Ilmastointi tietäjät hoi!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja tox-11, 4.9.2018.

  1. tox-11

    tox-11 1st gear

    potilaana on vuoden -97 chevrolet express 5.0 bensa vortecilla. Nyt kesällä ilmastointi lopetti puhaltamasta kylmää ja jonkin ajan päästä kompura alkoi pitää rahinaa ja niinhän siinä lopulta kävi, jotta kompura jurahti kiinni, katkoessaan myös moniurahihnan. No, korjaamo vaihtoi kompuran, moniurahihnan ja kuivaimen. Muuten homma ok, mutta sanoivat korjaamolla, että kompurat oli muuten samanlaisia, mutta vanhan kompuran takapäässä oli kaksi napainen pistoke ( anturi?) jota uudessa kompurassa ei ollut, oli vain sokea tulppa samassa kohdassa. No, yhdistivät korjaamolla anturille/pistokkeelle tulevat piuhat, kun ei muuten kompuran magneettikytkin kuulema lähtenyt päälle ollenkaan. Täyttömääräksi laittoivat kylmäainetta 1900g ( takailmastoinnilla varustettu 7 hengen henkilöauto.) Lopputulema on nyt sellainen, että kompuran magneettikytkin naksahtaa käyntiin, mutta pysyyy päällä ehkä sekunnin tai kaksi. kylmää ei puhalla juurikaan, eikä kuivain tai putketkaan tunnu kovin kylmiltä niitä hiplatessa. korjaamolla sanoivat, että aluksi siellä kokeiltaessa kyllä putket kylmeni jääkylmäksi...joten missä lienee voisi vika olla?? Asiaan vihkiytyneille kylmähenkilöille iso kiitos jo etukäteen jos apuja täältä tulee!!
     
  2. 3964

    3964 3rd gear

    Osassa kompuroissa on painekytkin itsessään.
    Kyseistä tapausta en tunne.
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Se kompuran kytkin vois olla korkeapaineen suojakytkin, sitä ei aina ole kaikissa variaatioissa. Mutta se ei aiheuta kuvattua vikaa, eli homma men siellä korjaamolla vituiks.
     
  4. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Oireet vois viitata aineen vähyyteen. Eli jos oikeasti on toiminut, niin vuotaako se?
     
  5. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

  6. Vellu71

    Vellu71 Gearhead

    Tästäkään asiasta en vältämättä ymmärrä mitään.

    Vaihtoivatko paisuntaventtiilin? Tai putsasivatko edes sen? Ja putsasivatko koko järjestelmän?

    Jos kompura on leikannut kiinni niin järjestelmässä on kompura-paisuntaventtiili välillä metalli mujua.

    Jos paisuntaventtiili tukossa -> kylmäaine ei pisaroidu -> ei tule kylmää
    Ota kuivaimen matalapainekytkimestä piuha irti ja laita hyppyjohto. Pyöriikö kompura kokoajan -> aine vähissä

    Kompuran takana on korkeapainekytkin -> katkaisee korkeapaineesta -> estää liian kovan paineen

    Onhan ens kesään vielä aikaa. Helteet menivät jo :D

    P.S. sen anturin ois voinut ottaa siitä vanhasta kompurasta. Segerin rengas pois ja vetää kytkimen pois. Ei pitäis olla vaikeata edes amati henkilölle
     
    ImpJay, Jussi289 ja Rotten tykkäävät tästä.
  7. tox-11

    tox-11 1st gear

    kiitoksia jo näistä vastauksista!
    Eli onko se paisuntaventtiili nyt siis sama asia kuin officetube vai mikä se nyt olikaan ja löytyy lähempää lauhdutinta?? Järjästelmän putsauksesta ei ole tietoa, mutta sellasella automaatti pelillä täytös kuitenkin tapahtui. Niin, kyllähän noi helteet siis ovat kai jo mennyttä kalua tältä kesältä, mutta kaksi jättiläistä ( lue: Irlanninsusikoiraa) tykkää kun on viileä auto. Kyllä se kylmää alkukesällä puhalsi, kun koiruudet oli aina kuonot kiinni ilmaräppänässä ottamassa raitista ilmaa....No, pitänee kokeilla ainakin tuota hyppyjohtoa tuohon matalapainekytkimen piuhoihin kun kerkee.
    ps. olivat yrittäneet irroittaa sitä anturia siitä vanhasta kompurasta, mutta ei ollut kuulema lähtenyt irti. sain tuon vanhan kompuran mukaan, joten vois kokeilla ite sitä irrottaa. Eli pitäis lähtee vaan vetämällä, kun ottaa ensi segerin pois, ei siis ole anturi kierteen tms. kanssa kiinni?
     
  8. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Kannattaa kyllä varmistaa onko se systeemi huuhdeltu ja jos ei varmuutta saa että on, niin huuhdella. Muuten on kohta uusikin kompura entinen. Nimim. satunpahan vaan tietämään.
     
    0rs0n tykkää tästä.
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ja siis lähinnä lauhdutin. Eli kompuralta sille orifice tubelle väli. Ja kun se orifice pitää kuitenkin tarkistaa/vaihtaa, niin menee samalla. Ja vuotopaikka olis tietty hyvä etsiä.
    Ja jos se on vajaa aineista, niin se kompuran pakkokäyttö ei sitten saa olla pitkä, se ei kestä sitä.
     
  10. 0rs0n

    0rs0n Gearhead


    Ei se automaatti kone toden. Näkösesti muutaku imee tyhjäks ja kuivattaa. Aineet taas sisään. Ei varmasti puhdista järjestelmää
     
  11. Vellu71

    Vellu71 Gearhead

    Btw löytyy hyllystä ylimääräinen uusi ac delcon paisuntaventtiili ko. autoon
    Ja uusi kuivain
    Jos joku tarvitsee
     
  12. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Automaatti ei puhdista järjestelmää, laite on tulossa kompuran kiinnileikkautumisen johdosta.
    Huuhetelu, uusi kuivain ja orifice tube, toivottavasti kompura on säilynyt ehjänä.
    Kompuran takana on joko lämpöanturi tai korkeapainekytkin, riippuen mallista. Se on irroitettavissa ja pitää vaihtaa vanhasta kompura sta uuteen !
     
  13. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Sinä
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Niin?
     
    caprice305 tykkää tästä.
  15. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Paineanturi lähtee vetämällä Segerin irrotuksen jälkeen.
     
    Muokattu: 17.10.2018
  16. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Sopiva topicin otsikko ni kysyn tässä: jos r134 vuotaa ulos pikku hiljaa niin mites se öljy? Eli jos laitan lisää ainetta niin pitääkö öljyä lisätä vai vuotaako pelkkä kaasu ulos? Jos pitäs lisätä öljyä ni vaikee on tietää paljon.....
     
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Vähemmän yleensä pikkuvuodossa öljyä häviää. Ja alkaahan se sit näkyä, jos sekin tulee ja voi korjata vuotopaikan.
     
  18. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Pari kertaa huollatin ryslerin ilmastoinnin. Automaattilaite imas kylmäaineet ja öljyt veks ja punnitsi ne, molemmilla kerroilla laitettiin öljyä enemmän kuin mitä saatiin pois. Toisella kerralla kysyin miksi, sanottiin että kun kylmäaineet karkaa niin aina lähtee myös öljyä mukana.

    Ei ollut paljoa kylmäainevajausta kummallakaan kerralla.
     
  19. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Juu, kyllähän ne suosittelee öljyn lisäystä joka kerta kun järjestelmä "huolletaan" mutta tosiaankin kylmäaineen ulostullessa tulee myös öljyä järjestelmästä.
    Ongelma on siinä, ettei kukaan voi tietää hävinneen öljyn määrää ja siksi suositellaan pientä lisäystä JOS myös kylmäaine puolella on vajaus.
    Pieni lisäys on siis 5-20ml.

    Järjestelmä on tarkka myös öljymäärästä, koska liian suuri öljymäärä aiheuttaa kylmäaine kierron häiriön ja liian pieni öljymäärä kompuran kiinnileikkautumisen.

    Enemmänkin asentajan ammattitaito on koetuksella kun hänen pitäisi osata arvioida lisättävä öljymäärä.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  20. 3964

    3964 3rd gear

    Lainataas tätä,onko kukaan koittanu tilata/täyttää noilla ebay.n r12 täyttö purkeilla ilmastointia.

    Ei enää talven jälkeen lähde kylmäkone päälle,paine kytkimen kun ohittaa ni lähtee joten vajaa täyttöhän se luultavasti on.
     

Kerro tästä muillekin!