Pehmeä kytkinpoljin kovassa kiihdytyksessä 6000rpm

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja viridia, 26.6.2018.

  1. viridia

    viridia Gearhead

    Oisko ideoita mikä vois aiheuttaa:

    Jos kiihdyttää 6000rpm ja yrittää vaihtaa seuraavan vaihteen, niin kytkinpoljin on löysä melkein lattiaan asti ja ihan lopussa vasta tuntuu vastusta, eikä irrota kunnolla, että sais seuraavan pykälän sisään. Menee lähes yhtä löysäks vaikka vapaalla pyörittäs 6000 ja painaa kytkintä.

    Normaali ajossa 1000-4000+rpm käyttäytyy ja irrottaa ihan normaalisti. Eikä kytkin luista kun tekee tuon 6000rpm kiihdytyksen..

    Kytkin on McLeod street twin Mopar BB ja t-56 magnumin välissä. Hydraulinen painelaakeri on Tilton 6000 sarjaa ja pääsylinteri Tilton 76 sarjaa.

    On kysytty McLeodilta ja Tiltonilta apuja vaan ei heilläkään ollut mitään hajua asiasta.. Onkohan tämä nyt paineasetelmassa vika vai nestepuolella? Mistä se neste tietää miten kovasti moottori pyörii kerran alle 4500 toimii ihan normaalisti, vaan jos paineasetelma rupeis elämään kierroksilla, niin miksei kytkin sitten luista..Voisko ilma järjestelmässä tehä tämmöstä? Pääsylinteri on asennettu pystyyn männän tanko taivasta kohti vaan ilmaus on tehty sylinteri irti polkimista vaaka-asennossa...

    Nyt saa laittaa villeimmätkin ideat ja ehdotukset kehiin :rotfl:
     
  2. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    No alotetaan villisti veikkaukset... Onks tossa asetelmassa painot, mitkä keskipakovoimasta puristaa kytkintä tiukemmin kii? Jos on, niin kovil rundeil vaatii niin ison voiman, et joku antaa periks. Joko nesteessä oleva ilma, tai jomman kumman sylkän tivari.
     
  3. viridia

    viridia Gearhead

    Ei oo painoja, mutta tuo on yks teoria mikä on pyöriny mielessä jos asetelma silti jotenki jäykistys keskipakovoimien takia ja mahdollinen ilma aiheuttas tuon vian..

    Teki tätä jo viime syksynä, kun ekan kerran ikinä ajoin tällä manuaalina ja talvella oli motti irti eikä kytkimessä/painelaakerissa ollu muutakun painelaakerin ja kytkimen käpälien "air gap" oli menny nollaan vaikka satavarmasti sen viimekesänä asensin 1/8" raolle. Arvelin, että ois normaalia uuden kytkimen asettumista, mutta onko kuitenki asetelmassa tapahtunu jotakin..
     
  4. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    jos asetelma jäykistyisi niin ei silloin poljin pehmeäksi menisi. Mulla vastaava oire tuli kierosta vauhtipyörästä joka täristi kierroksilla työsylinterin sisään ja sitten oli tyhjää liikettä reilusti. jossain 4500 kohdalla alkoi havaita muutosta ja 8000 kierroksilta ei enää irrottanu käytännössä ollenkaan.
     
  5. viridia

    viridia Gearhead

    Vaan jos siellä olis kuitenkin ilmaa joka puristuu kasaan kun painaa kytkintä kierroksilla? Joo voi olla aika kaukaa haettua..

    Muistatko paljon sulla oli heittoa vauhtipyörässä, huomasiko sitä moottorin käynnistä vai mittaamallako vasta selvisi? Puntitettavana tämä minun paketti kävi ennen asennusta, mutta näkyykö puntituskoneessa kierous, sitä en tiedä.. No tämäkin selviää jos jaksan viikonloppuna jumpata laatikon irti.
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    En usko että ilmaan liittyy.. Itsellä T5 laatikko missä työsylinteri vuotaa. Hyvin huomaa kun järjestelmään menee ilmaa, eka häviää pakki, sit huomaa et poljin rupee pehmenemään, sit häviää 1-2-> ja lopulta ei irrota ollenkaan.
    Kierroksilla ei ole vaikutusta. Tosin kytkin toimii haarukalla.
    Veikkaan, että jotenkin keskipakoisvoimaan liittyy toi ongelma.
     
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Voisko olla että työ-pääsylnterissä ei riitä voima... eli mitotus, letkut yms jotain olisi syyllisiä, kun voimat kasvaa kierrosten noustessa.
    Koneen kumit antaa periksi, että letku on jotenkin pinteessä....
     
  8. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ei huomannu käynnistä kieroutta, mutta jos painoin kytkimen tuntumaan ja sitten antoi kierroksia niin polkimessa tuntui tärinä, ja jos poljin oli valmiiksi painettuna niin sitten ei tietenkään tärinä päässy painamaan työsylinteriä sisään ja pysyi irroittaneena. Silmälläkin kyllä näki että vauhtipyörä ja astelma on paskana kun avasi. Kyseessähän oli 2Jz moottorinen drifting auto ja oire alkoin sen jälkeen kun kerran suli kytkin levy kiinni vauhtipyörään. josta sen juuri ja juuri sai irtoamaan ku oli hetken aikaa kaasu kytkin käsijarru yhdistelmällä ajelemalla.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei kait se taspainoituskone huomaa vipotusta mitenkään. Ekankerran kun avasin ~9000 rpm kiertävän koneen perästä turbiinia stallimuutoksen takia niin hirvitti kun 3mm katkasuterä nappas melkein 6mm tavaraa pois. Ei silti tärissyt yhtään. Jälkeenpäin huomas että se on "normaalia".
     
  10. viridia

    viridia Gearhead

    Nyt purin kytkimen pois, vauhtipyörässä heittoa 0,02mm eli tuskinpa siitä johtuu. Mittasin kytkimen käpälien ja painelaakerin ilmaraon, nyt sitä olikin 10mm kun keväällä sen säädin 1/8" eli n. 3mm. Eli joku siellä on liikkunut 6-7mm.

    Viime kesänä sen ekaa kertaa kasatessa säädin siihen 1/8" ja tänä keväänä kasatessa, jos en olisi uudestaan säätänyt olisi rako ollut nollassa... Eli ensin rako meni nollaan eli käpälät liikku laatikkoon päin 3mm ja tämän kesän ajoilla käpälät liikkuki moottorin päin 6mm..

    Tässä on vauhtipyörä ja vauhtipyörän puoleinen pinta välilevystä:
    [​IMG] [​IMG]

    Tässä sitten laatikon puoleinen pinta välilevystä ja paineasetelmasta:
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Onko nuo jäljet normaalia? Pitääkö tässä nyt uus kytkin ostaa vai mitähän keksis...
     
  11. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Mittaa kasattuna niistä kytkimen käpälistä että kaikki ovat samalla korkeudella. sitä kautta se tärrinä kytkimen nestejärjestelmään kulkee. myös kammen päittäisvälys voi vaikuttaa jos joku koneen sisäinen resonanssi rupeaa sitä liikuttamaan laidasta toiseen.

    Nuo oksan kohdat välilevyssä ja asetelmassa ei välttämättä haittaa mitään, mutta toden näköisesti ne on nyt kovempaa kuin ympärillä oleva materiaali ja kuluvat hitaammin ja tulevaisuudessa rupeaa oireilemaan.
     
  12. viridia

    viridia Gearhead

    Nyt ois näillä näkymin vika selätetty ja syypää tähän oli liian pieni pääsylinteri...Kytkimen valmistaja vaatii painelaakerin liikettä olevan 11,5-12,5mm ja minulla entisellä pääsylinterillä sitä oli vain n. 8,5mm. Poljin tietysti vähän jäykkeni muttei se haittaa!

    [​IMG]
     
    kalvetinhet ja hantta tykkäävät tästä.
  13. Camembert

    Camembert 1st gear


    Vähän vanha ketju, mutta vastaan kuitenki. Johtuu pakosarjan kuumentamasta kytkinnesteestä. Minulla oli samat oireet johon tepsi Biltemasta haettu Heat Shield-kangas.
    Siitä leikkelin noin 5 cm suikaletta ja käärin putken/letkun ympärille. Problem solved.
     
  14. pulttirengas

    pulttirengas 3rd gear

    Kyl se siit kuha pumppaa...
     

Kerro tästä muillekin!