Kone kalkattaa kierroksilla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anssi, 14.7.2004.

  1. Anssi

    Anssi Gearhead

    Eli kone on Chevyn 305 ja jonninverran viritetty. On uutta nokkaa, mäntää, pakosarjaa ja kansiakin on portattu. Ongelma on sellainen, että vedätettäessä noin neljän tuhannen kierroksen jälkeen kone alkaa pitämään helkutillista kalkatusta. Ääni on siis kova, ei mitään heleää kilistystä vaan sellaista, että kulostaa kuin joku vetelisi mäntiä lekalla vastapalloon..

    Ensimmäinen mielikuva on, että syynä olisi liian suuri ennakko. Olen laittanut ennakkoa PALJON pienemmälle, mutta ongelma ei tunnu häviävän - vain tehot häviävät.. Olisikohan mahdollista, että ennakko pääsisi hyppimään kierroksilla tai kipuna johtumaan väärään tulppaan? Onko se HEI-jakajassa edes fyysisesti mahdollista?

    Jakajan runko ja moduli ovat vanhoja, puola uusi Accel (myös kansi ja pyörijä) ja johdot uudet. Alipainekello on ja toimii (on kokeiltu myös ilman, ei vaikutusta). Jakaja näyttää sisuskaluiltaan olevan ok.. Akselilla on pystyklappia jonnin verran, mutta ei liene haittaa?

    Olen myös huomannut, että jakajan kiekkasignaalilla on erikoinen tapa hyppiä. Ruiskun konffaussoftasta katsoen signaali on ok alle 2500 rpm, mutta sen jälkeen se alkaa hyppiä voimakkaasti. Autometerin rundikello käyttää kiekat ok. Tämä toi tietty olla jakajalle tyypillistä häiriötä, mutta kerrotaan nyt kuitenkin...

    Olisiko raadilla kokemuksia vastaavasta? Entä muita ehdotuksia kalkatuksen syyksi?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ettei ois kiertokangen- tai kampiakselinlaakeri menossa. Itsellä aikoinaan eräässä menopelissä kiertokangenlaakeri piti TODELLA kovaa meteliä kierroksilla, aivan kuin ois vasaralla hakannu lohkoa. Nakutusta en usko syylliseksi ääneen jos kerran olet kokeillut kääntää ennakkoakin reilusti myöhäisemmälle. Nakutuksestahan tulee semmoinen enemmän "kilinämäinen" ääni.
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Sama arvelu, liian suuret laakerivälykset. Ääni kuuluu siitä, että männät pääsee "osumaan" kanteen.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuleeko kalkatus kiihdyttäessä, vaiko vaan silloin kun päästät kaasun kiihdytyksen jälkeen?

    Jos on näin, pielessä oleva säädöt voi aiheuttaa aikamoisen paukutuksen, kun seos menee laihalle, vaikka ennakko jää vielä suurelle ja alipaineennakko tulee mukaan ja sitä rataa. Luulen?

    Omassa Chevy 305 onkelmaa ei ole, mutta Moparin 383 paukutti just kovan kiihdytyksen jälkeen himmatessa. Kun löytyi kaasariin ja jakajaan oikeat säädöt, paukekin lakkasi.

    Jos kerran konetta on laitettu, niin ei kai siellä kuluneita laakereita voi enää olla paukuttamassa?

    Voisko olla, että venttiilikoneisto alkaa jäämään jälkeen kun kierrokset nousee tarpeeksi? => Liian löysät venttiilinjouset, tai joku niistä löystynyt ja nostajat pääsee pomppiin nokkaan nähden? Vipuvarretkin pääsis sillon tekemään omia kuvioitaan.

    Lieneekö legendaa, mutta muistelen myös kuulleeni, että vakio HEI alkaa oleen vaikeuksissa kovemmilla kierroksilla?
     
  5. JavelinAMX-71

    JavelinAMX-71 1st gear

    Kalkatus on hyvä sana kuvaamaan juuri alakerran väljän laakerin ääntelyä. Stanu laakerit hiotussa kaulassa, laakeri pyörähtänyt tms...
     
  6. Anssi

    Anssi Gearhead

    Se kalkatus tulee kierroksilla vain vedätettäessä. Laihalle kone ei mene, se on varmistettu ja todennettu. Ääni ei tule aina ja joskus voi kierrättää jopa kuuteen tonniin ilman mekkalointia.

    Kaikki laakerit on uusittu rempan yhteydessä. Kampuraa ei ole hiottu alikokoon. Koneistamon mukaan se on toleransseissa. Tiedä siitä sitten.. Laakerit on joka tapauksessa stanut ja uudet. Männät on korkeapuristeisemmat mukit ja puristuksia pitäisi olla noin 9,5 noilla kansilla. Kansia ei ole laskettu. Ehkä pitää kuitenkin vilkaista alapäähän, jos se syy löytyisi sieltä. Tätä laakerivikamahdollisuutta en tullut edes ajatelleeksi!

    Itsekin ajattelin yhtenä vaihtoehtona venakoneistoa. Tosin jouset on kyllä uusittu nokan speksien mukaan.

    Ilmeisesti raati ei yhdy teoriaani mahdollisesta sytkäviasta?
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kaikkihan on toki mahdollista, mutta jos siellä on korkeempaa mäntää, niin en ihan heti sulkis tota mäntä/kansi kosketustakaan pois valikoimasta. Jos siellä on paljon laakerivälystä saattais mäntä kovassa rasituksessa kierroksilla päästä just sen verran lähemmäs kantta, että ääntä syntyis?
     
  8. fennia

    fennia Gearhead

    "Se kalkatus tulee kierroksilla vain vedätettäessä. Laihalle kone ei mene, se on varmistettu ja todennettu. Ääni ei tule aina ja joskus voi kierrättää jopa kuuteen tonniin ilman mekkalointia"
    Oletko seurannut koneen lämpöjä, onko niillä vaikutusta äänen esiintymiseen?
    Yksi mahdollisuus on, että sylinterin sisällä joku terävä kulma (tai karsta) alkaa hehkumaan ja aiheuttaa nakutusta. Pyöristitkö terävät kulmat kannesta?
     
  9. Anssi

    Anssi Gearhead

    Hyviä ajatuksia ovatkin. Yhteiset nimittäjät ovat kierrokset ja rasitus. Nopeus kuuluu kuvioon, mutta en ole varma sen vaikutuksesta. Huomasin mekkalan Kemoran radalla viikonloppuna. Kalkatus kuului aina pääsuoralla kakkosvaihteella noin 4000 rpm jälkeen ennen kolmoselle vaihtamista.

    Tuo lootan takakannake pitää vielä tarkastaa, samoin pakoputket. Tosin vaikea kuvitella, että putkista lähtisi noin hakkaava metakka.. Jos tuo lootan takakumi on paskana, niin siitä kyllä lähtee varmasti ääntä ristikon hakatessa runkoon.

    Bensapumppu se ei ole, kun se on sähköinen. Turbiinin pultit on just tarkastettu.

    Tässä vaiheessa kiitokset arvuuttelijoille. Pääsen viikonloppuna talliin ja auton alle. Tukikumi, alakerran laakerit ja putket ovat ensimmäiset tarkastuslistalla!

    edit: typo

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Anssi 2004-07-15 17:28 ]</font>
     
  10. Mosse

    Mosse Gearhead

    Veikkaisin kiertokangen laakeria.
     
  11. Anssi

    Anssi Gearhead

    Nyt on ongelmaan päästy perehtymään myös tallilla. Otin alapään auki ja tarkastin kiertokankien pultit ihan varmuuden vuoksi, kun oli taas parinsadan kilsan reissu alkamassa. Laakereita en ehtinyt lähteä aukomaan, mutta kokeilin sormin. Siellä on ainakin yksi kanki, joka lonksuu hiukan. Eli kun ottaa tiukan ottaeen pulteista ja vääntää tai oikeastaan kiertää kankea, niin siinä on selkeästi pieni klappi havaittavissa. Nyt, kun olen osannut kuunnella, niin koneesta kuuluu sellainen pieni lonksotus myös tyhjäkäynnillä (nostajat ei kalkata). Syy on siis tainnut löytyä!

    Ihme juttu.. Koneella on ajettu vasta tommonen pari tonnia remontin jälkeen ja nyt jo laakeri tai kampuran kaula paskana. Kuin voi olla? Kai sinne on hypänny jostain selän takaa rojua, joka on syönyt laakerin. Anyways, homma selviää kohta kun saan homman paremmin tutkittua...
     
  12. sbc350

    sbc350 Gearhead

    eihän oo menny sekasin veivien laakeripukit? semmonen voi hajottaa laakerin äkkiäkin jos ei ookkaan alapesät kunnossa..
     
  13. Röllykkä

    Röllykkä Gearhead

    Itselläni oli juuri samat oireet, ainoa ero oli moottori 350.
    Kone rakennettu 2000 km sitten, ja alkoi nakuttaa. Epäilin ennakoita yms. kunnes eräänä kauniina päivänä nakutus muuttui tuomiopäivän jylinäksi vedättäessä.
    Tyhjäkäynti oli mitä mainioin, ei juurikaan lisä-ääniä.
    Nokka ja yksi nostin oli hioutunut sileäksi osaamattoman sisäänajon myötä, kun säälin muita uusia osia koneessa... :oops:

    Nyt on nokka vaihdettu, ja kaikki pollet on taas tallissa ilman nakutuksia.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ainahan noi johtuu yleensä enemmän tai vähemmän voiteluongelmista. Harvoin on koneistettu päin persettä tai laitettu väärän kokoset laakerit. Mutta on niitäkin nähty :-o
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mulla on vastaavia oireita tuossa eurokinnerissä. Ostin siihen tehdaskunnostetun, ajamattoman puolimoottorin kaverilta, mutta 4 tonnin yläpuolella alkaa ankara metelöinti, jos kaasu on lattiassa. Pintakaasulla ääni on normaali. Toisinaan myös tyhjäkäynnillä tai valoista lähtiessä kalkattelee. Alakerta on jo kertaalleen puretu ja tarkistettu, ei vikaa.

    Mielenkiintoista on, että ääni ja tilanne on täysin sama ajanko autoa vapaastihengittävänä vai 1.5bar ahtopaineilla.. :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!