Omatekoinen prässi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Partajeesus, 19.3.2008.

  1. Partajeesus

    Partajeesus 1st gear

    Olisi prässin teko tässä edessä ja kiinnostas nähdä minkälaisia himmeleitä forumilaiset on väsänneet. Ihan tuollaista pullotunkki pohjaista olen miettinyt. Kokoa tarvis sen verran että männäntapin saisi pois pullautettua. :rotfl:
    Saa ko tuollaista pullotunkkia mitenkään toimimaan ylösalaisin?
     
  2. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ei sen tarvi toimia ylösalaisin kun laittaa sen yläpäästä kiinni poikkitankoon ja ja tekee alapäähän ohjurissa liikkuvan työntötangon. Katoppa vaikka miestenIkean kuvastosta mallia ja samalla voit pohtia materiaalihinnat yms. siten että kannattaako tehdä itse. 1500kg prässi riittää aika pitkälle.
     
  3. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Joo, eikä se pullotunkki toimikaan ylösalaisin. Ne öljyt tulee ulos
     
  4. laakkius

    laakkius Gearhead

    toiset toimii, mut ne maksaakin vähän enemmän...
     
  5. Partajeesus

    Partajeesus 1st gear

    No materiaalia on yli omien tarpeiden ja pullotunkkikin löytyy.
    Jotenki liian teknisen näköinen tuollainen Bhelvatan rässi... no noin kai se sitten pitää itsekkin tehdä. Jousia ja kaikkee.... :poff:
     
  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    Nii juu, irrotin juuri männäntapin tuolla 1500kg prässillä.
     
  7. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    vaikee siitä kauheesti enää yksinkertasempaa on tehdä, toimii ilman jousiakin ne vaan vähän helpottaa käyttöä
     
  8. mke77

    mke77 Gearhead

    pullo tunkki toimii kyl ylös alasin kunhan se on piripintaan täys, pääsylinterin täyttöhän on "pohjalla"...pohjaan vaan reikä ja siihen "pullo" ja tietys semmonen pullotunkki mis on oikeen ruuviproppu kyljessä...gumminappula ei pidä kauaan mehuja sisällä(testattu on).... ja vivuston kääntö et ei tarvii nostaa vipua kun prässää.....pikku hommia!!

    töissäkin(20t Nike) on vastaava tekele ja pullotunkin varsi kestää taipumista hyvin....eikä oo ruvennu vuotaa!! hyvin on riittäny......kaks kertaa on tarvinnu mennä johonkin oikeen hydrauliprässin alle :-?
     
  9. reve

    reve Gearhead

    Honkkarista sai viime vuoden lopulla 20t pullotunkilla olevaa prässiä 99 eurolla. Painoa vehkeellä on melkein sata kiloa (noin euron kilo - halvempaa kuin raaka-aine kaupasta) ja tukevuutta ihan toisella tavalla kuin biltsun vehkeellä. En mä ainakaan tohon hintaan viitsisi enää itse ruveta tekemään. Ei toi mikään ammattilaisvehje ole, mutta kyllä siinä yllättävän paljon voimaa on ja ainakin toistaiseksi on ajanut asiansa.

    Pullotunkin öljysäiliö on siinä vaipassa itse sylinterin ympärillä ja imu tapahtuu säiliön pohjalta. Jos sen haluaa toimimaan ylösalaisin, niin imu pitää muuttaa säiliön yläpäähän (oikein päin katsottuna) ja se öljyntäyttöreikä tukkia (se kumitutti ei öljyä pidä). Kaikissa pullotunkeissa ei välttämättä pidä yläpäädyn tiivisteet jos sen kääntää ylösalaisin. Toinen tapa olisi konvertoida tunkki ulkoiselle säiliölle (vaippa pois ja imu/paluuyhteille putket tai letku säiliöön).
     
  10. jylppy

    jylppy Gearhead

    Onkos kellään muulla käynyt mielessä että tekis esim. tämän näkösestä vehkeestä pienellä muutostyöllä prässin?
    [​IMG]
     
  11. amis

    amis 1st gear

    http://kotisivu.dnainternet.net/jansuo/ ... rassi1.JPG

    Tollanen on joskus tullut väsäiltyä. Halpisprässeissä jotka toimii samalla tekniikalla on ainakin jokasessa jota olen kokeillut niin ollu runsaasti välystä holkissa jossa toi paininvarsi liikkuu, tarkoissa hommissa voi tulla ongelmia. Tossa on jämpti liukusovite, välystä ei oo käytännössä yhtään, rakennusvaiheessa saa olla tarkkana, jos heittää paljon linjasta tunkki ja holki niin palautus voi olla vähän takkuilevaa :)

    Ja tollasesta klapikoneesta oon itekin joskus miettinyt prässiä rakennella, vaatis vaan isomman sylinterin, 5tn vähän moponen jos täytys esim. jotain rautaa taivuttaa. Paljonkohan noissa mahtaa olla maks tuotot/paineet?
     
  12. jylppy

    jylppy Gearhead

    Joo tuon koneikon takia semmosesta meinasinkin. 160 bar oli jossain 5 tonnin mallissa paine, mutta toki sitä saa enemmänkin ruuvattua. Mulla on kaks tommosta pumppua irtonaisena, ei oo vaan koplinkia että sais mootoriin kiinni. Tuottoahan tommosessa pikkupumpussa ei valtavasti ole. Mutta ei kai tarttekaan.
     
  13. DieselHomer

    DieselHomer 1st gear

    no no tuommonen puristin tuli rakennettua männä talvena,

    työläshän tuo oli tehdä ja painoa tuli jälleen senverran ettei tarvi kantaa
    mihinkään

    :lol:
    puristusvoima nyt noin 18tonnia joka kyllä riittää yleensä.

    eiku siittä kopioimaan.

    http://kuvablogi.com/blog/1249/8/
     
  14. Partajeesus

    Partajeesus 1st gear

    Rakensin pikaisen rässin tuossa tanään. Helpotin hommaa ja tein sellaisen aluslevyä nostavan mallin. Ok toimiva tuli. ainakin männäntapit lähti helposti.Pitää kehitellä sitten lisää kun erillaisia prässäyskohteita ilmenee. Harmi kun ei tullut kamera mukaan tallille...
    Ja DieselHomerille pisteet tuosta mittakaavaa antavasta coltista :rotfl:
     
  15. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Joo,minäkin siinä innostuin ja kävin romuista polttoleikkaamassa ja värkkäämässä prässin.Hyvin tuo tunkki tosiaan toimi väärinpäin kun teki sille lisäsäiliön ja ilmasi kallellaan.Ei ollut kuin tuo pikkutunkki ylimääräisenä mutta nopiahan tuo on vaihtaa isompaan jahka tulee tarvetta.
    http://www.uurastajan.com/prassi.htm
     
  16. jylppy

    jylppy Gearhead

    Dieselhomerilla on kyllä kokoelma aistithaastavia laitteita!!! Oon kade... :oops:
     
  17. Buddy

    Buddy 1st gear

    En viitteis ruveta tekemään, jos tohon hintaan saa valmiita.
     
  18. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Ei se hinta ratkaise vaan tekeminen on osa harrastamista 8)
     
  19. Partajeesus

    Partajeesus 1st gear

    Ja onhan se tallikin hiukan vakuuttavamman oloinen kun siellä on rujoja hyvintoimivia omatekokoneita eikä kiinalaista halpis pskaa.
     
  20. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Täällä olis tyrkyllä prässiaihio jos jotakuta kiinnostaa...

    Runko tehty paksusta lattaraudasta ja H-palkista, korkeutta taitaa olla yli 2m ja leveyttä metrin verran. Pöytätaso (yhdestä) H-palkista, tapit pöydän alle on jo tehty samoin kuin reijät korkeussäätöä varten. Hydraulisylinteri on kans olemassa, halkaisija noin 300mm ja pituus about metrin. Runkoa pitäisi hitsata vähä vielä kasaan ja laittaa moottori & hydraulipumppu.

    Naapurin poika kyseli joskus ostaa, olisi laittanut traktorin perään. Tiedä sitten tarkoittiko liittää ulosottoon erillisen pumpun vai ottaa traktorista suoraan öljynpainetta...

    Sukulainen joskus teetätti samanlaisen rungon meillä ja halusi antaa palkaksi tuon kopion, mutta eipä ole koskaan tullut laitettua käyttöön kun löytyy jo järkevän kokoinen hydrauliprässi. Sekin kyllä itse tehty. 8)
     

Kerro tästä muillekin!