Olds 350 vesipumppu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja FeV-8, 12.6.2019.

  1. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Vaihdoin tuossa ölyjkriisi ajan 350 koneen laakerivikaisen 455 tilalle, että pääsis tälle suvea ajeleen. No, vastustaa niin perkuleesti. Ostin toimivana tehokkaamman tieltä väistyneen koneen. Muttei se nyt ihan toimikkaan. Savuaa työntötangon reijistä, ja vesipumppu lorisee alareiästään. Kuuluisiko alareiässä olla mitään tilkettä vai onko se nyt sen merkki että pumppu entinen?





    Johtuisko tuo savu jumiutuneista männän/öljyrenkaista?

    Myyjän mukaan kone ollut lämpimässä kymmenkunta vuotta, ja aina välillä pyöritelty. Ja oli toimivana pois nostettu.
     
  2. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Vesipumppuhan on sökö. Pumpun akselin alapuolella oleva reikä on just "juorureikä" . Eli kertoo kun akselin stefa päästää liemet laakerin puolelle.
    Jotta kauppareisulle mars.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Hyvin todennäköistä, jos ehjänä jääny seisoon. Voivat irrota käytössä, kun kerran on kuivassa sisällä säilytetty. Vesipesu kaasarin kautta irrottelee kans juuttuneita aika hyvin, kun tollasilla parintonnin kierroksilla lorottelee limsapullollisen vettä kurkkuihin.
    Vesipumppu on kans varmaan juminu seisokissa ja eka liikautus rikko tiivisteen akselilta.
     
  4. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Noniin, loruuttelin vajaan litran vettä kaasarista, ja savuttelu väheni. Nyt vain iski taas takapakkia. Tässäkin koneessa öljynpaineet kylmänä ok. 25psi tyhjäkäynnillä. Kun käyttää lämpimäksi, näyttää mittari pyöreät 0. Kierroksilla saa nousemaan lähelle 20psi. Kone ei kolise eikä kalkata, joten voisko öljypumppu vain olla väljä.
    Koneen myyjä on varma, ettei alakerta ole väljä. Sihtikään ei voi olla tukossa, koska kylmänä antaa painetta.
    Mittari viime kesänä laitettu autometerin sport comp.
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Mittaa vielä mekaanisella mittarilla että pitää kutinsa toi lukema.
    Skeptisenä silti sanoisin että jotain ongelmaa on laakereissa noin matalilla paineilla, eikä pelkkä pumppu voi aiheuttaa noin huonoa öljynpainetta? Jos vaihdat pumppua niin käytä muutama laakeripukki auki ja tarkista laakerit.
     
  6. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Noniin, saatiin tämänkin koneen öljynpaine vika selville.

    Eilen aloin ottamaan ilta 8 aikoihin öljypohjaa pois, vaihtaakseni hv pumpun. Automaatin kanssa se varmaan onnistuisikin, mutta tämän manualin kanssa ei toivoakaan, vaikka nostin koneen niin ylös kun se nousi. Hetki mietiskelyä, novalta retroperjantai soimaan, ja vaihteistopalkki, laatikko, kardaani ym veks.
    Kello 2 yöllä mulla oli kone tallin lattialla, ja iskin sen pukkiin. Tässävaiheessa Luukkaisen Oku alkoi lopetella lähetystä, eikä minullakaan enään ollut paukkuja alkaa laakeripukkeja enään aukomaan.
    Tänään sitten mittasin välykset.
    Takimmaisen runkopukin eli vitosen välys ok. .0025" muut ei. 1 ja 2 pukki .003", käsittääkseni hylkyrajalla tämmöisessä vakio koneessa. 3pukki .004 ja 4pukki .005"

    Kylmänä sain porakoneellakin 20w50 öljyillä yli 4bar paineita, mutta kuumana 700rpm tyhjäkäynnillä vain 0,3bar. Ja nämä lukemat mitattu tarkalla mekaanisella mittarilla.

    Missään ei ollut glitteriä, ja laakerit hyvän näköiset, vain pieniä kulumajälkiä siellä täällä.

    Ilmeisesti kampura vain hioutuu ajanmittaan ohuemmaksi.

    Nyt mulla on sitten 2 laakerivikaista konetta, ja kesän ajelut harrasteautolla voi unohtaa.
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Miltäs avattu öljypumppu näytti...?
    Katteles saako siihen koneeseen .001 alikokolaakereita. Kesäajelut vois onnistua useempanakin kesänä hyvällä pumpulla ja pikkasen alikokosilla laakereilla...
     
  8. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Joo, isolohkoon olisi saatavilla, mutta pikkulohkoon en ainakaan vielä ole löytänyt. Jos joku löytää, niin linkkiä/vinkkiä tänne, tai mulle yv:nä.

    Öljypumppua en edes avannut, otin sattumalta ekana 4 pukin auki, ja kun plastigage näytti 0.005" kiinnostus öljypumppuun loppui samantien.
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Eikä se 0,3bar kuumana tyhjäkäynnillä nyt mikään maailmanloppu olis ollu. Sellasilla koneilla on ajeltu vaikka mitä tässä maailmassa...
     
  10. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    No juu, muttei tuolla paineella enään vipoille asti öljy nouse, tyhjäkäynnillä kruisailu syö äkkiä vipat.

    Ei enään jaksaisi neljättä kertaa kuukauden sisällä tehdä tuota koneenvaihto rumbaa. Varsinkaan kun ei ole autonosturia...:(
     
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Sullahan on siellä sellaset reippaat racing-välykset, hi-volume pumppu vaan paikalleen ja 20/50 öljyt niin matka jatkuu.
    Veivien laakerit kuitenkin syytä kattella myös.
     
    Jussi289 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!