kestääkö kadulla tai radalla :D
     
    Concarne tykkää tästä.
  19. fenix

    fenix 3rd gear

    En välitä kyseenalaistaa laillisuus-aspektia.
    Mutta miksi vaihtaa kestävämpi perä ja muutoskatsastaa ja tuhlata rahaa ja vaivaa siihen, kun laillisesti ei saa lisätä tehoa sen rikkomiseksi?
    Tämä on sarkasmia, mutta sama kun laittaisi semikilpurin perän mutsin lastutettuun Volvoon.
     
    Muokattu: 24.4.2021
  20. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Kyllä siihen laillisesti saa tehoa paljonkin ja vääntöä vielä enemmän. Sillä voi ajaa muuallakin kuin kadulla eikä tarvitse olla ensimmäisenä taka-akselia vaihtamassa vaikka ottaa motista enemmän tehoja irti kuin katukäytössä. Yksi GM:n 12 pulttinen meni jo päreiksi kun alkoi löytymään renkaisiin pitoa joten kokeilen nyt tätä. Rahaa ja vaivaa? Tämä ei ole käyttöauto ja tämä on harrastus. Jääkiekon pelaamiseenkin menisi rahaa ja vaivaa. En ostaisi vanhaa jenkkiautoa jos periaate on ettei saa mennä rahaa ja vaivaa.
     
    Muokattu: 24.4.2021
    Seevu tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!