Hienoa EU

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja vette427, 21.5.2009.

  1. Ola Pallonivel

    Ola Pallonivel 1st gear

    Kysykääs ruåtsalaisilta tai islantilaisilta kuinka syvältä
    EU on. Nyt niillä olisi hirmu hinku saada eurot valuutakseen
    kun mokasivat edellisellä äänestyskierroksella. Samassa
    suossa oltaisi täällä ilman yhteisvaluuttaa.

    Kai se on kivaa kulkea pää kaljuna, pilottitakki päällä,
    leijonariipus kaulassa tai tatuoituna nahkaan ja vihata
    kaikkea mitä ei ymmärrä. Eikä ne pizzerian omistajat
    teidän muijianne vie vaikka EU on ne tänne päästänyt.

    Avatkaa silmänne, matkustakaa, tutustukaa ihmisiin ja
    asioihin. Huomaatte että on aika kivaa olla EU:ssa jos
    sitä vertaa moneen muuhun systeemiin. USA on varmaan
    ihan ok, jos on paljon rahaa. Vähemmän varakkaille aika
    helvetti. Noin niinkuin vertauksena...
     
  2. mike-79

    mike-79 1st gear

    Oikeesti, mitenköhän Suomi olis yksin pärjänny viime laman jälkeen ilman eu:n markkinoita...meillä olis tullimuurit kumpaankin suuntaan, markka olis paskapaperin arvonen ja esim. Nokia tekis edelleen kumppareita jos niitäkään...
     
  3. Ola Pallonivel

    Ola Pallonivel 1st gear

    Ja mitä tulee noihin maataloustukiin, niin muistutan, että EU-jäsenyyden myötä tuotteista saatu hinta putosi useimmissa tapauksissa about puoleen ja monissa tuotteissa vieläkin enemmän.[/quote]

    Siinä näet, taas eräs epäkohta tuli korjattua! Pitääkö sitä väkisin
    yrittää kasvattaa jotain hyötykasveja jossain jänhkällä missä
    kasvaa vaan jäkälä? Kylvetään jyvät ja nostetaan tuet, tuli sato
    tai ei. Se on perseestä jos mikä!
     
  4. mike-79

    mike-79 1st gear

    Kannatetaan edellistä puhujaa! Nyt meni hernettä nenään aika monella mutta menköön sehän on perustuslaillinen oikeutemme!! :D
     
  5. Ola Pallonivel

    Ola Pallonivel 1st gear

    Joo, tämähän hieman riistäytyy alkuperäisestä:
    Vette 427:lta oli mennyt kumi puhki eikä saa ostaa
    uutta kun EU on syypää siihenkin...

    Ilman EU:ta asuisin nyt varmaankin Ruotsissa tai
    Australiassa. Tai jossain muualla kuin Kekkoslovakiassa.
     
  6. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Toi helvetin yhteisvaluutta on kans perseestä ja kaikki hinnat nousi sen jälkeen kun suomi menetti oman rahan. Kyllä noi EU:n perseennuolija-päättäjät on näin jälkeenpäin tehny esimerkiksi sotaveteraanien työn aika turhaksi. Äijät lähti aikoinaan sotimaan henkensä uhalla, jotkut menetti henkensäkin puolustaessaan semmosia asioita joista nykypäivän päättäjät luopuu ilmaiseksi nuollessaan EU:n persettä :wc:
     
  7. PauliP

    PauliP 1st gear

    Itse en ole maanviljelijä enkä maanviljelijän sukulainen. Silti olen sitä mieltä, että paras turva suomalaiselle maanviljelyselinkeinolle on sopeutuminen kilpailuun ja sitähän EU-aikana on opeteltu. Ja on ihan oikein, että maanviljelystä tuetaan jollain tapaa ympäristöolosuhteet huomioiden. Aika kauhea olisi se vaihtoehtio että Suomi ei olisi EU:ssa, teollisuus olisi surkastunut ja mm. maanviljelys toimisi edelleen tehottomasti ja tukirahat olisi loppu. Eli kannattaa äänestää. Samalla voi vaikka tiedustella ehdokkaan kantaa rengasmeludirektiiviin jos sellainen kerran on olemassa.

    Ja kyllä me ihan oikeasti tarvitaan suomalaisia elintarvikkeita, se vaan helposti unohtuu siellä kehäIII:n marketeissa.
     
  8. mike-79

    mike-79 1st gear

    Onhan kaikissa maailman maissa hinnat on noussu esim. 2001-09 aikana, tuskin siitäkään voi Euroa syyttää! :wc: Mä en ymmärrä miten oma rahayksikkö olis voinu estää esim öljyn hinnan nousun maailmanmarkkinoilla...jos nyt olis oma markka niin sitä voitais esim. devalvoida ja saada aikaseksi todellinen lama suomeen... Jos kukaan nyt edes nykyään äänestää niin äänestäkää nyt niitä yltiöpopulistisia Pers-Suomalaisia niin saadaan Suomeen lisää kurjuutta...

    Siis onhan se ihan mahdollista että me täällä kotosuomessa pärjättäisiin omillaankin ilman muita maita, meillä vain ei olis paljon mitään, oltais kuin kuubalaiset, ajeltas vanhoilla ladoilla ja eleltäs muitten maiden köyhäintuilla...nii joo ja kekkonen takas pressaks!
     
  9. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Kyllä mää ainaki aion äänestää.....
     
  10. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Mietitään vaan, noi on ihan viattomia pikku juttuja sen rinnalla mitä on saatu EU:n mukana autoihin.
     
  11. atobee

    atobee Gearhead

    "Miettikäähän nyt näitä 80-luvun kuraläppäsääntöjä, lampun pesureita,
    kiellettyjä lisäjarruvaloja, pakollisia takalasin lämmittimiä, motskareiden
    pakoputkien ja lokkareiden pituuksia, tieliikenteeseen kelpaamattomia
    mopoautoja ja 4-pyörämönkijöitä, noin aluksi mitä EU on korjannut"

    Kyllähän noista asioisita muuttui moni jo ennen kun oltiin edes EU:ssa.
    Jospa ottaisit asiosta selvää, ennen kun esität niitä totena.
    Ystävällisesti Ato.
     
  12. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Oletko ihan tosissasi? EU:n säännöstö juuri poisti nuo, sillä täällä ei voida enää vaatia mitään ylimääräistä > esim. lampunpesimet ja oikeapeili poistuivat säädöstöstä.

    Kuraläpät tosin lähtivät jo 1987..
     
  13. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Jep merkittävissä menoerissä hinnannousun takana oli raaka-aineiden hinnannousu maailmanlaajuisen talouskuplan perässä, öljy, metellit ja viimeisenä ruoka.. Sähkö kipusi muun energian perässä ja keinottelun myötä. > Kokonaisvaikutus hintojen nousuun.

    Eipä siihen olisi valuutta auttanut pätkääkään.

    Eri asia taas on esim. kahvikupposten hinnan rakettimainen nousu, mutta kokonaiskuluissa sen vaikutus on kohtuullisen pieni, koska kupin hinta on vieläkin pieni muihin kuluihin verrattuna..
     
  14. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Ei sotaveteraanien työtä turhaksi ole tehty, kyllähän tämä vielä itsenäinen maa on eikä mikään itäblokin maa. Parempihan se on liittoutua, niin ei tarvitse seuraavalla kerralla sotia yksin/kaksin (parempi tietysti jos ei ollenkaan).

    Sitäpaitsi onkos tällä foorumilla muka pelkkiä absolutisteja? Mun mielestä EU:n parhaimmat puolet on toi autoveron laskeminen, alkoholiveron laskeminen sekä tavaran vapaa liikkuminen EU:n sisällä.

    Ja palatakseni alkuperäiseen aiheeseen niin mikään ei tietenkään estä hankkimasta niitä renkuloita EU:n ulkopuolelta, moni suomalainen toimittajakin varmaan löytyy. Muutama vuosi sitten renkailta ei vaadittu E- hyväksyntää suomessa vaan siihen riitti se joku jenkkiläinenkin hyväksyntä, onko tämä sitten muuttunut?
     
  15. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    On muuttunut.
     
  16. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Voisko tämän joku tarkistaa, olen edelleen siinä uskossa, että E-hyväksymismerkintä vaaditaan vain uudemmissa autoissa. Ja E-hyväksymismerkintää ei vaadita ollenkaan jos rengas on pinnoitettu.
     
  17. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Myös lisäjarruvalo oli sallittu ainakin jo 1987. (Ostin silloin ensimmäisen ja viimeisen uuden autoni, ja siinä oli lisäjarruvalo)

    1992 tuli liikenneministeriöltä päätös, joka helpotti prätkien rakennemuutoksia mm. etuhaarukan pituuden, runkomuutosten sekä lokarien ja pakoputkistojen osalta.

    Näistä ei ainakaan kuulu kiitos EU:lle.
     
  18. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Olet oikeassa, epäkohta tuli korjatuksi. Enää ei jyväjussi oo olosuhteiden armoilla. Ei liene suurta väliä, että paljonko saa perunaa seipäälle, kun Brysselistä kilahtaa joka tapauksessa roposia tilille. Ennen piti saada aikaiseksi jotain myytävää tuotettakin, muuten ei tullut tuloja.

    Väärinkäsitysten välttämiseksi mainittakoon vielä, että olen pienin varauksin EU-myönteisellä kannalla.
     
  19. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    No muutamaan huomaamaani myös kommenttia ilman lainausta...

    Eli muistaakseni Nokian kännykät olivat aika suosittuja (ulkomaillakin) ennen eu:hun liittymistä...
    Ja kummallisesti se maanviljelys tehostui kun eu:n myötä elinkelpoinen tila on vasta yli 50 hehtaaria jos on karjaakin. Jos on pelkkä viljatila on pinta-alaa oltava yli 100 hehtaaria.
    Ennen euta kohtuullisen toimeentulon sai jo vajaalla 50 hehtaarilla viljaa... (kaurasta sai muistaakseni n.2,40 mk/ kg, ja eu aikana alussa oli 18centtiä/ kg. Nykyisestä hinnasta en enää itse tiedäkkään.)
    Ja oikeastaanhan tuo autoveron poistuminen (maahan tuotavista) on paljon siirtynyt vain tähän mitä kaikki maksavat eli käyttömaksuun.
    Kuitenkinhan silti nämä tavallisemmat käyttis/harrastimet ovat säilyneet saman hintaisina tai kallistuneet hieman (ennen hyväkuntoinen GM STW oli noin 10 000-15 000 mk. Nyt noin 1500- 2000€. Dartit, Aspenit, Valiantit noin 2000 - 6000 mk. Vaan ainakin noita vähemmän löytyy hintaan 500- 1000€)...
    Ja vielä tuosta yhteisvaluutasta: Kuulemma ruotsia ei tämä lama ole yhtä kovaa raapaissut kuin meitä koska ovat voineet entisestään alentaa kruunun arvoa. Ehkä vähän on kokonaistuottoon vaikuttanut, mutta pienen ihmisen kannalta hyvä että työpaikat ovat paremmin säilyneet kun edes jotain saa myytyä ulkomaille...

    Tosin vielä tuohon renkaiden saantiin suomessa voi vaikuttaa ratkaisevasti sellainen että jos eu on suunnitellut vähentävänsä kyseisen rengastyypin käyttöä, niin suomessahan se tulkitaan päättäjien toimesta niin että kielletään myynti ja käyttö kokonaan :poff:
     
  20. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Hyvähän se on jos tehdään yhteistyötä toisten maiden kanssa, mutta toi nykymuotoisen liittovaltioksi muodostuvan EU:n toiminta ei ole sitä. Vai onko yhteistyötä että Brysselissä nypitään naruista niin täällä hypitään orjallisesti niinku sätkynukke?
     

Kerro tästä muillekin!