Kuolevan akun tunnusmerkit?!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja jiiz, 9.1.2003.

  1. jiiz

    jiiz Gearhead

    Moi,

    Ajelin aamulla töistä kotiin moottoritietä ja huomasin mittarista, että laturi lataa lähes 17 voltilla. Lisäksi kierroksia annettaessa latauksen merkkivalo vilkahtelee ja mittarivalot vilkkuvat 'tahdissa'.

    Mihin nämä oireet viittaavat? Mun mielestä akku on pettämäisillään, pitääkö kutinsa? Menenkö akkukauppaan vai laturikauppaan? Auttakaa!

    kiitos!
     
  2. jviirret

    jviirret 1st gear

    Mun mielestä laturikauppaan, jos vielä sait sen auton sillä akulla käyntiin.

    ,_,/ukka
     
  3. Driver81

    Driver81 2nd gear

    17 V on aika raskas jännite ladata tavallista lyijyakkua. Kennoa kohden tulee jännitettä 2,83V. Sallittu kestovaraus jännite on ainakin varavirta puolella tuollaista 2,35V. Saattaa akku mennä aika nopeasti pilalle tuolla latausjännitteellä. Tarkista ensiksi, että ei vaan ole vika mittarissa. Mittaa jännite akun napojen väliltä erillisellä yleismittarilla, kun auto on käynnissä.
     
  4. jiiz

    jiiz Gearhead

    Taitaa olla jotakin muutakin vikaa autossa kun ei tahtonut lähteä käyntiin vaikka tuntui pyörittävän ihan ok :sad:.

    Eli ei-käynnissä akun navoilta 12,9v, eikös sen pitäisi olla lähemmäs 13,5v? Käydessä navoilta 14,6v. Ja mittarilta reilusti yli 14,6v, siis lähemmäs tuo 17v. :smile: Näyttää selvästi tuo mittari näyttävän omiaan, kuten Driver81 otaksui.

    Akku vaihdettu punaiseen Optimaan, ja ainakin mittarivalot palavat tasaisesti ja laturin valo lopetti vilkuttelun kierroksilla.

    Auto on muuten '91 Chevy -pikkari TBI:llä ja akku oli Delco Freedom.

    jiiz

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: jiiz 2003-01-09 20:24 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: jiiz 2003-01-10 02:39 ]</font>
     
  5. Driver81

    Driver81 2nd gear

    Halvattu nyt vasta tajusin. Tuossa ei kirjottaessa edes huomioinut sen kummemmin. Eli sama suomeksi 2,35V*6kennnoa olisi latausjännite max eli 14,1V.+0,5V Ei kannata huolestua, ei ole autoissa niin tarkka ja sieto voi vaihdella hieman akuittainkin. Ja "lepojännite" jos akku uusi 2,23V*6kennoa eli 13,4V. Mutta ei tuo ole pahasti kyykännyt riippuu ihan miten pitkään seisonut, ja montako milliamppeeria virtaa kuluu auton ollessa parkissa.
     
  6. jiiz

    jiiz Gearhead

    Nämä oli just noin 60 km:n maantieajon jälkeen mitatut arvot.
     
  7. Driver81

    Driver81 2nd gear

    Mittaa joskus, hieman pidemmän seisonan jälkeen tunti tai pari. Jännitteen pitäisi kestään tuossa hieman yli 12,2 tai jotain sinneppäin. Noita kymmennyksia on tosi hankala sanoa, kun vaihtelevat akuittainkin. Mutta yli 12V kuitenkin.
     
  8. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Akun jännite on täysin ladattuna noin 13.00 volttia ja purkautuneen akun jännite on noin 12.2 volttia.
     
  9. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Unohdin sanoa,että vaihda jännitteensäädin.Siinä se vika on.
     
  10. ykä

    ykä 1st gear

    Yleensä lepojännite on n. 12,68-12,7 .
    napajännite varaustila
    n.12,6 v 100%
    n.12,4 v 75 %
    n.12,2 v 50 %
    n.12,0 v 25 %

    varaustila ominaispaino
    100% 1,270 g/cm3
    80 % 1,250 -"-
    60 % 1,200 -"-
    40 % 1,170 -"-
    20 % 1,130 -"-

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: ykä 2003-01-10 22:44 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: ykä 2003-01-10 22:46 ]</font>
     

Kerro tästä muillekin!