Nettiautosta bongattua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Rüsselsheim, 28.4.2006.

  1. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Onneksi vuodet tekee tehtävänsä, eli tämäntyyppiset asennevammadiktaattorit alkavat olla siirtyneet hautausmaalle. Loistava esimerkki muutaman vuoden takaa: Mercedes W124 ei kelvannut tuolla länsi suomen suunnassa museotarkastuksesta, koska: "periaatteen vuoksi ei näitä käyttöautomersuja museotarkastuksessa hyväksytä". Siinä oli hyvin ymmärretty Traficomin museotarkastajille antamat ohjeet. :odbiggrin: Ei ole tarkastajana enää kyseinen henkilö ja kyseinen autokin hyväksyttiin muualla. Olen huomannut, että todella paljon on parantunut museoajoneuvotarkastusten ammattitaito viimeisen 20 vuoden aikana. 90-luvulla sattui vielä paljon tämän tasoista perseilyä. Tosin nykyään menee joskus jo päinvastoin, eli aika huonokuntoisiakin autoja on viime vuosina hyväksytty.

    Siis samanlaisen voi vaihtaa, muttei siinä voi moottorin mallia vaihtaa jos museostatuksen haluaa. Esimerkkinä jos joku huudattaa moottoritiellä Ford Sierra 1.3:lla 110km/h jolloin kiertokanki tulisi lohkosta läpi, niin ei se oikein toimi, että asentaa siihen tilalle Cosworthin turbomoottorin ja vie sen sitten museotarkastukseen. Vaikkakin sekin kuuluu Sierran mallisarjaan. Mutta ei ole mitään ongelmaa laittaa toista 1,3 moottoria tilalle. Moottorin numeroilla ei ole käytännössä merkitystä, milloin se lohko on valettu, olkoot vaikka tehdasuusi jos niitä lohkoja joku vielä valmistaa. Tuskinpa 1985 Sierrassa jarrupalatkaan ovat enää vuoden 1985 tuotantoa. Ja aika vaikeaa olisi alkaa selvittelemään, milloin joku moottorilohko on valettu. Niitä "numbers matching" juttuja haluaa kyylätä vaan jotkut pussihousut autoa ostaessa, kuten minä, hah.
     
    Muokattu: 19.3.2021
    Peeaa tykkää tästä.
  2. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Perkele, eihän tää sama mittaillu aikoinaan erään Aspenin karvalankamattojen lankojen pituuksia. :wc:
     
  3. lucky74

    lucky74 3rd gear

    On aina niin ihailtavaa tämä maksimaalinen voiton tavoittelu. Tai vaihtoehtoisesti hemmetin kallis leima. Samasta laitteesta pyydettiin muutama viikko sitten 4300. Nyt kohtuullinen korotus uuden omistajan toimesta. 8900€...
    https://m.nettiauto.com/chevrolet/c10/12003443
     
  4. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

  5. malvasto

    malvasto 3rd gear

    Muokattu: 19.3.2021
    esmi ja Inlinee tykkäävät tästä.
  6. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Noh, kyllä ainakin noita museojenkkejä on vaikka kuinka, missä pellin alla oleva moottori löytyy sekä otteesta että on hyväksytty museotarkistuksessa vaikka se on isompi kuin kyseisessä yksilössä tehtaalta tullessa. Joku tarkistaja on sitte ollu huolimaton tai sitten se vaan on sallittua jollaki perusteella. Tai joku sitte junaillu asian jotenkin. Niin tai näin, niin itseä ei kiinnosta kyllä yhtään. Päinvastoin, toivon mukaan ei kenenkään museotarkistus jämähä siihen jos pellin alla on alkuperäistä isompi moottori ja auto muuten alustaltaan ja jarruiltaan laitettu moottorin vaatimaksi.

    Ja jos paljon olet museoautojen kanssa värkännyt, niin pitäisihän sinun tietää että kaikki kulutusosat saa museoautossa vaihtaa vaikka miljoonaan kertaan ja ne ei ole mitenkään tarkistuksen alaisena, ja ne saa jopa ihan luvalla päivittää paremmaksikin (valaistus, jarrut, turvavyöt jne.).
     
    Kowalski tykkää tästä.
  7. Peeaa

    Peeaa Gearhead

    Tuohon moottorinvaihtoasiaan törmäsin jokunen vuosi sitten. Aikomuksena oli museokatsastaa -66 Mustang HT, joka oli ollut kutosella alunperin, mutta päivitetty kaikilta osin kasitekniikalle. Jarrut, taka-akseli, pyörännavat jne. Tarkastajat saapuivat paikalla ja aluksi kehuivat auton kuntoa, kunnes tajusivat että se oli ollut kutoskoneinen alunperin. Se vesitti siis koko homman. En niellyt sitä aivan siltä istumalta ja selvittelin asiaa muualtakin, koska tiesin että tällaisia koneenvaihtoautoja on museorekisteröity aiemminkin. Kävi ilmi että joskus menneinä aikiona se oli ollut mahdollista, mutta säännöt muuttuneet myöhemmin niin, ettei se enää onnistu.
     
    Charger´69 tykkää tästä.
  8. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Noniin, tämä selittää asian. Onpa ollu kyllä tämäkin muutos taas melko persesuuntaan :(
     
    Peeaa tykkää tästä.
  9. -tl-

    -tl- Gearhead

    Tuon kutonen kasiksi näkee helposti vin numerosta, mutta kasi isommaksi kasiksi niin näkeekö sitä välttämättä mistään?
     
  10. tapsah

    tapsah 2nd gear

    o_O ^joka moottorille ja eri versiolle on oma koodi vin nummerossa...
     
  11. Peeaa

    Peeaa Gearhead

    Vai oliko niin, että siinä on valmistajakohtaisia eroja? Mulla olis hämärä muistikuva ettei esim GM-autojen VIN kerro konetta...
     
  12. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Muistikuvassasi on hämäryyttä. Kyllä 60 luvun full-size letukassa näkee vin numerosta onko L6 vai V8 mallisarjaa. Ja huom. sen näkee vain vin numerosta; korin trim tagissa on (aina) v8 numerot.
     
  13. tapsah

    tapsah 2nd gear

    mustangeistahan tuossa haastettiin, pätee muhinkin ainakin 60-luvun usa first on race day malleihin.. muista merkkilöistä en niin tiijä..fix or repair daily..Mostly Old Parts And Rust...hearthbreak of america..
     
  14. koivuhalko3

    koivuhalko3 3rd gear

    70 luvun alun Mopareissa ja Ford tuotteissa löytyy moottorit ja monikokurkkuinen kaasutin on vin numerosarjasta. Gm tuotteista ei.
     
    three hundred tykkää tästä.
  15. tapsah

    tapsah 2nd gear

    eikö kumminkin löydy se että oliko matkalaukulla vai v-8, vaatii tietty tulkitsemisen osaamista..ei vinistä mutta muista lätkistä..
     
  16. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Gm tuotteessa näkee vin numerosta onko kasilla vai kuutosella, esim 63 2dht Impala: 31847... on V8 ja 31747... on L6. Korissa/rungossa olevista lätkistä EI NÄE, että mikä V8 se on ( minkä kokoinen ja tehoinen). Ne tiedot on meistetty lohkon dekkitasoon ( mistä sitten koneistamo ne höylää pois epähuomiossa, ja samalla muuttui se hi-perf lohko tavalliseksi....).
    Tässä on yksi syy miksi esim jotain 70 454 SS Chevelleä tehdään klooneja, oikeasti et voi muusta nähdä kuin auton alkuperäisistä dokumenteista sen aitouden.
     
  17. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

  18. tapsah

    tapsah 2nd gear

    onhan nuita muitakin jutskia mistä voi piätellä org. moottorin esim bensalinja; koko ja miten se kulkee ja minne, kaikkea voi tietty muutella..monesta 348sta on tullut 409 liityven juurikin stanssiin lohkossa, ei toki täällä sarvikuonojen maassa..kai...
     
  19. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    348 vs 409 öljytikku on eri puolella ;)
     
    cdv70 tykkää tästä.
  20. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    En muista, Korialla teki tarkastuksia.
     

Kerro tästä muillekin!