Mikä rikkoi männänrenkaani, Komisario Palmu?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jakulepi, 25.10.2021.

  1. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Rakensin mun sbc 355 pussihousukoneen kolme vuotta sitten TRW L2256F takomännillä, joihin hain US Partsista valmiin setin kromimolyrenkaita. Männät ostin käytettyinä, mutta kohtalaisen hyväkuntoisina ne olivat käypäiset tarpeeseeni.
    Koneessa rautakannet, ruttua 10.5:1, ja aika tiukka paljealue (0,8mm). Pytyissä ei ollut silloin, eikä vieläkään rappua eikä suurempia skraiduja. Kohtalaisen terve pata siis kaikim puali. Dynossa 383hp/550Nm.
    Silloin pytyt hoonattiin kevyesti, ja renkaiden päittäisvälys tsekattiin ennen asentamista, täällä tarkempi kuvaus blogissani.

    Nämä kolme vuotta kone on toiminut ihan mallikkaasti, ja paras varttimailiveto liukkaalla Malmin radalla katurenkailla oli 13,9.

    Viime kesänä ryhdyin ihmettelemään matka-ajossa, että miksi kone hikoilee öljyä normaalia enemmän.
    Arvelin ensin syyksi venakoppien tiivisteet, mutta kesän Malmin kahinoista tallille saavuttuani huomasin sattumalta, että huohottimen letkusta puskee aika paksulti palokaasuja. Kone siis huohotti melkoisesti.
    Mainittakoon, että se huohotti hiukan jo aikoinaan dynosessioissa, kun nokkaa ajettiin sisään. Se vähän ihmetytti läsnäolijoita. Terve konehan sen pitäisi olla?

    Tein puristusmittaukset, joissa 5,7 ja 6 sylintereissä oli selkeästi alentuneet puristukset (4-7bar). Muissa pytyissä 13-15bar välimaasto. Ohivirtausmittari oli pahaksi onneksi paskana, mutta kampikammiossa oli selkeä suhina yhdessä sun toisessa pytyssä kun sylintereitä paineistettiin.

    Viikonloppuna otin koneen keulilta ja laitoin atomeiksi, ja sitä mukaa kun tyhjensin sylinterit mäntä kerrallaan, totesin todella erikoisen näyn:

    Jokaikisen männän alempi männänrengas oli poikki!

    Erityisen merkille pantavaa oli se, että suurimmassa osassa se oli poikki samalla tavalla, eli heti tuosta katkoksen jälkeen. Lisäksi ainakin parissa männässä tuo alempi rengas oli selkeästi jumissa hahlossaan, jopa niin tiukasti että ei lähtenyt perinteisesti männänrenkaan pätkällä kaivellen.

    [​IMG]

    Mun pitää kaivaa noiden männänrenkaiden kuitti jostain, niin saan tarkemmat speksit. Ekana tuli mieleeni, että männänrenkaat eivät olleet näille männille sopivat, mutta että vain alempi rengas...?

    Olisiko muita ajatuksia saati kokemuksia tällaisen taikuuden muodon ilmentymisestä?

     
    Muokattu: 25.10.2021
  2. Renkaissa joku laatuvirhe.
    Seuraava setti samaa kamaa voi olla parempi, seuraava taas ..... Semmosia ne on nykyään kun kaikki tulee jostain..

    Ei varmaankaan ole väljät uraan että tulisi tärinää?
     
  3. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Täydellisen tietämättömyyden suomalla varmuudella sanoisin seuraavaa: Männänrenkaan välys jos on liian pieni niin päät laajetessaan osuu yhteen ja kuulemma katkeaa läheltä katkosrakoa. Näin näytti kuvassa olevan? Taulukoissa mitä katellu näyttäs joillekin männille olevan kaikille renkaille eri välykset eli puristuksen 1 jotain, 2 sitten vähän isompi ja jotain öljyrenkaalle. Oliko näissä eri välykset puristus renkaille ja menikö niin? Erohan ei ole iso että vaikuttaako se? Kaikille männille ei edes ole mainittu eri välyksiä taulukoiden mukaan 1 ja 2 puristusrenkaalle. Aattelimpa vain….
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  4. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Totta, se kuulostaa järkeenkäypäiseltä teorialta, mutta muistelisin mitanneeni välyksen olevan ihan riittävissä toleransseissa - harmi etten mitta-arvoa älynnyt kirjata muistiin, mutta jonkinlainen etiäinen mulla olis, että rako olisi ollut 0,4-0,5mm luokkaa

    Mä vähän pöyhäisin lisää, ja käyttämäni renkaat ovat nämä Wisecot, joiden paksuus on 1/16", eli 1,58mm
    https://www.autoracing.fi/catalog/product/view/id/32011/s/wis4030h/category/9624/

    Mutta sitten taas noille männille suositellaan renkaan paksuudeksi 5/64" eli 1,98mm, joka on ruhtinaalliset 0,4 mm paksumpi kuin käyttämäni Wisecon renkaat!
    https://www.summitracing.com/parts/SLP-L2256F30

    Lieneeköhän tässä selkeä juurisyy ongelmaan, sillä Wisecon sivuilla männänrenkaan ja hahlon välinen klappi suositellaan olevan .001-.005" luokkaa (0,0254-0,127mm), kun minulla se on noin kolminkertainen. Enemmän klappia, enemmän liikettä ja siten rasitusta?
    http://blog.wiseco.com/ring-grooves

    Mut edelleen kiinnostaa, että miksi vain alimmat renkaat ovat poikki?
     
    Muokattu: 25.10.2021
  5. fenix

    fenix 3rd gear

    Oliko sylinterit porattu ylikokoon ennen kasausta?
    Tuskin tästä kyse, mutta joku teoria sekin.
    Sylintereissä kulumaa = pykälät ykk ja akk.
    Uudessa männässä alempi rengasura alempana kuin edellisessä männässä.
    Päittäisvälys tarkistettu sylinterin yläpäässä ja akk renkaan päät koskettanut toisiaan.
     
  6. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Sylintereitä ei porattu tuon remontin yhteydessä, vaan se oli tehty vuosia sitten aiemmin.
    Männät vaihtui tässä remontissa hypereuttisista männistä näihin takomäntiin, ja takomäntien compression height on kyllä eri kuin aiemmissa.

    Kuitenkaan sylintereissä ei tuntunut ainakaan sormituntumalla pykälää eikä silmämääräisesti tarkastellen ollut näkyvissä pahoja skraidujakaan. Mutta mittadataahan mulla ei kyllä ole osoittamaan tuota, että paljonko on eroa ykk ja akk:n välillä. Ihan hyvä pointti sinänsä, tosin näiden Wisecon renkaiden päittäisvälys oli muistikuvieni mukaan ihan reilu.
     
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Aika erikoista että niin väljät renkaat olivat jumissa, vai oliko ne vääntyneet niin kieroksi tai jotain?

    Vaurion syyksi varmaan riittää se että renkaat olivat yhtä kokoa liian kapeat.
     
  8. puna niska

    puna niska Gearhead

    On sulla ollut melkoinen rengasura välys.
    Ylempi ja alempi rengas on itellä ollut eri matskua.
    Harittaako minun silmät että toi alempi puristus rengas on väärinpäin, muistelisin että tommonen dykes rengas on tuo pikku ura alas päin.
    Siis jos ovat dykes tyypin rinkulat.
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Olet ihan oikeassa, sun silmät harittaa.
    Renkaat näyttäis olevan ihan tavalliset, ja kulumajäljestä päätellen oikein päin.
     
    puna niska tykkää tästä.
  10. puna niska

    puna niska Gearhead

    Tietäjät tietää!
    Hyvä että joku oikoo harhaisen hallusinaatiota
     
  11. puna niska

    puna niska Gearhead

    Varsinkin kun sekoitin napier renkaaseen.:wc::poff:
     
  12. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Joo, tätä ihmettelin kans. Pitää tutkia tarkemmin vielä niitä jumahtaneita.
    Yksi teoria oli, että ovat keränneet karstaa ja muuta paskaa, mutta etenkin 7. männässä jumitus oli niin raju, ettei renkaan pala noussut urasta edes kaivamalla. Se ei mun mielestä selity pelkällä epäpuhtaudella Mut suurimmassa osassa renkaat olivat ihan liikkuvaista sorttia
     
  13. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Voisko lämmöllä olla ollut vaikutusta?
    Ollut lähellä napata kiinni?
    Mulla tuli yhessä laakeri sarjassa eri kokoisia.
     

Kerro tästä muillekin!