Isot talvirenkaat (31">)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja artz, 12.1.2016.

  1. artz

    artz Gearhead

    Haluaisin kuulla kokemuksia isoista talvirenkaista, kokoluokissa 31" ja isommista. Mitkä on hyvät ja pitävät ja mitä ei kannata hankkia?

    Mulla kokemusta vain General Grabber AT2, 33x12.5R15 jotka hankin nettikikirjoittelujen perusteella. Oli hyvät vaikkakin pari vuotta käytetyt. Pito lumella erinomainen ja jäisellä tielläkin kohtalainen. Ei nuo ihan kitkarenkaat ole mutta jotain lamellia on noihin näemmä yritetty laittaa.Jos ei parempia löydy, niin kohta hankinnassa samat mutta 31" kokoisina. Nastoittaahan noita voi ja näissä jotku reiätkin valmiina.

    Nyt alla kuluneet M+S Saharat ja on kyllä kamalat tapporenkaat. 4-vedollakin todella vaikeuksia päästä liikkeelle jäisellä pinnalla.
     
  2. Rytari

    Rytari Gearhead

    mulla on 33" TruxMT:t toista talvea alla, eihän ne mitkään hakkapeliitat ole mutta pääsee liikkuman ja pärjää, olis mulla erikseen nastoitetut 31" km2:tkin mutta noi pitää melkein paremmin joka hommassa joten en ole niitä viitsinyt alle enään vaihdella
     
  3. ZxKimmo

    ZxKimmo Gearhead

    Nokialta löytyy nastana ja kitkana ainakin 275/65/20 joka on 34" korkea, en sit tiedä että onko isompia.
     
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

  5. artz

    artz Gearhead


    Aika mahtava!! En tiennytkään että noin isoja oikeita talvirenkaita edes on. Harmi ettei ollut pienempää tarjolla kun 38" (ainakaan tuolla sivulla). Joku kun bongaa (toisenkinmerkkiset) kohtuuhintaset 31-33" koossa niin olisi bueno!

    Mitenkäs tuo itse nastoittaminen muuten. Ei taida renkaan rakenne kestää nastan irrotusta ja taas kiinnitystä vuosittain? ..ellei sitten nastota eri kohtaan joka kerta :wink: Jos renkaan ajaa parissa vuodessa loppuun, niin ehkä sitten mutta ei jos aikoo ajaa useita vuosia aina irrotellen keväällä - luulisin.
     
  6. juhamann

    juhamann 3rd gear

    En tiedä, meneekö "kohtuuhintainen" -kategoriaan, mutta Nokian Hakkapeliitta LT2 on erinomainen nastarengas isoon autoon. Kolmatta talvea jo Excursionissa alla, ei mitään ongelmia, suosittelen!
     
  7. artz

    artz Gearhead

    Taitaa kyllä mennä budjetista yli. Olisivat varmasti kyllä loistavat renkaat jäisille teille.

    Löysin tollasen Kumho KC11 oikean kitkarenkaan. Vaikuttaa myös ihan hyvältä ja tuolta sais edullisesti. Näyttää olevan kyllä joitakin vuosia vanhoja renkaita. Itse en tuolta aio tilata kylläkään.
    https://www.1001renkaat.com/renkaat-aut ... 5-109/?s=W

    Alkaa se General Grabber AT2 kyllä houkuttelemaan. Nastoittaa sitten jos tulee vaikeuksia
     
  8. Ck

    Ck Gearhead

    Oon ajanu BF All Terraineilla ja pidin niitä joskus hyvinä talvirenkaina. Piti ihan ok. Sitten nykyseen ramiin ostin Nokian Rotiivat ja ne oli aivan jotain muuta verrattuna BF AT kumiin, pitää todella hienosti talvikelillä. Näillä päästelin 2 kesää ja talvea, tänä talvena ostin käytetyt Hakkapeliitta LT:t kun rotiiva tuntui jo vanhalta BF goodrichilta kolmantena talvena. Vaikka noi LT:t on jo monta vuotta vanhat niin kyllä talvirenkaat on aina talvirenkaat, pitää todella hienosti, saa päästää ihan kaasu pohjassa silmät ummessa.
    Kokona 285/70R17 eli melkein 33".

    Normaalit koot ei nyt mitään erityisen kalliita oo

    https://www.1001renkaat.com/renkaat-aut ... 5B20%5D=on

    hakkapeliittaa saa myös 315/70r17 koossa eli n.35" mutta niissä hinta on ihan älytön.



    https://www.nokiantyres.com/company/new ... onditions/
     
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mä testailin eilen 38,5" creepy crawlereilla ajelua, ja jääiset ja muuten vaan kiillotetut paikat oli ihan sairaan liukkaita mut lumella pito oli ihan ok. Pidon vaihtelu tommosella isonappulaisella m+s hyväksytyllä maastonakilla on ihan älytön vs oikeat talvirenkaat. Kyllä tollasilla ajaa, mut en suosittelis "käyttöautoon", jos ny kukaan tollasia käyttikseen edes miettiskään.
     
  10. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Jos on pohjoisen asukkeja tai sinne matkaavia, niin rengasasioissa kannattaa muistaa myös Haaparannan KM Däck. Sieltä sain itse hintatiedusteluun vastauksen, että 2100 kr veroineen ja asennettuna kappalehinta tuolla Nokian LT2 315/70-17 -nastarenkaalla. Ei todellakaan ole paha hinta!

    Palveluhan pelaa myös suomeksi, kuten Haaparannassa yleensäkin.
     
  11. Badger

    Badger 1st gear

    Ääni täältäkin Nokian LT2 nastarenkaille. Ostin käytettynä nelikko Chevyn alle just 31" ja pito on hyvä lumella ja jäällä. Varsinkin jarrutusmatkat lyhemmät verrattuna M+S renkaisiin..
     
  12. artz

    artz Gearhead

    Ei näkynyt olevan 16" pienempää tota LT2 mallia, joten päädyin (jälleen) tilaamaan nuo Grabber AT2 renkulat. ..on kahdet vanteet mutta molemmat 15". Ja vaikka olisikin jossain ollu 15 tuumaisina, niin ehkä silti olisin päätynyt Grabbereihin. 170 €/kpl 31 tuumaisena postikulut sisältäen ihan hyvä hinta/laatu suhde kun tosiaan aiemmin hyvät kokemukset tästä renkaasta. Nastoitan sitten jos tulee ongelmia jäällä mutta yritän olla ilman, niin säästyy renkaanvaihtorumbalta 2x vuodessa.
     
  13. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Joo ei näköjään ole LT2 Nokialaisia kuin 16"-20" kokoluokissa. Myöskin tuo 35" koko on ainoastaan 17" vanteelle.
     
  14. nakkertton

    nakkertton 3rd gear

    Sori off topic mutta.. Tosta 1001renkaat.com toiminnasta varottava sana jos sieltä meinaa tilata. Tilasin hakkapeliitat ja renkaat tuli mutta ilman nastoja. Mainintaa ei ollut missään että renkaissa ei ole nastoja ja kuvissakin komeilee nastalliset hakkikset. Melko harhaan johtavaa siis. Asiakaspalvelua ei saa suomeksi ja ilmoitettuani tyytymättömyydestä ko lafkan toimintaan ja haluavani palauttaa renkaat, minulle ilmoitettiin että 100 euroa kiitos ja renkaat haetaan. Laitoin heille meiliä, ettei minun eikä kuluttaja-asiamiehen mukaan palautuksen maksaminen kuuluu asiakkaalle tilanteessa, jossa ollaan johdettu harhaan. Tämän viestin jälkeen 1001 renkaiden päästä ei ole tullut mitään vastauksia pyynnöistä huolimatta. Toivottavasti jollain ollut parempi onni.
     
  15. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Suosittelen valittamista Euroopan kuluttajakeskuksen (http://ecc.fi/) kautta. Kommunikointi onnistuu suomeksi Suomen pään kanssa, ja paikallinen organisaatio hoitaa asiaa kohdemaassa. Itse sain rengas-onlinelta heidän kauttaan haluamani korvauksen, kun rengas-onlinen kanssa suoraan kommunikointi ei johtanut mihinkään (omassa tapauksessani vanhempi rengas mitä lupaavat).
     
  16. niklas_ve

    niklas_ve 3rd gear

    Suurin talvirengas tehdasnastoituksella 15" vanteelle on yleisesti tuo 31", millikokoina ei noinkaan korkeita. Tehdasnastoitus on aina kestävämpi kuin itse porattu ja nastoitettu. Jos repii nastat pois niin uusi nastoitus vaatii uuden reijän. Normaalisti AT kuvioista on huono nastoittaa kun nastan ympärille ei jää tarpeeksi kumia lamelloinnista johtuen joten nastat repeävät helposti irti. MT kuvioinen on taas hyvä nastoittaa kun kumia jää nastan ympärille. Näissä taas ei ole juurikaan lamellointia joka parantaa talvipitoa. Tätä voidaan kompensoida käyttämällä kuorma-auton nastoja jolloin saadaan kohtalainen talvipito.

    Kumho/Marshal KC11 on nastarengas ei kitka. Kuvissa vain ilman nastoja.

    Nokian LT2 on varmaan hyvä rengas mutta kokovalikoima suppea ja hintataso kallis. Noi Arctic Trucks:in kumit ja tuo nokian 315/70R17 jää hintansa puolesta kyllä lähes jokaiselta kauppaan.
     
  17. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

  18. ville400

    ville400 2nd gear

    jos nyt oikein muistan niin general merkkisiä renkaita saa tehdas nastoituksella melkein minkä kokoisia vaan
     
  19. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Tulipahan tuossa nypittyä nastat alkutalvesta 2013 käyttöön otetuista Nokian Hakkapeliitta LT2 renkaista. Yksi rengas oli valmistettu loppuvuodesta 2012, loput 2013 alkuvuodesta. Valmistusmaa Venäjä. Koko Excursionin vakio eli 265/75R16. Olleet alla vain talviaikana. Ajoa Etelä-pohjanmaa - Lappi -akselilla. Viime talvi oli pääasiassa asfalttipintaa.

    Renkaiden kulumalaskuri näytti 40-50 prosentin tasoa. Nastoja oli jäljellä 76kpl, 105kpl, 109kpl ja 114kpl eli hajontaa ainakin tuon yhden osalta.
     
  20. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Onko suosituksia talvikäyttöön 315/75R16 -renkaista? Muuten hankkisin Nokian LT35:t, mutta niihin pitäis hankkia sitten 17" vanteetkin, olemassa jo kahdet alkuperäiset 16".
     

Kerro tästä muillekin!