Kylmäaineen vaihto R12 -> R134A

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja tlento, 18.6.2007.

  1. aatuaskare

    aatuaskare 1st gear

    Olen uusimassa kaiken paitsi sisä yksikön jotenka R134 ei pitäisi olla siis ongelma. Mutta mistä tietäisin tuon aineen määrän koska sisä yksikkön tilavuus on eri. Kokoon pano on 96 caprice kaikki ilmarin osat paitsi sisä yksikkö joka on -82 capricesta vai olisko joku tietty paine mihin asti tavaraa laitetaan ???
     
  2. ari2004

    ari2004 Gearhead

  3. aatuaskare

    aatuaskare 1st gear

    Kiitos taulukosta jo etukäteen. :D
     
  4. SamiL

    SamiL Gearhead

    Seisovan järjestelmän paineita:
    [​IMG]
     
  5. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Kylmäaine laitetaan grammamäärän mukaan Henkilöauton ilm. järjestelmään.

    Toleranssi on yleensä noin +/- 50g,autosta riippuen joten paineiden mukaan täyttö on melko hankalaa.

    Lähemmäksi oikeaa pääset käyttämällä -96 capricen täytösmäärää.

    Höyrystin olisi syytä myös huuhdella, jolloin vanha kompuraöljy saadaan pois sieltä.
     
  6. solar4

    solar4 2nd gear

    Tuossa nyt tovin googletelleena ja ihmetelleenä pitää kysäistä että olenko kartalla, kohtena 1968 Chevyn ilmastointi Frigidairen A6 kompuralla mihin tulee uudet tiivisteet yms täyshuolto;

    Öljyä kysellessä paikallinen autovaraosaputka lykkäsi käteen PAO 68 pullon mikä vaikuttaa hyvin ohuelta verrattuna vanhaan mineraaliin. Vaikuttaako ohuempi viskositeetti kompuran toimintaan, ts perustuuko mäntien tiiviys öljykalvoon? Täytettävästä kaasusta ei ole vielä tietoa onko se R134 vai Isceon 49, miten jälkimmäinen toimii tuon PAO öljyn kanssa?
     
  7. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Isceon 49 toimii PAO:n kanss kyllä ihan ok.
    Jos muutos tulee r134a:lle pitäs letkut vaihtaa myös,vaanhat ei kestä.
    Viimeks viime viikolla KO ongelma tuli töissä vastaan.
     
  8. solar4

    solar4 2nd gear

    Isceon 49:llä ei luetun perusteella letkuongelmaa pitäisi olla? Pari tekee silti mieli uusia ihan iän takia, kunhan tekijä vaan löytyy. Turun suunnalla vissiin Thermohuoltoa vois kiusata, mahtaako muita löytyä?
     
  9. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Joo,aika hyvin noi vanhat letkut on Isceon 49:ä pitäny. Tosin sekään ei ole niin hyvää kuin aiemmin.

    Turun Thermohuollosta vois kysyä, en tie tekeekö letkuja mutta...
    JOs ei niin me tehdään sit Tampereella.
     
  10. boogieman

    boogieman Gearhead

    Hiukan ot, mutta... Voiko vajaaseen R12 laitokseen lisätä RS24 ainetta?
     
  11. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Ei.
    Pitää tyhjentää ja vaihtaa koko aine.
     
  12. boogieman

    boogieman Gearhead

    Niin mä vähän ajattelinkin. Ahlsellin rs24 esittteessä sanotaan, että voi lisätä. Voi olla myös luetun ymmärtämisessä vikaa.http://www.ahlsell.fi/upload/Kylm%C3%A4 ... TE0802.pdf
    Aika arvokasta tuo rs24, satasen kilo oli pyynti täällä Turun nurkissa...
     
  13. SamiL

    SamiL Gearhead

    Tässä vielä toinenkin vahvistus sille, ettei RS-24:ää pidä lisätä R12:een. Ei siksi, etteikö Mika tietäisi :)

    11 Q: Can RS-24 be used to top up a system containing R134a and POE or PAG oil?
    A: Yes. The components of RS-24 are compatible with R134a and synthetic lubricants.
    ...
    13 Q: Can RS-24 be used to top up a system originally charged with R12?
    A: No. Such a mixture can produce extremely high pressures due to the formation of a R12/R134a azeotrope.
    14 Q: Can RS-24 be added to Isceon 49?
    A: There is not sufficient experience in the field to be able to comment. It is recommended that Isceon 49 is recovered from the system and replaced with RS-24.
     
  14. smuige

    smuige Gearhead

    pr varuste kuninkojalla tekee letkuja
     
  15. 46Juippi

    46Juippi 1st gear

    Polyolesterit (POE) ovat yhteensopivia sekä polyalfaolefiinien (PAO) että mineraaliöljyjen kanssa. 15 vuotta POE-pohjaisia voiteluaineita maahantuoneena voin todeta, että tämä on fakta. Kaiken lisäksi POE on hyvin tiivisteystävällistä, kun taas PAO:lla on taipumus kutistaa tiivisteitä. Jotkut diesterit saattavat myös olla tiivisteille ikäviä.

    Se R134 kylmäaine itsessään ei pelaa mineraaliöljyn kanssa yhteen, eli öljy vaahtoutuu ja menee liisteriksi.
     
  16. karra

    karra Double Gearhead

    Mistä saa R12 --> R134a adaptereita eli ns retrofit liittimiä? Vaikuttavat olevan tukkureilta kaikki loppu... Atoy, Dunlop Hi-Flex.

    Eikä Jyväskyläläinen Refrigo puhelimessa oikein edes ymmärtänyt mistä on kyse vaikka selitin pariin otteeseen :)
     
  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites jos askartelee nurkissa pyörivistä osista ilmastoinnin niin onko niissä mitään eroavaisuuksia vai voiko toisiinsa sopivia osia sekoitella keskenään

    Mut esim, saab;kompura, opelin putket, sitikan sisäkenno, hyundain "pönttö"
    Jos vaan liittimet sopii toisiinsa ja ovat samalla tiivistepinnan muodolla

    Letkut ilmeisesti tarvii sellaisesta missä on uudet liemet ollut ja vihreät tiivarit
     
  18. SamiL

    SamiL Gearhead

    28€/setti + postimaksu. Jokunen päivä toimitusaikaa.
     
  19. karra

    karra Double Gearhead

    Kiitos tiedosta.

    Teimme autolle jo toisen konversion tänään eli v 2000 muutettu Isceon49 systeemi sai tänään uuden kuivaimen, öljyt ja sen sinisen täyttöliittimen onnistuin saamaan Atoylta. Odotan jos se tilattu punainen jossain vaiheessa tulee, ei vaan jälleenmyyjä osannut sanoa milloin jälkitoimitus tulee (jos ollenkaan)
     
  20. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Noi retrofit autot tai muuten autot minkä kylmäaineista ei ole tietoa on hankalia oikealle korjaamolle.
    Tietysti jos täytetään irtomittareilla niin silloinhan ei mitään ongelmaa.

    Retrofit adaptereita löytyy myös meidän työmaalta.


    Jos menet huoltamaan(siis tyhjennys ja täyttö)huoltolaitteella tuollaisen laitteen niin ei koskaan tiedä mitä koktailia jaat seuraaviin autoihin huoltolaitteella.
    Pahimpia on autot mitä tulee itärajan takaa, kaasuanalysaattori on ainoa vaihtoehto tarkastaa onko kyseessä r134a vai joku koktail.

    Yhden tapauksen tiedän mikä aiheutti kerronnaisena 50 auton ilmastointihäiriön. Oli jotain muutakin ainetta r134a mukana ja huoltolaitteella tehdessä huoltoa sekotus sekaantui huoltolaitteen pulloon ja siitä 50 seuraavaan autoon ennen kuin korjaamo tajusi asian.
    Aiheuttaen tietysti korjaamon piikkiin autojen uudelleen täytöt ja muutaman auton kuivaimen ja paisuntaventtiilin vaihdon. Ei kai kuitenkaan sen vakavampaa vauriota.
     

Kerro tästä muillekin!