Olipa kerran.... johtokunta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja DS 325, 21.5.2011.

  1. patukaplas

    patukaplas 1st gear

    Niin heitin tuolla aiemmin sen idean tallin siirtämisestä pois helsingin alueelta, ja koska idea on saanut jonkin verran kannatusta, miettikää tukikohdan paikaksi vaikka Tampereen ympäristöä?
    Uskoisin että Tampereen seudulta voisi hyvinkin löytyä uutta verta toimitsija tehtäviin ja samalla se olisi kohtuu keskellä Motoparkkia ja Alastaroa, ja olisihan siltä huomattavasti lyhyemmät etäisyydet muillekin radoille...

    Jokin toimisto toki voi olla hyvinkin Helsingissä jossa kokoukset ja arkistointi voisi olla.

    Mutta ehkä päätös on kuitenkin enemmän tahtokysymys niin jätän idean roikkumaan...
     
  2. gremlin

    gremlin Gearhead

    Hyvaa pointtia asiaan Mikkikselta. Suurin osa toimareista on tosiaan paakaupunkiseudulta.
    Jos nyt pikkusen viela leikitaan ajatuksella niin voisiko noita paakaupuki seudun isoja vuokrakuluja jotenkin pienentaa niin auttaisiko asiaa jos olisi 2 varastoa?
    Mahdollisen kakkosvaraston sijainti olisi esim. Alastaro/Sakyla/Loimaa, ja siella sijaitsisi se kalusto mita ei nyt ihan pakosti huoltotarpeen takia tarttisi laahata joka tapahtuman jalkeen paakonttorille. Ja varsinkin talviaikana on aika jarjetonta seisottaa laitteita kalliissa hallissa kun halvemmallakin paasisi.
    Myoskin varmasti olisi halvempaa/helpompaa/nopeempaa ajattaa henkilo-/pakettiautolla porukkaa kisoisiin ja sielta poijes.
    Silla rahalla mika saastyisi pelkastaan tilavuokrista riittaisi hyvinkin kuittaamaan matkakuluja niille henkiloille jotka ''joutuisivat'' syysta tai toisesta suorittamaan ylimaaraisia vierailuita kakkosvarastolla.
    Veikkaisin kohtuullisen tilan noilta alueilta maksavan 2-3e nelio, ja olikos se vajaa 9e nykyisen/tulevan tilan vuokra?
    Jos ottaisi 300m2 maakunnasta niin silla jaisi 2ke kintaalla saastoon, siis kuukaudessa! Reilun pari kymppia vuodessa!!!
     
  3. supo

    supo Double Gearhead

    Tervehdys,huomasiko kukaan että ajettiin jo ensimmäinen kesän SM-osakilpailu Motoparkissa jossa ajettiin perjantaina harjoituspäivä ja siihen perään kisat!!!Oli hienoa todeta kilpailijana että kun tulin torstaina paikalle niin ahkera FHRA:n porukka oli hieronut rataa hienoon kuntoon ja pääsimme vetämään radalle jo perjantaina hienosti isoa kovaa!!Pieni tauko lähtökuusen takia mutta oli hyvä että se oli perjantaina ja sen saivat kuntoon hienosti!!Oli hienoa että pääsimme testaamaan kalustoa kunnon olosuhteissa.Viikonloppuna kävivät myös muutama Pro teami kokeilemassa ja ainakin yhdelle 60 jalan uusi ennätys niin ratahan oli kunnossa.Kilpailijoita oli ennätysmäärä ja toivotaan että vauriot joita tuli joillekin saavat korjattua ja ovat radalla Alastarolla seuraavassa kisassa.Kiitos kaikille jotka ajoitte sekä kisan kaikki puuhaihmiset jotka teitte meille kilpaijlijoille kisan puitteet!!!Toivotaan että Puuhaihmiset jaksaa painaa kaikesta huolimatta nimittäin hienoa vetää kisaa kun rata ja muut hommat pelaa!!!Terv:Spet 1937 Ps.En tiijä onko tämä kallista kun tiällä männöö vain ihan kaikki rahat mutta ei valiteta kun tätä halutaan!!!!
     
  4. Fe

    Fe 1st gear

    Jep, hienoa että porukka jaksaa painaa kisojen eteen duunia. Kiva oli ajaa kolme päivää putkeen!

    Mutta jotta näitä hienoja tapahtumia saataisiin tehtyä, pitäisi mun mielestä miettiä kulujakin. Jos ei nyt tuota varastoa siirretä tonne Alastaro Virtasalmi akselille, niin pitäisikö kuitenkin harkita esimerkiksi Tuusula-Nurmijärvi-Klaukkala-Sipoo akselille. Matkaa ei stadista tule kuitenkaan yli puolta tuntia ja vuokrahinnat varmasti halvemmat kuin Espoossa...
     
  5. simppas

    simppas 1st gear

    Oishan se tietysti halvempaa ja helpompaa kuljettaa jengiä yhdellä tai kahdella pikkubussilla. Tässäkin on se ongelma, et jengiä saapuu ja poistuu"pelipaikalle/pelipaikalta" eri aikoihin ja eri päivinä. Vähän hankalaksi menee saada kaikki samaan aikaan, samana päivänä. Tämän tietää jokainen työssäkävijä. Eikä kaikki aina saa natsaamaan omia lomiaan niin kuin itse toivoisi/haluaisi/tahtoisi.

    Sitten noista varastoista..
    Tulisiko se sitten kuitenkaan loppupeleissä halvemmaksi jos olisi kaksi varastoa? Ehkä itse varastotila olisi edullinen pk-seudun ulkopuolella.. Mutta tuleehan lisäkustannuksia esim. vedestä, siivouksesta, lämmityksestä ja vartioinnista..jne.
    Ja kuitenkin kalustoa silti siirrettäisiin paikasta A, paikkaan B ja toisinpäin. Eli kahdet vuokrat? Mahdollisesti tuplaten enemmän vielä kilometrejä korjaamaan kalustoa tai talkoisiin osallistumista?
     
  6. pontso

    pontso Gearhead

    pitääkö sitä kalustoo joka kisan välis korjata ?? noilla kilometreillä ??ymärsikö oikein että talkooväki kulkee kisoihin omilla kulkuneuvoilla ja eivät voi kulkee kimpa kyydeillä . :eek: silloinhan se on ihan sama missä se varasto sijaitsee kun siirrettävää kalustoo on vähän niin kaluston siirtomiehet voi kulkee kimpakyydillä ??? mut jos siel tallil pitää olla joka viikonloppu päsmäämäs ja kaivaa nenää niin eihän siitä tuu mitään :wc: :wc: :wc: :wc:
     
  7. Harald

    Harald 1st gear

    Näin on asiat.Täältä Sipoosta/ Nikkilästä löytyy kyllä vuokratiloja moneen eri käyttöön.Ja varmasti on hintataso toinen kuin Espoossa.Löytyy uutta sekä vanhaa.Mutta sillehän ei voi mitään jos vaatimuksena on että pääkaupunkiseutu,en vaan ymmärrä miksi ?
     
  8. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mä tavallaan ymmärrän kyllä. Siellä on johtokunnassa amatöörejä luottamustoimessa jotka tekevät sitä pyyteettömästi ilman palkkaa vapaa-aikaansa uhraten kuten toimitsijat ym. On silläkin oma itseisarvonsa, että edes jotkut asiat toimivat ilman, että niistä tarvii yöuniaan tai terveyttään menettää, mä luulen, että kynnys muutosten tekemiseen tätä kautta ei ehkä oo ihan matala. Lisäks on tietty parempi tilanne se, et joku vetää vaikka 50000 sekeliä ohi niin, että yhdistykselle jää vieläsaman verran kuin se, et nussii pilkkua,ei tavoittele omaa atuaan mut hoita bisneksen sen verran huonommin et ollaan tappiolla. Toi edelläkirjotettu on vain puhdasta spekulaatiota, mut tota kautta mä voisin sen ymmärtää. Mut nähdään syyskokouksessa, siellä on paikkoja jaossa jos haluaa muutosta lähteä tekemään, sinne ovat tervetulleita niin Harald kuin muutkin.
     
  9. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Hyvä juttu, että asiallista keskustelua asiasta on käyty. Mielestäni johtokunnalla on tässä pohtimisen paikka. Eikä toi pelkkä varaston paikka ja koko ole se ongelma. Pidetään se varasto missä tahansa on se äärimmäisen tärkeä kaluston kunnossapidon ja tavaroiden säilymisen takia. Enemmän mua huolestuttaa toi toimiston järjetön koko, eli noin 300 neliötä 3-4lle henkilölle. Toisaalta saahan toi toimitusjohtajamme tuolla omistamassaan kohteessa työhuoneen sekä omalle firmalleen, että myös FHRAn käyttöön. Josko hän tuolla olisi edes hiukan enemmän paikalla hoitamassa FHRAn asioita.

    Ton Vesan valitsemisessa mua eniten häiritsi se tosiasia, ettei hän omien sanojensa mukaan "jaksa kiinnostua koko ajan FHRAn asioihin". Jos kaveri tekee töitään silloin tällöin yhdistyksen hyväksi, niin olisiko ollut kuitenkin parempi ottaa hänen tilelleen henkilö joka keskittyy 100% FHRAn tilanteeseen. En nyt tässä moiti ketään, mutta pohdiskelen asiaa muidenkin tietoon ja ajatuksiin. Toi kuitenkin oli yksi niistä kynnyskysymyksistä, miksi mä jouduin tehtäväni yhdistyksessä jättämään.

    Ilmeisesti valita on nyt todennäköisesti tehty, tosin siitä ei mitään yllättäen ole tiedotettu, mutta silti toivotaan, että uusi johtoryhmä osaa asiansa ja johtaa FHRAn kohti paremmpaa tulevaisuutta. Sen ajan mitä mä johtiksssa ehdin olla huomasin kyllä, että sen jäsenet pyrkivät parhaansa mukaan edistämään yhdistyksen etua ja pärjäämistä. Johtiksen jäsenille nostan hatun päästä kaikesta työstään mitä he FHRAn eteen tekevät. Mun mielestä he tekivät yhden radkaalin virheen ja päätöksen, jonka takia mä tänne näitä kirjoittelen. Muuten johtokuntamme toimii kyllä asianmukaisen mallikkaasti.
     
  10. simppas

    simppas 1st gear

    Talkooväki kulkee kimppakyydeillä.
     
  11. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Vihjeeksi hyvät ystävät: Älkää koskaan aliarvioiko talkooväen merkitystä tämän lajin kehitykseen. Ilman heittä me oltais kusessa :soosoo:

    Kumma juttu muuten, ettei Vesa oo vastannut hänelle heitettyyn suoraan kysymykseen. Samoin ihmettelen, ettei johtokunnan jäsenten taholta ole tullut minkäänlaista vastinetta. :eek:
     
  12. triniemi

    triniemi Gearhead

    Ei kai talkooväkeä tässä kukaan oo arvostellu ja kaikki ymmärtää, että vastikkeetonta työtä lähes kaikki tekevät lajin eteen, myös johtokunnassa.Eri asia tietysti palkkaa nauttivat henkilöt, heiltä voi vaatiakin enemmän. Enemmän tässä kai on kyse kyseenalaisista kustannuksista, joista ainakin osa siirtyy aina yleisön ja kilpailijoiden niskaan.

    Mä oon suomalaisessa pörssiyrityksessä töissä (ainakin vielä toistaseksi) ja kyllä meillä kilpailutetaan suorastaan verissä päin kaikki ja säästömoodi edelleen päällä vaikka isoin laman pohja kai piti olla jo. On kyllä tuottanut tulostakin ja nimenomaan pitkällä tähtäimellä. Toivon, että myös FHRA:n johtohenkilöillä pysyy ja jalat maassa, kustannukset kurissa, mutta silti kai kasvua pitäis aina hakea. En mä sano että se jotenkin helppoa olis, mutta kyllä näistä kaikille tärkeistä asioista pitää silti pystyä julkisestikin keskustelemaan. Erittäin hyvä, että Vesa Raiski selvitti joitain avainkysymyksiä nimenomaan tällä palstalla ja julkisesti. Ei varmaan ollu ensimmäinen eikä varmaan viimenenkään kerta.
     
  13. BBC

    BBC Guest

    FHRA

    Vesa, jää pois johtajan pallilta ja anna johtokunnan etsiä siihen toinen henkilö, sitten nähdään mihinpäin FHRA:n toiminta kallistuu.

    Vesa tehnyt kovan työn ja hommannut kaikki nuo 2000luvun sponssihommat jne jne. ja olihan sitä velkaa helvetisti ennen hänen aikaansa. Siellä saa johtokunnassa olla ketä vain mutta jonkun on hommattava sopimuksia ja kuvioita. No, kukaan ei arvosta niitä ja varsinkaan jos on oman firman piikkiin tankkauttanu FHRA:n kalustoa aika isolla summalla, antanu oman rekkansa ilmaiseksi käyttöön vuosiksi,....

    Ei muuta ku uus mies pystymetästä hommaamaan samat rahat ja diilit ja katsotaan sitten mikä on tilanne. Vuokramenot ovat suuret mutta se keskustan "göstatoimisto" oli kyllä aivan ihme juttu. Sikakallis ja semmosta FHRA ei tarvi. Kaluston paikka pitää olla ja semmoinen mikä on mielekäs ilmaiseksi töitä tekevälle henkilöstölle eli kaikille niille jotka pyörittävät käytännön juttuja radalla ja väliaikoina tukikohdassa.

    Minua on aina eniten ihmetyttänyt kaikki Suojatyöpaikat. FHRA on joidenkin ihmisten osalta semmoinen (en nyt tarkoita vesaa) ja eikö nämä asiat pitäisi saada kuntoon? samoin jotkut eivät millään tajua erota/jäädä pois johtokunnasta vaan siellä on samoja joo joo-naamoja ollut aika pitkään, tosin kaikkia miellyttäviä peräsähiihtäjiä tarvitaan aina,...

    Itse jäin pois johtiksesta kun Eräät etelämiehet pistivät katuautosäännöt uusiksi (tuli 480cid raja jne jne) ja kaikki näki mitä sen jälkeen tapahtui.
    Siihen asti oli kisaajia luokat pullollaan,..... Ei auttanut johtiksen kokouksessa n.200nimen adressi, jossa oli 90% katukisakuskeista ja loput heidän mekaanikkojaan. Sääntömuutoshan tuommosissa ryhmissä on hyvä keino päästä ajamaan palkinnoista jos ei muuten pärjää,...

    Minä ajoin 750-800km per kokous aina omilla rahoillani, olin FHRA:n ratatalkoissa ennen kisoja (joskus 4pvä ennen) jne ja homma toimi samalla lailla kuin nykyään toimitsijoillakin eli talkoita ruokapalkalla.



    Aulis
     
  14. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Re: FHRA



    Täysin samaa mieltä.

    Tosin taitaa olla jo myöhäistä, kun valinta on tehty. Nyt mennään Vesan johdolla maailman tappiin ja toivotetaan hänelle onnea tehtävässään.
     
  15. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Re: FHRA

    Tästä vois kai olla erimieltä. Kyllä se aloite tuli FHRAlta ja sen katsastustoimesta :soosoo:

    Sitäpaitsi noi katuryhmät elävät elämänsä kukoistusta ja kilpailijoiden määrä senkun kasvaa. Nykyään jopa huomattavasti nopeampia aikoja kuin tuolloin. Mikä siis on mennyt vikaan :eek:
     
  16. SC 285

    SC 285 1st gear

    Re: FHRA

    Menee jo ot:ksi mutta -96 finaaleissa olin C:ssä muistaakseni lajittelun 21.
    Olikos niitä C:n autoja nyt 3... Toi kyseinen kuutiotuumaraja ei nyt juuri tota koske, mutta ajattelin vaan tota kukoistusta... :odroll:
     
  17. transport01

    transport01 3rd gear

    Jotenkin tuntuu tämän ketjun perusteella, että johtokunta yllätettiin housut kintuissa. Eli kun irtisanoutumisella annettiin johtokunnalle mahdollisuus hoitaa asiat parhaaksi katsomallaan tavalla, kilpailuttamalla asia markkinavoimien ehdoilla, niin takki oli pakko kääntää, ettei tule oiken kunnolla turpaan taloudellisesti. ts ilmaisen sponnssauksen loppuminen ja sen arvo selvisi vasta sen jälkeen, kun luvut oli edessä.

    Jos kynnyskysymys oli Vesan hintojen huima nosto, niin kai se johtokunta / uusi toimari olisi voinut hankkia ne joltain halvemmalla? tarjoavalta taholta. Eikä tuo neliöhinta uudesta hallista miltään kovalta kuulosta, pikemminkin halvalta. Tuollaisen tilojen pilkkomisen / yhteen paikkaan keskittämisen kesken on aina monta puolta. Pilkkomisessa on usein aika paljon muita kustannuseriä, joita ei tule heti ajatelleeksi.

    Jos olisin ollut Vesan tilanteessa, niin tottakai hintalappu työlle nousee, jos uusiksi pyydetään hommiin. Ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa. Kyllähän minäkin olisin ko tilanteessa vaatinut ehdoksi paluulle oikeutta pistää henkilökunta haluamaani uskoon, jos tietäisin, että henkilökunta rassaisi tapojani toimia.

    Tuo oppositiosta johtamisen tehokkuus oli aika hyvä vertaus. Itsellä ei ole tullut kertaakaan mieleen lähteä lätkimään hallituksesta, jos oma kanta ei voita. Aina olen nähnyt paremmaksi jatkaa ja keskustella asiat auki. Tarvittaessa toki voi vaatia maininnat pöytäkirjaan, ettei tule omaan turpaan.

    Toisaalta ymmärrän kyllä eron, enkä halua siitä eronneita moittia.

    Jos on sitä mieltä, ettei pysty jatkossa hyvässä hengessä viemään asioita eteenpäin, niin on parempi tehdä Soinit ja jättää asiat niiden hoidettavaksi, jotka sen mielestään paremmin osaa.

    Näin puhtaasti sivusta seuranneena jäi jotenkin sellainen olo, että vaihtoehdot oli, joko
    a) Nyt tapahtunut "siivous"
    b) Vaihtoehtoinen siivous, jossa toimistusjohtajan lisäksi hänen uudelleenpalkkausta ehdottaneiden henkilöiden eroaminen johtokunnasta.

    Jokainen voi päissänsä miettiä onko nyt syytä kutsua pikapikaa ylimääräinen kokous koolle, jossa asia käsitellään ja tarvittaessa valitaan uusi hallinto. Ennen koolle kutsumista pitäisi kuitenkin olla selvillä, ketkä ovat valmiita ja millä ehdoilla viemään asioita eteenpäin, jotta osallistujille voitaisiin antaa todellinen mahdollisuus valita kahdesta vaihtoehdosta.
     
  18. C-barge

    C-barge Gearhead

    Re: FHRA

    Ja menee vielä enemmän OT:ksi, kuten Luigi tossa sano niin raamit sääntöäuudistukseen tuli tosiaan tolta leimaväeltä jotka jostain syystä halusivat pro motit pois katuautoista. Kai ne sit oli niitä karmeita etelänmiehiä jotka tekee lappalaisille kiusaa. Kuljettajilta pyydettiin ehdotuksia joita saapuikin kaks kappaletta, toinen "ei muutoksia" ja toinen vähän eripohjalta tehty. Kuljettajat äänesti "ei muutoksia" puolesta jolloin niitä ei tehty muuta kuin noi jo etukäteen raameiksi asetetut edellytykset (motin kokoo 509:stä 480:n ja minimipainojen nosto. C:n säännöt muistaakseni muuttui ainoastaan lievällä minimipainon kasvulla, B:n ja A:n ei tainnut muuttua lainkaan. Eli voisko BBC olla, ettei toi kilpailijakato kuitenkaan ollut ihan pelkästään ton sääntömuutoksen syytä? sittemminhän noi säännöt tosta eteenpäin pysy aika vakaana, ei mitenkään huono saavutus kait toistakymmentä vuotta samoilla säännöillä kunnes hiljattain sitten noita sääntöjä höllennettiin sekä C:N, että D:n osalta.
     
  19. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Eipä tunnu jäsenistöä muutamaa aktiivia lukuunottamata kiinnostavan FHRAn asiat. Enkä nyt puhui vain Vesan palkkauksesta. Vesahan on kyntensä näyttänyt ja siis ilmeisesti paras vaihtoehto hommaansa. Vuokrasopimuksetakaan en sen enempää rupea enää pasaamaan. Tämä keskustelu kun näyttää siltä, ettei jäsenistöä joko kiinnosta FHRAn rahankäyttö tai se on tyytyväinen FHRAn toimiin rahankäyttönsä suhteen.

    Tiedotuspuoltakin on täällä yritetty vähän moittia ja siitä kysellä. Vastauksia ei ole tullut, Kiinnostusta jäsenistön puolelta ei asiaan näytä liittyvän, vaikka muitakin kiinnostavia ja ikäviä asioita on tapahtunut. Jätän kuitenkin tiedottamisen tästälähin niille, joille se virallisesti kuuluu. Sillälaillahan hommat on tähänkin saakka hoidettu.

    Itseasiassa mun puolesta annetaan koko asian olla tästä lähin rauhassa. Taitaa olla parasta, että siirryn hiljaisten FHRAn rivijäsenten joukkoon elämään elämää, jossa toivomme kaikki parasta ja mahdollista tulevaisuutta harrastuksellemme. En siis aio jatkossa enää yrittää politikoida FHRAn asioista jos ne kerran ovat hyvässä kunnossa, niinkuin täältä luettunna näyttää. On ilmeisesti kaikille paljon helpompaa antaa johtokunnan ja toimiston hoitaa hommansa niinkuin parhaaksi näkee.

    Senverran sanon vielä johtokunnasta, että arvostan suuresti jokaisen heidän työpanosta ja pyyteetöntä työtään FHRAn hyväksi ja uskon todella, että he tekevät jatkossakin parhaansa yhdistyksen hyvinvoinnin eteen.

    Kiitos ja näkemiin. Juha Ellimäki. Jäsen 171 :wink:
     
  20. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Toki kiinnostaa, mutta vuosikokouksiin en ole työesteiden vuoksi päässyt vuosiin :oops:
    Tuosta tiedoittamisesta on pakko sanoa, että ei ole kovinkaan hyvää ollut ja se tieto?, mitä on saatavilla, ei vaikuta olevan kovinkaan virallista.

    Rahankäyttö... Selvittäminen vaatisi ilmeisesti kaivautumista aika syvälle taustoihin...

    Avoimmuutta, sitä kaipaisin enemmän Fyyran suunnalta. Saattaisi puhdistaa ilmapiiriä huomattavasti.
     

Kerro tästä muillekin!