Omatekoinen prässi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Partajeesus, 19.3.2008.

  1. julpero

    julpero 1st gear

    joo sylinterissä pitkittäiset naarmut , pahimmassa kohtaa jopa 3mm syvät varmaan ja monta uraa vierekkäin , onneks pii sylkkiä lyhentää reilusti kun tulee aika lyhyt liike tuohon särmäriin , mutta ottaa patista kun siihen jäi vielä jonkunlaiset naarmut sinne sylinterin yläpäähän ...

    eli kun laittaa kumpaankin tulemaan öljynpainetta sillooin kun ne ovat yläasennossa niin toisesta puolesta ei saa niin paljonvoimaa kun toisesta ,

    paineilmalla kokeilin niitä tuossa käyttää ja tuntu vähä vuotavan , sen näkee sitten pahemmin/paremmin kun okeesti käyttää sillä pumpulla niitä

    hoonillahan ei pysty korjaamaan tuota vikaa ...
     
  2. jylppy

    jylppy Gearhead

    No juu jos noin syviä naarmuja on niin ei kyllä auta oikeen mikään kotikonsti. Semmosella Prestolith nimisella 2-k mössöllä korjasin joskus yhden hydrauliventtiilin luistin johon oli tullu pitkittäisnaarmuja. Mönjät ensin luistiin ja sitte fiinillä smirgeltuukilla sorvissa tasaseks. On vissii vieläkin se venttiili käytössä.

    Tuolta löytyy tökötti. http://www.bigner.se/prestolithpolyester.htm

    En kyllä tiedä mistä sitä saa suomesta?
     
  3. VesQ

    VesQ 1st gear

    Mitenkäs kun olette noita pullotunkkeja käännelleet niin on toiminut. Kävin ostamassa motonetistä sellaisen 20t pullotunkin ja purin osiin. Juotin siihen alapään imureikään metalliputken joka yltää sinne aivan ylös eli tulevaan pohjaan.

    Sain sen kasattua mutta ihmettelin kun ei toiminut. Mäntä nytkyi vähän ulos ja sitten heti sisään. Purin uudestaan ja sylinterin pohjalla on se öljyreikä mikä tulee pumppusylinteriltä ja siinä on kuula ja sellainen muovilirpake mikä pitää kuulan paikallaan että ei putoa. Muovilirpake oli tippunut ja samoin kuula. Laitoin paikallaan ja kasasin. ATFfää sisään (omat öljyt purkenivat lattialle pienen purussa tapahtuneen katastrofin seurauksena) ja ei vieläkään toiminut. Nyt meinasin että kun siellä on ne takaiskukuulat sekä sylinterin pohjalla että pumppusylinterin imulinjassa niin jos tunkin kääntää ylösalaisin niin ne kuulathan putoavat "auki" asentoon sinne stoppareihin asti ja mikään ei paina niitä kanavaa vasten jotta ne tukkisivat ne. Jos tunkin kääntää vaakatasosta vähän vielä oikeaan asentoon niin toimii jotenkin samaten jos on oikein päin. Mutta väärin päin kun on niin kuulat ei tuki kanavia ja ei homma pelaa

    Pitääkö niihin kuuliin viritellä vielä jotkut jouset jotka painaa niitä sinne kanavan pohjaan vai miten nuo on toteutettu muissa
     
  4. VesQ

    VesQ 1st gear

    Vastaampa itselleni

    Juotin uudelleen vuotavan imuputken ja rakentelin sinne syliterin sisällä olevan kuulan päälle jousen ja pulttikiinnitteisen lirpakkeen joka puristaa jousta, samalla uusi "stoppari" sylinterille että jousilirpakkeen pultin kannat ei ota sylinterin tiivisteeseen kiinni kun on pohjassa

    Kasaus taas viidennen kerran ja nyt tuntuisi toimivan ylösalaisin

    Rupesin samalla prässin runkoa tekemään semmosesta suht jytkystä u-palkista, saa nähdä mitä tulee ja kuinka antaa periksi kun on valmis, mutta ainahan voi lisätä kerroksia päällekkäin :D
     
  5. VesQ

    VesQ 1st gear

    Jep eli tuli sitten jonkinlainen väkerrys tehtyä

    Itse pullotunkin muutoksista ei ole kuvia kun se purkeni vähän vauhdilla lattialle niin oli paikat niin öljyssä että ei viitsinyt kameran kanssa pyöriä :D

    Nuo kelkan tapit on 20mm rosteritankoa kun sattui löytymään tangot + poranterä.

    Kyllä tuolla kakkosnelosen puristaa aika kasaan eikä vielä tunnu voima loppuvan tunkista. Rajaventtiili ei ole vielä auennut, sitten sen näkee kun pääsee kunnolla ponnistamaan jotain kovempaa

    10cm tuli tehtyä liian matala niin ei mahdu vetoakselista puristamaan laakereita pois/paikalleen mutta täytyy vielä jotkut jalat tehdä tuohon että saa korkeammalle niin tekee siihen vielä jonkun tason siihen käyttöön

    Vähän huonoja kuvia puhelimella mutta kai niistä selvää saa

    http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... uva051.jpg
    http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... uva052.jpg
    http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... uva053.jpg
    http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... uva054.jpg
    http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... uva055.jpg
    http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... uva056.jpg
    http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... uva057.jpg
    http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... uva058.jpg
    http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... uva059.jpg
    http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... uva060.jpg
    http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... uva061.jpg
    http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... uva062.jpg
    http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... uva063.jpg
    http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... uva064.jpg
    http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... uva065.jpg
    http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... uva066.jpg
     
  6. julpero

    julpero 1st gear

    mulla ihan sama tunkki , mutta en saa sitä enää ilmattua vaikka se tulis ihan oikein päinkin , miten ihmeessä sen saa ilmattua ?? ja ihme ku nuin päin sait toimimaan :eek:
     
  7. MadMike

    MadMike Gearhead

    laitas kyljelleen se reikä ylöspäin.... ja VSQ,,,miksi sä et laittanut sitä pullotunkkia ihan oikeenpäin ja sivuille vaikka autonjouset tjsp nostamaan tunkkia kasaan kun päästät paineet?
     
  8. VesQ

    VesQ 1st gear

    No siihen ilmaantumiseen en osaa sanoa mutta se öljyreikä mistä se imee öljyä on siinä sen pumppusylinterin vieressä / kohdalla ihan alareunassa

    Väärinpäin sen sai toimimaan kun purki sen osiin, juotti siihen reikään jarruputkenpätkän joka yltää aivan ylös asti eli imee öljyä kun on väärinpäin.

    Sitten sen pummpusylinterin kun purkaa pois niin siellä on kaksi öljykanavaa joissa toisessa on kuula, kuulan päälle täytyy laittaa vaikka kuulakärkikynästä lyhyt jousi joka painaa kuulaa kohti kanavaa kun tunkki on väärinpäin. Samoin itse sylineriputken sisällä / pohjalla on samanlainen kanava ja kuula jossa stopparina sellainen muovinen klipsi. Sinne tarvii myös jousen ja mielellään sen jälkeen vahvistaa sitä muoviklipsua että ei irtoa jousen voimasta

    Eli jos niitä jousia ei laita sinne niin ne kuulat "putoaa" stoppareitaan vasten ja ei tuki kanavaa silloin kun pitäisi. Pumppusylinterissä oleva kuula tukkii imukanavan silloin kun painetaan painetta sylinteriin ja sylinterin pohjalla oleva kuula tukkii tuloreijän jotta paine "jää" sinne sylinteriin kun kahvaa nostaa takaisin. Ilman jousia toimi jotenkin myös kyljellään ainakin jos oli ATFfää sisällä mutta välillä jätti toimimatta

    Jotenkin kuitenkin tuntui paremmalta tehdä tuolleenpäin kun sai paljon vähemmän liikkuvia osia ja yksinkertainen toteutus jos ei ota huomioon tunkin muutoksia. Tuon ainakin jaksaa palauttaa ihan käsin nostamalla tai sitten vähän avittaa jollain välistä
     
  9. julpero

    julpero 1st gear

    madmike , entäs kun tunkki on laitettu kyljelleen mitä seuraavaksi ? oon ihan pihalla näistä ilmaushommista , vaikak ymmärtäsin ilmauksen periaatteen ja kaikki ois kunossa nii eise ikinä onnistu ?!?!?
     
  10. crawler

    crawler 1st gear

    Onkos kukaan ajatellu noita korinoikaisusarjoissa tulevia sivupumppuja, biltemastakin saa esim sellaista varaosana 45eurolla.

    Mitähän lie siitä painetta sitten saa irti, varmaan siitä kotioloihin sen laakerin vaihto prässin sais tehtyä, sylintereitä sitten onkin jo maailma täynnä.
     
  11. Gutless

    Gutless Gearhead

    mites tollasen pullotunkin pilkkominen osiin. Eli veisi pääsylinterin jolla pumpataan työsylinteriin painetta, vallan muualle. Laittaisin sen parempaan paikkaan eli alemmaksi ja siitä sitten jarruputkesta vääntäisi linjat tai hydrauliikkaletkuista. Onnistuuko perus pullotunkin "osiointi" kuinka helposti?
     
  12. mke77

    mke77 Gearhead

    kun ton tunkin kääntää "ylös alasin" ei se saa öljyä jollei se ole "piripintaan täys.....ja kosk mäntä lähtee liikkeelle,tarvii täyttöä olla koko ajan lisää.....

    ....Nike:llä on tommosia pullo tunkkeja mitkä toimii "missä asennossa vaan" mut yleiset "halpa tunkit" on mallia:"pystyssä toimii" :(


    omaan minkä tein helpotin itteeni(laiska kun olen ) porasin pohjaan 10mm reijän ja hitsasin siihen putken pystyyn.....ja siitä säiliöön letku... ja se täyteen atf:ää...... pari kolme reisua mäntä ulos/sisään ni johan rokkaa!!

    ....ja kun tekee tommosta "pullo tunkki prässiä" ja kun sen laittaa ylösalasin, kannattaa "pumppaus" kahva kääntää loogisemmaks.....eli alas päin vetäessä tehdään paine....eikä ylöspäin nostaessa.......

    .....ja kuten "madmike" edellä mainitti.....halpatunkeissa ei ole "palautin jousta" sylinterissä sisällä, joten mäntä jää ulos vaikka "kraanan" avaa!! omaani laitoin(kuten työpaikalla olevaankin) konepallin vieterit(saabista) jotka on pitkät ja joustavat=pitkä isku ja hyvä veto!

    10tkg "king-tools"sista tein oman(töissä 50tkg)pöytä-mallin ja kyl sillä 4mm latikka menee vaivatta "myttyyn" :wink:
     
  13. MadMike

    MadMike Gearhead

    Sylinteri sisälla ja lähet vetään sitä auki jotenkin..käöin jos haba riittää ja siitä samalla täyttäen, en tiedä miksi mutta näin mulla on onnistunut vaikka joku voi väittää että ei onnistu.
     
  14. julpero

    julpero 1st gear

    ookoo pitääpä tuota kokeilla ettäs sais taas oman rässin käyttöön , ku oikeinhan päin se mulla on tossa rässissä
     
  15. Gutless

    Gutless Gearhead

    mistä kautta pullotunkkia oikeaoppisesti aletaan purkamaan? Että pääsee käsiksi kuulaventtiileihin.
     
  16. WSE

    WSE 1st gear

    perus 10t biltema tunkki muuntuu kyllä väärinpäin toimivaksi pelksätään sillä että valuttaa öljyt pois, irroittaa säiliön, kiinnittää (=työntää tiukasti) öljynimureikään esim eberin pa imuputkea (sitä isompireikäistä tai vastaavaa sopivaa nylon putkea sellaisen pätkän että yltää imemään säiliön yläosasta elikkä tulevasta pohjasta. Samoin öljysäiliön kumitulppa pitää vaihtaa paremmin kiinni olevaan, itse tein kierteet ja laitoin pultin, muuten lentää pois pumpatessa...
    Kuuliin ei ole tarvinnut kajota eikä jousia laitella ja hyvin toimii ylösalaisin aina, joten ehkä näissä on venttiilikoneisto toisenlainen tms...
    Rakenne ylösalaisin olevalla tunkilla on paljon selkeämpi ja järkevämpi (&vähemmän turhia osia ja välyksiä) kumma kun kiinalainen ei ole tätä keksinyt. Jos jaksaa voi sylinterin sisään kikkailla vetojousen mutta eipä tuo kummoinen ole käsinkään ylös nostaa.
     
  17. VesQ

    VesQ 1st gear

    Tuost, purkamisesta niin niissä on yleensä yläpäässä se iso mutteri, tunkki alaosastaan ruuvipenkkiin kiinni ja mutteri auki, eli pohjaosassa on kierre jossa on sylinteri kiinni, sylinteri yläosassa on kierre jossa on se iso mutteri, tunkin "kuori" on vaan puristettu niiden väliin. Öljyt kannattaa laskea pois etukäteen eikä poistaa niitä siinä samalla vaatteille, kengille ja lattialle kuten itse :lol:

    Kyllä se omastakin mielestä täytyy olla väärinpäin niin että pystyy suoraan tunkin männällä painamaan, tuntuu vaikka tukevan yritti tehdä niin 20t kun rupeaa painamaan niin välykset rupeaa tuntumaan jo tossa kiinantunkin männänvarressa yms, saati sitten jos siinä on vielä välissä jotain virityksiä
    Ja männästä kun irrottaa sen kierreosan ja sorvaa tilalle tilanteeseen sopivia päitä niin pääsee aikas pitkälle

    Palautus itselläkin käsivoimin, tuo 20t pullotunkki alkaa olla siinä rajalla että onko mielekästä käsin nostaa, nopeuttaisi tietysti paljon hommaa jos mäntä nousisi itsestään kun ruuvia raottaa
     
  18. Gutless

    Gutless Gearhead

    mites tuo kierreosuus männän päässä on kiinni? Onko siinä kierreholkki laitettu männän sisälle ja päähän prässätty rympit että pysyy kiinni? Tuo harvakierteellä kiinni oleva säätö / jatko-osa on kyllä melko "väljä" kierteellään, eli siihen voisi ajatella parempaa kierreholkkia, johon voisi päitä sitten vaihtaa.

    Nyt pitää lähteä tyhjentämään tunkista öljyä ja laittamaan se lihoiksi tieteen alttarille :lol:
     
  19. VesQ

    VesQ 1st gear

    Juu silleenhän se ainakin tossa oli kiinni, lentävällä vähän hioo rymppejä pois niin irronnee

    Jossain kohtaa se orkkis kierrehommakin on näppärä kun on nopea säätää ja kun poraa männän kylkeen ihan yläreunaan vaikka 8mm kierteen niin saa lukituspultin niin pysyy ne "työkalut" paikallaan
     
  20. Gutless

    Gutless Gearhead

    Noniin, tuli purettua 20t motonetin tunkki.

    Öljyn imuputkeksi laitoin pätkän jarruputkea. Hieman kairasin imureikää suuremmaksi ja liimalla putki siihen kiinni. Ainiin, yritin huolellisesti magneetin + tinaimurin kanssa poistaa metallilastut. Varmistin imuputken vielä työsylinteriin nipparilla kylkeen, kun liimakaan ei ollut mitään parasta tököttiä.

    Alkuperäinen öljyn täyttöreikä hitsattiin umpeen ja uusi tehtiin luonnnollisesti aivan pullon alasyrjään (nykyinen yläreuna). Kumitutti saa jatkaa tehtävässään.

    Sitten kasaus ja hieman loctiten tiivisteliimaa pullon ylä- alatiivisteisiin.

    Tänään sitten vanhat öljyt sisään. Ei liikettä, hieman lisää täytöstä kun osa meni varmaan lattialle, ATF:ää laitoin. Noniin, nyt alkoi rokkaamaan 8)

    Seuraava mietintä; miten tuon tunkin laittaisi pohjastaan prässirunkoon kiinni? Prässin ylärunko on kaksi 50mm leveetä U-palkkia, välissä 120mm tyhjää. Laittaisko paksun plootun palkkien kylkiin kiinni, mutta millä siihen sitten tunkki kiinni, hmm?
     

Kerro tästä muillekin!