Mielenkiintoinen tapaus.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Cammer, 22.1.2004.

  1. Cammer

    Cammer 1st gear

    Törmäsinpä mielenkiintoiseen korinvaihtoon.

    Kanta-autona Dodge Coronet 1966:n PERÄ(!!!) joka on vaihdettu 1973 Dodge Challengeriin. Challengerin runkoon meistetty Coronetin runkonumerot. Challengerin alkuperäiset runkonumerot kuulemma vielä nähtävissä. Korinvaihto tehty vuonna 1989, prosentit otteessa 0% (!!) ja auto on vieläpä katsastettu viimevuonna.

    Myyjä sanoo myös että prosentit nollaantuu kolmen vuoden välein (epäilen ERITTÄIN vahvasti) Suurin murhe katsastuksessa myyjällä oli se, että otteeseen merkattu 318 kone ja paikoillaan on 340:n

    Mites nuo prosenttikikkailut menee vanhaksi? Eli jos joku hiffaa että ei perkele, eihän tämä ole oikeasti Coronettia nähnytkään tämä auto, niin mites käy silloin?
     
  2. onbuicks

    onbuicks Gearhead

    Ennen vanheni, nykyään ei vanhene.
     
  3. harri60

    harri60 Gearhead

    Kyllä verottaja on innoissaan, jos tuollaiseen herkkuun pääsee kiinni. VARO, VARO, VARO .............
     
  4. Cammer

    Cammer 1st gear

    Juuh, mulla alko heti kellot pärisemään. Se vaan että millä todennäköisyydellä joku hiffaa ton säädön. Kuulemma 4 vuotta ilman kilpiä ja nyt oli katsastettu, eikä silti katsastusmies huomannut.. Hyvää tuuria vai todella hyvää tuuria?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Cammer 2004-01-22 20:19 ]</font>
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Eihän noissa liene alunperin mitään meistettyä runkonumeroa, Suomessa ne on käsittääkseni alkuperäisyksilöissäkin meistetty? Enemmänhän tossa sitten on kanta-auton osia kun niissä jotka me tehtiin....
    Noista ei taida mitään ennakkotapauksia olla olemassa, mutta eikös verovilpilläkin ole joku vanhenemisaika? Siihen aikaan kun noita tehtiin ei yksinkertaisesti ollut mitään prosenttitaulukoita (toi tosin on tehty jo aika myöhään) vaihdettaville osille, eikä niitä tutkittu tai merkattu mihinkään. Se oli vaan muutoskatsastus ja sillä hyvä. Tässä on vähän sama homma mä luulen kun "laittomissa" muutoksissa; kun ne on hyväksytty ja papereissa lukee niin niihinhän ei pysty puuttumaan vaikka nykysäännöt olis mitä. Mutta olis kiva jos joku olis tällasen jutun kattonut loppuun asti ja laittais tietoa tänne; luulon varassa on näissä hommissa ihan turha pelata ja niitä esitellä toimintamalleiksi.
     
  6. B1

    B1 1st gear

    Minulla on itsellä samantyypinen kyhelmä, 69 monaco laikkaavo joka on muutettu 87 turussa. Auto on tai oli alkuperäisenä 4d tolpa, nytten 2d avo. ostettua auton menin katastus konttorille kysymään että miten onnistuu leimaaminen (auto poistunut rekisteristä) inssi että ei kai siinä mitään jos se kerran on muutoskatsastus kerran on hyväksytty.
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tona korinvaihdon kulta-aikana 80`ja 90`lukujen taitteessa ei ollut mitään osien merkkaus systeemiä keksitty vielä. Joskus kanta-autoksi riitti epämääräinen autonraato trailerin päällä jos siihen vain oli paperit. Tuli silloin käytyä katsastuksessakin sellaisilla korin"vaihto" projekteilla joissa ei juuri ollut vaihdettuja osia. Koskaan ei tullut mitään epäselvyyksiä osien alkuperästä vaikka sellainen vaihdettujen osien lista oli käytössä.

    Nyt jälkeenpäin ajatellen välillä nousee niskavillat pystyyn kun niitä miettii?? esim -73 Camaro jonka rek.otteessa lukee -74 4d Nova ja aika huima on myös -72 Firebird W33 koneella ja paprut myös -74 Novasta. Mutta onhan nuo laillisia autoja tänäpäivänä

    Ja vielä enemmän karvat nousee pystyyn kun ajattelee kuinka paljon virkamieskunta teki töitä ja järjettömiä äkkipäätöksiä pienen autoharrastajaporukan takia. Ja tuon ajan järjettömistä päätöksistä ei olla vieläkään päästy eroon?? ja ne jopa pahenee koko ajan!
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Meillä ei ollut kanta-autoja ollenkaan. Se oli joskus '85-'86 tienoilla, pelkästään paalatuista autoista peräisin olevat paperit. '63 kutos belvestä sai näppärästi korinvaihdolla '70 kasikoneisen 'cudan. Ei niitä kukaan kyseenalaistanut; tohonkin cudaan laitettiin leimaan muutama erilainen osa näön vuoksi ja leimaäijä vaan nauro, että noi ei VARMAAN vaihdu heti leiman jälkeen.
     
  9. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Mitäs jos OverDriven sijasta pistäisit jollekin AKE:n ylitarkastajalle kunnollisen ja perusteellisen selvityksen autosta, jolloin olisi ehkä mahdollista saada tämänhetkinen "virallinen" kanta asiaan. Tänne kun pistät tuollaisen stoorin, niin johan meitä tietäjiä on täällä monta kymmentä, ja joka toinen varoittaa miten vaarallinen se on kun verottaja iskee...jne jne. Joka toinen meinaa että hyvä on, kun kerran on ollu rekisterissä. Ei siinä mitään, hyvähän se on että keskustelua herää korinvaihdoista, mutta kannattanee hakea virallinen kanta eikä toimia puhtaiden arvailujen tahi kaverin kummin kaiman kokemusten ja kauhutarinoiden perusteella :smile:

    Eli otapa asiasta selvää AKE:sta, niin aukenee paremmin korinvaihtojen kohtelun salat...jos otat selvää, niin pistä ihmeessä tietty infoa sitten tänne :grin:

    -JJ-
     
  10. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Jep, jos eduskunnan päättäjät eivät mene vahvistamaan taannehtivaa lakia tosta hommasta niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Sen takiahan nämä prosenttipelleilyt tulivat kun jotkut jopparit vaihtoivat pikkuhiljaa osia autoihinsa ja lopulta koko auto oli vaihtunut.
     
  11. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Sano vaan reilusti et mersumiehet sen teki.
    Toivat autoja paloina ja kasasivat täällä kahdesta palasta toimivan..
     
  12. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Oliko nuo jobbarien kasaamat leikkaa-liimaa-meset niin suosittuja muka tuon toiminnan kulta-aikana, että tollanen lakihärdelli oli välttämätön. Jotenkin ois mielikuva, että valtio on tehny tossa asiassa kärpäsestä härkäsen...kuten aina...

    -JJ-
     
  13. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Valtio, siis me, pyrkii aina tukkimaan porsaanreiän joka laeista löytyy. Ei oo väliä onko se iso vai pieni, jos tossa tuntuu, ettei se ollut iso niin silloinhan kerrankin toimittiin ajoissa.
     
  14. Nasu Peetu

    Nasu Peetu 1st gear

    Mulla oli edellinen auto -78/86 Opel Rekord. Korinvaihto oli tehty -94. OTTEESSA ei ollut merkitty mitään prosentteja, siitä oli olemassa ERILLINEN lappu. Yhtäkään osaa ei ollut merkattu/sinetöity mitenkään ja mikä parasta kaikissa osissa missä oli valmistusvuosi merkittynä, vaihteli vuosi -84-88:n välillä :grin: Sen näki kyllä puusilmäkin, että koko auto oli -86, sillä Reksuun on tehty kohtuu perusteellinen facelift vuonna -83 -> korin osat ovat täysin erinäköiset, sisustuksesta puhumattakaan.. Vaihdoin siihen joskus moottorin. Sattumalta lohkoksi tuli paremmin alkuperäistä vuosilukua vastaava -77... :grin: HEH!

    _________________
    Tutkimuksen mukaan on paljon kivempaa silloin, kun on mukavaa.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Nasu Peetu 2004-01-29 09:30 ]</font>
     

Kerro tästä muillekin!