Maadoitettu tukivarsi ??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Bluestone, 1.11.2021.

  1. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Mikä on tuon ylätukivarren maadoituspiuhan tarkoitus?
    [​IMG]
     
  2. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Ihan vaan veikkaus, jarrupalan kulumisanturin toimintaa varten?
     
  3. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    :p:D -63 cadillacissa ??:rolleyes::p
     
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Hankaussähkön poistamiseksi?
     
  5. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Varaosanumero 6299112: Cable, static ground. Eli hankaussähköön tuo näyttäisi viittaavan. Omassa Käkkylässä on näköjään ollut samanlainen mutta vain liittimet on tallella.
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kelluvat sähköä johtavat osat ovat saattaneet olla häiriöksi AM-radiota kuunnellessa.
     
  7. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Eli se joistain autoista etupyörän laakerin rasvakupin sisältä löytyvä liuska mikä maadoittaa navan/vanteen siihen olka-akseliin liittyy myös tähän samaan aiheeseen? Oliko mulla siinä 64 avo-Skylarkissa semmoset lipareet?
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos varauksilla ei ole purkutietä, jännitteet nousevat itsekseen jopa niin suuriksi, että tapahtuu purkautumisia. Ja siitä syntyvä kipinöinti on spektriltään hyvinkin tehokkaasti AM radiolla kuultavissa. Varmaan ne pyörän laakerin liuskat on samasta syystä laiteltu.

    Joskus parikymmentä vuotta hain yhdestä ammattilaiskamppeesta prosessorikortin sekoilun alkusyytä. Kortti satunnaisesti resetoitui käytössä ja kun kortin itsensä parantelumahdollisuudet olivat rajalliset, niin menin sitten juurisyyn metsästykseen. Laitteessa oli suurehko (yli kymmenen kilon aluvalu) osa, joka oli muoviholkeilla saranoitu muuhun laitteeseen. Siihen osaan kerryttämällä varausta (muutaman kerran keinotekoinen hankauskipinä peräjälkeen) osassa oli niin paljon voltteja, että syntyi kipinäpurkaus mainitsemani saranan yli. Ja kortti saman tein nurin ja ilmiö oli tosi hyvin toistettavissa. Muoviholkit hiilensekaisesta muovista tai metallista, en muista varmasti ja ongelma oli samantein hoidettu. Piirikortille ei tarvinnut tehdä mitään.
     
    juko7 ja Seevu tykkäävät tästä.
  9. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Niin meinaatko, että tuosta kuvasta kaikkien automiesten olisi pitänyt heti tunnistaa auton merkki ja vuosimalli ja sen perusteella myös tietää, että ei voi olla jarrupalojen kulumisanturia eikä ehkä edes levyjarruja, vaikka tehostin onkin?

    Joo, kieltämättä laturin perusteella joku vanha auto on kyseessä, muutenhan noi konehuoneet nyt on kovin samannäköisiä ollut aika pitkään ja jenkkiautoissa on välillä mitä ihmeellisimpiä varoitusvaloja, kuten muutamaa vuotta uudemmassa Dodgessa se jarrun varoitusvalo, joka syttyy esim. silloin, kun pääsylinterissä on sisäinen vuoto. No mut hirveen kiva, jos sait hyvät naurut, niin saatiin iloa maan päälle.
     
  10. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    No anteeksi jos aiheutin mielipahaa, eikä tuo nauruja aiheuttanut.
    Kuva on overdriven myyntipalstan ilmoituksesta, siitä tuo merkki ja malli.
    Vaikka tosin kyllä tuon helposti tunnistaa konsernin ja vuosikymmenen tarkkuudella ....:rolleyes:
     
  11. monster

    monster Gearhead

    Nii kun pitäs vielä erottaa ac kompuran laiturista. o_O
     

Kerro tästä muillekin!