Millä pyörä irti???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Ana67, 13.7.2014.

  1. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Vasta viime syksynähän se sitä tappeli :odeek:
     
  2. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Itse juhlistin tapahtumaa lauantaina, tietämättäni, Rouwan 35-vuotispäivien yhteydessä...

    Ja Mirkkukin on matkannut jo pihasta pois uusiin seikkailuihin vaihdettuani GM/DetroitDiesel vehkeeseen;).
     
    sdfsd, DX ja palontie tykkäävät tästä.
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Oks tykkivanteet?
     
  4. Ana67

    Ana67 Gearhead

    EI, alkuperäiset alut.
     
  5. f34

    f34 Double Gearhead

    Ootko jo kokeillut saatko niitä irti?
     
    Aake-cc, DX, ramman ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    :D:D:D
     
  7. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Tää palas mieleen..muistellaan vielä vanhainkodissakin tätä topickia
     
    Aake-cc ja palontie tykkäävät tästä.
  8. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Semisti vittuilua.:D Vaikka kyllä mäkin heti tiesin, mistä tapauksesta kyse, kun tän taas etusivulla näin. Mutta arvasin myöskin viestien luonteen.;)
     
    palontie ja Ana67 tykkäävät tästä.
  9. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Totta helvetis ku itte ne siihen laitoin... :D

    Alkuperäisessä aihiossahan oli kyseessä todella tiukalla, karvan liian pienellä, keskireiällä olevat tarvikevanteet.
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Karvan liian pieni reikä on naisessa hyvä, muttei vanteessa
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  11. Seejii

    Seejii Gearhead

    Jos ei ole kiirettä niin: Kääntää ajoneuvon hieman kyljelleen ja kaataa vanteen keskireiiän täyteen vettä. Jää tyrkkää laajetessaan vanteen irti navasta.
     
    KajS tykkää tästä.
  12. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    Kun mikään ulosvetäjä eikä tunkkikaan sopinut, niin rakentelin tuommoisen ulostyöntäjän.

    Tällä ei sitten ole tarkoitus hampaat irvessä vääntää, vaan tunto hyppysissä vanteen eri kohdista pikku hiljaa hivuttamalla. Irrotteluainetta sekä vanteeseen että isäntään niin jopa läks epätoivoinenkin vanne irti.

    [​IMG]

    Putki, kierretanko, pitkät mutterit ja prikat. Ihan yksinkertainen niin kuin minäkin.
    Lovet putken ja mutterin päässä jotka sopivat vanteen reunaan.

    [​IMG]

    Vähän kerralla, löysäys ja pyörän pyöräytys eri kohtaan jne. Pari minuuttia ja irtos.

    [​IMG]
     
    viikinki75, onoff road, Holley ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. urho3

    urho3 Gearhead

    Ke
    Kerrankin oikein hieno kuva. 10pistettä.
     
    viikinki75 ja Nikuzai tykkäävät tästä.
  14. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    Kiitos, kiitos!
    Laitan nuo pisteet tuohon takan reunukselle näkyviin :)
     
  15. urho3

    urho3 Gearhead

    On muuten renkaatkin laitettu ulkopuolen mukaan eikä copy pastella ole vaan monistettu. Tulee mieleen mun kiinalainen sorvi jonka ohjekirjassa hihnapyörä on 7kanttinen.
     
  16. valpas

    valpas Gearhead

    Vähän myöhässä herään tähän topiikkiin.....
    Kun lämpöä annetaan pyörään, niin se pitää antaa sinne kehälle, ei siihen napaan, koska kehä estää navan laajenemisen, ja kiristyy keskiöön vain entistä tiukempaan.
    Kun kehää lämmittää, niin se laajenee, ja puolat vetää keskiön isommaksi, ja aina lähtee, kun tekee sitkeesti. Kehän lämpiäminen ei tapahdu hetkessä.
    Lisäksi napaan voi laittaa kylmäspraytä, tai jotain muuta jäähdyttävää.

    Tuo pätee kaikkiin esim. hihna-, ja hammaspyöriin ja vastaaviin, jotka on krympillä kiinni että lämpö keskitetään kehälle, ei siihen napaan.
     
  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Minäpä tästä jo mainitsin aikanaan, mutta silloin tuli täystyrmäys että kehä ei vedä keskireikää isommaksi ja keskeltä lämmittäminen ei laajenna metallia siihen keskireikään jolloin se istuu vaan tiukemmin siihen napaan, eli olemme enemmistön äänellä väärässä


    Tosin väitin kanssa sitä et se toimii myös toisin päin, eli kehä ei laajene niin nopeasti kuin keskusta ehtisi sitä kiskoa eli keskireiän mun järjellä pitäis myös laajeta pakkasessa sen vuoksi et kehällä on enemmän materiaalia ja sen suhteellinen kutistuminen on pienempää kuin keskellä joka pakenee kehää kohden

    Mites sun mielestä?
     
  18. urho3

    urho3 Gearhead

    Sinähän väitit että se pakkanen vetää sitä keskireikää isommaksi joka oli väärä teoria.
     
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mun ajatus oli et se keskireikä pyrkii sitä isompaa massaa kohden ja kun aika oli talvea ja kumin poistaminen vanteelta ei ollut mahdollisuutena niin silloin mainitsin et isojen pakkasten aikaan kokeilee irroittaa sen

    Mut sanoppas miten pakkasella renkaat vuotaa herkemmin vanteen välistä vai supistuuko se kumi vähemmän kuin se vanne?
     
  20. urho3

    urho3 Gearhead

    No
    En tiedä ei mulla oo vuotanut renkaat,tosin eipä sitä ehkä niin vaan havannoi. Jospa se kumi menettää kimmoisuutensa pakkasella.
     

Kerro tästä muillekin!