Huonot ja vältettävät työkalut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja nuc-64, 13.8.2012.

  1. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    En haulla tällaista topiccia löytänyt, mutta monessa keskustelussa ohimennen kyllä haukutaan huonoja työkaluostoksia. Ajattelin, että keräillään näitä kokemuksia tämän topicin alle. Ei väliä onko työkalu kiinalainen vai tunnettu laatumerkki. Itselleni aihe tuli mieleen kun olen käyttöautooni tehnyt vähän isompaa kunnostusta ja jouduin uusimaan jarruputkia. Ensin hommasin motonetistä määrämittaiset jarruputket koslaan, hyvät oli, pari putkea vaan oli 70 cm liian lyhyitä... Palauttelin putket ja päätin ostaa putkea irtotavarana ja samalla hankin kaksoiskartiotyökalun. Yhden kartion sain väännettyä ja sen jälkeen prässäystyökalun kärjessä oli jo aikamoista kulumaa. Kartiot ovatkin sitten asia erikseen, tasaisia niistä ei saa millään, vaan aina toispuoleisia. Aivan yhtä hyvä työkalu kuin honkkarin pistosaha, josta petti toinen terän kiinnityspultti heti ekalla kerralla ja sahan terää ei saa pystysuoraan mitenkään. Tiedän kyllä, että halvalla ei hyvää saa, mutta olisko liikaa vaadittu edes jotenkuten toimiva :mad:
     
  2. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Kaikki työkalut, jotka myydään halpahalleissa. Kyllähän ne ulkoisesti saattaa joskus muistuttaa työkaluja.
     
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Varmaan aika itsestäänselvyys jo mutta ne 2 tonnin halphalli tunkitkin on kyllä ihan jonnenjoutavia, hyvä jos nostaa edes mitä lupaa ja nostokorkeus on jotain aivan onnetonta.

    Onhan tietty jotain positiivistakin, ainaskin ite olin yllättynyt tuon "GeeTee" työkalusarjan laadusta minkä tossa joku aika sitten tilasin HobbyHallista kun halvennuksessa oli.
    Vielä en ole ainaskaan mitään rikki saanut ja sivuleikkuritkin on pitänyt terävyytensä tosi hyvin vaikka on välillä katkottu vaikka mitä.
     
  4. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Noi niiku yleistäen: Kaikki Anttilan "pengo lootaa" kalut ja Honkkarin 10e sähkövermeet (BlackStone). Ja pistosahoista kaikki halvat, EI pysty suoraan sahaamaan...
     
  5. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead


    eiks toi black stone on suomeks ihmiskiveä eli sitä itteensä...

    :lol:
     
  6. Substitute

    Substitute Gearhead

    Työkaluissa kannattaa aina pohtia se käyttötapa ja -tarve. Halpahallin tunkilla voi nostaa autoa paljon paremmin kuin ilman tunkkia, samoin halvalla jarrunippatyökalulla voi tehdä nipan sen sijaan että keskyttää homman ja alkaa tilailemaan valmista putkea tai alkaa hankkiman ammattikäyttöön tarkoitettua työkalua. Kyllä halvoillekkin työkaluille on usein ihan perusteltu tarve. Toki sellainen paskalaatu jolla ei edes yhtä työtä pysty tekemään on ainavältettävää, mutta mistäs sen aina ennakkoon tietää. Mulle ei ole onneksi tuollaisia sattunut eteen.
    Esimerkiksi olen tuollaisella halpamallisella jarrunippatyökalulla tehnyt kaikken harrasteprojektieni jarruhommat vuosien saatossa, varmaan lähemmäs viisikymmentä nippaa. Työlästähän se joskus on jos puristimessa on väljää, mutta nipat on sillä aina syntyneet. Kierekkin siitä puristimen toisesta kiristysruuvista on paskana, mutta kikkailemalla pärjää.
     
  7. Tuomo_

    Tuomo_ 1st gear

    Ite oon yrittänyt välttää noita halppistyökaluja, ja itseasiassa aika hyvällä menestyksellä :D. Kait sitä on tullut niin tarkaksi noitten kanssa kun kymmenen vuotta tuli tehtyä raskaskoneasennusta...
    Jos jotain halppismerkkiä pitää suositella niin ne GeeTeen hylsysarjat ja lenkit on yllättävän hyviä, tosin niitäkin näyttäis löytyvän paria erilaista. Hylsyt kestää ylikuormitusta reilusti ja lenkitkin säilyttää ryhtinsä vaikka vähän 1,5kg moskalla avittaa. 1/4" räikät on kyllä heikkoja mutta niitä nyt saa parempia irtonaisenakin.

    Minkälaisia jarruputkityökaluja porukka käytttää, olis itelle sellaselle tarvetta eikä viittis mitään ihan sutta ostaa. Joku kohtuuhintainen/kohtuulaadukas hakusessa. Ei ole tarkoitus ammatikseen niitä putkia ruveta tekemään...
     
  8. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Jarruputkityökaluna mulla on Bilteman kaksoiskartiotyökalu jolla on homma sujunut moitteetta. En tosin tiedä onko tuota aikoinaan 30-40eur maksavaa työkalua enää valikoimassa?
    Sen sijaan vältettävien työkalujen listalla on kaikki Finnbullet merkkiset työkalut, joita mm. Motonet ja Hong Kong myyvät.
    Sen jälkeen kun heidän valmistama räikkäväännin about räjähti vääntäessä, olen boikotoinut kyseistä merkkiä kuin ruttoa.
     
  9. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ei nyt ole tähän mitään kaluja mainita, mutta itse olen ottanut sen periaatteen, että jos joku tuote ei vastaa odotuksia niin vien sen takaisin kauppaan. Oli sitten miten halpa tahansa ja vaikka palautuksesta olisi moninkertaisesti kulua/vaivaa. Mistäs se kauppa muuten tietää että myyvät pa*kaa. Ja oikein hyvällä tuurilla ottavat opikseen.

    Jaa, no tulihan mieleen: Piilteemasta olen ostanut 2 sellaista polkupyörän pumpun mallista öljynvaihtopumppua. Ekalla sain muutamat ohjaustehostimen öljyt vaihdettua kun sippas. Ostin sitten sen kalliimman vaihtoehdon ja ajattelin että kestää vähän pidempään. Yhdet öljyt olin vaihtanut ja sen jälkeen on ollut varastossa varmaan liki pari vuotta. Eilen yritin pumpata, mutta ei mitään eloa. Heitin roskiin, kun ei taida enää kuitti olla tallessa ja ehkä myyjänkin vastuun täytyy olettaa päättyneen.
     
  10. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Kyllä itsekin yleensä pyrin ostamaan kunnon työkaluja, jos niillä vähänkään enemmän käyttöä on, mutta ei viitsi harvoin tarvittaviin työkaluihin mielellään suuria rahoja laitella, kun se raha on sitten muusta elämisestä pois... Tää Motonetin kaksoiskartiotyökalu lähtee kyllä takuulla tänään takaisin liikkeeseen. Taidan ostaa hiukan paremman tilalle, kun en joka päivä halua lähteä rikkinäisiä työkaluja palauttelemaan. Ja kyllä itse sitä mieltä olen, että yleensä halvatkin työkalut toimii harrastekäytössä, vaikkakaan eivät ammattityökalujen veroisesti tietenkään, mutta riittävän hyvin satunnaiseen käyttöön. Nyt vain löytyi kapine, mitä ei töihin oltu tarkoitettu :lol: Ammattityökaluista huonoja kokemuksia mulla on yhdestä Husqvarnan raivaussahasta. Kuukauden oli mulla jokapäiväisessä käytössä 5-6 takuukorjausta tehtiin, kulmavaihde rupesi sitten hajoamaan, niin vaihdoin kiireesti Stihliin. Oli kyllä oikea maanantaipäivän yksilö.
     
  11. transport01

    transport01 3rd gear

    Olisko tuo jarruputkityökalukin ollut maanantaipäivän yksilö? Karkaisu jäänyt tekemättä? Ei noista mun halvoista Ultimaten kartiotyökaluista ole kartiot kuluneet lainkaan. Bilteman halpa sarja on tarkalleen sama sarja eri tarralla. (josta myös lainatyökaluna kokemusta). Jarruputkihan on kuparia ja kartio karkaistua työkaluterästä. Mulla ei edes kartion pinnassa olevat hienot työstöjäljet ei ole kuluneet lainkaan vaikka työkaluilla on toistakymmentä liitosta tehty.

    Mulla on kokemusta eräästä honkkarin poranteräsarjasta (ei edes kaikkein halvimmasta), jossa osa teristä oli kuin makaronia, porasi hyvin ensimmäisen reijän miltei pohjaan ja kun oli menossa läpi oikeni ja meni mutkalle, mutta ei katkennut. Satsi takaisin ja uusi samanlainen tilalle. On kestänyt hyvin satunnaista käyttöä jo vuosia.

    Vielä otsikon mukaiseen aiheeseen.
    Usein noi kehnoimmat löytyy niistä Anttilan, Tarjoustalon ym. 1€, 2€, 5€ ym laatikoista. Toisaalta joskus niistäkin on tarttunut mukaan mm. moneen käyttötarkoitukseen riittävän laadukkaita pihtejä.

    Kaikkein halvimmat räikät ja hylsyt kannattaa kiertää erityisen kaukaa. Niilla saa vain rystyset verille. Yleensä pinnan laatukin varoittaa vältettävistä työkaluista.

    Jos viimeistely on hiukankaan asiallinen, niin yleensä työkalulla pystyy tekemään yhtä jos toista. Aika harvoin puhdasta paskaa on tullut käsiin jos pintalaatu on ollut viimeistelty.
     
  12. virta

    virta Gearhead

    Jotain hyvääkin.Motonet laadun 3/8 mustapinnoitettu räikkä on kympin hintansa arvoinen.Tosin en ole voimaillut sen kanssa,sitä varten on eri työkalut.
     
  13. Luulija

    Luulija Gearhead

    Yleisesti vois tällä tuntumalla sanoa että aivan kaikki halvimman kategorian vääntö- ja kiinnipitotyökalut on merkistä ja ostopaikasta riippumatta ihan täyttä sontaa.

    On tietty poikkeuksiakin, mutta pääosin kannattanee edes satunnaiseenkin käyttöön näiden osalta ostaa se toiseksi tai kolmanneksi halvin vaihtoehto. Toisaalta noista ihan halvimmista hylsyistä, pihdeistä ja kiintolenkeistä saa helpolla räätälöityä noita kaiken muailman "ahtaanpaikan" erikoistyökaluja ilman suuria taloudellisia menetyksiä.

    Noita "Kympillä kolme" - alelaarin työkaluja ei enää vuosiin ole tullut edes katseltua, ei jaksa enää niitä kokemuksia kartuttaa...
     
  14. nixon

    nixon 3rd gear

    Näitä muuten tarttee kaksi jos haluaa saada kahden tonnin painoisen auton jomman kumman pään ilmaan. Toisessa mulla muuten lukee "max 200kg" :p
     
  15. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Kantsii välttää näitä motonettien tms. halpismuoveihin pakattuja työkaluja, mitkä on yleensä jotain "extra strongeja" tai "high qualityja" :D Vieläkin prätkässä yhdessä pultissa jumissa katkennut kuusiokolo. Meni siis suht nätisti poikki just siitä kohasta mistä se kuusiokolo tavallaan tulee ulos.
     
  16. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Ainaki GERN-merkistä on TODELLA huonoja kokemuksia. no, halpismerkkihän se taitaa olla. Joskus nuorempana erehdyin ostamaan kyseisen merkkisen "työkalusarjan" Varmaan jotkut Burman pojat tehny jostakin uudenvuoden tinasta, mut ei ne ainakaan mitään työkaluja ollu. Hylsyt meni pyöreeks jos oli vähänki tiukempi pultti, kiintoavaimet ei ollu sen kokoisia mitä niissä luki ja ne kans venyi kun niillä koitti vääntää ja iso räikkä meni yhdellä kädellä vääntämällä paskaks. Myöhemmin mulla oli saman merkkinen ydintäytelanka-mig lainassa ja silläkään ei mitään tehny. Kun yritti hitsata niin se teki pelkkää kuonaa mut ei saumaa lainkaan. Sit kun väänsi säätimestä virrat täysille niin koko vehje alkoi savuamaan ja hyvä ettei koko talli palanu
     
  17. Substitute

    Substitute Gearhead

    No tossahan olisi jo valituksen tekemisen paikka sille joka hitsauskonetta sulle lainasi.
     
  18. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    kyl mulla on kokemusta huonoista kuusiokoloavaimista jotka vääntyy solmuun tai lähtee kulmat pyöreäksi pultin puoleisesta päästä. sitten laadukas avain jonka tarpeetonta voimaa käyttämällä sain poikki siitä pallon juuresta koppimersun kampuran hihnapyörän pulttiin. ei lähteny muuten auki ku hitsaamalla halpisavain siihen pultinpäähän pystyyn.

    gern 165 kone on hyvin palvellu 9vuotta lumessa ja pakkasessa. tosin suutinkärkiä ei saa mistään niin heitin kaasuholkin ja suutinkärjen meneen ja oon päästelly menemään. tosin putki on jo kaasuholkin kierteen kohdalla menossa... :lol:
     
  19. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    Maxi makasiinista ostetulla vasaralla ensimmäisiä kertoja hakkasin jotakin ja siitä ensimmäisenä hajos, ei lyömäpää, vaan toinen niistä koukuista (millä nauloja irrotellan, mikä nyt onkaan oikeaoppinen nimitys niille koukuille), ihmettelin sitä ja jatkoin hakkaamista.. sen jälkeen toinenkin koukuista napsahti poikki ja lopuksi se lyömäpääkin :)
     
  20. solar4

    solar4 2nd gear

    Itse olen (verkkovirta) sähkötyökaluja ostanut halpiksena ja vaihtanut laatumerkkiin sitä myötä kuin halpis on hajonnut tai alkanut ottamaan aivoon. Mm. yläjyrsin on vieläkin Deuzer, mutta kuviosaha on vaihtunut Makitaan jne. Mielestäni ihan fiksu ratkaisu, kun halpa yläjyrsinkin on parempi kuin ei mitään ja kaikkeen ei riitä rahat jos "laatua" ostaa.

    Positiivisia yllätyksiä on ollut aika paljon enemmän kuin niitä pettymyksiä, mutta esim. aitoja Dremeleitä paljon käyttäneenä (kaapista löytyy yksi 10+ vuotta vanha sekä digitaalinen) pari halpaa kopiota olen lahjoittanut eteenpäin aika nopeasti. Jumittaa, vinkuu kuin syötävä, resonoi jne. Parempi silti kuin ei mitään..

    Halvat akkukoneet olen koittanu kietää jo pitkään kaukaa, mm. Alphatoolin halpisromu-akkuporan ostin joskus mutsille että saa sen satunnaisen ruuvin kesässä ruuvattua. Eihän se akku pidä virtaa edes koko iltaa. Tuikkasin pienellä McGyveröinnillä 11.1V litiumiakun (alunperin 12V NiMH) vekottimeen niin savu nousee, eli elektroniikan kanssa on laskettu että akku kyykkää.

    Moponetista ostin tuossa talvella 1/4 hylsysarjan missä on milliset ja tuumaiset hylsyt. Lähinnä kotikäyttöön että saa noita tallilta tuotuja pikkuosia atomisoitua kunnostusta varten, joten mitään voimantarvetta ei ole. Tuumapuolella on sellaisia kokoja mitä jenkitkään ei tunne, hylsyjen mittatarkkuus on mitä on, eli ei hyvä kun milliset istuu paremmin kuin tuumaiset. Räikkäkin klonksuu joka suuntaan ja on tosi harvalla hammastuksella. Muuten ihan onnistunut ostos, eikun mitensenytoli..
     

Kerro tästä muillekin!