levityspalat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Anonymous, 13.3.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mistä sais hankittua levityspalat vanteen taakse ja mitä moiset maksaa? Onko kokemuksia käytöstä? Entä laillisuus?
     
  2. Duster

    Duster 1st gear

    Irto laipat ei ole laillisia.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Etäs sitte kiinteät? Kuulin kyl yleensä asioista perillä olevalta taholta et olis nykyään sallittuja, mikäli vanteen tai auton valmistaja sen sallii... tiedä sitten häntä.
     
  4. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Joissakin autoissa on kiintolaipat vakiona. Eli määritys kuuluu: ne on pultattu kiinni rumpuun/levyyn. Silloin ne on todellakin laillisia. Muutoin aika laittomia. Mutta jos ei ihan extreme voi paikallinen vallesmanni hyväksyä...
     
  5. Razorass

    Razorass 1st gear

    Riippuu ihan katsastussedästä viittiikö mainita/kiinnittää huomiota. Olen katsastanut auton selvästi näkyvillä paloille ilman sanomista, toki pinnapultit vaihdoin myös pitempiin.
     
  6. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    mulla ne marisi justii niistä pulteista. Olin laittanu levyjarrut taakse ja orkkispultit ei ottanut kuin noin 6-8:lla kierteellä, niin ettei tullu koko mutterin matkalle. sanoivat että nuo pitää vaihtaa pidemmiksi ennenku minä tähän leiman lyön.
     
  7. cubic_inch

    cubic_inch 1st gear

    irtolaipat ovat taas lailliset. laki on muuttunut syksyllä. en muista paljonko maksimipaksuus oli.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Juu kyl ne taas taitaa olla lailliset, tai näin ainakin luulen ku selailin kirjaa... Mut sitä onko niis järkee niin en viitsi kommentoida. Eikä kyl ykskään vannekauppias suositellu niiden käyttöä ja aika harvassa ovat myyjätkin ku sellasia kyselin.
     
  9. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Virallinen fakta:

    N:eek: 1256/ 2002 10 §

    Vanteiden ja renkaiden muutokset

    4. Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita.
     
  10. Driver81

    Driver81 2nd gear

    Onko miten haitallinen lain puitteissa ja käytännössä, jos rengas on tuon laipan kanssa pelkästään pulttien varassa. Kestäväthän ne tietysti, mutta onko terveellistä? Ja saako valmiita mistä ostettua?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Driver81 2003-03-17 18:24 ]</font>
     
  11. Duster

    Duster 1st gear

    Completosin kuvastossa on vaikka millä mitalla levitys paloja. Netti sivulta ei löydy.
     
  12. Driver81

    Driver81 2nd gear

  13. cartman

    cartman 1st gear

    Eipä kai sillä käytännössä ole merkitystä, onko palikka kiinteä vai ei, paitsi siinä vaiheessa, jos pultit/mutterit pääsevät löystymään. Silloin pultteihin kohdistuu huomattavasti normaalia suurempi taivutusmomentti, koska vanne on kauempana navasta. Jos levityspalat sorvaa itse, niin niistä kannattaa tehdä keskittävät, ja pultata kiinni vanteeseen, niin osuu vanne varmasti kohdalleen.
     

Kerro tästä muillekin!