Neekerintukalla puhdistettu pinta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Malibu'67, 27.7.2007.

  1. Malibu'67

    Malibu'67 Gearhead

    Eli sellaiseen kysymykseen olen miettinyt vastausta, että onko neekerintukalla puhdistettu peltipinta sopivan karhea maalattavaksi ilman lisäkarhennusta? Ei se ainakaan näyttäisi kiillottavan pintaa ja sen karhentaminen paperilla ei pinnan ulkonäköä suuremmin muuta... Joten noista voisi päätellä sen sopivan sellaisenaan maalattavaksi. Mutta nyt tarvittaisiin asiaa enemmän tuntevien mielipiteitä.
     
  2. kapa

    kapa 3rd gear

    asiaa sen enempää tuntevana, mutta mä oon ajanu epäkeskolla ja 120 paperilla kevyen tartunnan.
     
  3. kime2

    kime2 Gearhead

    Voihan siihen tosiaan ajaa hiukan tartuntaa,kuten kapa kirjoittikin!
     
  4. Malibu'67

    Malibu'67 Gearhead

    Pointti tässä oli se että tarviiko. Koska sen lisää karhentamisesta myötä tulee aika paljon lisätyötä pinnan epätasaisuuden yms. takia. Laiskana maalaisin mieluusti ilman karhennusta mutten maalin tarttumisen kustannuksella.
     
  5. Buddy

    Buddy 1st gear

    Afrohiuslaikan jäljiltä pelti on on tarpeeksi naarmuinen maalattavaksi, tai kitattavaksi! :wink:
     
  6. tero76

    tero76 1st gear

    Lainaampa piruuttani tätä topiccia..

    Millä nimellä ja minkä näköinen se ilmeisesti 3m neekerintukka on, jolla voi hioa kuulemma koko auton parilla neekerintukalla. Minulla nuo mustat ainakin häipyy lähes silmissä kun kulmahiomakoneella ajelen.
     
  7. Damned

    Damned Gearhead

    Ainakin halvimmat neekerintukat katoaa hetkessä. Merkkituotteet maksaa mutta kovuudessakin on eroa, kalliimman hyväksi. Paljon on myös kiinni käyttäjästä että miten äkkiä se laikka kuluu.
     
  8. samip

    samip 1st gear

    maalattavaksi somalilaikan jälki varmaankin käy sellaisenaan mutta kitin alle suositellaan 80:sen naarmua joten kittaamaan en lähtisi pintaa ennen sen karhentamista paperilla...
     
  9. surma erkki

    surma erkki 3rd gear

    Nimeä en muista, joku hiomalaikka sekin kai on, mut sellanen harmaa ja olikohan jopa 150mm halkaisija. Kouvolan Laakeri myy ainakin, eli ruuska group.Ja tietäähän sen kaikki, kun kysyy 3M:n neekerintukkaa :D

    Se maksaa muistaakseni reilun kympin kappale, mut kyllä kestääkin kulutusta, just torpan peltikattoa jyystin menemään tuollaisella...
     
  10. Karva

    Karva Gearhead

    Se on 3M laikka, mutta ei neekeri joka on musta, tämä versio jolla voi laskea pellin reunat, koko auton yms, ilman notta koko laikka tulee silmille, on väriltään harmaa, paljon kiinteämpi kuin neekeri, tahna-laikka kuten sitä kutsutaan, sitä saa liki kaikilta 3M tuotteiden kauppiailta.

    Suomen 3M nettisivuilta saa lisää tietoa, silloin kun ne sivut sattuu toimiin oikein, autotarvikkeet ja puhdistuslaikat ...

    Pinta joka pellille jää puhdistuslaikan jälkeen on liian kiiltävä, se on suoraan hyvä tinattavaksi, mutta ei maalattavaksi, jos siihen vetää maalin joka ei ole happo-pohjainen, ei pysy ainut mikä jää kiinni on happoväri. Omat himmelit joita ollaan putsattu, koko auto ottaa pari laikkaa, on kaikki kyllä karhennettu 100 tai 120 paperilla, ihan kevyesti käsin hiertäen, maalaamista varten, kun tarvii kitata, pinta on vedetty pyörivällä käsi koneella, 80 paperilla jotta on takuulla riittävän karkia kitin pitämiseksi, kitkapintaa näes. Peilissä ei pysy mikään karhennetussa taas mikä tahansa.

    Eikö suurin osa lähde, maalista käveleen, jos sitä pintaa ei putsaa kunnolla, jos sen hinkkaa puhdistuslaikalla, vaikka se pelti on puhdas ja kiiltävä on se silti täynnä pask, tinneri tai maalin ohenne kylpy, putsaaminen reilulla liemellä ajaa potaskan pois, likainen tai kiilloitettu pinta, eikä maali pysy missään.
     
  11. make_110

    make_110 3rd gear

    Sille neekerintukalle ois hyvä kierrosnopeuden säädöllä oleva rälläkkä koska se saa monesti liikaa runtua,oon pari kertaa räjäyttänyt laikan sormille kun on ollut liikaa kierroksia,nyt puhun niistä neekerintukista joissa on päällysvahvikkeena vain liima tms. esim.3M.
    Monella merkillä on kierrosnopeuden säädöllä oleva rälläkkiä,esim.Bosch,aeg yms.Halvemmilla merkkeilläkin on säädöllä olevia kuten IronHorsella.

    Iso neekerin tukka laikka kestää tosi pitkään ainakin tuommoisen kierrosnopeuden säädöllä olevan rälläkän kanssa.
    Testailin pikku alueen ajella autosta tolla laikalla viime v.loppuna ja lähti maali
    tosi nopeesti poes, ja pintakin näytti suht hyvältä.
     
  12. kanafarmari hh

    kanafarmari hh 1st gear

    yritin pirätellä ittiäni etten osallistuusi keskusteluhun mutta enhänmävoinu uskoosin että ensiksi se pitääs irrottaa ruumiista :D kova hankaaminen siinä varmasti on mutta onse ainaki asentehella poistettu maali :rotfl: tuata pitääs kokeelle
     
  13. lincci

    lincci Gearhead

    Ite oon hionut Mirkan neekerinpäänahalla parikin autoa ja siihen sitten epoksipohjamaali suoraan. Ja kyllä pysyy,jos kolahtaa niin pintamaali lähtee ja pohjamaali jää.Tietty rajansa silläkin ,jos peltii menee kaksinkerroin kurtttuun niin sitten jo pohjamaalikin halkeaa.
    Ja ite laitan AINA pohjamaalin ekaksi ja sitten vasta pakkelit ym maalit!
    Koska peltihän siellä ruostuu ja se täytyy suojata pohjamaalilla.Useimmat pakkelit imevät itseensä kosteutta ja sehän pistää pellin ruostumaan jos ne ovat peräkkäin.Tietty ns.metallikittiä voi käyttää suoraan pellille ,mutta se on aika työläs hiottava,ei sovellu lainkaan viimeistelyyn.
     
  14. 19Ford59

    19Ford59 Gearhead

    Tuolla myös sellaisia `tukkalaikkoja` jotka kiinnitetään karalla esim. porakoneeseen. Kestävät melko hyvin kunhan ei aja niitä kiinni teräviin kulmiin. Olen noilla Minin koria putsannut. Kokeilin myös 3M laikkoja mutta en juurikaan eroa huomannut muuten kun hinnassa. Itse ainakin hion korin hiomapaperilla ennen maalausta, sen verran kiiltävän ja mahdollisesti `likaisenkin` pinnan nuo jättää.
    http://www.laikat.com/kauppa/index.php/ ... e7d115b065
     
  15. olssi81

    olssi81 Gearhead

    Ei saa olla rasisti. Se on tummaiholaikka... :lol:
     
  16. kapa

    kapa 3rd gear

    tai tutummin pillunkarvalaikka :wink:
     
  17. tero76

    tero76 1st gear

    Olen nyt tuota karvan kuvailemaa laikkaa etsinyt, mutta huonolla menestyksellä. Kaikki kauppiaat tarjoaa ihan normaalia mustaa tai sinistä neekerintukkaa. Onko sinulla tuolle oikeata nimeä, että osaisi tilata. Tai kuvaa, linkkiä, edes jotakin mikä hommaa helpottaisi. Jotakin roloc-kiinnitteisiä ne on myös tarjonneet, mutta ei mulla sitä laitetta ole. Akkuporakoneella 1350 rpm tai sitten pikkurälläkän 10000 rpm.
     
  18. vemu

    vemu 1st gear

    Virallinen nimihän on "Kuusamon tussu". :rotfl:
     
  19. 19Ford59

    19Ford59 Gearhead

  20. Karva

    Karva Gearhead

    Kun tästä on ollunna aiemminkin puhetta ...

    http://rides.webshots.com/album/3999489 ... x?start=60

    Kolme viimeisintä kuvaa, tuon saa porakoneeseen kätevästi 3M kiinnitys sydeemillä paikalleen, ja kestää parin kymmenen neekerin verran, se on harvassa kun pääsee kehuun jotain tuotetta, ja tätähän pääsee, kokeilkaa itse, mitähän tuo maksaasi oliskos sen noin +/- 10 E, Kymessä myydään ainakin 3M myynti pisteissä ja paikallisessa Broman Group, hyvin varustellussa työ-tarvike liikeessä ...

    NIIN MUUTEN !!!

    Meinaas unehtua, ne rälläkkään tulevat, eli oliko tuo väriltään violetti, ei kestä mitään, sain juuri pari tuntia takaperin silmille ...

    Kaikkea pitää kokeilla, mutta tämä harmaa on notkia ja kumimainen, kiinteä eikä näje läpi niin kuin neekeri-laikasta, nyt on kokeiltu useammassa kohteessa niin rälläkkä version ja porakone version somali laikkoja, useissa väreissä, ainut johon voi luottaa on tämä harmaa, muita ei tähän pajaan sitten enään tule.

    Itte mie pien pyöritän sitä ihan tavallisella PORAKONEELLA, 3m tellingissä, jos jotain kertoo niin ko, kuvissa esiintynny vanha pask, Dodge on kahdella tollasella putsattu, kolmas laikka on tuo kuvissa esiintyvä, josta on sen pari centtiä laskettu pois. Niin juu ja tietysti jaarittelioille ja muille, onhan se koko auto toki ensin käsitelty nitro morssilla pariin otteeseen ja pesty paine pesurilla irto paska ja maalin rippeet pois, raaputeltu puukolla, muuten kaikki on hiottu ko, harmaalla - neekerillä, pakkelit, ruosteet ja kova potaska, maalin ripeet jne, normi neekereitä olis männy tonnin edestä, näitä harmaita ei, kyllä liian harvoin pääsee kehumaan mutta tämä on hyvä tuote, koskahan se alkaa haitata muiden laikojan myyntiä ...
     

Kerro tästä muillekin!