menikö MAP-Sensor?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja KajS, 21.8.2002.

  1. KajS

    KajS Gearhead

    Ajoin keskustaan (hakemaan poikaa koulusta). Luonnollisesti sammutin auton, kaikki vaikutti olevan OK.

    Kun taas poistuimme paikalta niin kone käynnistyi, Dodge innostui ja kierrokset olivat varsin korkeat.

    Irroittelin vuoron perään töpseleitä (tyhjäk. säätömoottori, tpi-sensor, map-sensor).

    Ainoa, mikä aiheutti muutosta, oli tuo alipainetunnistimen johdon irroitus.

    Onko muilla TBI-hemmoilla ollut samanlaisia kokemuksia?

    Nimimerkillä pitäisi saada auto kotiin. Ja auto on edelleen Dodge Ram Van -89.
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    haiskahtaa imuvuodolta. sieltä on varmaan joku alipaineletku poikki ja tyhjäkäyntimoottori ei pysty korjaamaan niin isoa vuotoa.
     
  3. KajS

    KajS Gearhead

    Tutkinpa letkut.

    Saatiin auto kotiin, oli mielenkiintoinen ajaa, kaasupoljin ei vaikuttanut mitenkään, vauhtia oli riittävästi, niin kuin olisi sytytysennakko ollut ruuvattuna johonkin varsin mittavaan pysyvään ennakkoon.

    Mutta kun tietokone hoitaa kaikki, niin ei siellä paljon ennakot pelleile.

    Vielä yksi villi hanhi (Wild Guess): Olisiko fuel injector(it) käpsähtäneet eli bensaa tulisi aivan tauotta ja urakalla. Tai sitten polttoaineen paluuletku tukkeesa -->> paineet nousee-->> injectorit rikki.

    Vajassa on 12-pack Karhua sille, joka keksii vian ja tietää rohdon siihen. Älä huoli Lettu, jos Oulun miehet keksii, tuon seuraavalla Lapin reissulla.

    "kahta en myy: ooppelia ja Dodgea"
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ensimmäiseksi tulisi mieleen tsekata IAC (eli se tyhjäkäynnin säätömoottori..en tiedä millä nimellä Dodge:ssa sitä kutsutaan) ajossa se on jossain puolessavälissä säätöä mutta kun käynnistät koneen niin se ajaa säätöä pienemmälle, eli säätää tyhjäkäynnin sopivaksi... luulen että sulla IAC on jämähtänyt paikoilleen.
     
  5. Duster

    Duster 1st gear

    "Ne on parhaat: Opel & Dodge"
     
  6. KajS

    KajS Gearhead

    Ajattelin itsekin tuota IAC:ta, tosin eilen illalla ei sitten jaksanut muuta kun tehdä pastaruokaa ja käydä koiralenkillä.

    Tänään auton kimppuun:
    1) IAC irti ja testi
    2) kaikkien alipaneletkujen kunto ja mitat ja huomenna Etolaan...

    Mutta kun se penteleen IAC on vaan runsaan vuoden vanha. Tarviiko se aina vaihtaa vai onko joku hurja yrittänyt korjata sellaisia?

    Entä EGR? Voisikohan sen tehdä tyylikkäästi toimettomaksi. Jos se venttiili on jotenkin jämähtänyt auki.

    "Eihän autoja opita korjaamaan chattikurssilla"

    Mutta mulle on mieluisampaa, että se auto seisoo sitten vaikka kotona kun korjaamon pihassa, jossa osataan sanoa, että rikki on.
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ainoa vika mikä nostaa tyhjäkäynnin helvetin kovaksi on imuvuoto jossain. Jos suutin antaa liikaa pentseeniä niin pakoputkesta tulee vain mustaa savua ja paljon. Eikä se sytkäohjauksen sekoilukaan mitään kierroksiin vaikuta. Mutta pruutan ja imusarjan välinen tiippari on aika yleinen vuodon aiheuttaja GeneralMistake autoissa ja jos kone on impannut pätkän tiipparia niin ei ihme jos kierrokset on korkeat.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Mudracer 2002-08-22 09:23 ]</font>
     
  8. Lettu

    Lettu Gearhead

    empä oo capraisissista vielä tommosta vikaa joutunu korjaan eli taitaa jäädä bisset saamatta! :lol:
     
  9. KajS

    KajS Gearhead

    triviaalitietoo: Dodgessa ei ole tiivistettä Throttle Bodyn ja imusarjan välillä. Yritin ensin hankkia sellaista, mutta ei löydy edes alkuperäisenä.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Siitä EGR-venttiilistä sen verran että jos se on jäänyt auki niin tyhjäkäynti "vaeltelee" levottomasti mutta se ei nosta kierroksia. Sen saa toimimattomaksi kun pistää sopivan kuulan letkun sisään.
     
  11. KajS

    KajS Gearhead

    Kiitos vinkeistä ja henkisestä tuesta. Se hieno Valeo-merkkinen tyhjäkäynnin säätömoottori oli jumahtanut asentoon auki, pikkuinen messinginvärinen liuska oli katkennut. Sen liuskan piti olla kontaktissa sellaiseen nokkan, joka taas kertoi itse moottorille, että annetaanko paljon läppää vai vähän, nyt hän osasi antaa paljon.

    Poistin koko säätömoottorin romun ja säädin tyhjäkäynnin Throttle Bodyn kyljestä löytyneestä säätöruuvista, korjasin säätöä kaupungissa, kun optimistina jätin sen liian alas (sammui toisiin valoihin).

    No sitten kysymyksiä viisaammille:

    1) voiko tietokone suuttua siitä, että sen säätömoottorin töpselissä ei ole mitään? (ymmärtäisin, että rikkinäinen säätömoottori voisi kiusata tietokonetta)

    2) Mudracer: mihin letkuun se kuula laitetaan, jos haluaa poistaa sen EGR:n? (siihen manifold sourceen vaiko vars, EGR-venttiilin ja sen alipainemikäonkaan purkin välille).

    PS. 8 karhua vielä jäljellä.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Luulisin että jos jätät sen moottorin pois niin tietsikka luulee että se on aivan paskana ja menee n.s. limphome ohjelma päälle. Silloin ajettavuus kärsii kun esim. sytkä ei anna ennakkoja ym..
    Ja laita se kuula siihen letkuun mikä on EGR:n ja ohjausventtiilin välissä.
     
  13. KajS

    KajS Gearhead

    Kiitos! siis Autokeskukseen tilaamaan uutta moottoria.

    Ei vielä pala Check Engine - valo, syttyi kyllä aika heti kun irroitti MAP ja/tai TPI-sensorit.

    Nimimerkillä: "ilman Overdriveä olisin syvemmällä suossa"
     
  14. ana57

    ana57 1st gear

    Jos motoorista ei ole takaisinkytkentää (eli piuhoja tulee vain kaksi), eikä rajakytkimiä ole, se tietokone ei tiedä ettei moottoria ole (periaatteessa vois tietää moottorille menevän virran määrästä mutta on vielä liian kallista tekniikkaa sarjatuotanto autoihin).
     
  15. KajS

    KajS Gearhead

    No mutta...

    Niitä piuhoja siihen tökkeliin tulee neljä: kaksi tietty itse sähkömoottorille ja kaksi sille nokkahässäkälle, joka kertoo, milloin lopetetaan polkaisu.

    Ollaan varmaan jo limpmodessa, kun auto on niin mukavan tuntuinen ajaa, kiva käynnistää kun throttle kicker ei polkaise sitä 3000 rpm.

    Back to reality: Käväisin tilaamassa alkup Mopar osan: 331 euroo. Maanantaina asennetaan.
     
  16. autoilija

    autoilija Gearhead

    Jaaha.Ei anna kovin mairittelevaa kuvaa uuden mantereen tuotteista,dodge on katottu muttei ole vielä nimiä papereissa..Näitä tyhjäkäynti moottoreita ei kai pitäis montaa auton eliniässä,ainakaan euroautoissa mennä.Voisko joku ihan kädestäpitäen kertoa millä sydeemillä nää pelaa.Mulla on kyllä euro suihkuista aika hyvä periaatetieto ja antureiden ja ECU;N toimintamalleista.Liippaako läheltä edes jotain euro-mallia?Kun tahtoo olla niin mitä en ymmärrä en halua edes omistaa.Vai onko se kumminkin niin että suurvallan ja entisen sellaisen elektroniikkaheebelit elää vielä mennyttä aikaa?
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    No jaa.. mulla on menossa 14v oman jenkkini kanssa eikä ole näitä osia tarvinut vaihtaa, ja olen myös omistanut euroautoja, viimeksi 500srj:n BMW.. ja arvaa vaan kumpi on jättänyt tielle. Sitä tyhjäkäyntiä säädellään askelmoottorilla (siis GM:n vehkeistä..en tunne Moppeja sen paremmin, mutta varmaan samalla tapaan) ja tällä on 256 kpl eri asentoa (0..255), eli tällä säädetään ilman saantia ohi kaasuläppien.
    MAP anturilla mitataan imusarjan painetta. Kaasuläpän asentoa mitataan potentiometrillä.
    EGR venttiilillä pidetään koneen lämpötilat kurissa . Virranjakajassa on esim. induktiokela josta vaihtosähkö modulille ja siintä puolalle, ECM hoitaa sitten ennakon, joka on tallennttu ROM:ille... siinähän sitä lyhyesti. Aika toimintavarmoja pelejä
     
  18. autoilija

    autoilija Gearhead

    Mihin tota MAP anturia kaivataan?Euro/bosch sydeemit luen suhtluotettaviin japanilaisista en tiiä ja muihin eurotuotteisiin suhtaudun huumorilla..
    ECU/ROM taitaa ohjata kaikkea mahollista näissä usa-laitteissa?
    Maadoitus?Kunnossa?EuroECUT haluaa ainakin maadoituksen,kunnollisen sellaisen,hajoaa muuten hyvin harvoin.Tietty kilometrien/ajan myötä lähtee niistäkin henki..
    Lähinnä mulle on tuttua monipisteruiskut,eli tähän yksipiste/kaasutin yhdistelmään en osaa sanoa muuta että ne on huonoja,näemmä kaikkialla.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei mullakaan ole kokemusta japsi autoista, mutta on semmoinen tärinä että ne olisi siltä osin luotettavampia kun Bosch:t, muistaakseni jokin japsi käyttää kullattuja liittimiä hapettumisen estämiseksi jne.
    Tämä mun jenkki on 80 luvun lopulta onhan ne siintä kehittyneet, noita kaksipiste ruiskuja käytetään lähinnä Truck koneissa, ja on aika yksinkertaisi ja helppoja vehkeitä pitää ja harrastaa (ja halpoja). Mutta silti tämäkin on oppiva systeemi.. eli tallentaa muistiin, huonoa on se ettei tuolloin käytetty flash:ä vaan pelkkää Ram:ia .
    Mihinkä MAP?? jotenkin se ilma on mitattava joko painelähettimellä tai ilmamäärä mittarilla, MAP ei ole niin arka ilmavuodoille, paitsi jos se on niin iso ettei IAC kykene sitä korjaamaan, niissä jenkeissä missä on monipiste ruiskut käytetään sitä ilmamäärämittaria.

    Kyllä tarvitaan ROM:ia jostain se bensan määrä ja sytkäennakot ym,on luettava.. muuten todellinen harrastaja polttaa oman ROM:in, eikä "lastuta".

    Meikä ei enään katso näitä vehkeitä minkään väristen silmälasien läpi, on ne tehty missä päin maailmaa tahansa, osaan kyllä antaa arvon toimivalle laitteelle, jenkit on tässä tapauksessa.. ei parempia, mutta sanoisko huolettomampia.
     
  20. autoilija

    autoilija Gearhead

    Toimintaperiaate alkaa hahmottumaan.Ehkä jaappanilainen sydeemi ei sen parempi tiedä häntä.Vaikkei mikään salaisuus olekkaan että nipponin sähkölaitteet ovat toimintavarmempia.
     

Kerro tästä muillekin!