oldsmobile 455 kunnostus/viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sauli, 20.5.2011.

  1. sauli

    sauli 1st gear

    noniin, nyt on lopultakin kone saatu haalattua kotosalle kuukauden aikomisien jälkeen.

    laitan tähän nyt mitä toistaiseksi tiedän koneesta

    - 396 021 Fa koodi löytyi eli olisi vuosilta ´72 - ´76, 1 sytytystulpan alta löytyi koodi 33M369986. eli oisko se sitte ´73. mitä tästä voidaan päätellä?

    - on ilmeisesti ainakin laakerivikainen, myyjän mukaan kadotti öljynpaineet ja kolisti

    - nyt otetaan kaikki mahdolliset neuvot ja ohjeet vastaan, onko jotain tiettyjä juttuja konetta purkaessa mihin pitää kiinnittää huomiota ym.

    - jos sen tehotavoitteen heittäisi 400hp, tulisi hyväkäytöksinen ja luotettava kone. kaupungilla cruisailuun ja matka ajossahan on vaan turvallisuus kysymys kun pääset pölli autosta ripeästi ohi. kohtuudella saisi mennä konttorilla päästötestistäkin läpi. minkälaisilla osilla kannattaisi kasata? peltisarjat ja edelbrock performer imusarja löytyy jo tällä hetkellä.

    kampiakseli ja kannet ovat varmaan mulle se isoin kysymysmerkki, onko näihin saatavilla alikoon laakereita jos akselia joutuu hiomaan? äkkiä googlaamalla taitaa uusiakin akseleita olla saatavilla eikä se ole pois suljettua ollenkaan että kaikki liikkuvat tulee alakertaan uusia.

    koitan saada tämän illan aikana ainaki kannet irti koneesta ja laittelen sitten illemmalla lisää juttua miltä alkaa näyttämään.

    heittäkää vaikka linkkejä juttuihin/projekteihin mihin kannattaa tutustua
     
  2. magenta

    magenta 2nd gear

  3. sauli

    sauli 1st gear

    ok. kiitoksia vinkeistä

    sain tänään konetta purettua lisää ja sieltähän paljastuikin kampiakselin 1 ja 2 pytyn kaulalta laakeriliuskaa päällekkäin/poikittain yms. tuntu ettei saa kiertokankeakaan suosiolla irti.. oikeastaan kaikki laakerit näytti täysin loppuun kuluneilta. tuossa 1 ja 2 kaulalla aivan selvästi nähtävissä kulumaa varmaan milli, olikohan se totaali moro tuolle akselille? männät kai ne näyttivät aivan ehjiltä paitsi helmojen kohdalla selviä naarmuja ainakin kakkos männässä, muut ovat vielä pytyissä kun tuli jo kotia vähän kiire niin jätän huomisellekkin jotain. otin pari kuvaakin mutta pitää vielä opetella niitä tänne laittelemaan. :)

    jos huomenna vielä hipistelisi ja putsailisi osia ja lastaan sitte lohkon ja kampuran ainakin koneistamolle niin tottapa ne siellä antavat sitten lopullisen tuomion kuhan ovat mittailleet

    http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Olds-455 ... 4cf70844e8

    sorry linkki hirviö mutta männät ovat ainakin päälyosaltaan tämän näköiset, ovatkohan nuo vakiot vai jotain muuta?
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kampura kannattaa mitata tarkkaan, kun 0.040 laakerit on hiinä ja hiinä jos on millin verran kulahtanut.
    Männiksi laittaisin tollaset [​IMG]
    Sitten muuttaa open champer palotilat closed tyyppisiksi höyläämällä niin paljon pois että palotilaan tulee suoraa pintaa paljealuetta varten!
    Joku ~270-280° nenu ja vaikka RPM tyyppinen imari, niin toi 400 kaakkia pitäis löytymän. Ja dekkitaso nollaan.

    Niin ja orkkis männissä on tollanen monttu.
     
    MRvinopenkki tykkää tästä.
  5. sauli

    sauli 1st gear

    okei, ovatko nuo nämä?
    http://www.summitracing.com/parts/PBP-14476-030/

    kävin äsken kattelemassa kansia vielä ja niissä on tuo tasainen alue palotilassa joka tuntuu olevan samassa tasossa kannen tiivistepinnan kanssa.
    onkohan nuo sitten joskus jo höylätty vai enkö vain tajunnut mitä tarkoitit :poff:
    koetan tässä googletella ja lueskella kaikki topikit läpi mitä vaan löydän aiheesta niin eiköhän ne asiat ala pikkuhiljaa selviämään, vielä on auton vahauskin vähän kesken ja illalla käyn taas alakerran osia ihmettelemässä ja putsailemassa
     
  6. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

    Summitilta löytyy uusia kampirautojakin jos sellaselle tulee tarvetta!
     
  7. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jos on tarvetta, niin mulla on muistaakseni kaksi sarjaa 0.040 alikoon kiertokangenlaakereita isolohko Oldsiin. Ainakin yksi 8kpl sarja löytyy. Myyn mielelläni poistomyyntihinnalla ettei mene roskiin seuraavan tallisiivouksen yhteydessä.
     
    MRvinopenkki tykkää tästä.
  8. sauli

    sauli 1st gear

    tottakai voin ne sulta ostaa pois jos vain riittävät.. tehinki pientä ennakko virtuaali ostoslistaa jossa ois ollu uus kampi, kanget, männät, laakerit ja nokka nostajineen. reilu 2000 dollaria laskin niiden hinnaksi jota en kyllä pietä pahana..

    nokka akselia kävin äsken kyyläämässä ja siitä löysin tämmöset merkinnät
    - crane hit-282-nc 80 2

    ei tainnu ihan vakio aksila olla
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Se on ollut jo sellainen 400kaakin kone.
    Kattoos kansien kirjain niin ihmetellään mitkä ne on!
     
  10. sauli

    sauli 1st gear

    kansista löysin nurkista päätimmäisten tulppien vierestä aika isot kirjaimet joka toisessa on C ja toisessa G, nuitako kirjaimia tarkoitat?

    lisäksi pienempiä kirjaimia molemmista, cfd keskemmällä kantta.

    niin tosiaan motti on menossa -85 custom cruiserin keulille, perävälitystä en osaa tähän nyt heittää mutta eiköhän sekin vielä selviä.

    öljypumpun kans puljasin eilen, käytin osissa ja putsailun/pienen öljyämisen jälkeen löin takaisin kasaan. rattaissa eikä siinä kotelossa näkynyt mitään isompia naarmuja, käytön jälkiä tottakai niissä oli esim. kannen pohjasta näki selvästi rattaitten jättämät "ympyrät"

    kokeilin käsin pyöritellä sitä jonku aikaa ja niinhän se alkoi tökkimään satunnaisesti ja lopussa meni jo niin jumiin ettei sormilla jaksanut pyöräyttää ennenku otti vähän pakkia, liekkö oljyn puutetta vai mitä mutta uuen pumpun laitan siihen jokatapauksessa. pumpun sisältä muuten löytyi jotain pienen pieniä kuparin värisiä metalli hiluja sekä imusihdistä melkoinen möhkäle silikoonia, mistähän nuo lie kulkeutuneet.
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Toi "C" kansi on 425 koneesta ja "G" -71 455 koneesta :eek: .
     
    MRvinopenkki tykkää tästä.
  12. sauli

    sauli 1st gear

    niimpä tietenki, tätä vähän pelkäsinki että ovat eriparia ku eri kirjaimet niissä. mutta mitä käytännön eroa niissä pitäisi olla? kuiten näin silmämääräisesti katteltuna näyttävät samanlaisilta, häätyy kyllä nyt laitella niitä kuvia muillekki nähtäväksi illan aikana. ja kattella niitä kansia tarkemmin!

    nnoh, huomenna vien lohkon ja kampiakselin polar moottoriin rovaniemelle että mittaavat ainaki pytyt että mitä ne on
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Noi "C" kannet kuulemma virtaa parhaiten noista, joten jotain eroa on. Tossa 455 kannessa voi olla isommat venat, oletko mitannu niitä?
     
  14. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Asiaa sivuten, oman 425cid porattiin seuraavaan ylikokoon ja koottiin viriosista, kun orkkiksia oli hankala löytää.. -Kyllä lähtee.... 8)
     
  15. sauli

    sauli 1st gear

    en oo mitannu vielä venttiileitä ollenkaan, kävin perjantaina ostamassa työntömitan sitä varten. pako ja imukanavia tuossa ohimennen mittailin niin niissä ei ollu ku millin heittoja ihan satunnaisesti (viivottimella mittasin :rotfl:)

    viikonloppu meni mökillä ja töissäkin pitää välillä kulkea niin loppuviikosta varmaan jaksan touhuta motin kans taas lisää. koneistamolla kovasti ihmettelivät että mitkä mahtaa olla stanumitat kampiakselissa ja sylintereissä, koittanu tässä googletella eikä mistään tärppää. jos jollaki on tiedossa niin ois kiva ku heittäs tähän ne :)

    muoks. isku 4.25-poraus 4.127, tälläistä bongasin pika haulla. pitävätkö paikkaansa?
     
  16. JC5IEDM

    JC5IEDM 3rd gear

  17. jevman

    jevman 1st gear

    kirjan mukaan olds 455 olisi
    poraus 4.125"
    isku 4.250"
    runkolaakerit 3.00"
    kk laakerit 2.50"
     
  18. sauli

    sauli 1st gear

    kiitoksia vain tästä, mitat selvisivätkin. pytyt oli porattu muistaakseni 030 ylikokoon joskus ja kampiakseli on kans aikoinaan hiottu eli siitä ei tule enää kalua.

    lohko menisi hoonaamalla ja muuten alakerran osat ovat käyttökelpoista tavaraa joten sitä kampiakselia jää vain uupumaan tämä homma toistaiseksi. heitin ostoilmoituksen tälle foorumille jos vaikka jollain sattuisi olemaan, jos ei muualta saa niin kai se häätyy summitilta sitte tilata mutta katsellaan tässä vielä
     
  19. sauli

    sauli 1st gear

    nonni. osat makasivat vaatimattomat 5kk koneistamolla ennenkuin sain hakea ne pois. kone tulee uusilla laakereilla ja renkailla alakerta muutenkin vakiohiluilla. tänä iltana koitan saada kampikoneiston ja ö-pumpun kasattua paikoilleen kun männät valmiiksi ovat jo pytyissä.

    pieni kysymys jakopäästä, crane cams merkkinen nokka akseli. hain tuossa juuri matkahuollosta us-partsilta tilaamani rullaketju? jakopään(kettinki&rattaat)

    ainakin näin silmillä katottuna nokka akselin ratas ei passaisi paikoilleen nokkaan, asia varmistuu tuossa illemmalla kun lähen sovittelemaan.

    jos ei käy nbiin saako mistään hommattua crane merkkisiä osia vai sovellanko tuosta paketista vain tuon kammen rattaan ja kettingin?
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei voi sotkea rullakettingin osia tavis tsydeemin kanssa! Mikäs siinä nokkarattaassa mättää?
     

Kerro tästä muillekin!